Wat is nou de juiste wachttijd?

aussiewannabe

New Member
Eindelijk is het me gelukt om alle documenten voor mijn aanvraag bijeen te krijgen en te versturen. Nu zit ik dus in die stresserende wachttijd. Hierover ben ik toch wat in de war geraakt hoor. Ik heb nu al 3 verschillende termijnen gehoord, nl. 1 tot 6 maanden (3 maanden gemiddeld), 6-8 weken (voor de assessment, niet zeker of dit de eigenlijke procedure is of enkel de aanloop tot) en laatst hoorde ik van de persoon op de ambassade 5-10 maanden! Die laatste is wel echt erg lang.

Heeft er iemand weet van hoe lang het (gemiddeld) duurt vooraleer je iets hoort?

Nog een vraagje over het 'iets horen van' .. ik had m'n aanvraag ingestuurd op 29 oktober, ze hadden me gezegd dat het 3-5 werkdagen ging duren om te registreren. Op 16 november had ik nog geen mailtje gekregen, dus belde ik ze terug. De vrouw zei me dat het de 3de geregistreerd was en dat er een mail was gestuurd. Niet aangekregen dus. Ze ging er voor zorgen dat ze hem nog eens gingen sturen, ik had ze een alternatief adres gegeven (van partner). Aangezien ze me per mail gaan verwittigen wanneer ze een telefoon interview willen doen is dit wel vrij belangrijk. Nadien nog niets gehoord dus nog maar eens gebeld (ze laten je ook 10 minuten wachten!) en toen heeft de man me het mailadres van familymigration gegeven. Daar dan een mail naartoe gestuurd maar nog steeds niets. :mellow:

Heeft iemand anders zulke ervaringen met de ambassade van Berlijn?

Alvast bedankt mensen
 
Hallo

Bij mij duurde het bijna 8 maanden voordat ik mijn visum had.

Houd moed!! Ik heb 3 verschillende Case Officers gehad en daar werd het niet beter van.
Mijn laatste CO (Mariusz Bartoszewicz) heeft zijn werk heel goed gedaan, die werkte snel, heel snel, hij reageerde vaak ook bijna direkt op mail.

Ik heb zelf het idee dat het een beetje aan de CO ligt.
 
He Aussie,

Ik zit in hetzelfde bootje, heb mijn aanvraag beging Okt opgestuurd. Moet wel zeggen heb binnen een week een mail gekregen, met de bevestiging dat alles was ontvangen. Ze hebben in de brief gezegd dat een case officer "soon" wordt toegewezen. Ik weet niet direct wat "soon" betekend. Dus het is afwachten maar, het geld is wel al afgeschreven, dus dat hebben ze al binnen.


Tot half Oktober stond op de web site dat ze in "summer peak" zaten, dus waarschijnlijk werkt dat nog door.

Maar voorlopig wacht ik ook nog, het lijkt erop dat ze de volle 5 maanden gaan gebruiken. Ik denk dat ik ze na drie maanden ga bellen om te kijken hoe het staat.

Maar heb op het forum heb ik heel veel verschillende voorbeelden gezien van 2 maandend tot 1,5 jaar. Ik hoop dat het toch wel redelijk binnen de tijd voor elkaar komt, kan niet wachten om te gaan.

Succes met wachten. Laat wat weten als je nog iets hoort, ik ben benieuwd.

Groetjes
 
Ah zo Eric, dan veronderstel ik dat we nagenoeg samen het hopelijk goede nieuws gaan ontvangen, als er geen 'complicaties' zijn. Ik zal dan nog maar eens bellen zeker, kost me wel telkens een tien euro :|
Kzal zeker iets laten weten.

8 maanden is wel vrij lang Reinhoud, denk dat je gelijk hebt re de CO .. het blijven nog altijd ambtenaren he! En je kan er moeilijk over klagen als zij moeten beslissen over je visum.

Mijn vriendin had ook een vraagje .. Zij woont dus in Australië, is een Australian citizen en zou mijn sponsor zijn in geval het nodig is. Zal zij ook een interview moeten afleggen? Zoja, is dit ook telefonisch of zal zij moeten afzakken naar Melbourne? Ze woont een uurtje ten noorden. Ze heeft nl haar rijbewijs niet dus is het beetje moeilijk om daar te geraken.

Speaking of sponsors, zijn deze echt noodzakelijk? Ik heb wat spaargeld dat ik zal meebrengen, een $20.000 aud .. zal dit genoeg zijn om zonder sponsor aanvaard te worden denk je?
 
He Assie,

Ik heb groot nieuws, wellicht al gezien, mijn visum is binnen! Minder dan twee maanden. Ik hoop dat het voor jou ook zo snel gaat. Heel veel succes.

Eric
 
Je sponsor hoeft geloof ik geen interview te ondergaan.

In mijn geval moest mijn sponsor iets met Centrelink regelen.

Eric; GEFELICITEERD!!!
 
Ooh Eric, gefeliciteerd :up: dat is inderdaad snel, geeft me weer een beetje moed. Heb jij dan geen interview moeten afleggen dan?
 
Nee, in 1 keer er doorheen. Hopelijk lukt het voor jou ook zo. Maar wij zijn ook al 9 jaar bij elkaar en getrouwd, ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft gehad.
groetjes
 
Aha! Eindelijk heb ik bericht gekregen van mijn CO (Maja Gizycka, iemand ervaring mee?) om een datum en tijd af te spreken voor mijn telefoon interview. Het zou normaal gezien volgende week dinsdag doorgaan.

Kan iemand me vertellen wat voor (soort) vragen ze stellen? Wat ik best wel en niet kan vermelden en of ik iets bij de hand moet hebben van documenten of informatie? Hoe lang dit duurt enz ...

Ben eens benieuwd, de zenuwen beginnen al hehe :smile:

Alvast bedankt!
 
Lijkt mij vrij eenvoudig....... naar alle eerlijkheid de vragen beantwoorden en zeker niets gaan verzinnen! Dan komt het vast goed!!!

Succes,

Chantal
 
Natuurlijk ja, dat ga ik zowiezo doen. Ik wou gewoon weten wat voor soort vragen ze stellen. Dat ik me mentaal wat kan voorbereiden.
 
Op 19 januari eindelijk mijn telefonisch interview afgelegd. Was een beetje zenuwachtig maar het ging wel. Vooral vragen over onze relatie, plannen ivm werk, woonst etc ..

Ze ging me eind vorige week begin deze week de resultaten van de assessment van de formulieren en interview laten weten. Krijg nu net een e-mail dat ze er nog altijd mee bezig is. Hopelijk is dit omdat er veel aanvragen zijn en niet omdat er complicaties zouden zijn.

Het wachten begint zenuwsloopend te worden maar ik blijf positief!
 
Het is nu 21 februari, een maand later en nog steeds geen e-mail van m'n CO. Wat volgens haar een goeie week ging duren duurt nu al ruim een maand. Begin nu toch echt zenuwachtig te worden.

Tijdens het interview had ze me ook gezegd dat de police check die ik van hier heb niet de juiste is. Ik was naar het gemeentehuis gegaan om een bewijs van goed gedrag en zeden te halen, maar volgens haar moest deze vanuit brussel komen en dat dit een veel voorkomende fout was. Is dit dan een bewijs dat van de Federale politie moet komen of zo? Ik had haar dit al gevraagd een 2 weken na het interview, zodat ik dit inmiddels al kon aanvragen zodat dit alles wat zou versnellen, maar wederom geen antwoord. Begin te denken dat ik niet de beste CO heb gekregen :(
 
Is het niet zo dat je bij een interview gelijk te horen krijgt hoe het er voor staat??
 
Ter afsluiting van het interview zei ze me dat ze nu al mijn formulieren en antwoorden van het interview ging overlopen en alles in een e-mail zou zetten, binnen een weekje .. niet dus. Dus ik weet niet hoe ik er voorsta.
 
Zo'n telefonisch interview is dat n.a.v. een papieren aanvraag?
Als ik jou was zou ik je CO eens een mailtje sturen met de vraag wat de status is van je aanvraag. Aangezien ze aangaf dat je snel wat zou horen, lijkt mij dit niet meer dan logisch.

Heb je inmiddels wel de juiste police check aan je aanvraag toegevoegd? Kan zijn dat ze hier gewoon op wachten.... Kortom mail of nog beter bel even wat de status is, zo in onzekerheid zitten is ook niets!

Succes!

Chantal
 
Ik ben nieuwsgierig, zijn er op het forum mensen die hun partner/spouse aanvraag in 2010 hebben ingediend? Zo ja, wanneer en wat is jullie huidige status?

Ik realiseer mij dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende aanvragen. Wij gaan onze aanvraag eind juli posten, aangezien mijn partner eerst nog naar Australie komt. Ik wil graag een beeld krijgen van hoelang wij na het indienen van onze aanvraag nog gescheiden zijn.

En mochten er nog tips zijn, wij horen ze graag!

Groetjes, Chantal
 
Ik had mijn dossier begin november ingestuurd. Daar zijn ze dan na nieuwjaar aan begonnen. Het heeft uiteindelijk zo'n 4 maanden geduurd, al moesten we nog wel een paar documenten geven. Al bij al kreeg ik, na alles ingeleverd te hebben, mijn visum al na een week of twee. Dus in totaal zo 2-3 maanden.

Ben van plan om eind oktober naar ginder te vertrekken. Can't wait! :)

Bedankt allemaal voor alle info, dit is echt het perfecte forum voor mensen zoals mij.
 
Bedankt voor je reaktie! 4 maanden klinkt al stukken beter dan de 5 welke op de site van de ambassade in Berlijn staat.
Blijkbaar is een partnervisum een niet zo vaak aangevraagd visum.

Veel plezier met je voorbereiding, het is nog maar 4 maanden en dan is het oktober.

Chantal
 
Back
Top