Visum aanvraag Family of 6: Skilled independent (175) visum 'accountant'.

Hi Wim,

Tegen de tijd dat je dit leest, zitten jullie heerlijk in Oz. Heel veel plezier, geniet er ook een beetje van, daarna begint het harde leven van de student weer...... ;-). Ik vraag me ook wel eens af wat we onszelf aandoen met al dat studeren maar goed, het is voor het goede doel, zullen we maar zeggen....

Veel plezier!
Annemarie
 
Heel veel fun gewenst in OZ. Het land zal jullie niet gaan tegenvallen!!! Spannend hoor, als je voor het eerst voet aan land gaat zeten :)

Succes!
 
hallo Wim en familie,

Tegen de tijd dat jullie dit lezen zit ik in Oz.. nog steeds vreemd om te zeggen. Hoop dat het super bevallen is en dat het meer is dan dat je ervan verwacht had. Nu hopen dat jullie huis snel verkoopt.

:later:

groetjes,
Kathy
 
Tijd voor weer eens een update.
Zag dat ik na terugkomst uit Australie niets meer had geschreven.
De reis is goed bevallen. We zijn geland in Sydney, en hebben daar de eerste 3 dagen doorgebracht. Wel een uitdaging om na zo'n lange reis in je huurauto te stappen en het centrum van Sydney in te rijden. Ik was blij toen we bij het hotel waren! We hebben wat sight-seeing gedaan en na 3 dagen in de auto gestapt naar Brisbane. Het was leuk om in Sydney geweest te zijn, maar het was niet onze plek. We zijn in 2 dagen naar Brisbane gereden. Onderweg nog wat plaatsen bekeken. Leukste was volgens ons Port Mcquary, met een strandje erbij. Vervolgens via Byron Bay en Surfers Paridise richting Brisbane. Daar zijn we met de zuidelijke suburbs begonnen. Beenleigh heeft wel veel faciliteiten, maar sprak toch niet erg aan. Edens Landing en met name Mt Warren park spraken meer aan. Woodland was wel erg heuvelig. Fietsen kun je daar wel vergeten. Windaroo leek een beetje saai. Wel een nette suburb. Woodridge en Kingston hebben we niet bekeken. Deze suburbs werden ons ter plaatse afgeraden als we een plek zochten om met 4 jonge kinderen te gaan wonen. Een makelaar die we hebben gesproken dat een stuk onroerend goed voor familie met 4 kids in Logan (waar eerder genoemde suburbs onder vallen) gemiddeld zo’n AUD380.000 zal kosten.
Dichter bij Brisbane hebben we Sunnybank (waren we niet zo positief over) en Calamvale bekeken. Deze laatste suburb sprak ons meer aan met scholen en het Sunnybank Hills shopping centre vlakbij. Wel vonden we daar de percelen wat klein. Meer naar het zuid-westen zijn we geweest in Springfield en Springfield Lakes, Westlake en Pullenvale. Hier waren we zeer positief over. Mooie wijken met grote percelen en voldoende faciliteiten. Hierbij was Pullenvale wel een heel mooie wijk, maar waarschijnlijk iets buiten ons budget.
In het noord-westen zijn we in Albany Creek geweest en Eatons Hill wat ons meer aansprak. Hier was oudere huizen. Clear Mountain vonden we te afgelegen. Over Cashmere waren we wel positief met een mix van oude en nieuwe huizen.
In het oosten zijn we nog in Wellington Point en Ormiston geweest. Wellington point sprak ons erg aan. Het is er vlak (dus goed te fietsen), grote school, mooie huizen met redelijke percelen en is is zelfs nog een klein stukje ‘sandy beach’ op de point. Voor uitgebreide faciliteiten (incl. trein) moet een beroep worden gedaan op het nabij gelegen Cleveland.
Tenslotte zijn we ook nog in het verder naar het noorden gelegen Deception Bay geweest (nu weten waarom ze dat zo noemen….) en in Redcliffe. Deze laatste sprak wel aan, maar ligt toch wel weer iets verder van het CBD dat de overige suburbs.
Het centrum van de stad is overzichtelijk. We zaten in de Holiday Inn, en van daaruit was alles lopend te doen. Ook een paar gesprekken gehad met potentiële werkgevers en ik kon in principe de volgende dag aan het werk! Maar ja dat huis…
De laatste dag hebben we doorgebracht op Moreton Island. Gesnorkeld, een helikoptervlucht gemaakt, eindelijk een beetje echt vakantie. Het is een ‘functionele’ reis geweest van 2 weken. We hebben ons visum gevalideerd en Sydney en Brisbane kunnen vergelijken waarbij de initiële keuze voor Brisbane de juiste lijkt te zijn. Ook hebben we in Brisbane de verschillende suburbs vergeleken. Jammer te zien dat in de nieuwere wijken de percelen kleiner worden. Geeft bijna een vinex-idee, maar dan met bungalows.
De Australiërs hebben we als vriendelijk en behulpzaam ervaren. Dit is wel een duidelijk verschil met de gemiddelde Nederlandse grote stad. De thuiskomst was minder. Het heeft ons beiden toch wel een week gekost om weer in het ritme van de dag te komen. We waren bekaf. Toen we in Australië aankwamen zaten we na een dag al in het goede ritme.
Overall een positieve ervaring die hopelijk nog een vervolg krijgt. Vooralsnog zit er geen beweging in de verkoop van het huis…

Groet,

Wim.
 
Hi Wim,
het klinkt dat je een drukke "vakantie" gehad hebt, en net op tijd terug om de overstromingen te missen.
Ook iets om rekening mee te houden, hoe laag de suburb ligt. Oudere wijken liggen vaak wat hoger.
Een van de redenen dat wij een queenslander in een oudere wijk gekocht hebben. In Mackay wil het ook nog wel eens gebeuren, dat we wateroverlast hebben.
Sorry te horen dat er nog geen vooruitgang in de huis verkoop zit, good luck with that one. Je hebt er maar een nodig.

groeten Johan
 
Hoi Johan,

Ja, we zullen bij het kiezen van de suburb zeker kijken of deze onder water heeft gestaan. Ik moet zeggen dat we toch wel blij zijn dat we nu niet in Brisbane zijn. Volgens de oorspronkelijke planning hadden we nu dan net 3 weken in Brisbane gewoond. Het zal je toch gebeuren dat je net de verkeerde suburb hebt gekozen...


Wim.
 
En ja, het is een drukke 'vakantie' geweest. Wel jammer gezien de lange reis. Ik had graag nog wat verder rondgekeken. Maar oma moest op de 4 kids passen en dan is 2 weken toch echt wel het maximum. We zullen het land wel verder gaan ontdekken als we er eenmaal zijn.
 
Klinkt gaaf!! :up:
Wel een eng idee dat dat gebied nu onder water staat.
Toch fijn zo'n oma, lijkt me heerlijk zo'n "vakantie" voor twee. :wink:

Hoefden de kinderen niet mee om te valideren??
 
Wauw! Jullie hebben er wel echt werk van gemaakt! Een toffe ontdekkingsreis! En hebben jullie nu al een idee wat het gaat worden?

Hopelijk vinden jullie snel de geschikte kandidaat voor jullie huis.

Misschien al een geluk dat jullie niet volgens de planning zijn verhuist, wie weet waar jullie huis geweest was... Everything happens for a reason?!

succes!
 
Wat een 'vakantie' zeg! Maar gelukkig wel een hoop wijzer geworden, daar ging het toch om. Wij hebben afgelopen jaar ook al 2x zo'n 'vakantie' gehad met precies hetzelfde effect. Fijn dat het ook qua werk voor jou zeker geen probleem wordt, wel handig als je daar met 4 kids naartoe vertrekt.

Balen van jullie huis zeg, hopen dat die ene koper snel langskomt!

Hoe gaat het met je studie?

Groet, Annemarie
 
Hoi Annemarie,

Ja het was meer een 'functionele trip' helaas. Toch wel een beetje jammer om zo'n mooi land te bezoeken en dan het grootste deel van de tijd in woonwijken door te brengen. Maar omdat ik bij emigratie waarschijnlijk toch als eerste ga en alvast een huurhuis etc. ga regelen is het goed dat Sandra ook input heeft kunnen geven aan de keuze van suburbs. Met 4 kids kun je niet na een paar maanden weer van suburb gaan wisselen, dus het moet 'first time right' zijn.
Met de studie gaat het wel goed. Inmiddels 3 CPA examens gehaald dus nog 3 te gaan. In mei heb ik er weer 2 gepland en in oktober de laatste. Daarnaast heb ik mijn scriptie voor de Nederlandse 'RE'-studie bijna af, dus hoop deze in maart of zo te kunnen verdedigen. Afgelopen week heb ik de laatste reacties op mijn questionnaires uit Australie teruggekregen, dus nu kan ik het empirisch deel afronden.

Zal blij zijn als het weer allemaal achter de rug is...

Groet,

Wim.
 
Hi Wim,

Ja, dat schiet inderdaad lekker op met je studie. Hoe heb je het gedaan wat betreft je experience bewijs? Heb je toevallig al 'advanced taxation' gedaan? Heb me er net voor ingeschreven en ben wel benieuwd hoe dat is.

Is het wachten om de oversteek te maken nu echt op het huis? Lastig lijkt me dat, je hebt dan dus geen idee wanneer het gaat gebeuren. Willen jullie op een bepaald moment echt die kant op, misschien i.v.m. school kids etc.?

groet,
Annemarie
 
Annemarie,

Ik heb één jaar vrijstelling gekregen voor mijn PER. In maart 2010 is mijn 'stageperiode' ingegaan, dus ik moet nog tot maart 2012 voordat ik daadwerkelijk mijn CPA aan kan vragen. Gelukkig kan een Nederlandse RA sinds 1 januari 2010 ook als mentor optreden. Anders zou ik mogelijk problemen hebben t.a.v. de vertrouwelijkheid van gegevens waar ik mee werk. Ik kan de documentatie van mijn klanten niet zomaar op de mail zetten naar Australië ter onderbouwing van mijn stagewerkzaamheden. Nu heb ik een collega RA als mentor. Eind dit jaar hoop ik mijn vakken afgerond te hebben. Ik heb nu Ethics & Governance, Contemporary Business Issues en Financial Reporting gehaald. In mei doe ik de examens van Advanced Auditing en Strategic Management Accounting. In oktober tenslotte Global Strategy & Leadership. Advanced taxation hoef ik (gelukkig) niet te doen. Advanced taxation is een keuzevak. Omdat ik op basis van mijn bachelor vrijstelling heb gekregen voor belastingrecht is dit voor mij geen verplicht vak. Daarom doe ik liever Advanced Auditing. Dit ligt dichter bij mijn dagelijks werk als auditor. Met fiscale zaken doe ik weinig.

De planning van de emigratie is in principe 1 jaar opgeschoven. Dus kerst van dit jaar om een goede aansluiting te houden op het schoolsysteem in Australië. Mocht dit jaar het huis nog niet verkocht worden dan zullen we de emigratieplannen heroverwegen. Dit omdat we op een aantal gebieden nu stilstaan. Daarnaast kost het ook veel energie om toch altijd de aanstaande emigratie in je achterhoofd te hebben. Dus 2011 moet echt het jaar van de waarheid worden.

Iemand behoefte aan een huis in het buitengebied met 2.200m2 grond en een zwembad? :grin:

Groet,

Wim.
 
Hoi Wim

wat leuk dat je zo uitgebreid beschrijft waar jullie overal geweest zijn en wat jullie ervan vonden. Bedankt! Kunnen we wel wat tips uit gebruiken voor als wij die kant uitgaan.

Hopelijk lukt het jullie snel om het huis te verkopen. Succes :up:

grtjs
Jerden
 
Hoi Jerden,

Voornaamste criteria voor ons waren: Scholen + kinderopvang, niet te ver van het CBD i.v.m. reistijd, Huur max. 500p.w. voor een woning met 4 of (liefst) 5 slaapkamers, beetje ruime percelen en faciliteiten (winkels etc.) in de buurt. Op basis van deze criteria hebben we een relocation agent een selectie laten maken van relevante suburbs die we hebben bekeken. Daarnaast moet de suburb natuurlijk ook aanspreken. Dat kan weer komen door het type huizen, staat van onderhoud etc.

Hoop dat je er iets aan hebt!

Groet,

Wim.
 
Hoi Wim

ja, heb ik zeker wat aan :up:

Die criteria die jij noemt zijn voor ons ook het belangrijkste. Ik heb al een aantal suburbs die jullie bezocht hebben opgezocht en het verwonderde me dat het allemaal zo dichtbij Brisbane was. Want je schreef dat je Redcliffe wat te ver vond, maar dat is slechts 28 km van Brisbane, en dat vind ik eigenlijk al heel dichtbij... Wij hebben een straal van 50 km rond Brisbane in ons hoofd... Ik ging er eigenlijk van uit dat het niet meer betaalbaar is om dichterbij te wonen, maar blijkbaar valt dat dan nog wel mee.

Wat wij in ieder geval niet willen is allemaal van die wijken met kleine percelen vlak naast mekaar, en dit straat na straat na straat. Die hebben we in de suburbs van Perth gezien en daar werd ik een beetje depri van. Ik weet niet hoe het daarmee zit rond Brisbane. Is het daar ook zo erg?

grtjs
Jerden
 
Hoi Jerden,

Wij zaten er hetzelfde in hoor. Ik dacht ook dat je wel 50 km van het CBD af moest gaan zitten voor betaalbare woonruimte, maar gelukkig kun je inderdaad een stuk dichterbij wonen. Vandaar dat ik eerst in Beenleigh zat te kijken, maar toen van de relocation agent suburbs door kreeg die een stuk dichterbij het centrum liggen. Ik denk dat dit een groot verschil is met Sydney. Met name de nieuwere suburbs zijn zoals jij beschrijft. Wel vrijstaande huizen, maar de dakgoten sluiten bijna op elkaar aan zo klein zijn de percelen. Vandaar mijn vergelijking met de Nederlandse Vinex lokaties. Voordeel is wel dat de huizen over het algemeen verschillend zijn, dus niet 20 dezelfde huizen naast elkaar. We zijn bij mensen op visite geweest die een bungalow hebben op 640 vierkante meter grond en dat was goed te doen. Vergeet niet dat je al meer vierkante meters grond nodig hebt omdat allees gelijkvloers wordt gebouwd.
Als je verder van het CBD af gaat wonen wordt het onroerend goed wel goedkoper, maar ben je wel weer langer onderweg naar je werk. Omdat de keuze voor Australie ook te maken had met work-life balance is het voor mij misschien toch verstandig wat dichterbij het CBD te gaan wonen.
Overigens was Redcliffe wel een leuke plaats. Daar was uit mijn hoofd ook nog wat zandstrand te vinden. De rest van de kust bestaat uit rood/bruine rotsen (vandaar de naam..). Deception bay zou ik daarentegen niet aanraden, maar miscchien hebben we de verkeerde delen gezien. We zijn daar langs de kunt gereden, maar de staat van de huizen en het type mensen dat daar rondliep was niet onze smaak.

Groet,

Wim.
 
Beste allemaal,

Toch maar weer eens de moeite genomen in de pen te klimmen. Het is een frustrerende periode. Er komt gewoon niemand op ons huis af en we hebben de vraagprijs al met 50.000 euro verlaagd. Onze buurman heeft zijn vraagprijs kort geleden met 80.000 euro verlaagd. In totaal al 230.000 euro gezakt sinds hij 3 jaar (!) geleden startte met de verkoop.
Verder verlagen heeft momenteel echt geen zin. Dit trekt de mensen niet over de streep. Er zit gewoon totaal geen beweging in de huizenmarkt hier in het zuiden, ook niet in de lagere prijsklasse. We willen de handdoek nog niet in de ring gooien t.a.v. onze emigratieplannen, maar ik had me het bij de start toch allemaal iets anders voorgesteld. Toen we het visum kregen dacht ik dat de rest een kwestie van planning zou zijn maar helaas, de verkoop van je huis valt niet te plannen.
Hoop echt dat we er toch nog zullen komen. Ga binnenkort nog maar eens wat advertenties plaatsen...

Wim.
 
Goh Wim, wat super balen zeg! Ben je zo ver gekomen, gooit zoiets roet in het eten.

Heel veel succes, ik hoop echt dat je jullie dromen alsnog waar kunnen maken en die lang verwachte koper eindelijk op komt dagen!

Groet,
Annemarie
 
Hoi Wim,

Wat onzettend balen voor jullie zeg! Zoveel werk gehad (en nog) om succesvol te kunnen zijn in Australie, zit je te wachten op de verkoop van jullie huis! :cry: Zeker niet opgeven nog! Mijn huis heeft bijna een jaar te koop gestaan en heb volgens mij wel 25 kijkers gehad. Gelukkig in April een goede verkoop gehad. Maar ook dat was nog even spannend omdat de kopers ineens te horen kregen dat ze geen goedkeuring meer hadden voor de hypotheek die ze 2 weken vooraf wel konden krijgen.

Heel veel succes!
Groetjes
Kathren
 
Back
Top