Waarom een slot erop / Discussie wereld politiek

Wat in Londen is gebeurd is gebaseerd op dezelfde redenen dan wat er twee jaar geleden in Bali is gebeurd (waar vergeet niet 200 Australiers om het leven zijn gekomen). Misschien waren de foto's over de bom aanslag in Israel niet helemaal gepast, want (even simple gezegd) het probleem ligt tussen Palesteinen en Israeliers en niet tussen Al qaeda en de wereld (wat wel het geval was in London, Madrid, Djerba, Bali, NY, Marocco, en een hotel in Thailand).
3- Wat ik wel erg vind is dat steeds meer zeer jonge mensen de aanslagen plegen. Ze worden dus door oudere geendoctrineerd. Door open over te praten niet alleen via forums, kunnen we misschien jongeren erop wijzen dat het leven ook best op een andere manier bekeken kan worden.

Wat er natuurlijk niet mag:
- De mening van een ander niet respecteren of gewoon negeren. Wij zijn inmiddels wereld burgers en intrinsect zijn wij open voor ieder z'n mening. Dat betekent uiteraard niet dat je er mee eens moet zijn.
- Radicalisering. Niet alle arabieren zijn moslims en niet alle moslims zijn radicale moslims en niet alle radicale moslims zijn terroristen.
- Wij nederlanders proberen altijd vooruitstrevend te zijn (homo huwelijk, euthanasie etc...) In het verleden was ons land open voor Joden, Calvinisten, lutherianen en prostestanten die uit hun land werden verdreven. Laten wij de goede voorbeeld geven en niet afdwalen naar ombenulige opmerkingen waar niemand eraan heeft.

Groetjes, Het is vandaag weer lekker weer, bedankt weer moeder natuur.

Cita

Kookaburra: meligheid is prima, alleen moet het wel gevarieerd zijn en ik vond het een beetje eentonig aan het worden. Ik neem aan dat jou vraag een geintje is?

Nee, is geen geintje..   Ik wil absoluut de serieuze zaken niet uit de weg gaan, maar bomaanslagen.. daar kan ik werkelijk niets mee! Net zo min als jij waarschijnlijk met onze kinderachtige postjes iets kan? Wat valt er de bespreken/discussieren over zinloze bommen?? En wat er wel of niet mag?? Ach, dat weten we toch..

28-12-2000 Israel - Gazastrook. Mijn lieve vriend en soldaat in het israelisch leger, Jonathan Vermeulen (29) komt om bij een bomaanslag van de Palestijnen. Is dit niet relevant omdat het tussen Israeliers en Palestijnen gaat? Is alleen Al-Qaida relevant? Omdat er -voor het nederlandse- nog steeds dreiging vanuit gaat? Alle vormen van terrorisme raken toch weldegelijk ook onze wereld?

Ik kan niets meer met Johathan's dood... het is zinloos, er kan niet over gediscusieerd worden want er valt niets terug te draaien, van tafel te vegen of te cancellen... HET IS GEBEURD! We kunnen alleen uiting geven aan onze gevoelens, maar oplossingen verzinnen voor dit soort geweld doen we hier niet..

We zullen verder moeten leven en dat doen we zo nu en dan met misschien wat kinderachtige postjes. Ik heb gelachen vandaag.. en ja, moeder natuur zegent ons maar weer eens!

vette hug  :wink:  Cat
 
[quote author=kookaburra link=topic=2075.msg20536#msg20536 date=1121257957]
Wat in Londen is gebeurd is gebaseerd op dezelfde redenen dan wat er twee jaar geleden in Bali is gebeurd (waar vergeet niet 200 Australiers om het leven zijn gekomen). Misschien waren de foto's over de bom aanslag in Israel niet helemaal gepast, want (even simple gezegd) het probleem ligt tussen Palesteinen en Israeliers en niet tussen Al qaeda en de wereld (wat wel het geval was in London, Madrid, Djerba, Bali, NY, Marocco, en een hotel in Thailand).
3- Wat ik wel erg vind is dat steeds meer zeer jonge mensen de aanslagen plegen. Ze worden dus door oudere geendoctrineerd. Door open over te praten niet alleen via forums, kunnen we misschien jongeren erop wijzen dat het leven ook best op een andere manier bekeken kan worden.

Wat er natuurlijk niet mag:
- De mening van een ander niet respecteren of gewoon negeren. Wij zijn inmiddels wereld burgers en intrinsect zijn wij open voor ieder z'n mening. Dat betekent uiteraard niet dat je er mee eens moet zijn.
- Radicalisering. Niet alle arabieren zijn moslims en niet alle moslims zijn radicale moslims en niet alle radicale moslims zijn terroristen.
- Wij nederlanders proberen altijd vooruitstrevend te zijn (homo huwelijk, euthanasie etc...) In het verleden was ons land open voor Joden, Calvinisten, lutherianen en prostestanten die uit hun land werden verdreven. Laten wij de goede voorbeeld geven en niet afdwalen naar ombenulige opmerkingen waar niemand eraan heeft.

Groetjes, Het is vandaag weer lekker weer, bedankt weer moeder natuur.

Cita

Kookaburra: meligheid is prima, alleen moet het wel gevarieerd zijn en ik vond het een beetje eentonig aan het worden. Ik neem aan dat jou vraag een geintje is?


Nee, is geen geintje..   Ik wil absoluut de serieuze zaken niet uit de weg gaan, maar bomaanslagen.. daar kan ik werkelijk niets mee! Net zo min als jij waarschijnlijk met onze kinderachtige postjes iets kan? Wat valt er de bespreken/discussieren over zinloze bommen?? En wat er wel of niet mag?? Ach, dat weten we toch..

Ik denkt dat je eerst GOED  moet lezen voor dat je fel begint te worden. "Geintje" in de zin dat ik aannam dat je "een dag niet gelachen is een dag niet geleeft" wel begreep en niet over je gevoelens wat betreft de topic !!! Wat is zinloos? niets is zinloos. Was het wereld concert van 2 juli voor het einde van het armoede zinloos? was de strijd van die argentijnse moeders zinloos ondanks zij hun kinderen al kwijt waren geraakt? Was flower power in de jaren 70tig zinloos om te vragen voor het einde van de vietnam oorlog, zinloos? Als mensen er niet over spreken of manifesteren dan is het pas zinloos want je berijkt gewoon niets zonder aktie

29-12-2000 Israel - Gazastrook. Mijn lieve vriend en soldaat in het israelisch leger, Jonathan Vermeulen (29) komt om bij een bomaanslag van de Palestijnen. Is dit niet relevant omdat het tussen Israeliers en Palestijnen gaat? Is alleen Al-Qaida relevant? Omdat er -voor het nederlandse- nog steeds dreiging vanuit gaat? Alle vormen van terrorisme raken toch weldegelijk ook onze wereld?

De vraag was of de topic wel relevant voor dit forum was, aangezien het over Australie moet gaan. Al Qaida is ook gericht op Australie en daardoor is het relevant, maar het conflict tussen Israel en Palestina heeft zo ver ik het weet niets met Australie te maken. Als de discussie op deze forum niet met Australie gerelateerd moet zijn, dan zijn alle vormen van terrorism aan de orde. Dan kunnen we ook over de ETA in Spanje praten of over Corsica, of over de Ira, of over de vormalige staten van rusland etc waar ook mensen koelbloedig worden vermoord

Ik kan niets meer met Johathan's dood... het is zinloos, er kan niet over gediscusieerd worden want er valt niets terug te draaien, van tafel te vegen of te cancellen... HET IS GEBEURD! We kunnen alleen uiting geven aan onze gevoelens, maar oplossingen verzinnen voor dit soort geweld doen we hier niet..

Je kan wel met Jonathan's dood en met die van alle andere. Als iemand jou pijn doet dan vraag je toch ook aan die persoon om mee te stoppen, waarom hier dan niet. Moet we het dan maar accepteren dat enkele het verzieken voor ons allemaal?

We zullen verder moeten leven en dat doen we zo nu en dan met misschien wat kinderachtige postjes. Ik heb gelachen vandaag.. en ja, moeder natuur zegent ons maar weer eens!

Als wij verder goed willen leven, en van de zon willen genieten zoals vandaag, dan moet er wat aangedaan worden en niet aan de zijlijn blijven wachten of het gevoel hebben dat we niets kunnen omdat Het Gebeurd is. Ik heb veel respect voor de mensen die ondanks alles hun leven op het spel zetten om tegen terrorisme te strijden. Ik zou hetzelfde kracht willen hebben
vette hug  :wink:  Cat
[/quote]

Gr

Cita
 
Zul je zien: wil je wat uitleggen over quotes....pakt de editor zelfs mijn eigen uitleg over quotes op om er zelf quote's van te maken..

Iemand de HTML code van een [ en een ] ?
 
Sorry, maar nu raak ik zelfs de draad helemaal kwijt. Niet omdat ik het verhaal niet begrijp, maar omdat er (sorry dat ik het zeg) ontzettend slecht gequote wordt. Quoten is makkelijk en iedereen kan het leren.

Quoten van een ander doe je:
- of op de button quote klikken en dan DAARONDER of DAARBOVEN, maar niet tussen de [ quote ] en [ /quote ] tekst te miepen....
- of zelf de tag [ quote ]bla die bla die bla van de ander waar je op reageert[ /quote ] er omheen te frutten....

Sorry, maar ik moest dit even kwijt...no hard feelings :)
 
Hoi malukka,

Je hebt gelijk, maar ik probeerde m'n opmerkingen duidelijk te maken en dat er geen misverstanden ontstaan. Zowieso ik weet niet hoe je een quote in stukjes kan delen. Dus daarom heb ik m'n opmerkingen in het vet en schuin geschreven zodat een beetje duidelijk was. Zo te lezen niet gelukt  :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

gr

Citavm
 
:-D Ja, Maluka,  Master in quoten (krijg je daar ook extra visumpunten voor?)

Cita: ik bedoelde het niet zo fel als het misschien overkomt, hoor!


:shout: Kan iemand deze quote op slot gooien!!??? ... eh, 'off' topic, bedoel ik..
 
[quote author=Maluka link=topic=2075.msg20549#msg20549 date=1121260981]
... te miepen....
... er omheen te frutten...[/quote]Volgens mij is dit toch echt wetenschappelijk onverantwoorde terminologie :wink:
 
Cita, je hebt een PM van mij ontvangen waarin ik hopelijk duidelijk kan maken hoe quoten werkt
 
Malukka: dankje voor het uitleg
kookaburra: no worries, ik hou wel van een stevig gesprek waar je mening moet beargumenteren.
Hans: nou het valt best mee volgens mij ben je niet de ergste off-topic poster.

Gr

Cita
 
[quote author=citavm link=topic=2075.msg20556#msg20556 date=1121262317]
Malukka: dankje voor het uitleg
Hans: nou het valt best mee volgens mij ben je niet de ergste off-topic poster.
[/quote]

Ik was toch de ergste off-topic poster (kijk, hier alweer eentje)....nu post ik hier niet meer off-topic, dus waars. helemaal niet meer in dit topic....

En Cita: Je maakt me helemaal blij als je me Maluka noemt i.p.v. Malukka :)
 
Waarschuwing: het volgende is on-topic!  :lol:

Cita, ik ben het met je eens dat het niet zinloos is om te discussieren over dingen die al gebeurd zijn. Misschien dat het in de praktijk vaak weinig uithaalt, maar in het gunstigste geval kun je ermee voorkomen dat het nog eens gebeurt.
 
Okay, eens! Over het algemeen gesproken... maar gaat dat ook op vwb bomaanslagen? In London zie je dat de mensen gewoon doorgaan waar ze mee bezig waren en dat is misschien ook wel het beste wat ze kunnen doen. Terroristen zijn wellicht het minst gebaat bij ignorance?

ik ben bang dat terrorisme niet te voorkomen is middels een discussie waaraan zij zelf niet deelnemen
 
Waarom niet, het zal waarschijnlijk niet lukken om de terroristen te bereiken met deze discussie, maar misschien wel de politici die beslissen over de aanpak van dit probleem. En natuurlijk is de kans ontiegelijk klein dat een discussie op een NL-Aus forum wereldwijde gevolgen heeft, maar er is denk ik een parallel met stemmen: Waarom zou je stemmen aangezien jouw ene stem tussen de miljoenen andere stemmen toch geen donder uitmaakt? Maar zodra iedereen dat denkt... En soms maken een paar (duizend) stemmen al wel een enorm verschil, denk maar aan de Amerikaanse verkiezingen van 2000. En daarom gaan de meeste mensen toch maar stemmen.
Hetzelfde geldt denk ik voor discussieren: misschien dat het vaak geen donder uitmaakt, maar het blijft belangrijk om het te doen. Als iedereen zou ophouden met discussieren, komen we zeker geen stap verder.
 
Ik ben van mening dat je altijd je stem moet laten gelden.
Een discussie aanwakkeren kan geen kwaad zolang het respect bewaard blijft.

Over de discussie die hieraan ten grondslag ligt:
Iedereen ziet de vreselijke beelden van de aanslagen in New York, London, Madrid, Israel, Rusland, noem maar op. Iedereen vindt het vreselijk, en ik ook. Maar ik wil deze mensen dan ook de andere kant van de medaille laten zien. Ik zal het niet meer over Israel hebben, maar bijvoorbeeld in Tsjetsjenie doet Rusland echt heel foute dingen. Ook in Tibet gebeuren afschuwelijke dingen. Om maar niet te spreken over centraal Afrika. Maar dat ziet niemand op tv, daar word niks aan gedaan, en niemand die zich er druk om lijkt te maken. Terwijl die toestanden daar vele malen erger zijn dan al die voor het grote publiek zichtbare aanslagen bij elkaar.

En dat wil ik dan heel graag aankaarten. Ik ben geen profeet, maar ik ben wel begaan met de onderdrukten in deze wereld. En ja, ik zal mijn stem altijd laten gelden. Soms wat ongenuanceerd, maar ik sta er wel 100% achter.

En over de aanpak van terrorrisme, daar heb ik al genoeg over gezegd. Al die miljarden die nu aan oorlogen worden besteed, die zouden eigenlijk aan grootschalige projecten besteed moeten worden waar de wereld echt beter van kan worden.

Ik blijf het zeggen, verbeter de wereld, begin bij jezelf.

:peace:
 
Klopt, je moet je stem laten gelden, altijd proberen zelfs als je weinig kans hebt om te slagen:
- in veel landen zijn wij van authoristarisme naar democratie gegaan (in Frankrijk, in Oekraine, in Georgie, in Argentinie, in Chilie etc...)
- vrouwen mogen stemmen (marokko, tunesie, Iran......)
- We hebben de nazisme kunnen verdrijven....
En natuurlijk wordt het nooit op een beschaafde en nette manier gedaan. Je moet ervoor strijden
En natuurlijk is het heel erg wat er in Tsjetsjenie, in Tibet en in centraaf afrika gebeurt.  Maar we moeten niet vergeten dat wij door de media behoorlijk worden beinvloed. Zij bepalen op dit moment wat we te zien krijgen en hoe onze mening wordt gevormd. Hoe erg de aanslag is hoe sneller het op de televisie komt. Een aantal jaren geleden konden we iedere dag zien wat er tussen de Toesies en Hutu's gaanden was. In Tsjetsjnie, zijn niet alleen de russen fout maar ook een aantal Tsjetjenen (vergeet niet de aanslag op een school in Tsjetsjenie, en in een Moscouse theater).
Maar gelukkig zijn er mensen die niet in de media komen en die toch voor hun ideale vechten. Zoals AJ zei "Ik blijf het zeggen, verbeter de wereld, begin bij zelf" klopt, maar je hoeft ook niet in het geheim doen.

Gr

Cita
 
Ik heb nog even eea teruggelezen omdat ik niet meer precies wist waarom dit draadje is gestart... Volgens mij voeren we hier een discussie of we een discussie mogen houden over een discussie die de wereld bezighoudt. Ben ik correct?

En volgens mij denken we allemaal hetzelfde over terrorisme, nazisme en democratie..  Bij deze wil ik de discussie openen of we dit topic om zullen dopen naar 'Het Grote Discussie Topic'  :wink:  (again.. no offence!)
 
[quote author=citavm link=topic=2075.msg20573#msg20573 date=1121267740]
En natuurlijk is het heel erg wat er in Tsjetsjenie, in Tibet en in centraaf afrika gebeurt.  Maar we moeten niet vergeten dat wij door de media behoorlijk worden beinvloed. Zij bepalen op dit moment wat we te zien krijgen en hoe onze mening wordt gevormd. Hoe erg de aanslag is hoe sneller het op de televisie komt. Een aantal jaren geleden konden we iedere dag zien wat er tussen de Toesies en Hutu's gaanden was. In Tsjetsjnie, zijn niet alleen de russen fout maar ook een aantal Tsjetjenen (vergeet niet de aanslag op een school in Tsjetsjenie, en in een Moscouse theater).
[/quote]

Je mist toch een beetje mijn point.

Ik heb in een eerdere post al de aanslag op die school in Rusland aangekaard. Mijn punt is dat de hele wereld ziet hoe erg dat is, maar tegelijkertijd weet het overgrote deel van de wereld niet welk conflict daar aan ten grondslag ligt. Niemand ziet hoe de Russen zich misdragen in Tsjetjenië, hoezeer de mensenrechten daar worden geschonden, hoezeer zij het land en met name de hoofdstad hebben platgewalsd, en hoe zij systematisch mannen en jongens oppakken, deporteren of vermoorden. Dat ziet de gemiddelde burger niet op televisie terug. Maar als een dergelijke aanslag wordt gepleegd dan vindt iedereen dat verschrikkelijk en zijn alle Tsetsjenen slecht.

Ik denk een stap verder. Waar komt de haat vandaan dat Tsjetsjeense vrouwen in die school kinderden vermoorden? Daar denk ik dus over na. En dan zeg ik dus keihard: VN, grijp in, stop Poetin met zijn oorlogsbeleid, geef de Tsjetjenen een eigen staat en iedereen leeft in vrede verder. Daarmee geef je niet toe aan terrorristen, maar probeer je de wereld te verbeteren. Maar dat gebeurt niet omdat dat diplomatiek gevoelig ligt. Dat is in mijn ogen puur onrecht en daar wil ik dan ook graag iets over zeggen. En van dit soort situaties zijn er velen in de wereld en niet veel mensen begrijpen het hele verhaal achter een probleem omdat het bewust of onbewust stilgehouden wordt.

Maar goed, ik val in herhaling.

Ik wil nog wel iets zeggen over de discussie die ontstond naar aanleiding van de meligheid in deze topic.
Humor kan nooit kwaad, humor relativeert, en humor breekt het ijs. Ik vind het juist kinderachtig als je opmerkt dat de meligheid kinderachtig begint te worden. Juist in een heftig topic als deze is humor erg belangrijk om de boel te blijven nuanceren en om de spanning er uit te halen. En dat die humor dan een klein beetje verzandt in meligheid, tja so be it. Er is vanzelf wel iemand die de boel weer on-topic brengt. Persoonlijk vind ik de discussie over hoe je moet quoten bezwaarlijker, want dat gaat echt nergens over. Handel dat af met een PM en je bent klaar. Humor all the way!

Prettige avond, geniet van het lekkere weer, ik pak een drankje.

:up:
 
O.k. nou heb ik 7 pagina's lang niks meer toegevoegd. Maar nu wil ik toch eventjes wat kwijt. (ik weet het stom idee ik had beter mijn mond dicht kunnen houden, Maar ach heb niks te doen dus :cool: )

Wat AJ zegt over dat die Tsjetsjeense en anderen rebellen. Die zullen er inderdaad ongetwijfeld een goede reden hebben om zo van die aanslagen te plegen. Daar kan ik nog wel een logica in terug vinden. Die Russen zullen wel het een en ander geflikt hebben. Maar dan zeg ik weer op mijn beurt dat is geen reden om met een bom in een bus te gaan zitten of een school met kinderen te geizelen. Wees dan een echte rebel en pak die militairen aan. Maak een goed plan en schiet al die Russische soldaten de hel in. Maar ga godver niet tussen de onschuldigen kinderen zitten. Ik vindt dat echt laf.... Liever een onbewaakte bus met onschuldigen dan een goed bewaakt leger kam het moet natuurlijk niet te moeilijk worden. Stelletje luie hufters zijn het :p
Zo ver ik weet deden wij dat toch ook niet in de 2e wereld oorlog om maar weer eens een zinloos voorbeeld naar voren te halen. Toen de Duitser binnen kwamen zijn er toch niet massaal mensen van het verzet naar Berlijn afgereisd om daar alles en iedereen kapot te maken. Ja tijdens de bombardementen zijn er wel eens hier en daar wat bommen verkeerd gevallen maar niet doel bewust dacht ik zo..?
Maar goed... Voor alle duidelijkheid met het bovenstaande bedoel ik dus NIET Binladen met zijn volgelingen. Daar bij blijf ik van mening dat het een stel boeven zijn die het liefst heel de westerse wereld willen vernietigen. Waarom jaloezie??, rijkdom en macht willen krijgen??, iedereen tot moslim Bekeren?? Ik weet het niet het blijft voor mij wat dat betreft een groot vraag teken. en om nou te roepen dat het door Irak2 komt en door Bush. Lijkt me te simpel gezegd.
Maar goed dat is gewoon mijn gedachten. De gedachten van een simpellen vonken trekker  :roll: :up:
 
Back
Top