Wat hebben kinderen meer in Australië?

In huis spreken we NLs, onze meiden ook.
Toch merk je heel goed dat ze de grammatika kwijt raken.
De vervoegingen zijn verkeerd en de werkwoorden staan op de verkeerde plek.
Maar wij vinden het belngrijk dat ze NL kunnen spreken en verstaan.
 
Mag ik hier ook een balletje opgooien? Nu we hier bijna een jaar zitten begint het zo een beetje uit te tekenen welke van de verwachtingen die we hadden ook uitkomen, en wat er tegenvalt.
Een van de dingen die we verwachtten (hoopten) is dat de kinderen meer ruimte zouden hebben om zichzelf te zijn. Dat lijkt wel uit te komen. Met name de oudste worstelde in Nl nogal eens, omdat hij veel energie heeft en dat werd als lastig gezien in de klas. Hier horen we de juf er nooit over en hij zit zelf goed in zijn vel. De dingen die ze op school doen zijn ook leuk: veel arts, sport, muziek, ze gaan volgende week elke dag naar het zwembad, hadden gisteren een kinderdisco en lopen af en toe met de klas naar het strand.
Wat me wel tegenvalt is dat de kinderen 's middags vooral thuis zitten. Er wordt heel weinig afgesproken met klasgenootjes, ik zie hier in (omgeving van) de straat geen kinderen buiten spelen, en alles bij elkaar zijn ze veel minder zelfstandig. In Nl konden ze met 8 echt wel alleen naar school fietsen en weer terug, gingen ze na schooltijd zeker twee keer in de week met vriendjes of vriendinnetjes mee en liepen ze in het weekend naar vriendjes om te vragen of ze daar konden spelen. Hier gaan ze vrijwel nooit zonder ons het erf af en ik zie het ook niet gebeuren dat ze op korte termijn zelfstandig naar school fietsen. En omdat we zo weinig contact hebben met de schoolkinderen zou ik niet eens weten of er iemand in de buurt woont waar ze naartoe zouden kunnen gaan, laat staan of het normaal is dat ze zelf twee straten verderop aan de deur kloppen op zaterdagmiddag.
Is dat ozzies, of Adelaides? Wonen we in de verkeerde wijk? Zitten we bij een verkeerde school? Of is dit gewoon wat het is?
 
  • Like
Reactions: FOL
Is dat ozzies, of Adelaides? Wonen we in de verkeerde wijk? Zitten we bij een verkeerde school? Of is dit gewoon wat het is?

Allemaal, maar het kan ook heel anders. Het is duidelijk different dan in Nederland.

Ik heb ook in een wijk gewoond waar niets gebeurde maar ook in wijken waar van alles gebeurde.
Zoals met alles gewoon zelf initiatief nemen en uitnodigen in het begin en de rest volgt vanzelf.

Mijn dochter had een vriendin die wel gewoon bij ons op de deur klopte en twee straten verder woonde en een andere vriendin waar alles georganiseerd werd en overal door de moeder gebracht werd. Deze werd overigens volledig los gelaten toen ze naar highschool ging! (wat in mijn ogen raar was).

Geen idee of jouw kinderen al afterschool sport doen (basketbal of netbal) maar dan gaat alles makkelijker en vrijer , over en weer rijden etc. Geef het nog wat tijd

Het is gewoon de juiste groep mensen/buren vinden.

Succes
Sidonia
 
  • Like
Reactions: FOL
Onze twee dochters (10 en 7) zijn iedere dag na school (als ze tijd hebben) buiten op straat met andere kinderen aan het spelen.
Ieder weekend wordt er op onze voordeur geklopt: are the girls allowed out? is de standaard vraag.
We moeten iedere keer tegen ze zeggen: om 6pm thuis zijn!
 
He Lamarck,

Zitten je kinderen op sport of bij een andere vereniging ofzo? Organiseer anders eens iets bij jullie thuis?
Ik heb geen kinderen en kan het dus niet vergelijken, maar weet wel uit eigen ervaring, dat ik bijv. afgelopen jaar m.n. in de winter weinig aanspraak had. Nu heb ik dus zoiets van: moet eens een spelletjes- of filmavond bij mij thuis organiseren.
Is dat misschien een idee voor je kinderen? Een bonte avond ofzo?

Misschien is er een mogelijkheid een keer met hun meester/juffrouw op school te praten? Want het veel thuiszitten maakt het wellicht ook wat moeilijker voor hen om goed te aarden. Zeker als ze in NL gewend waren om alleen naar school te gaan en na schooltijd met vriendjes/vriendinnetjes te spelen.

Heeft er nog iemand anders (met kinderen wellicht :) ) wat goede tips??
 
ja hoor, ze doen wel wat ;) de oudste zit op voetbal. Dat was in het begin wat gerommel maar nu ze een aantal wedstrijden achter de rug hebben is het al veel meer een team. De jongste doet tegenwoordig dramaschool.
Volgens school redden ze zich prima daar, dus dat is het niet. Het is meer mijn beeld van kinderen die buiten spelen en vriendjes hebben uit de straat wat ik hier nog niet zie gebeuren. Maar misschien hebben ze dat met alle andere activiteiten ook niet meer zo nodig. Ik weet het nog niet zo goed, maar we zullen er in elk geval eens werk van maken om vaker kinderen hier uit te nodigen. Volgend weekend geeft de jongste haar verjaardagsfeestje. Dat is ook een mooi moment om wat meer kinderen (en ouders) te leren kennen dus daarna gaan we eens kijken wat er te doen valt.

bedankt voor het meedenken!
 
ja hoor, ze doen wel wat ;) de oudste zit op voetbal.

Ja, dat wist ik ook wel... *slaat zichzelf voor het hoofd* :)

Maar ik merk dat sport/vereniging toch anders is dan iets sociaals thuis, dat eerste is toch georganiseerder en er is een volwassene om de boel in het gareel te houden, terwijl ze zich thuis of spelend op straat wat meer kunnen uitleven.

Wie weet levert het verjaardagsfeestje wat op in dat opzicht.
:)
 
Back
Top