We gaan ervoor!

SimonS

Member
Vrienden en vriendinnen van het forum,

Ik en mijn vriendin hebben de knoop definitief doorgehakt na wederom een supertrip door Australia. Inmiddels zitten we met zware heimwee naar down under weer thuis en gaan we beginnen met dingen te regelen om voor langere tijd (1-4 jaar) te wonen en te werken in WA. Ik hoop dat jullie ons daarbij willen helpen!

De situatie is alsvolgt:. Ik werk als accountmanager voor een bank, 32 jaar, bachelor degree, en woon samen met mijn vriendin, intensive care verpleegkundige, 31 jaar, HBO-V.

Nu hebben we het volgende stappenplan in het hoofd: Gaan voor een minimale IELTS (academic) score van 7 door mijn vriendin, zodat we een 457 skilled visa kunnen aanvragen (gesponsored via een hospital). Zij zal dan via de AHPRA geregistreerd dienen te worden als Registered Nurse /9al dan niet middels een bridging course). Ik ga dan als spouse mee via haar visumaanvraag.

Mijn vragen zijn:

- Klopt dit een beetje zo:p ? Of dien ik ook sowieso een IELTS test te doen?
- Zien jullie andere mogelijkheden? Bijvoorbeeld via een 189 Visa? Wat zijn de voor en nadelen? En hoe dan te starten?
- Is het goed dat we eerst de IELTS afwachten en dan de aanvraag doen? We moeten nog wel een paar maand aan de studie ben ik bang.

Ik hoop dat jullie ons willen helpen!!!

Groetjes uit het hoge noorden
 
Welkom!
Ik ben niet echt bekend met de eisen rondom het verkrijgen van een visum op basis van een opleiding verpleegkundige, maar weet wel dat er heel wat info hier op het forum te lezen is. Er schijnen best wel wat haken en ogen aan te zitten m.b.t. de certificering, maar volgens mij zijn daar ook weer wijzigingen in aangebracht.

Ikzelf heb door move2australia een kansberekening laten doen en ben hier heel erg blij mee geweest. Kost €200, maar je hebt er wel wat aan. Goede, duidelijke uitleg van de mogelijkheden die ik had en daarna heb ik de visumaanvraag zelf gedaan, dit was pittig maar zeker te doen.
Een 189 visum is wel heel fijn, het is voor onbepaalde tijd en je mag overal wonen en werken, maar kwa kosten is het inderdaad fijn als je een sponsor hebt.

Volgens mij moet je als partner ook een IELTS test doen.

Succes!
 
Geen ervaring met het HBO-V gebeuren, wel veel voorbij zien komen in draadje over de APHRA.
Als partner moet je ook een IELTS doen maar dan General, ipv je vriendin wrslk een Academic. Als partner hoef je slechts overal een 4,5 te halen, dus da's denk ik de laagste drempel om te nemen ;)
 
Ten eerste; welkom natuurlijk. Een paar dingetjes, de IELTS test inderdaad voor de partner 4,5 overall in general is geen horde volgens mij.
Zorg er wel voor dat je duidelijk je relatie aan kunt tonen, voor langere tijd ook. Dus hypotheek op beide namen, bankrekening op beide namen, rekeningen etc. Dat was in ons geval niet aantoonbaar, dus inmiddels getrouwd (dat lost alles op) en toen ons 457 visum gekregen.
Maar eerst maar eens kijken of er inderdaad een mogelijkheid is om een visum te verkrijgen, welke dat ook mag zijn. Dus een kansbeoordeling lijkt mij een uitstekend begin. Succes!
 
Welkom op het forum!
Ik zou eerst kijken voor welk visum jullie in aanmerking komen, kan via een bureau of kijk eerst even snel op de site van de immigratiedienst. Dan staat er ook uitvoerig beschreven welke eisen er zijn: registratie/erkenning beroep, score IELTS, partner eisen etc. Voor APHRA is op dit forum al veel beschreven, daar vind je vast al veel info. Als je al een sponsor hebt voor je 457, dan kan de werkgever vast helpen. Die hebben vaak al een migration agent.
Succes en hou ons op de hoogte!
 
Heel hartelijk dank allen! De tip van de kansberekening zullen wij zeker tot ons nemen:)! We vinden het wel 'lastig' om goed van start te gaan. Where to start! Inmiddels de eerste privelessen Engels gehad om de puntjes op de I te krijgen:) Wij zijn niet getrouwd/geregistreerd partner, maar hebben wel al sinds lange tijd een gezamenlijke rekening, mocht dit niet afdoende zijn dan 'trouwen' we uiteraard haha. Inmiddels van een vriend van ons uit perth ook weer alle hulp aangeboden gekregen, fantastisch!
 
Last edited:
Hi,

Even inspringen op dit onderwerp aangezien ik Down Under werk als verpleegkundige.

Ik zou zsm beginnen met het registratieproces bij de AHPRA. Dan kun je al met de bureaucratische nachtmerrie gaan beginnen terwijl je je voorbereid op de IELTS.
Je kan ook eerst de IELTS doen en dan het resultaat naar de AHPRA laten sturen.

Pas als de verpleegkundige registratie hebt, kun je een 457 visum aanvragen. Zonder je registratie gaat geen werkgever je sponsoren/een baan geven. Als verpleegkundige is het relatief makkelijk een "sponsor" te vinden, ik had destijds een uitzendbureau gekozen zodat ik op veel verschillende plekken kon blijven werken. Zij betaalden ook de kosten voor de aanvraag.

Ik heb destijds een 457 visum gekregen (de registratie was toen nog relatief simpel) en als je er eenmaal bent, is het dan makkelijk om een "skilled independent" visum aan te vragen. Toen (6 jaar geleden) werd je aanvraag voor "skilled independent" versneld omdat je een jaar in Australie had gewerkt onder dat specifieke beroep. Weet niet of dat nu nog zo is.

Een 457 is relatief makkelijk te krijgen en vereist niet zoveel papierwerk als een "skilled independent", daar staat wel tegenover dat een "skilled independent" je natuurlijk meer vrijheid geeft en je dus niet vastzit aan 1 werkgever. Al is een 457 trouwens wel over te nemen door een andere werkgever als je dat zou willen.

Als partner moet je inderdaad ook een IELTS doen maar niet de "academic" zoals hier boven al beschreven.
De IELTS test is nu 2 jaar geldig voor je visum.

Succes ermee!!!
 
Last edited:
Beste Kim

Bedankt voor je antwoorden!! Respect hoe veel en hoe vaak jij reageert op dit forum! Een 457 had ik wel gezien maar ik was er gemakshalve vanuit gegaan om maar meteen door te gaan voor een permanent visa, maar jij zegt een 457 dan gaan we daar tzt ook voor en regelen we de rest als we er ooooooit aan het werk mogen komen! Zoals gezegd zal er een bridging course dienen te worden gevolgd, de registratie volgt dan later neem ik aan, dus kun je nog geen 457 aanvragen. Hoe ga je dan de bridging course volgen, onder een ander visum? Ik ga vanavond nog met de AHPRA registratie aanvangen! Thanks Kim!
 
No worries, mate :)

En er bestaan toch geen domme vragen???

Had me inderdaad nog niet bedacht hoe je dan een bridging course moet doen, ben benieuwd wat de AHPRA daar op zal antwoorden... Mijn zusje heeft verleden jaar ervaren dat de communicatie met hen niet altijd even soepeltjes of duidelijk verloopt helaas. Het is een langdurig proces, hou daar rekening mee. Maar de aanhouder wint en ik vind het het meer dan waard!!! :up:

Een 457 geeft je 4 jaar, dus tijd genoeg om dan eventueel je "permanency" aan te vragen :D
 
ps Wellicht 'domme' vragen, maar de antwoorden zijn absoluut alles behalve dat:D
Heys!
Kims is expert in het verpleegkundige verhaal, kan haar antwoorden niet overtreffen
enne; in dit doolhof van visa, is geen enkel vraag vreemd of dom; soms gewoon bijna geen logica in te vinden als je start met alles. Daarom is er dit forum; drop alles wat je wil weten!!!
 
Nog even ter verduidelijking, de AHPRA geeft je na het hele proces de registratie op voorwaarde dat je de bridging course doet en haalt. Dus dat is het puntje op de i zeg maar...
 
Bedankt voor de bevestiging katjavdl! Kim ik heb gisteren het aanvraagformulier van de AHPRA bekeken alleen dien je in te vullen of je IELTS voldoende hebt bemachtigd, later dan maar nasturen denk ik.. Aangezien het toch een lang proces is! Het wordt me mede dankzij jullie behoorlijk duidelijk nu! Alleen het visum, zou je die krijgen met de intentie om de bridging course direct bij aankomst te gaan halen? Want dat zou betekenen dat ik als spouse wel aan het werk kan.. Of is dit te gemakkelijk gedacht:) katjavdl: zitten jullie er al?
 
Ik vrees dat je echt pas een werkgever vindt die je een baan geeft/sponsort wanneer je echt aan de slag kan (je registratie binnen hebt) en waarschijnlijk relatief snel omdat dat hier vaak zo gaat, maar je weet het niet... Er zijn altijd uitzonderingen en het zou kunnen helpen als je bijvoorbeeld op een plek wil gaan werken waar een extreem tekort is zoals op een afgelegen plek.

Het is nu nog te vroeg dag maar je zou over een tijdje wat ziekenhuizen/werkgevers aan kunnen schrijven met die vraag. Het registratieproces duurt waarschijnlijk minimaal 9 maanden, dus dat is nog even. Als je hier een baan krijgt, begin je vaak binnen een maand vandaar.
 
Back
Top