Stichting Nederlanders Buiten Nederland SNBN

Emulate

Well-Known Member
Mogelijk geen nieuws meer voor de meesten van ons, maar de SNBN is recent gelanceerd tijdens een persconferentie in Nieuwspoort. Het is niet specifiek voor Oz, SNBN wil de belangen van NL'ers in zoveel mogelijk buitenlanden behartigen en heeft inmiddels een startend netwerk van regionale vertegenwoordigers wereldwijd. Het gaat om alle zaken die te maken hebben met expats en immigranten, denk aan paspoortvernieuwing, dubbele nationaliteit, sociale verzekeringingsproblemen en dergelijke. Het is geen politieke beweging, het bestuur heeft zowel leden als niet-leden van politieke partijen die gezamenlijk een sterke lobby richting politiek willen opzetten. De eerste twee nieuwsbrieven zijn al verschenen.

Het is een stichting dus je kunt geen lid worden. Je bent wel zeer van harte welkom om deel te nemen met vragen, vraagstukken en opmerkingen, regionaal vertegenwoordiger te worden (vrijwilligerswerk, in Oz zijn er nog veel te weinig) of je te abonneren op de nieuwsbrief.

Sluit je aan!

Website https://www.nederlandersbuitennederland.nl/

Recente nieuwbrief https://mailchi.mp/snbn/28052019?fb...U9r1ED-CxGXDnMmsfInEaYZK8LaUUlKfW0Yjur0j442yY
 
Vandaag 12-06-2019 vindt in Den Haag bij Buitenlandse Zaken (op hun initiatief en uitnodiging) een discussiemiddag plaats, waarbij o.a. SNBN is uitgenodigd. Andere deelnemers zijn de VBNGB, Stichting Goed en Nederlandse Studenten Wereldwijd. Ze gaan het hebben over o.a. het Loket Buitenland van BZ, knelpunten bij rijbewijzen / paspoorten en de (on)verkrijgbaarheid van de tweetraps-DigiD.
 
Hoe actueel! Ik ben op dit moment weer eens met DUO in contact over het terugbetalen van een studieschuld. Iedereen bij DUO lijkt het spoor bijster en ze hebben absoluut geen idee dat het voor ons erg lastig is om in te loggen met een DigiD. Fijn om te weten en te kunnen aantonen dat meerdere mensen hier blijkbaar tegen aan lopen, hoewel dat bij DUO wel erg langzaam doordringt. Nu mag het emigratie proces bij sommigen een lastig stressvol traject zijn, DUO is een drama als je in het buitenland woont!
 
Hoe actueel! Ik ben op dit moment weer eens met DUO in contact over het terugbetalen van een studieschuld. Iedereen bij DUO lijkt het spoor bijster en ze hebben absoluut geen idee dat het voor ons erg lastig is om in te loggen met een DigiD. Fijn om te weten en te kunnen aantonen dat meerdere mensen hier blijkbaar tegen aan lopen, hoewel dat bij DUO wel erg langzaam doordringt. Nu mag het emigratie proces bij sommigen een lastig stressvol traject zijn, DUO is een drama als je in het buitenland woont!

@Janneke61, ik heb je reactie gekopieerd en integraal doorgegeven aan de Stichting. Uiteraard anoniem. Bedankt, dit is het soort ervaringsfeiten dat we nodig hebben.
 
@Janneke61 ik kreeg van een van de regiovertegenwoordigers in Oost-Europa de volgende reactie op je opmerking. We gaan er dus iets aan doen.

'Niet om 't één of ander, maar ik probeer een plaatsgenoot te helpen met zijn studie in Nederland en dan meer specifiek de formele contacten, DUO/Belastingdienst. DUO is meer dan verschrikkelijk, en op dit moment weet ik meer dan de U(*&&*&*&^f die telefonisch advies dienen te geven (na een uur wachten). Zelfs met DigiD is DUO de hel, en in dit post-communistisch land zijn ze echt wel wat gewend qua burocrazy.'
 
@Janneke61, ik heb je reactie gekopieerd en integraal doorgegeven aan de Stichting. Uiteraard anoniem. Bedankt, dit is het soort ervaringsfeiten dat we nodig hebben.
Ik zal contact opnemen Met de stichting, SNBN bedoel je toch? Ik wil mijn verhaal best doen, maar het is nog niet uit...
 
Ik weet niet hoe belangrijk dit is of dat het gevolgen heeft voor ons, maar misschien interessant om te weten. Als je in het buitenland je paspoort vernieuwt, wordt dit niet in NL geregistreerd. Je kunt zien in MijnOverheid.nl wat je paspoortstatus is (nummer, expiry date). Ik heb bij verschillende mensen uit verschillende landen nagevraagd of hun paspoortstatus actueel en bijgewerkt is, en ik kreeg in 100 % van de gevallen hetzelfde antwoord: nee. Bij iedereen hield het op bij het laatste paspoort dat nog uit NL dateerde (en in de meeste gevallen dus verlopen was). Ik weet niet in hoeverre dit problemen gaat veroorzaken als men in NL denkt dat je je paspoort hebt laten verlopen terwijl dat dus niet zo is, en je dus wellicht je staatsburgerschap gaat verliezen en dat weer ingewikkeld ongedaan moet gaan maken. Ik heb het vraagstuk uitgezet bij een van de RNI-gemeenten en zal een eventueel antwoord hier doorgeven. https://mijn.overheid.nl/
https://mijn.overheid.nl/?fbclid=IwAR1lDjUk1PRa4LFl5tZuroh0X2sYewWzqUZbYXbTn3R4D0xjzhOZykniEn0
 
Dit wordt een lange mail, omdat ik hier iets moet quoten dat een heel verhaal is. Dit bericht komt van een van de andere belangenverenigingen van Nederlanders in het buitenland, en wellicht lost dit de DigiD-problemen van sommigen van ons (voorlopig) op. Sorry dus voor de lange tekst, hij komt niet van mij, maar is overgenomen van een ervaringsdeskundige op de Filippijnen.

''TOEGANG TOT DIGID
Een vriend van mij die op de Filipijnen woont heeft de oplossing voor de toegang tot DigiD eindelijk vvor elkaar en heeft het op zijn FB geplaatst en heeft mij toestemming gegeven om deze met all Nihbers te delen.
Ik hoop dat jullie allemaal zoveel succes hebben als hij.
LEZEN IS MEER ALS DE MOEITE WAARD!!

18 juni 2019

Schaakmat of niet?

Er zijn gesprekken over gevoerd in de 2e Kamer. Er werden vragen over gesteld. Het gaat allemaal over de per 15 mei 2019 o.a. door UWV nieuw ingevoerde tweetrapsverificatie door middel van DigiD.
Stichting GOED heeft namens haar achterban zeer dringend verzocht acties te ondernemen die meer tijd en/of versoepeling moeten bieden om de verplichte SMS-verificatie, uit te stellen of om een alternatief te bieden.
Dit is belangrijk, omdat mensen die nu al een werkende DigiD code hebben, gedwongen worden weer naar Nederland af te reizen of naar één van de 14 beschikbare ambassades.
Het UWV, als één van de instanties die deze stap hebben ingevoerd, is echter gebonden aan de richtlijnen en kaders die het Ministerie hun oplegt. Kortom: ze kunnen en mogen niet anders.
Op korte termijn kan daar (helaas) alleen de regionale post als alternatief geboden worden.

Nadat ik dat aan de medewerker van DigiD heb uitgelegd, werd ik door een medewerker van DigiD op mijn Filipijnse nummer gebeld.
Ik was sprakeloos. Los van het feit of men nou een oplossing paraat heeft of niet, vind ik het van uitermate goede klantenservice en betrokkenheid getuigen dat ze persoonlijk contact met je opnemen om te kijken of ze je misschien wél kunnen helpen.

‘Hebt u een Smartphone?’, was de eerste vraag van de medewerker, nadat hij zich aan mij had voorgesteld.
Ik ben een man van deze tijd en kon daar dus positief op antwoorden.
‘Hebt u de DigiD app al gedownload?’, was zijn volgende vraag.
Ik deed het ter plekke en hij bleef geduldig wachten.
Hij leidde mij door het installatieproces, maar ver kwam ik daar niet mee. Er werd mij steeds gezegd dat er een brief naar mij verzonden moest worden, maar dat dit niet kon omdat ik niet meer in Nederland woonachtig ben. Einde van de procedure.
‘Hé?’, zegt de medewerker verbaasd, ‘maar u moet eerst de vraag krijgen of u zichzelf wilt aanmelden via NFC? (Near Field Communication)’
Voor mij was die uitdrukking ‘NFC’ compleet Arabisch.
Ik had er nog nóóit van gehoord en dat maakte mij een man die iets minder van deze tijd is dan wat ik van mijzelf had verwacht.
‘Uhm, wat is NFC?’, vroeg ik hem dus.
‘Dat zou op uw toestel moeten zitten, mijnheer’, en hij legde aan mij uit wat het was en wat het allemaal kan doen.
Near-field communication is een contactloze communicatiemethode die gebruikmaakt van de ISM frequentieband op 13,56 MHz. NFC heeft doorgaans een bereik van ongeveer 10 centimeter.
Smartphones die hiermee uitgerust zijn kunnen o.a. NFC-tags of stickers uitlezen om taken te automatiseren. Maar NFC kan nog véél meer. Onze paspoorten zijn vanaf 2014 voorzien van een identificatiechip (E-logo). Daarmee kan men zich dus ook via NFC identificeren.
Maar….ik heb geen NFC op mijn smartphone, blijkt nu dus.
Het hele proces kan dus geen doorgang vinden.

Ik spreek met de medewerker van DigiD af dat ik hem zal informeren wanneer ik een nieuwe telefoon heb aangeschaft. Dan zal hij mij verder door het proces heen begeleiden.
Eigenlijk verwacht ik dat ik dat zelf óók wel kan.
Ik ben toch bijna een man van deze tijd, nietwaar?
En als de processen logisch in elkaar zitten, dan moet het mij zelf ook wel gaan lukken.
Ik gebruik de laatste jaren altijd Samsung telefoons.
Tot nu toe hebben ze mij nog nooit in de steek gelaten.
Nou weet ik dat Eric, een paar maanden geleden, voor zijn verjaardag een nieuwe Samsung smartphone heeft gekregen, het model A50.
‘Zit daar bij jou NFC op?’, vraag ik aan hem.
Het is even stil aan de andere kant van de lijn en dan zegt hij: ‘Ja, het zit op mijn toestel en het staat nog áán ook!’
Nou kost Eric zijn toestel ongeveer €340,- en ik ben absoluut niet van plan om dat uit te gaan geven, alleen maar omdat ik nu een toestel MOET kopen vanwege die NFC.
Mijn toestel is verder nog prima, maar….heeft geen NFC.

Bij de Samsung dealer zie ik dat er een A10, A20, A30, A50 en A60 is. Het is een hele familie van Aatjes.
De A10, het goedkoopste model, heeft geen NFC.
Gelukkig heeft de tweede in de rij, de A20, wél NFC en dat toestel kost ongeveer €170,-.
Vind ik nog steeds véél geld en dat allemaal om die ene gadget op mijn telefoon te krijgen. Enfin, de specificaties van dez

Vanmorgen pakte ik mijn paspoort en mijn gloednieuwe telefoon.
Ik download de DigiD app en start de applicatie. Mijn NFC staat op ‘aan’. Ik ben klaar voor de actie.
Zodra ik de app opstart, vraagt hij mij dit keer of ik mij via NFC wil aanmelden?
Jippie!
Het ziet er naar uit dat het gaat werken. Ik ben zo opgewonden als een hondsdolle cavia.
‘Open uw paspoort op de pagina met uw foto en houd de achterkant van uw toestel tegen de pagina aan’, luidt de instructie.
Dat doe ik dus gedwee. Ik ben een volgzaam type, alhoewel mijn vrouw daar een totáál andere mening over heeft.
Je mag je paspoort niet op tafel neerleggen, volgens de DigiD medewerker, maar je moet toestel en paspoort in je hand houden en tegen elkaar aan.
‘Wilt u uw toestel een beetje over de pagina verschuiven totdat de connectie gemaakt kan worden’, is de volgende mededeling.
Ik zie vervolgens het balkje vollopen en …de connectie is gemaakt.
Aangezien mijn paspoort al geregistreerd staat in het systeem van DigiD, kon ik mij op deze manier identificeren en hoeft er géén brief verstuurd te worden naar een adres wat ik niet heb.
Vervolgens krijg ik op mijn scherm een code te zien.
Ik ga nu op mijn desktop naar de UWV site en kies voor inloggen met de DigiD app.
Daar verschijnt een vlak waar ik die code in kan vullen en hoppa….ik zit weer op de UWV site. Ik begin bijna te kwijlen van geluk.

Nadat ik mijn post heb gelezen, log ik uit en ga naar de DigiD site en kies voor MIJN DigiD.
Daar log ik weer in met de app, vervolgens ga ik naar mijn account gegevens.
Ik heb nooit eerder een telefoonnummer ingevoerd om bij DigiD je aan te melden met SMS controle en dát werd mijn Waterloo.
Plotseling werd dat per 15 mei 2019 namelijk een vereiste en ik kon dat niet meer toevoegen, omdat ik geen NL adres meer had.
Schaakmat. Of beter gezegd: ‘schaak’.
Ik kan nu namelijk wél een telefoonnummer invoeren en dat wordt via de DigiD app (met een code) geaccordeerd.
Ik besluit om vervolgens wéér bij het UWV in te loggen en voor aanmelding mét SMS controle te kiezen. Dat kan namelijk ook.
Drie seconden later piept mijn telefoon en krijg ik keurig een SMS-je mét code. Ik vul hem in op het UWV scherm en …tada…het werkt!
Ik pis bijna in mijn broek van geluk.
Eindelijk, na één maand van schrijven, wachten, onderzoeken, vragen en een nieuwe telefoon met NFC, is het probleem opgelost.
Dit is dus een mogelijke oplossing voor al die Nederlandse mensen in het buitenland die nog géén telefoonnummer geregistreerd hebben in het DigiD systeem.
Kijk of je een smartphone hebt met NFC (zo niet schaf er een aan). Check of je een paspoort hebt met E-logo, rijbewijzen hebben dat vanaf 14 november 2014. Volg bovenstaande instructies uit en je bent weer in business.
Kopiëren en doorsturen van dit verhaal naar mogelijke andere slachtoffers is toegestaan en AANBEVOLEN.''
 
Als je in het buitenland je paspoort vernieuwt, wordt dit niet in NL geregistreerd. Je kunt zien in MijnOverheid.nl wat je paspoortstatus is (nummer, expiry date). Ik heb bij verschillende mensen uit verschillende landen nagevraagd of hun paspoortstatus actueel en bijgewerkt is, en ik kreeg in 100 % van de gevallen hetzelfde antwoord: nee. Bij iedereen hield het op bij het laatste paspoort dat nog uit NL dateerde (en in de meeste gevallen dus verlopen was).

Jakkes dat klopt inderdaad, ik zou er bijna nerveus van worden. Typisch dat dit niet bijgewerkt kan worden.
 
Het belangrijkste van SNBN vind ik persoonlijke het dubbele nationaliteitsdrama dat door NL gecreeerd is. Die operationele dingen werken we wel omheen (omdat we om de zoveel jaar naar NL gaan, anders zou het inderdaad lastiger zijn)
 
Hier iets meer duidelijkheid van de kant van RNI-registratie gemeente Eindhoven (maakt verder niet uit, elke andere RNI-gemeente houdt dezelfde registratie bij)

''Op het moment dat een persoon emigreert, verhuist als het ware zijn dossier van de laatste woongemeente naar de RNI. In de RNI wordt slechts een beperkt aantal gegevens bijgehouden.

Het gaat dan om de volgende gegevens:
- gegevens over de burgerlijke staat waar het betreft de naam, de geboorte, het geslacht en het overlijden;
- gegevens over de nationaliteit, met dien verstande dat geen gegevens over een vreemde nationaliteit worden opgenomen
naast gegevens over het Nederlanderschap of het feit dat de
betrokkene als Nederlander wordt behandeld;
- gegevens in verband met het verblijfsrecht van de vreemdeling;
- gegevens over het woonadres;
- gegevens over het burgerservicenummer van de ingeschrevene

Gegevens over reisdocumenten worden dus niet bijgehouden in de RNI (en zijn dan ook niet correct zichtbaar op mijnoverheid.nl). Pas op het moment dat u ooit weer in Nederland als "ingezetene" geregistreerd zal worden, zullen deze gegevens aangepast worden. Uw reisdocument wordt wel geregistreerd in de administratie van de uitgevende instantie, echter zijn deze gegevens niet gekoppeld aan mijnoverheid.nl.''
 
  • Like
Reactions: AJ
Dus blijkbaar is het hebben van een paspoort (slechts een reisdocument) niet per se een bewijs van Nederlanderschap. Uiteindelijk hebben ook een flink aantal Nederlanders in Nederland geen paspoort.
 
Fair point @FritsC

Dat doet dan de vraag opkomen: Wat is dan bewijs van Nederlanderschap? En als het al iets is; hoe kun je het dan verliezen? Ik heb me er niet teveel in verdiept... Maar als je Aus citizen wordt, verlies je volgens de NL wet je NL-schap. Maar hoe dan?
 
Back
Top