Stichting Nederlanders Buiten Nederland SNBN

@FOL Ik vrees dat je gelijk hebt, maar er is altijd hoop dat dit de deur gaat openen. Veel landen in Europa hebben gewoon dubbele nationaliteit. En ik weet echt niet of, als je moet kiezen welke nationaliteit je opgeeft, dat je dan 100 % loyaal bent aan die andere nationaliteit. Dat is volgens mij een sprookje dat nergens op berust. Daarnaast bestaan er in NL al uitzonderingen waarvan @Roels, @Tim911 en ikzelf voorbeelden zijn. Dat is discriminerend voor alle anderen hier.

Laat ik vooropstellen dat ik het 100% eens ben met je stelling, en dat ik toejuich dat de Nederlandse nationaliteit voor iedereen behouden kan blijven welke door emigratie een 2e nationaliteit aanneemt. Zoals genoemd zit ikzelf al in de luxe positie waarbij ik beiden aan kan houden, echter is er wel een kleine kanttekening/nuance te plaatsen. Uiteraard is dit mijn mening, maar het verschil met jou @Emulate ,@Roels en ikzelf en veel andere emigranten is dat wij een relatie hebben en/of verloofd zijn met een Australisch staatsburger. Dan liggen de kaarten toch wat anders dan dat je beiden emigreert alszijnde Nederlanders en daarna allebei de Australische nationaliteit aanneemt. Dus persoonlijk zou ik het niet discriminerend willen noemen, omdat de situaties compleet anders zijn. Nogmaals, ik hoop uiteraard wel dat de regeling voor iedereen van kracht wordt.
 
@Tim911 Ja, ik zie wat je bedoelt. Misschien is discriminatoir niet het juiste woord. De situatie is gewoon anders. Maar persoonlijk begrijp ik niet waarom wij geluksvogels beloond worden met (de mogelijkheid tot) dubbele nationaliteit. Ik bedoel, het hebben van een Australische parter is geen bijzondere prestatie zoals immigranten met belangrijk en uniek werk dat iets toevoegt en bijdraagt aan Oz. Het is gewoon toeval. Voor kinderen uit zo'n 'gemengde' relatie kan ik me er wel iets bij voorstellen, die hebben gewoon dubbele rechten op basis van de grondwet van beide ouders. Maar de ouders zelf? Ik heb meer een gevoel van 'iedereen, of niemand'. Maar ik ben vast te simplistisch en te weinig geinformeerd.
 
Je kunt het meerdere kanten op zien.
Iemand die trouwt met een OZ heeft wellicht helemaal niet voor het land gekozen maar voor de persoon. Het land komt er dan een soort van bij.

Migranten die zelf voor een visum gaan kiezen bewust voor Australia. In die zin wellicht juist reden om minder loyaliteit te hebben richting NL?


Dit zijn natuurlijk generalisaties en dat maakt het ook zo ingewikkeld. Er is voor elk wel wat te zeggen. Maar uiteindelijk is NL in Europa een buitenbeentje met de single nationality. En met de globaliserende wereld lijkt het een archaïsche wetgeving is die nu meer gedreven wordt door angst dan door hoop.
 
Back
Top