Stichting Nederlanders Buiten Nederland SNBN

Voor zover ik weet:
Nederlanders raken hun nationaliteit niet kwijt wanneer zij vrijwillig de nationaliteit van hun huwelijks- of geregistreerde partner aannemen.
 
Uitzonderingen op afstandsplicht
Er zijn verschillende situaties waarin u geen afstand hoeft te doen van uw oorspronkelijke nationaliteit: Als u getrouwd bent met een Nederlander, mag u uw eigen nationaliteit houden. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.

It is possible to hold citizenship of two or more countries if the law of those countries allows this. For example, an Australian citizen may automatically gain citizenship of another country through marriage, while a permanent resident of Australia may become a dual citizen by becoming an Australian citizen.21 nov. 2018

Thanks!

Alleen....

Als ik dan AU Citizen wordt kan ik mijn NL-schap houden (indien getrouwd of geregistreerd partner) Maar kan mijn vriendin dan wel AU worden op basis van mijn AU-schap?
 
Thanks!

Alleen....

Als ik dan AU Citizen wordt kan ik mijn NL-schap houden (indien getrouwd of geregistreerd partner) Maar kan mijn vriendin dan wel AU worden op basis van mijn AU-schap?

Hier gaat volgens mij iets mis in je redenering
1. Jij kan Australische citizen worden en je Nederlanderschap behouden als je partner de Australische nationaliteit heeft (dat is de uitzondering waar het hier telkens over gaat).
2 Je vriendin kan dan niet Australier worden, want het is een voorwaarde voor 1. dat zij dat al is.

Of begrijp ik je nu verkeerd?
 
@Roels ik snap de vraag ook niet meer :).

Uitgangspunt is dat NL geen dubbele nationaliteit toelaat, behoudens enkele uitzonderingen. Het partnervisum 820 of 309 is een van die uitzonderingen. Dat je met een Australische partner je NL nationaliteit mag houden en de AUS erbij mag nemen.
AUS staat WEL dubbele nationaliteit toe (al geloof ik dat er wat issues zijn met zgn. 'moeilijke' landen).
Maar het hangt dus wel degelijk samen.

Het tweede is dat je AUS citizen kunt worden als je AUS Permanent Residency bezit en aan de eisen voldoet (duur van je verblijf hier, criminal record e.a.). Ongeacht of en met wie je een relatie hebt of getrouwd bent. Dat hangt er dus inderdaad NIET mee samen.

De vraag is nu wat er gebeurt met je NL nationaliteit als je als NL AUS PR wel citizenship aanvraagt, maar niet een relatie met een Ozzie citizen hebt (dus 2 NLers die AUS PR hebben en citizenship aanvragen). Ik denk dat je dan je NL nationaliteit kwijtraakt maar wel AUS citizenship krijgt.

Vraag is vervolgens wat er gebeurt als 1 van die 2 NLers AUS citizen wordt (en dus zijn NL nationaliteit opgeeft). Kan de ander dan met die verse nieuwe NL Ozzie citizen zonder NL nationaliteit trouwen, en WEL Ozzie worden en dubbele nationaliteit houden. Dus 1 van de 2 niet, en de ander wel.

En het is geloof ik waar dat in dit laatste scenario je getrouwd moet zijn, in ieder geval in WA omdat registered partnership daar niet rechtsgeldig is. De facto samenleven is in ieder geval niet voldoende.
 
@Roels ik snap de vraag ook niet meer :).

Uitgangspunt is dat NL geen dubbele nationaliteit toelaat, behoudens enkele uitzonderingen. Het partnervisum 820 of 309 is een van die uitzonderingen. Dat je met een Australische partner je NL nationaliteit mag houden en de AUS erbij mag nemen.
AUS staat WEL dubbele nationaliteit toe (al geloof ik dat er wat issues zijn met zgn. 'moeilijke' landen).
Maar het hangt dus wel degelijk samen.

Het tweede is dat je AUS citizen kunt worden als je AUS Permanent Residency bezit en aan de eisen voldoet (duur van je verblijf hier, criminal record e.a.). Ongeacht of en met wie je een relatie hebt of getrouwd bent. Dat hangt er dus inderdaad NIET mee samen.

De vraag is nu wat er gebeurt met je NL nationaliteit als je als NL AUS PR wel citizenship aanvraagt, maar niet een relatie met een Ozzie citizen hebt (dus 2 NLers die AUS PR hebben en citizenship aanvragen). Ik denk dat je dan je NL nationaliteit kwijtraakt maar wel AUS citizenship krijgt.

Vraag is vervolgens wat er gebeurt als 1 van die 2 NLers AUS citizen wordt (en dus zijn NL nationaliteit opgeeft). Kan de ander dan met die verse nieuwe NL Ozzie citizen zonder NL nationaliteit trouwen, en WEL Ozzie worden en dubbele nationaliteit houden. Dus 1 van de 2 niet, en de ander wel.

En het is geloof ik waar dat in dit laatste scenario je getrouwd moet zijn, in ieder geval in WA omdat registered partnership daar niet rechtsgeldig is. De facto samenleven is in ieder geval niet voldoende.

Ah ok die had ik niet zo begrepen. Maar volgens mij kan dit gewoon. De eerste krijgt de Australische nationaliteit en verliest de Nederlandse (want voldoet niet aan een van de drie uitzonderingen). De tweede neemt een nationaliteit aan die zijn/haar partner heeft dus valt onder een uitzondering en kan denk ik gewoon de Nederlandse nationaliteit behouden. Volgens de regels klopt het en dat is volgens mij wat telt bij dit soort juridische puntjes.

Je kan via de website van SNBN een vraag insturen en dan krijg je van een juridisch expert snel een antwoord. Dit heb ik onlangs ook gedaan omdat ik wilde weten of de uitzondering ook geldt als de partner een dubbele nationaliteit heeft (antwoord: ja).
 
Ah ok die had ik niet zo begrepen. Maar volgens mij kan dit gewoon. De eerste krijgt de Australische nationaliteit en verliest de Nederlandse (want voldoet niet aan een van de drie uitzonderingen). De tweede neemt een nationaliteit aan die zijn/haar partner heeft dus valt onder een uitzondering en kan denk ik gewoon de Nederlandse nationaliteit behouden. Volgens de regels klopt het en dat is volgens mij wat telt bij dit soort juridische puntjes.

Je kan via de website van SNBN een vraag insturen en dan krijg je van een juridisch expert snel een antwoord. Dit heb ik onlangs ook gedaan omdat ik wilde weten of de uitzondering ook geldt als de partner een dubbele nationaliteit heeft (antwoord: ja).

Dat hebben vrienden van mij gedaan: hij is Australier geworden en heeft daarbij zijn Nederlandse nationaliteit op moeten geven. Zijn vrouw kon daarna dubbele nationaliteit krijgen evenals de kinderen.
 
Last edited:
Dat hebben vrienden van mij gedaan: hij is Australier geworden en heeft daarbij zijn Nederlandse nationaliteit op moeten geven. Zijn vrouw kon daarna dubbele nationaliteit krijgen evenals de kinderen.

Yep @ Beepmeep dat is waarschijnlijk de enige manier.
 
Goh, @Beebmeep, dat is wel een keus met flinke gevolgen voor de partner die ervoor kiest om zijn NL nationaliteit op te geven.

Ja, hij ziet zichzelf niet meer naar Nederland terug migreren - hij mist Nederland totaal niet en is helemaal happy met hun keus deze kant op te komen - dus had er geen probleem mee zijn Nederlanderschap op te geven. Dubbele nationaliteit is vooral voor de kinderen denk ik, want zij wil ook niet terug :)
 
Wij zouden ook de "eerst de een, dan de ander" proberen.
En nu zijn we alletwee alleen Aussie. De Mrs. was niet echt gehecht aan het Nederlanderschap.
Geloof dat Mr. 17 nog wel een Dutch paspoort kan krijgen als hij dat zou willen?
 
NederlandseBelastingdienstambtenarijfun (4 x woordwaarde).

Apri 2019 blauwe brief uit NL. Krijg ik zomaar belasting terug over 2017 (Goh, da's voor het eerst. Ja, ze zijn niet van de vlotte, maar u hoort mij niet klagen). Aansporing om te checken of mijn bankrekeningnummer nog klopt (ik heb naast een Aussie rekening nog een rekening lopen in NL die er op termijn wel een keer aan gaat, maar nu nog handig is voor de laatste afwikkelingen). Bankrekeningnummer gecheckt op zowel mijnoverheid.nl als mijnbelastingdienst.nl. Klopt. 3 maanden stilte. No money natuurlijk.

Belletje naar NL want e-mailen kan niet (opletten dat dat niet duurder wordt dan mijn hele belastingteruggaaf). 'We nemen het in behandeling'.

Maand later blauwe snail brief uit NL. Waarom ik geen bankrekeningnummer heb doorgegeven waar de teruggaaf op kan worden gestort? Um, what? Ik heb datzelfde bankrekeningnummer al 30 jaar en de Belastingdienst weet me al die jaren prima te vinden voor incasso's en bijbetalen.

Ingesloten een papieren formulier van 3 pagina's dat ik moet invullen MET MIJN BANKREKENINGNUMMER DAT ZE AL 30 JAAR HEBBEN EN GEBRUIKEN om die 2 kwartjes terug te krijgen. En natuurlijk per snail mail moet terugsturen, Formulier snapt niet dat een Australische postcode 4 cijfers maar geen letters heeft, en Melbourne 1187 suburbs, en geeft geen ruimte voor afwijkingen. Megageknoei tot gevolg. Enveloppe zoeken, 10 minuten lopen naar het dichtstbijzijnde Austra;lia Post. $ 7,50 afrekenen voor een ffing stamp en 'by airmail' sticker.

Snail brief doet er 2 tot 3 weken over. En hoewel ik het formulier 100 keer gecheckt heb, ben ik ervan overtuigd dat ik over 6 weken een blauwe snail brief terug krijg dat er something niet klopt of onvoldoende is. En een nieuw formulier dat ik per snail mail weer moet opsturen.

Naar die centjes kan ik fluiten tot aan de herfst 2020 of zo.

En dan zeggen ze dat de bureaucratie in Australia erg is ...
 


OFX
Back
Top