Waarom emigreren?

Hoi! Wij wonen hier nu ruim een jaar en ik kan niet anders zeggen dan dat het hier heerlijk is, dat we nog nooit zo gelukkig zijn geweest, dat we genieten van het heerlijke weer en de prachtige natuur en dat we heel dankbaar zijn dat we dit allemaal mee mogen maken!!
 
Ik denk dat de vraag van mensen waarom ga je emigreren vooral ook voortkomt uit het gevoel dat zij niet snappen waarom je nederland zou verlaten. De meeste mensen kunnen zich niks voorstellen bij het idee dat je iedereen achterlaat om zo ver weg te gaan wonen.
Nederland is toch ook een westers land met goede voorzieningen, je familie en vrienden zijn hier (in de meeste gevallen).
Waarom zou je ergens heen gaan waar je niemand kent, geen baan hebt, etc.

Naar mijn idee leg je dit het beste uit door voor en nadelen van een land erbuiten te laten. En te vertellen dat je wat anders wilt met je leven, het avontuur aan wilt gaan en niet wilt wachten tot het te laat is. Tenminste ik denk dat voor veel mensen dit ook 1 van de redenen is dat je de stap maakt. En leg vooral ook uit dat je heel goed begrijpt dat mensen hier tevreden zijn met hun leven, maar dat dit voor jou niet geldt.

Ik ben geen huisje, boompje, beestje type en dat snappen veel mensen niet. Ik probeer dit dan altijd uit te leggen vanuit hun situatie. Waar zij tevreden mee zijn, maar dat dit voor mij anders ligt. Daarbij krijg ik vaak het idee dat ze het beter snappen.
Of ze doen net alsof  :grin: :lol:
 
Ik heb ook al reacties gekregen dat ze het stoer vinden en gedurfd, de meeste mensen durven het niet.

en die begrijpen idd niet dat je je mooie huis en goeie baan aan de wilgen hangt en met je hele gezin het gaat beleven, al is die baan bij ons wat minder een grote stap, want wij gaan alleen als de werkgever van mij man een plek heeft, we gaan beslist niet voor een ozzie werkgever.

biedt toch wat meer zekerheid, althans dat gevoel hebben en das genoeg.

wat ik ga doen , geen idee, maar ik heb al een paar keer een totale carierre move gedaan , dus wie weet .

Als ik het maar leuk heb, met zon en ruimte.

en ik denk dat dat wel gaat lukken daar.
 
[quote author=Shuter Street link=topic=9781.msg133244#msg133244 date=1235645063]
Naar mijn idee leg je dit het beste uit door voor en nadelen van een land erbuiten te laten. En te vertellen dat je wat anders wilt met je leven, het avontuur aan wilt gaan en niet wilt wachten tot het te laat is. Tenminste ik denk dat voor veel mensen dit ook 1 van de redenen is dat je de stap maakt. En leg vooral ook uit dat je heel goed begrijpt dat mensen hier tevreden zijn met hun leven, maar dat dit voor jou niet geldt.
[/quote]

Eens! Ik snap de zin / het nut van de initiele vraag van het topic ook helemaal niet. Voelt alsof er vanalles uit de kast gehaald moet worden aan negativiteit over Nederland om anderen er maar van te overtuigen dat het een goede zet is om te gaan emigreren. Soort verdediging van de droom die we hebben. Van het positieve uitgaan en benaderen en niet te veel azijnpissen  :wink:

[quote author=Rixta link=topic=9781.msg133186#msg133186 date=1235593519]
Mijn enige redenen om Nederland te verlaten waren dat m'n verloofde een Australier was. :grin: En verder dat Nederland zo mudvol is dat ik wel graag wat meer ruimte wilde. Verder maakte ik me weinig illusies.

Groetjes,
Rixta
[/quote]

Dat NL mudvol is is ook een subjectieve waarneming. Waar ik woon is dat absoluut niet het geval en zo ervaar ik het ook echt niet. Woon je in Diemen-Zuid kan ik me wel voorstellen dat je het gevoel hebt.
Australische vrienden bezochten ons een jaar of wat geleden en die waren verbaasd over de ruimte. Zij hoorden niet anders dan dat het hier opgestapeld zou zijn en verwachtte overal flats van 20 hoog. Ligt er maar net aan waar je woont.

[quote author=Rixta link=topic=9781.msg133200#msg133200 date=1235605236]
[quote author=lizzyhas link=topic=9781.msg133187#msg133187 date=1235594094]
Het weer??? :cool:
[/quote]

OK, het weer is hier ietsje prettiger dan in Nederland. Maar 45 graden hoef ik echt niet en te veel zon gaat ook vervelen. Ik kan soms echt verlangen naar zo'n lekkere Hollandse bolle najaarswind. De winter stelt hier ook weinig voor en soms mis ik dat ook wel. Dus het weer vind ik ook maar een zeer magere reden om hierheen te komen. :p

Groetjes,
Rixta
[/quote]

Ach, hoe vaak is het 45 graden? Kan me voorstellen dat dat een beetje veel is, maar komt ook niet tig keer per jaar voor. En anders zijn er vast plakken in Australie te vinden waar de gemiddelde temperatuur lager ligt.
 
Ik had ook niet het gevoel dat Nederland vol was, maar het was wel druk. Niet dat dat nou echt een belangrijke reden was voor ons om hierheen te gaan. Het was wel de reden dat we toch niet naar Sydney wilden, want daar is het heel veel drukker geworden in een aantal jaren tijd.

Ik werd er op een gegeven moment zo simpel van dat iedereen maar vraagt "Waarom" en ook nog zo'n goeie... "Wat denk je daar te vinden!?" Dat vond ik helemaal een irritante vraag... Moet ik daar iets gaan zoeken? Zoek ik in Nederland iets dan? Ik wil gewoon een leuk leven kunnen leiden en of dat nou hier is of in Nederland... dat maakt me niet  eens zo uit, maar de keuze is op Australië gevallen :)

Wat ik trouwens ook wel leuk vind hier is dat het fruit zoveel lekkerder smaakt :)
 
Precies wat ik al zei; typisch Nederlands, lekker mopperen.

Ieder heeft zijn / haar / hun eigen reden om te gaan en wees blij dat we die stap KUNNEN maken, er zijn er zat die wel weg willen maar het om financiele of gezondhieds redenen niet kunnen.

Hier is het fijn leven voor ons, in Nederland vonden we het te vol en egoistisch, dat is onze mening en daar kan een ander een andere mening over hebben dat is zijn / haar goed recht.

En als je het hier te warm vindt dan zijn er verschillende oplossingen zoals Dijnnas als aangaf; ergens anders gaan wonen of gewoon terug naar Nederland.

Groetjes,
Johan
 
Nondepie, ik ben ben van plan dit jaar een trip naar Nederland te maken, maar van al dat gekanker hier vergaat me bijna de lust zeg!

Robijntje:  :up: Ook ik ben dankbaar :)

Het maakt niet uit in welk land je woont; er zijn overal onbegrijpelijke dingen, of het nou sociaal, politiek, verantwoording, geweld, natuur of wat dan ook betreft. Er zullen overal dingen zijn waar je het niet mee eens bent of waar je je oncomfortabel bij voelt, of waar je bang van wordt. En ook in Australië dus, denk maar niet dat hier je nooit de mond open zal vallen van ongeloof of shock. Wanneer je eenmaal ergens woont en daar het leven ook jouw dagelijkse leven wordt, dan zie en hoor je net zo goed dingen waar de moed je van in de schoenen zakt. Alleen is het misschien wat makkelijker vergeten of uit je hoofd te zetten als je fijner woont of als de zon schijnt, etc.

En daarbij, we nemen altijd onszelf mee, en uiteindelijk is everything in the eye of the beholder.

Ik heb altijd al ergens anders willen wonen, om meer van de wereld te zien en andere culturen mee te maken. Kwam dus mooi uit dat ik Steve leerde kennen :-D
 
[quote author=Shuter Street link=topic=9781.msg133244#msg133244 date=1235645063]

Dat NL mudvol is is ook een subjectieve waarneming. Waar ik woon is dat absoluut niet het geval en zo ervaar ik het ook echt niet.
[/quote]

Zo subjectief is dat niet. Nederland is een van de dichtbevolkste landen ter wereld. Zeker als je stadsstaten niet meerekent (en dat zijn niet echt landen) dan staat Nederland volgens mij in de top vijf. 16 miljoen mensen op die paar km2 is toch echt wel vol te noemen. Ik heb m'n hele leven in een dorp op het platteland gewoond en had toch heel lang een soort van claustrophobisch gevoel. Er waren toch wat te veel haringen in die ton. En in de grote stad had ik sowieso niet kunnen leven.

groetjes,
Rixta
 
nou dat Nederland niet mudvol zou zijn, dat begrijp ik niet dat iemand dat zegt, waar je ook gaat is het mega druk, ik meen toch wel te mogen concluderen dat Aus, druk is in en rondom de steden maar daar buiten loads of space, kun je van nederland niet zeggen, waar je ook gaat, file.
Er zjn wel wat rustige stukken om te recreeren, maar dan regent het het weer altijd :lol:
Herinneren jullie dan niet al die campings die bijna elke zomer onderlopen van de druilregen?
En dat de BBQ bijna nooit doorgang heeft vanwege het K weer??

Het is vooral ook  buitenleven wat me trekt, ik heb veel gereisd , naar verre landen en Nederland is een strak en safe sociaal systeem, maar in veel  andere landen heeft  het  dagelijkse wel en wee wat meer levenskwaliteit.

En daarbij komt, als je het niet probeert heb je een kans voorbij laten gaan en ik weet niet of dat een fijn gevoel is op latere leeftijd.


Maar al die mensen die nu een beetje tegengas geven, wat een beetje raar overkomt als je het mij vraagt, waarom zijn jullie dan naar Aus gegaan en zou je terug willen?
 
[quote author=lizzyhas link=topic=9781.msg133311#msg133311 date=1235718056]


En daarbij komt, als je het niet probeert heb je een kans voorbij laten gaan en ik weet niet of dat een fijn gevoel is op latere leeftijd.



[/quote]


Volgens mij is dat het meest relevantst...  Je hebt een droom, en als je het niet probeert...spijt!!!!!

En wat betreft tegengas; het is meer dat alles in NL: ineens als zwart en K***T wordt afgeschilderd, en er daarmee gedaan wordt alsof een andere land (oz) beter is. Maar hier moet je ook gewoon naar je werk, kinderen naar school, onbegrijpbare regels en formulieren. Dan weet je soms dat in NL sommige dingen best wel rettig geregeld waren. Of goed liepen...
Nee, terug niet (nooit!), maar het is niet het paradijs... Het is gewoon leven. En dat vergeet je soms als je een jaar op je visum wacht en alleen nog maar wil gaan

Maar, de leuke dingen zijn hier wel een stuk dichterbij, er is heel veel meer mogelijk, en mijn kinderen hebben een 10 keer zo leuke jeugd als ik. Dat dan weer wel...
 
[quote author=lizzyhas link=topic=9781.msg133311#msg133311 date=1235718056]
waar je ook gaat, file.

[/quote]

hou op schei uit. zelfs in het weekend sta ik hier vast. Ik woon midden in de randstad en ongeveer 25 km van mn werk. En daar doe ik 1,5 uur over en dan nog 1,5 naar huis. Das toch belachelijk.
Als ik 's nachts naart huis rij sta ik zelfs nog regelmatig in de file op de a12.
 
[quote author=mammavark link=topic=9781.msg133313#msg133313 date=1235719510]
[quote author=lizzyhas link=topic=9781.msg133311#msg133311 date=1235718056]


En daarbij komt, als je het niet probeert heb je een kans voorbij laten gaan en ik weet niet of dat een fijn gevoel is op latere leeftijd.



[/quote]


Volgens mij is dat het meest relevantst...  Je hebt een droom, en als je het niet probeert...spijt!!!!!

En wat betreft tegengas; het is meer dat alles in NL: ineens als zwart en K***T wordt afgeschilderd, en er daarmee gedaan wordt alsof een andere land (oz) beter is. Maar hier moet je ook gewoon naar je werk, kinderen naar school, onbegrijpbare regels en formulieren. Dan weet je soms dat in NL sommige dingen best wel rettig geregeld waren. Of goed liepen...
Nee, terug niet (nooit!), maar het is niet het paradijs... Het is gewoon leven. En dat vergeet je soms als je een jaar op je visum wacht en alleen nog maar wil gaan

Maar, de leuke dingen zijn hier wel een stuk dichterbij, er is heel veel meer mogelijk, en mijn kinderen hebben een 10 keer zo leuke jeugd als ik. Dat dan weer wel...

dat is bij ons dus ook een belangrijke drijfveer.
ze zijn 11 en 12 en hebben er ook helemaal zin in.





[/quote]
 
[quote author=lizzyhas link=topic=9781.msg133311#msg133311 date=1235718056]
Maar al die mensen die nu een beetje tegengas geven, wat een beetje raar overkomt als je het mij vraagt, waarom zijn jullie dan naar Aus gegaan en zou je terug willen?
[/quote]

Of de enige reden dat je naar Australie vertrekt ongenoegen moet zijn  :? Ik heb het hier al eerder aangegeven in een ouder topic:
Wij gaan voor het avontuur. Ik krijg de kans (hopelijk) om mijn horizon te verbreden en me in een avontuur te storten en die grijp ik met beide handen aan. Niet uit onvrede, maar uit een gevoel dat ik kan gaan waar ik wil. Laat die negatieve gedachten achter en geniet van de mogelijkheden.

Een tweede reden die doorslaggevend is geweest is mijn gezondheid die beter is in een droog en warm klimaat.

En ik blijf er bij: Het gevoel dat NL mudvol is blijft subjectief. De een ervaart het plattelandsleven als claustrofobisch, de ander ervaart zijn omgeving als ruimtelijk. Ik had zelfs dat gevoel niet toen ik nog in de Randstad woonde (heb er 26 jaar gewoond), maar neemt niet weg dat ik me goed kan voorstellen dat anderen het wel zo ervaren.
Ik ervaar mijn omgeving als rustgevend, niet gejaagd en zeker niet te druk, maar mijn buren kunnen hier heel anders over denken. Prima toch? Ieder een mening/ ervaring.
 
Hoi,

Ik heb dit topic geopend met de vraag om allerlei typisch nederlandse zaken aan te halen die eigenlijk helemaal niet zouden moeten kunnen. Er zijn er ook al een aantal aangehaald. Zaken dat als bv iemand een moord pleegd, hij/zij dan een psycologisch/psychiatrisch onderzoek moeten onderdgaan en dat dan wordt geconcludeerd dat deze persoon ontoerekeningsvatbaar is en dus een gigantischeh strafvermindering krijgt omdat hij/zij zogenaamd niet wist wat ie deed op dat moment. Of dat van die zoon van Theo van Goch. Of dta je voor een bouwvergunning tig bescheiden moet overleggen (keerzijde is wel dat  nederland daarom ook veel geordender is dan bv belgie en duitsland). Dat soort tegenstrijdigheden wilde ik graag weten.

Nu gaat de discussie een andere wending nemen. Natuurlijk weten we allemaal dat het in Nederland heel erg goed vertoeven is en dat wij bijna allemaal voor het avontuur/ruimte/natuur naar Australie gaan. Dat zijn de hoofdredenen.

Echter het is altijd wel leuk om in een gesprek met achterblijvers die naar het waarom informeren een aantal echte confronterende dingen aan te geven die typisch Nederlands zijn.
Zo zijn er natuurlijk ook wel legio zaken te noemen die in Australie gebeuren en eigenlijk niet recht gepraat kunnen worden (bv dat van die Duitse arts die wegmoest en uiteindelijk toch kon blijven). Zo heeft ieder land wel zijn eigen "noemenswaardigheden".

Maar het moge duidelijk zijn dat wij toch met pijn in het hart afscheid gaan nemen van ons vertrouwde kikkerlandje met al haar goede maar ook slechte kanten. En neen ik zal nederland nooit negatief in het daglicht zetten daarvoor ben ik te trots om nederlander te zijn  :up:.

Cheers,
Loek
 
Hi Loeky,

ik wens je een goede reis naar Oz en dat uiteraard mag uitkomen wat je ervan gedroomd / verwacht had.
Laat een ieder denken wat hij / zij wil en geniet van je avontuur.

Als je een keer in de buurt bent van Woy Woy Bay dan ben je uiteraard welkom.

Groetjes,
Johan & Ingrid
 
[quote author=loecky link=topic=9781.msg133320#msg133320 date=1235725967]
daarvoor ben ik te trots om nederlander te zijn  :up:.

Cheers,
Loek
[/quote]

Gekke is dat denk ik zelfs de mensen die nederland "afzeiken" in het buitenland trotse nederlanders zullen zijn.

Ik iig wel, vind het leuk om nederlands te zijn. Niks is zo grappig om ergens in het openbaar vervoer te zitten en dan van die oude dametjes tegen mekaar horen zeggen: ik versta er niks van (als je toevallig nederlands aan het praten bent)
 
[quote author=Dijnnas link=topic=9781.msg133319#msg133319 date=1235723783]
[quote author=lizzyhas link=topic=9781.msg133311#msg133311 date=1235718056]
Maar al die mensen die nu een beetje tegengas geven, wat een beetje raar overkomt als je het mij vraagt, waarom zijn jullie dan naar Aus gegaan en zou je terug willen?
[/quote]

Of de enige reden dat je naar Australie vertrekt ongenoegen moet zijn  :


nou vind ik wel een heel negatieve vertaling van mijn overwegingen hoor.

jij gaat toch ook niet naar Oz omdat je liever in nederland bleef om diverse redenen.
nou dan.

Maar het bewijst wel dat t antwoord van Sacha het beste is, "waarom niet" :up:
ben je meteen van het gezeur af. :roll:
 
Tuurlijk ben ik ook trots op dat ik Nederlandse ben!!!!!!!

Maar ik zie me zelf toch meer als wereldburger.
Ik kan volgens mij bijna overal wel aarden.
 
[quote author=lizzyhas link=topic=9781.msg133332#msg133332 date=1235731356]
Maar ik zie me zelf toch meer als wereldburger.
Ik kan volgens mij bijna overal wel aarden.
[/quote]

Zo voel ik het ook; ik ben een bewoner van deze planeet. Maar om realistisch te blijven; na het lezen van boeken als van bijv. Waris Dirie en Corinne Hofmann weet ik wél dat er gebieden/landen zijn waar ik niet echt zou aarden. Gelukkig hoeft dat ook niet :)

Ik prijs me gewoon gelukkig dat ik in een Westers land ben geboren.
 
Nou das idd een groot geschenk , als je ziet hoe sommigen zich door het leven moeten worstelen.
 
Back
Top