Hoi,
Mensen die Steve zien als de personificatie van natuurliefhebber of -beschermer kunnen dit bericht misschien beter niet lezen. Ik probeer geen laster in de wereld te helpen, maar een kritischere kijk lijkt me op mijn plaats.
Twee weken geleden sprak mijn collega (ook docent Biologie) een Ranger van een wildpark in Kenia. Zijn park heeft Steve daar een tijd geleden ontvangen voor een programma over Africa's Deadliest Snakes (of iets in die richting). Steve arriveerde daar uiteraard met een grote crew.
Circa 10 mannen gingen allerlei reptielen vangen, die vervolgens enkele dagen in de koeling werden gelegd, om ze inactief te maken. (spijsvertering, enz. stil leggen). Daarna werden ze "verstopt" zodat Steve ze kon "vangen" voor de film.
Na afloop van de shoot werden alle reptielen op dezelfde plek losgelaten, zonder ze terug te brengen naar hun oorspronkelijk habitat.
Mijn collega en ik zien geen reden om aan deze ranger te twijfelen. Mij is onbekend of deze ranger ook voor de dood van Steve hierover gepraat heeft. Ik twijfel niet aan de beweegredenen van Steve, maar vindt deze manier van handelen ongepast!
Groeten Sander