Werk is moeilijk te krijgen

Veel succes Gwen, ik weet hoe het voelt om onzeker door het leven te moeten gaan en flink te moet beknibbelen. Volgende maand loopt gelukkig onze half jaar huurcontract af en gaan we de boel opslaan en via Airbnb iets huren tot we een baan hebben. Het is niet makkelijk maar we houden moed.
 
@Katjavdl Met werk vinden. We hebben een huis gehuurd en een contract genomen voor een half jaar, aangezien we geen werk hebben al sinds begin dit jaar gaat het toch hard met de centjes. Dus huur is te duur, nu gaan we zoeken naar iets voordeliger.
 
Heb je wat aan je TAE gehad?
Ja vooral omdat t hele Australische beroepsonderwijs anders georganiseerd is. Alles is erg gestructureerd. Qua lesgeven niets geleerd, meer opgefrist, maar dat ligt aan je ervaring, ik kreeg ook met gemak een vrijstelling. Papiertje heeft me zeker geholpen om een baan te vinden als training manager. Ben wegblijven dat ik voor Tafe gekozen heb en f2f onderwijs. Ga nu elearning cursus doen online, kijken hoe dat bevalt.
 
@Gwen, dat is een tegenvaller maar jouw voordeel is waarschijnlijk dat je al heel wat werkervaring in Oz op je cv hebt staan. Ga voor je duimen!
 
@Katjavdl Met werk vinden. We hebben een huis gehuurd en een contract genomen voor een half jaar, aangezien we geen werk hebben al sinds begin dit jaar gaat het toch hard met de centjes. Dus huur is te duur, nu gaan we zoeken naar iets voordeliger.

hmmmm dat is niet zo mooi, is het moeilijk om in jullie vakgebied iets te vinden of is het de lokatie? Gewoon interesse dit hoor, mocht je denken, waarom al die vragen.....aangezien jullie toch in de stad zitten, met veel mogelijkheden. Je zou verwachten....maar ja daar kopen jullie niks voor natuurlijk.
 
@Gwen, dat is een tegenvaller maar jouw voordeel is waarschijnlijk dat je al heel wat werkervaring in Oz op je cv hebt staan. Ga voor je duimen!
Not really. Al mijn baantjes hier zijn redelijk casual geweest en niet bepaald social work banen. Heb wel mijn stage toendertijd in Australie gedaan. We shall see. Recruitment Agency belde vandaag dat ze nog niets gehoord had van het bedrijf. Hopelijk morgen. Ze had ook nog een andere positie, redelijk vergelijkbaar maar dan vooral met indigenous kids. Daar heeft ze mij ook 'aangeboden'.
 
Hoe je het ook wend of keert, het werk aanbod is er niet meer zoals het ooit was en zelfs een contract is hier geen reet waard. Het is een beetje van "smile in your face and piss in your pocket'. Iedereen kan hoog of laag springen en zijn mening geven, maar die geef ik ook en dit is mijn ervaring. Ik ben hier 10 jaar en heb voor veel bedrijven en opdracht gevers gewerkt en heb het allemaal mee gemaakt. Als ze van je af willen dan komen ze van je af. Ben je hun favorite dan ben je dat ook en mag je blijven. No matter what I love this country and I ;)really do :)
 
Ik vraag me af of het door heel Australië zo slecht is? Of zijn er bepaalde gebieden waar het erger is dan op andere plekken in het land?
En wat denken jullie... Staat Oz nog aan het begin van de recessie of zullen ze er in de komende jaren langzaam uit stappen? In NL lijkt het langzamerhand steeds beter te gaan worden...
 
Hoe je het ook wend of keert, het werk aanbod is er niet meer zoals het ooit was en zelfs een contract is hier geen reet waard. Het is een beetje van "smile in your face and piss in your pocket'. Iedereen kan hoog of laag springen en zijn mening geven, maar die geef ik ook en dit is mijn ervaring. Ik ben hier 10 jaar en heb voor veel bedrijven en opdracht gevers gewerkt en heb het allemaal mee gemaakt. Als ze van je af willen dan komen ze van je af. Ben je hun favorite dan ben je dat ook en mag je blijven. No matter what I love this country and I ;)really do :)

Ik zou het iets anders verwoorden :) , maar ben het wel met je eens :)

Als ik om me heen kijk en zie hoeveel mensen we de laatste paar jaar zijn kwijtgeraakt bij mijn werkgever.
Veel hebben een 'package' geaccepteerd, maar dat waren vooral die mensen die daarmee met vervroegd pensioen zijn gegaan. Mensen met een tijdelijk contract waren uiteraard ook meteen aan de beurt: gewoon een kwestie van contract niet verlengen. Mensen met een vast contract, waarvan de functie werd opgeheven, zijn als pionnetjes heen en weer geschoven.
En in sommige gevallen werd de keuze gegeven om te verhuizen, maar ik weet van collega's die een positie in Adelaide hebben geaccepteerd en vervolgens bij de volgende bezuiniginsronde alsnog de pineut waren. Een admin collega die al bijna 25 jaar hier werkt, werd doodleuk verteld dat de positie in Whyalla verplaatst werd naar Pt Pirie (bijna 2 uur rijden), wat voor haar niet haalbaar is.

Wat mij stoort is dat er regionaal posities verdwijnen, die ze dan later toch nodig blijken te hebben en die ze dan in Adelaide weer gaan vullen en in veel gevallen worden er daar dan weer mensen aangenomen. Ik snap dat ze dingen willen centraliseren, maar regional SA heeft ook banen nodig.

Een vast contract garandeert dus niets. Als ze willen, kunnen ze heel snel van je af. Een opzegtermijn van twee maanden zoals in NL, daar doen ze hier niet aan. In veel gevallen, zijn de mensen binnen twee weken weg.

Geen idee of het op sommige plekken erger is dan op andere. SA is momenteel geen paradijs, maar de meesten redeneren dat het een golfbeweging is en dat we nu in een dal zitten en we het stug vol moeten houden, want over een tijdje zal het wel weer beter gaan.
 
Ik vraag me af of het door heel Australië zo slecht is? Of zijn er bepaalde gebieden waar het erger is dan op andere plekken in het land?

Het ligt er zeker aan waar je bent. Er zijn plekken waar weinig werk is en andere plekken waar minder mensen willen wonen waar meer werk is... En natuurlijk ligt het helemaal aan je vakgebied en wat voor werk je bereid bent te doen!

My five cents worth...
 
mijn 5 cent dan
In mijn vakgebied heb ik weinig keuze, maar ik dacht met 14 jaar ervaring en 3 talig moet het lukken. Ik zal je vertellen, ze reageren niet eens. Niet op email niet op een officiele sollicitatie en niet op bellen. Vreemd.
Maar goed, andere baantjes genoeg hier in de stad, dus ik heb eigenlijk steeds werk gehad. Maar werd ook van maandag op dinsdag bedankt door mijn vorige baas. Ik heb dus wel werk maar niet in mijn vakgebied.
 
Linkje: A full time job is a huge risk

Interessante kijk (beetje omdenken) maar wel waar denk ik als ik bovenstaande zo lees. Snap ook wel dat het weer niet mee valt om een free-lance netwerk op te bouwen. Maar als je dat eenmaal (wel) hebt dan is het zo gek nog niet wellicht.
 
Leuk artikel en het benadrukt ook wel een beetje de open minded kijk van de gemiddelde aussie op een baan/werk. Beduidend anders dan de gemiddelde Nederlandse kijk, naar mijn idee. I like it!
 
Wij hebben de knoop doorgehakt, onze droom mag niet zo zijn, we gaan weer terug naar Nederland. Zonder baan kom je toch niet ver, er worden volop IT project managers gevraagd in Sydney maar zodra ze weten dat je geen Aussie bent of geen Australische ervaring hebt bekoelt het gesprek. Man lief is al een paar keer naar ronde 2 gekomen maar toch nog geen baan. 8 oktober loopt huur contract af en om nog een half jaar te huren en in onzekerheid te zitten trekken we niet meer. Ondertussen weten we dat het een hard leven is waarbij veel opofferingen worden gemaakt. Er zijn veel vrouwen waarvan de man in een andere staat werkt, en om de 6 weken een paar dagen thuis is om maar geld in het laatje te krijgen. Het wordt hier heel normaal bevonden. Echt..........voor mensen die deze stap nog gaan zetten, ik zou heel goed nadenken als je nog geen baan hebt. Ook wij dachten dat het wel los zou lopen met 17 jaar ervaring en een goed CV. 'Het zal wel aan hen liggen als mensen geen baan krijgen' dachten wij. Maar niets is minder waar, je wordt onbeschoft behandeld, wordt uitgenodigd voor een gesprek waarbij de persoon waarmee je een gesprek hebt al naar huis is, je wordt verteld dat je op de 8e verdieping moet zijn, blijkt na veel rondvraag etc je op de 11de moet zijn, mensen die nog je CV aan het zoeken bent als je op gesprek komt. Beloven dat je het aan het einde van de week uitslag hebt, dat duurt dan nog 2 weken, ach............ik hou er maar over op, ik kan er wel een boek over schrijven.
We hebben flink wat tranen gelaten en gaan nu de terugreis regelen. De eerste afspraken met verhuisbedrijven staan al voor woensdag, pfffff...........veel werk allemaal maar we hebben het al een keer gedaan dus dit moet een makkie zijn.
 
Moeilijke en ingrijpende beslissing en wat jammer dat het zo heeft moeten lopen:(
Heel veel succes de komende tijd en ik hoop dat er nog een wonder gebeurt op kort termijn zodat jullie als nog kunnen blijven.
 
He Monica, het spijt me ontzettend dat je je droom moet opgeven en dat het allemaal anders is gelopen dan van tevoren gedacht. Ik krijg kippenvel als ik je verhaal lees en helaas hebben we de laatste weken teveel kippenvelmomentjes gehad hier op het forum! Vergeet vooral niet dat je er alles aan gedaan hebt om je droom waar te maken, ook al is het anders uitgepakt. Het blijft getuigen van veel lef en doorzettingsvermogen om je boeltje op te pakken en naar de andere kant van de wereld te verkassen. En zeker net zoveel moed om te erkennen dat het niet is gelukt. Veel sterkte met al het regelwerk en hopelijk post je nog een keer als je een tijdje terug bent in Nederland om te laten horen hoe het gaat.
 
jeetje ja zeg, das pittig, alweer eentje die terug gaat. Ik wens je het allerbeste en hoop voor jullie beide dat je snel weer wortel schiet in Nederland. Het ga jullie goed!
 
Tjonge wat vervelend @Monica ! Ik word er helemaal depri van als ik eraan denk dat het werk vinden zo ontzettend moeilijk is :( Ik wens jullie veel sterkte!
 
Back
Top