Wat is dit een wereldgesprek,
@Tim911! Je stelt voor mij precies de juiste vragen. Schudt mijn hoofd ook weer flink op.
Ik ben al heul, heul lang uit het onderzoeksvak en roestig in het formuleren van onderzoeksvragen en hypotheses. Ik ga maar een poging wagen.
Jij zegt, denk ik: waarom krijgt de ene disadvantaged groep (Aboriginals en TSI's) WEL een stem in de grondwet, en alle verschillende andere disadvantaged (disabilities, (mental) illness, aged people, non-English-speaking, women, single parents, etc) groepen NIET?
Ik zou daar onderzoek naar moeten doen om te zien welke literatuur daar al over bestaat. Daar heb ik geen toegang toe (ik heb niet de juiste kwalificaties voor onderzoek in de State Library in dit veld) dus ik kan me alleen baseren op de Yes en No pamfletten, wiki en de media. Dit is alleen maar een schot voor de boeg dus, losse-polsdenken zonder wetenschappelijke basis. Kortom, ik weet het ook allemaal niet
.
Mijn gutfeeling zegt het volgende:
- Het is het vergelijken van appels en peren. De andere groepen worden niet structureel gediscrimineerd, wel benadeeld in the society.
- De andere groepen zijn al vertegenwoordigd, alleen niet specifiek benoemd, in de grondwet via andere artikelen. Daarvan is al wetgeving afgeleid, en de basis daarvan blijft wel gelden. Een andere regering gaat zijn vingers niet branden aan het opheffen van Medicare of de NDIS bijvoorbeeld.
- Het zijn onvergelijkbare dwarsdoorsnedes uit een bevolking. Zou jij in de grondwet genoemd willen worden als categorie "Mental Patient" of Single Mum" en daarmee alle andere redenen voor je bestaan verliezen?
- Er is sprake (geweest) van sociaal en crimineel onrecht jegens Ab/TSI mbt o.a. stolen generations en whitewashing. De geschiedenis is vervalst en verzwegen. De gevolgen waren en zijn nog steeds traumatisch voor mensen die het hebben meegemaakt en hun nabestaanden, waardoor hun kansen op een gelijkwaardig bestaan zijn verminderd. Voor de andere benadeelde groepen gelden deze oorzaak en trauma niet.
- Het is wetenschappelijk aangetoond dat de First Nations de oorspronkelijke bevolking en landeigenaren van de grond waren. Het land was dus geen terra nullius zoals de invaders beweerden en het land gestolen hebben. Dit is getackeld in het Mabo Arrest dus er is grond voor verdere enshrinement in de grondwet. Deze benadeling geldt niet voor de andere benadeelde groepen.
Ik ben nog lang niet uitgedacht, maar kun je hier iets mee?