LaStaVaZa Steve Annelies Anna Viktor

Klopt. Vandaar dat wij ons eerste idee (land kopen) ook maar hebben laten gaan. Het heeft voordelen maar uiteindelijk is het een kwestie van hoe het uitkomt. En ontdek dat elk voordeel zijn nadeel heeft ;) En ik snap dat je als architect liever zelf begint.

Je kunt altijd iets ouds kopen en tegen de vlakte duwen tzt. Heel normaal hier ;)
 
Zo na 2 jaar Australië (onderbroken door tripje Bali en Japan) weer eens naar België en Nederland. We hadden altijd gezegd dat we nooit in de (EU) winter zouden terugkeren wegens het te grote verschil met het tropische Cairns maar de (schoon)familie en de kerstsfeer trok toch. En wel, het is zoals verwacht: grijs en vol (en koud hoewel het een verbazend 10-15 graden is). Wat is het moeilijk (opgewekt) opstaan als het pas om 8.30 licht (lees grijs) wordt! We missen ook het vrolijke gekwetter van vogels.
Na 2 jaar voelen we ons al aardig thuis in downunder. Beste beslissing ooit! Echtgenote moest een goede job opgeven in NL en belandde in totaal onbekend terrein van trauma (niet haarzelf, patiënten. Alhoewel, de eerste weken scheelde het niet veel), de kinderen overwonnen de taalbarriere in no time en kunnen meer dan aardig mee op school en in netball, zwemmen (en Japans drummen!; leve de multi culti mix hier). En ben zelf, na jaren van aanmodderen in de marge van de EU crisis, aardig aan de slag met ontwerpen in tropisch Queensland. Komend jaar(en) is verzekerd met de herontwikkeling van Dunk Island en omstreken, wat een opportunity! Wie had ooit durven dromen om elke dag langs de oceaan naar het werk te rijden, straks af en toe met de heli van kantoor naar de bouwplaats en leven in een streek die voor de meesten slechts een droomvakantie is (inclusief Will Smith vorige week 😎)
Vanaf eind volgend jaar -jaar 3- kunnen we het proces in van PR en dan ASAP kijken voor een eigen stek.
 
Super @SteveSW dat jullie zo lekker gesetteld zijn. En vooral dat jullie het zo naar het zin hebben in het paradijselijke stukje Oz. Ik deel dat gevoel zeer zeker. Ben nu in Sydney maar kijk nu al uit naar de dag dat ik weer terug in Cairns ben. Nothing beats it man.
 
Super @SteveSW dat jullie zo lekker gesetteld zijn. En vooral dat jullie het zo naar het zin hebben in het paradijselijke stukje Oz. Ik deel dat gevoel zeer zeker. Ben nu in Sydney maar kijk nu al uit naar de dag dat ik weer terug in Cairns ben. Nothing beats it man.

Als ik in Sydney ben kijk ik ook altijd uit naar vertrekken ;) Dus dat heeft wellicht meer met Sydney te maken dan met de plek waar je normaal woont/thuis voelt ;)
 
Have you tried Melbourne? ;)

Zeker, kom er geregeld ivm family. Zou Melbourne verkiezen boven Sydney om te wonen, maar Sydney heeft wel veel meer te bieden voor toeristen, en heeft beter klimaat. Erg mooie stad maar mij wat te druk en chaotisch.
 
Zeker, kom er geregeld ivm family. Zou Melbourne verkiezen boven Sydney om te wonen, maar Sydney heeft wel veel meer te bieden voor toeristen, en heeft beter klimaat. Erg mooie stad maar mij wat te druk en chaotisch.

Ik vind Sydney veel mooier voor toerisme en dergelijke dan welke andere stad dan ook in AU. De haven, de kust, de ferries, en dat allemaal in het centrum is geweldig. Maar ik ben teveel een kleine dorpsjongen geworden.

It's not you Sydney, it is me :)
 
Ah ja dat is zo. Melbourne voelt vaak als een groot dorp. Knus. Sydney is mooier en interessanter wat dat betreft.
 
@Thijsvr said it. Zelfde gevoel. Sydney meer sensatie, en ook ouder (the maze, waar je je helemaal zoekloopt). Melbourne CBD (the grid, waar het onmogelijk is om zoek te raken, zo simpel) ) is knus. En misschien een dingetje voor sommigen (voornamelijk backpackers :) ), Sydney gaat vrij vroeg in de avond op slot, na negenen kun je er een kanon afschieten. Zo niet Melbourne, hier houwen ze wel van een feestje tot in de kleine uurtjes. Je moet wel naar huis uberen dan, het PT houdt er na 01.00 mee op door de week. Maar in het weekend kun je los met 24/7 public transport

I'm violently in love with Perth. Ik ben heel happy in het coole, relaxte, dorpse en academische Melbourne, maar als ik ga pensioneren, is het in Western Australia. Wat een superstad en superstaat.
 
De lock-out laws in Sydney worden in Januari grotendeels afgeschaft: https://www.news.com.au/national/sy...-cross/video/390f69be0e78343526bf269eccbb7c62

Persoonlijk vind ik het wel lekker als dingen op tijd dicht gaan. Laatst gingen we hier naar een feestje en het voorprogramma begon pas om 11 uur ofzo met de hoofdact om 1 uur. Ik ben daar echt te oud voor. Dat is uren na mijn bedtijd haha.
Tja, ik moet altijd een beetje lachen, als ze over die "Lock-out Laws" beginnen te zeuren. ( SBS Viceland & Triple J zijn daar nogal goed in ).
"It's killing live music", "It's killing venues". Denk ik bij mezelf hoe laat zou ACDC "vroeger" begonnen zijn? 8PM en klaar om 10PM?
Heb meer het idee dat de jeugd (van tegenwoordig?) de boel zelf om zeep helpt. ;)
 
Tja, ik moet altijd een beetje lachen, als ze over die "Lock-out Laws" beginnen te zeuren. ( SBS Viceland & Triple J zijn daar nogal goed in ).
"It's killing live music", "It's killing venues". Denk ik bij mezelf hoe laat zou ACDC "vroeger" begonnen zijn? 8PM en klaar om 10PM?
Heb meer het idee dat de jeugd (van tegenwoordig?) de boel zelf om zeep helpt. ;)
En ik vrees dat er eerst weer doden moeten vallen voordat de lock out laws weer worden ingevoerd. Het werkte goed: minder alcohol en drugs related geweld, maar geld prevaleert weer eens....
 
Zo weer eens tijd voor een update.
Door de COVID ligt de hospitality sector en daardoor ons architecten bureau (dat voor 99% draait op hotels, resorts,...) plat. In etappes ging het van kwaad naar erger: eerst nog wat aanklooien op bureau, dan vanuit huis, dan bericht dat we nog maar voor 2 dagen konden betaald worden en dan kwam Jobkeeper. Helaas was ik de uitzondering op bureau want geen PR (of kiwi zoals een collega) en dus kregen ze geen geld voor mij. Maar gelukkig vinden ze het wel de moeite om me niet kwijt te raken en word ik (uit de baas pockets; helden bestaan nog) doorbetaald. Het is het moment om onze templates, website en daarmee ook onze opdrachtenportefeuille uit te breiden. Daar zit nu het werk.
Maar omdat we de bui zagen hangen was ik toch al aan het kijken voor tijdelijke noodoplossingen en ben toegetreden tot de echte Aussie gilde: geel fluo hesje en chauffeur voor Linfox voor Wollies. 2 echte Australische iconen! als nu dat PR straks niet in orde komt 😂.
Ja die PR is met die Jobkeeper misser nog urgenter geworden. We hebben een visa agent een assessment laten doen om te kijken of wat ons bij emigratie verteld werd nog wel klopt. En dat is. Na 3 jaar op een 457 sponsored visum kunnen we applyen voor een 186. Via allemaal uitzonderingspoortjes want we zijn ouder dan de limietleeftijd van 45 jaar. Dankzij de medical profession van mijn vrouw. Noodzakelijk is dan wel dat mijn vrouws werkgever aangeeft ons in Januari te willen nomineren....Indien niet is het zaak ander werk/sponsor te vinden. Het zou ons verbazen indien ze dit niet doen (kinderpsychiaters zijn erg moeilijk te vinden in Aus en al helemaal in FNQ) maar Wueensland Health (de huidige werkgever) is redelijk ondoorzichtig en ondoorgrondelijk (leve de hiërarchische managerscultuur). En als ze nu aangeven dat in januari wel te zullen doen is dat in Australië en bij QH natuurlijk nog geen garantie dat ze het dan ook echt gaan doen. Nu ja we hopen voor het beste en met geluk hebben we dan binnen een jaar PR.
En dan kunnen we eindelijk eens uitkijken naar een eigen stekje! Ik zie de job als driver voor Wollies dan ook als de ‘ideale’ manier om betaald de omgeving te verkennen :cool:
Voor de rest gaat het prima. Het is soms nog steeds alsof we op vakantie zijn (in de weekends).
 
Altijd leuk een update!

Is het plan wel om terug te keren naar het architecten bureau? Of is dat even ondoorzichtig lange termijn werk, aangezien het nog wel even duurt voor de toeristen weer massaal komen?
 
Zo weer eens tijd voor een update.
Door de COVID ligt de hospitality sector en daardoor ons architecten bureau (dat voor 99% draait op hotels, resorts,...) plat. In etappes ging het van kwaad naar erger: eerst nog wat aanklooien op bureau, dan vanuit huis, dan bericht dat we nog maar voor 2 dagen konden betaald worden en dan kwam Jobkeeper. Helaas was ik de uitzondering op bureau want geen PR (of kiwi zoals een collega) en dus kregen ze geen geld voor mij. Maar gelukkig vinden ze het wel de moeite om me niet kwijt te raken en word ik (uit de baas pockets; helden bestaan nog) doorbetaald. Het is het moment om onze templates, website en daarmee ook onze opdrachtenportefeuille uit te breiden. Daar zit nu het werk.
Maar omdat we de bui zagen hangen was ik toch al aan het kijken voor tijdelijke noodoplossingen en ben toegetreden tot de echte Aussie gilde: geel fluo hesje en chauffeur voor Linfox voor Wollies. 2 echte Australische iconen! als nu dat PR straks niet in orde komt 😂.
Ja die PR is met die Jobkeeper misser nog urgenter geworden. We hebben een visa agent een assessment laten doen om te kijken of wat ons bij emigratie verteld werd nog wel klopt. En dat is. Na 3 jaar op een 457 sponsored visum kunnen we applyen voor een 186. Via allemaal uitzonderingspoortjes want we zijn ouder dan de limietleeftijd van 45 jaar. Dankzij de medical profession van mijn vrouw. Noodzakelijk is dan wel dat mijn vrouws werkgever aangeeft ons in Januari te willen nomineren....Indien niet is het zaak ander werk/sponsor te vinden. Het zou ons verbazen indien ze dit niet doen (kinderpsychiaters zijn erg moeilijk te vinden in Aus en al helemaal in FNQ) maar Wueensland Health (de huidige werkgever) is redelijk ondoorzichtig en ondoorgrondelijk (leve de hiërarchische managerscultuur). En als ze nu aangeven dat in januari wel te zullen doen is dat in Australië en bij QH natuurlijk nog geen garantie dat ze het dan ook echt gaan doen. Nu ja we hopen voor het beste en met geluk hebben we dan binnen een jaar PR.
En dan kunnen we eindelijk eens uitkijken naar een eigen stekje! Ik zie de job als driver voor Wollies dan ook als de ‘ideale’ manier om betaald de omgeving te verkennen :cool:
Voor de rest gaat het prima. Het is soms nog steeds alsof we op vakantie zijn (in de weekends).

Herken veel uit je verhaal, vooral dat ondoorzichtige gedoe van QLD Health waar ik zelf ook mee te maken heb: ook wij worden van het kastje naar de muur gestuurd. Antwoorden duren eeuwen of komen helemaal niet, en beloften worden net zo snel weer ongedaan gemaakt. Wij wachten bijvoorbeeld al bijna een jaar!!! op onze looncompensatie, en hier zouden we in april al backpay voor moeten ontvangen wat we dus nog steeds niet hebben gekregen. Voordeel van deze janboel is dat wij rustig naar een permanente job floaten: 2 jaar is permanent nu in de supply chain. Ongeacht functie of contractvorm. Maar soms dan trek je je haren uit je hoofd bij die club.

Gaaf dat je nu voor Woolies rijdt, pas maar op dat je kast niet vol hangt met high viz, en pas helemaal op dat je dit ook niet in het weekend gaat dragen, want dan ben je opeens een echte North Queenslander. En dan niet in de positieve zin van het woord :p
 
Altijd leuk een update!

Is het plan wel om terug te keren naar het architecten bureau? Of is dat even ondoorzichtig lange termijn werk, aangezien het nog wel even duurt voor de toeristen weer massaal komen?
Ik ben dus nog zeker in dienst bij het bureau. De coronacrisis is eigenlijk een goede wake up call voor het bureau om eens wat verder te kijken dan resorts etcetera. In fact ‘mijn’ project is de herdesign van een belangrijk stuk Esplanade in Cairns CBD. Dus dat gaat straks zeker weer lopen ongeacht toerisme. Maar hoelang dit alles blijft duren en ook hoelang het nog vol te houden is om me buiten Jobkeeper om te betalen....dat is de grote vraag. Mogelijk gaan ze Jobkeeper eligibility verruimen als het nog langer blijft duren (?).
 
Back
Top