LaStaVaZa Steve Annelies Anna Viktor

Weer een leuke update!

Fijn dat je nu meer deuren hebt! Wat is een leven zonder deuren ;)

En ook fijn dat je toch kittens hebt kunnen regelen. En rode katten zijn cool!
 
En we zijn weer vertrokken voor visa. Het is niet dat we ondertussen verslaafd zijn aan het invullen van formulieren, afstempelen en wachten maar wij zijn hier nu op een 457 visum en in oktober wordt Annelies 45 (ik ben het pas geworden). Dit maakt dat als we een PR willen scoren we ons dus moeten haasten of we kunnen na 4 jaar weer terug.
Een migratieagent heeft zonet even snel onze mogelijkheden bekeken:
- een 189 is gezien de laatste stand van zaken en met onze gegevens een moeilijke zaak. Tegenwoordig worden blijkbaar niet erg veel mensen uitgenodigd en liggen de vereisten dus al gauw op 65 tot 70 punten. Dan moet Annelies een score van 8 halen op alle onderdelen van IELTS (laatste score oktober 2016 was 9/8.5/7/9) en opnieuw doen is echt geen optie
- dan een 190 gesponsord door QLD. Enige adder is dat je bewijs van minimum 6 maand werk in je nominated occupaties moet voorleggen. Annelies is begonnen op 8 januari dus geeft ons timeframe van 8 juli tot 45e verjaardag op 12 oktober.
Daar gaan we weer....
 
En we zijn weer vertrokken voor visa. Het is niet dat we ondertussen verslaafd zijn aan het invullen van formulieren, afstempelen en wachten maar wij zijn hier nu op een 457 visum en in oktober wordt Annelies 45 (ik ben het pas geworden). Dit maakt dat als we een PR willen scoren we ons dus moeten haasten of we kunnen na 4 jaar weer terug.
Een migratieagent heeft zonet even snel onze mogelijkheden bekeken:
- een 189 is gezien de laatste stand van zaken en met onze gegevens een moeilijke zaak. Tegenwoordig worden blijkbaar niet erg veel mensen uitgenodigd en liggen de vereisten dus al gauw op 65 tot 70 punten. Dan moet Annelies een score van 8 halen op alle onderdelen van IELTS (laatste score oktober 2016 was 9/8.5/7/9) en opnieuw doen is echt geen optie
- dan een 190 gesponsord door QLD. Enige adder is dat je bewijs van minimum 6 maand werk in je nominated occupaties moet voorleggen. Annelies is begonnen op 8 januari dus geeft ons timeframe van 8 juli tot 45e verjaardag op 12 oktober.
Daar gaan we weer....

6 maanden... ik neem niet aan dat je die in OZ gedaan moet hebben... Want een 190 vraag je meestal aan als NIET in Australia bent. Wij hebben een 190 (of eigenlijke een 176 maar dat is de voorloper) en daar moest Miss Bang werk ervaring voor hebben, maar gewoon in NL. Check het eens ;)
 
D
6 maanden... ik neem niet aan dat je die in OZ gedaan moet hebben... Want een 190 vraag je meestal aan als NIET in Australia bent. Wij hebben een 190 (of eigenlijke een 176 maar dat is de voorloper) en daar moest Miss Bang werk ervaring voor hebben, maar gewoon in NL. Check het eens ;)
Dat leek mij eigenlijk ook. Zou iig weer tijd schelen. Tot nu toe hebben we alles redelijk zelf geregeld maar nu willen we geen risico lopen ivm de tijd en denken we er aan om een agent over de schouder te laten meekijken.
 
Ik ga er van uit dat je deze pagina al binnenste buiten gelezen hebt ondertussen (https://www.homeaffairs.gov.au/trav/visa-1/190-)

Het visum op zich heeft niet de eis voor 6 maanden ervaring (naar mijn weten) maar het addertje zit hem in je skills assessment bedoel je (die eisen uiteraard wel werk ervaring)
In ons geval ging het om werk ervaring. PUNT.

Dus je levert je stukken op voor de Skills assessment. Zij beoordelen of het voldoet aan de OZ eisen. Dus als je de ervaring opgedaan hebt in NL en deze is relevant/gelijk aan ervaring die je opgedaan zou hebben in OZ ben je normaliter safe.

Bij Miss Bang hebben we 7 jaar aangetoond en ze hebben 5 jaar geaccepteerd. De eerste twee jaar vonden ze niet gelijkwaardig. All good, we hadden 5 jaar nodig. (ik schrijf dit nu in 30 seconden op, maar die strijd om genoeg jaren ervaring is de zwaarste en moeilijkste periode in het traject geweest....)

Succes!
 
Tweede keer zal het vast gemakkelijker gaan, je hebt nu tenminste ervaring Slim dat je het via een agent doet. Kan helpen om het vlotter te laten verlopen. Succes!
 
Last edited:
We zijn gestart met voorbereidingen voor een permanent visum. Dit moet tamelijk snel en accuraat gebeuren nu de age limit is gedaald naar 45 en Annelies in oktober 45 wordt (ik ben net 45 geworden).
Nu willen we deze keer wel een agent inschakelen om elk risico op een misstap te vermijden (en we, pas aangekomen in Australië, nog niet alle instanties weten te vinden) en we ook beiden fulltime werken.
Nou dat valt even niet mee: 2 quotes van 6.500 en 6000$. En dit terwijl we eigenlijk gewoon willen dat iemand voor alle zekerheid over onze schouder meekijkt (checklist, nakijken docs, eventueel directie waar welke stempel, tijdschema...)
Is dit ook iemands ervaring?

PS: voor de rest gaat alles zijn gangetje. Container staat nu al 2 weken bij custom/grace Removals in Brisbane. En I dacht dat ik behoorlijk Engels verstond maar het Australisch hier.....ik versta soms amper de helft :cool:. Dat accent, due afkortingen en slang....
 
Ze praten geen Engels (of Australisch) Maar Queenslands ;)

Er zit hier een Vlaamse dame ergens op het forum die Visas doet (kan er even niet vinden). Wellicht kan die iets pragmatischer te werk gaan?
 
We zijn gestart met voorbereidingen voor een permanent visum. Dit moet tamelijk snel en accuraat gebeuren nu de age limit is gedaald naar 45 en Annelies in oktober 45 wordt (ik ben net 45 geworden).
Nu willen we deze keer wel een agent inschakelen om elk risico op een misstap te vermijden (en we, pas aangekomen in Australië, nog niet alle instanties weten te vinden) en we ook beiden fulltime werken.
Nou dat valt even niet mee: 2 quotes van 6.500 en 6000$. En dit terwijl we eigenlijk gewoon willen dat iemand voor alle zekerheid over onze schouder meekijkt (checklist, nakijken docs, eventueel directie waar welke stempel, tijdschema...)
Is dit ook iemands ervaring?

PS: voor de rest gaat alles zijn gangetje. Container staat nu al 2 weken bij custom/grace Removals in Brisbane. En I dacht dat ik behoorlijk Engels verstond maar het Australisch hier.....ik versta soms amper de helft :cool:. Dat accent, due afkortingen en slang....

Spannend, weer een visumprocedure... Wat bureaus betreft, op de infodag van VIW was er een bureau die ook een formule voorstelden waarbij je voor 100 euro per uur advies kon gaan vragen. Herinner me nu de naam niet meteen, maar heb er nog ergens een kaartje van liggen, dus kan het eens opzoeken. Verder heb ik er ook geen reviews van — ik hoop dat de samenwerking met VIW toch iets zegt, maar geen idee... Kan misschien wel een piste zijn?

PS: gevonden, was VisaVersa.

Groetjes
Tamarind
 
Spannend, weer een visumprocedure... Wat bureaus betreft, op de infodag van VIW was er een bureau die ook een formule voorstelden waarbij je voor 100 euro per uur advies kon

PS: gevonden, was VisaVersa.

Groetjes
Tamarind


Ha dank. Ondertussen hebben ze formule en bedrag voorgesteld wat ons beter past: 2500$ voor review van ons dossier in conceptfase met een verslag, advies en richtlijnen en dan final review.
Ben er weer ingedoken en we hebben al aardig wat gegevens. Het blijft de krappe timing die lastig is: Queensland als sponsor vraagt minimum 6maand AUS ervaring (en 25.000$ op de rekening!) en pas in juni werkt annelies 6 maand en in oktober wordt Annelies 45 dus voor dan moet uitnodiging binnen zijn.
 
Dat is inderdaad krappe timing -- moet je dan een EOI ingediend hebben tegen die datum? Of moet je effectief uitgenodigd worden voor je 45 wordt? Wel fijn dat je een betere offerte hebt ontvangen intussen!
 
Dat is inderdaad krappe timing -- moet je dan een EOI ingediend hebben tegen die datum? Of moet je effectief uitgenodigd worden voor je 45 wordt? Wel fijn dat je een betere offerte hebt ontvangen intussen!
Uitgenodigd worden voor je 45e.....en je moet eerst via QLD (sponsor) en dan via Immi
 
Tussen 2 floods door is ondertussen de container aangekomen. Het is te zeggen: twee. Onze grote zeecontainer was bij de douane gesplitst in 2 kleinere. Sommige dozen waren geopend door de douane (er plakt dan netjes een sticker op) maar alles werd zonder problemen goedgekeurd. Dat had HoneToHome in NL netjes geregeld. Alles was goed verpakt, gelabeld en genummerd. In Australië werd alles afgehandeld door Grace en dat ging Australian style: weinig communicatie en niet echt flexibel. Ze vervoeren lange afstand enkel per trein en omdat het behoorlijk had geregend was spoor afgesloten tot nader bericht. En die berichtgeving ging moeizaam, lees wij-bellen-niet-u-belt-ons-wel.
Enfin plots toch bericht dat ie volgende week voor de deur zou staan. In een halve dag was alles netjes gelost, hiervan daar wat op zijn plaats gezet en uitgepakt. Ondertussen zitten we al op ongeveer 80% uitgepakt (we hadden 340 dozen....) en voelt het eindelijk een beetje als thuis in huis. Het feit dat huren hier echt betekent dat je in principe voor alles toestemming moet vragen en dan nog weinig mag, maakt wel dat écht thuisvoelen zal moeten wachten tot kopen (en liefst bouwen, je bent tenslotte architect).
En eenmaal de bank en tv en boeken geïnstalleerd was het meteen 4 dagen binnen zitten wegens flooded wegen.
 
Dat komt ook weer op z´n pootjes terecht..

Bouwen in tropical Cairns, wie droomt daar niet van?
Ik hou wel van de tropische architectuur, met veranda´s, veel buitenleven....

Het zal wel een hele uitdaging worden om niet alles tegelijk te willen
 
“...wij-bellen-niet-u-belt-ons-wel...” :D

Altijd fijn zo’n container (of twee) dat maakt het toch wat meer thuis. Wat betreft verhuizers. Wij hadden Conroy als aannemer in Australia. Communicatie was goed tot ze hier voor de deur stonden en ondanks ons duidelijk aangeven dat je hier niet met een vrachtwagen kunt komen, en ondanks hun aangeven dat ze een busje mee zouden nemen voor de laatste 50 meter, was die er op de dag zelf niet. Conclusie: Australische verhuizers zijn ietwat matig?

En dan begint nu het spelletje. Welke foto/schilderij past het beste op welke bestaand spijker-in-muur :)

Succes!
 
Last edited:
Visa 190 docs verzamelen en ja hoor: overal weer tegenstrijdige verhalen. Niet dat ik de illusie heb dat ik hier van iedereen 1 en hetzelfde antwoord ga krijgen :) maar toch....

Wij zijn hier op een 457 visum op profession Psychiatrist (mijn vrouw). We proberen nu (voor vrouw in oktober 45 wordt) PR te krijgen via visa 190 (QLD gesponsord). Nu heeft ze wel registration bij AHPRA (arts; medical practitioner) maar de erkenning als fellow bij de RANZCP (vereniging psychiaters australia) volgt zoals gebruikelijk pas na 12 maand soort stage gelopen te hebben (Substantial Comparability Placement; sept 2019)
Dus de ‘evidence of licensing or registration’ is er wel maar gedeeltelijk (wat psychiater betreft) en lopend. AHPRA gaf pas registration als RANZP subst. comp. plac. goedkeurde. Ik ga ervan uit dat als we een 457 hebben gekregen op basis van zelfde ‘probleem’ het dan wel geen probleem zal zijn voor een 190 en dat beweert ook de emigration agent (die op basis van verhaal een snel gratis assessment heeft gemaakt en nu voor 900$ ons graag :) bijstaat; mijn korte Australië ervaring tot nu toe heeft me al geleerd voorzichtig te zijn met de zogenaamde kennis van zogenaamde professionals als het vrijblijvend is). Maar een collega beweert dat je eerst fellow Psychiatrist moet zijn.

Enfin: het kost enorm veel energie, geld, tijd en je weet nooit 100% wat het wordt, de regels kunnen zomaar veranderen maar als het lukt komt een droom uit.....rarara wat is het? (Een visumaanvraag voor AUS) :cool:
 
uiteindelijk goede info gekregen via collega Annelies. Misschien wel handige info voor andere medici op een 457 die voor PR willen gaan.
Het slechte nieuws is: we kunnen nu beter niet gaan voor PR. Het goede nieuws is: ondanks dat we dan beiden boven de age limit zijn van 45 is er daarna nog wel een goede kans op PR.
Ja, het blijft een hobby voor gevorderden.

In principe voldoet Annelies aan alle voorwaarden om een 190 aan te vragen en te krijgen (ervan uitgaande dat QLD wil sponseren, een uitnodiging ontvangen wordt voor ze 45 wordt en alle gegevens voldoende zijn om dan een visa grant af te geven). MAAR als je als arts een PR aanvraagt en ontvangt voordat je geaccepteerd bent als fellow, dan geldt dat 'Medicare will restrict from billing at the highest rebate'. En dat is natuurlijk erg ongunstig (voor de werkgever; en dus voor werknemer). En vermits Annelies pas in september 2019 in aanmerking komt voor fellowship en dan al boven de 45 is kan een 190 niet. Het is dus niet zozeer een kwestie van visa maar van medicare voor artsen. Een visa-agent die alleen adviseert of kennis heeft vanuit visa zal je dus helpen voor een 190 en dan heb je wel PR maar ben je de pineut als arts.
Optie is dan om te gaan voor een 186 of 187 welke je kan aanvragen als je drie jaar hebt gewerkt en je werkgever je wil sponsoren (en dus ook nieuw contract wil geven). Als arts (onder andere) heb je onder voorwaarden recht op exemption op de age limit (onder de Temporary Residence Transition (TRT) stream).

Dus....het kan maar we zullen nog even moeten wachten op een PR status en in principe afhankelijk zij van de werkgever. Al is het voorlopig een win win voor beide partijen gezien de tekorten.
Bijkomende downsize is wel dat zolang je geen PR hebt en je wil een huis kopen je:
- approval (en fee van min. 5.500$!) moet hebben van Foreign Investment Review Board
- een behoorlijke foreign stamp duty surcharge moet betalen in QLD
Tenminste, dat is wat ik zo snel kon googlen. Natuurlijk is alle info van expdite mensen meer dan welkom (vooral als dit deze extra kosten kan weerleggen :cool:).
Misschien is eerst stuk grond kopen (en dan lekker sparen om er iets op te zetten tot je PR bent) gunstiger? Minder initiële kost en dus minder tax en eventueel dan wel First Owner benefits?

Ben er niet uit of we nu een stapje verder of stapje terug zijn :)
 
Last edited:
....:confused:

Maareh... niet complex of zo...

Wat betreft hypotheek. Volgens mij klopt wat je zegt. Ben geen expert maar aangezien we net een huis in QLD gekocht hebben en me even verdiept heb in de regels daar klinkt het me allemaal bekend in de oren (wij hebben PR dus niet die issues)

Land kopen om later te bouwen was ook eerst ons idee (vanwege spreiding van kosten) Maar aangezien we voor niet ‘al te veel’ geld een mooi stuk land konden kopen waar toevallig al een huis op stond, dat maar gedaan. Aangezien je dan het huis verhuurd dekt dat weer precies die extra kosten af. Dus uiteindelijk maakte land alleen of land+huis qua kosten in ons geval niet zoveel uit.

Iets soortgelijks maar dan anders zou jij ook hebben. Land + zelf huren. Of Land met huis er al op en dan geen huur meer hoeven te betalen. Allemaal een beetje lood om oud ijzer(?) al moet je het wel even voor jullie situatie uitrekenen natuurlijk!
 
Als architect is een stuk land natuurlijk ook aantrekkelijk maar dan verzinnen ze weer andere spelregels zoals: binnen 4 jaar te bebouwen en opgeleverd. Daarnaast moet wat je ook koopt bedoelt zijn als je residency.
Van erg veel spreiding is dan ook geen sprake en dan valt nog alles binnen je niet-pr periode. Of ze willen dat je investeert, of ze willen dat je dan maar pr wordt. Maar voor geen van beiden wordt het makkelijk gemaakt.
 
Back
Top