LaStaVaZa Steve Annelies Anna Viktor

Welcome in Australia! Ook hier geen vertaling nodig gehad voor het omzetten van het rijbewijs. Wel vroegen ze bij mij om een bewijs van eerste afgifte (stond niet exact op het rijbewijs). De volgende keer andere locatie, ander loketje, andere medewerker en geen enkel probleem, zonder dat bewijs! Zorg wel dat je een bewijs van je adres hebt (bijv bankafschrift, electriciteitsrekening). Dat is wel belangrijk.
 
Welcome in Australia! Ook hier geen vertaling nodig gehad voor het omzetten van het rijbewijs. Wel vroegen ze bij mij om een bewijs van eerste afgifte (stond niet exact op het rijbewijs). De volgende keer andere locatie, ander loketje, andere medewerker en geen enkel probleem, zonder dat bewijs! Zorg wel dat je een bewijs van je adres hebt (bijv bankafschrift, electriciteitsrekening). Dat is wel belangrijk.
feit dat het nu minder dringend is omdat we via andere weg de id-check hebben verkregen en omdat het blijkbaar gewoon binnen drie maand na aankomst moet maakt dat we idd gewoon wachten tot we een echt adres hebben (trouwens velen zijn bereid om gewoon postkantoor als adres aan te nemen - care PO 'stad' - en dan kan je op vertoon van ID gewoon je pasjes etcetera gaan ophalen in het postkantoor). Eens we echt huis hebben gaan we gewoon nog eens proberen zonder vertaling en duimen dat we bij iets vlottere medewerker terechtkomen. Vertalen betekent toch weer rondshoppen en kosten dus als we dat kunnen vermijden...
Bij Telstra ging het ook beter bij andere medewerker en bij medicare hadden we ook gewoon iemand die duidelijk wilde meewerken.
Nu nog tax number, auto en huis.
Maar eerst nieuwjaar vieren!
 
feit dat het nu minder dringend is omdat we via andere weg de id-check hebben verkregen en omdat het blijkbaar gewoon binnen drie maand na aankomst moet maakt dat we idd gewoon wachten tot we een echt adres hebben (trouwens velen zijn bereid om gewoon postkantoor als adres aan te nemen - care PO 'stad' - en dan kan je op vertoon van ID gewoon je pasjes etcetera gaan ophalen in het postkantoor). Eens we echt huis hebben gaan we gewoon nog eens proberen zonder vertaling en duimen dat we bij iets vlottere medewerker terechtkomen. Vertalen betekent toch weer rondshoppen en kosten dus als we dat kunnen vermijden...
Bij Telstra ging het ook beter bij andere medewerker en bij medicare hadden we ook gewoon iemand die duidelijk wilde meewerken.
Nu nog tax number, auto en huis.
Maar eerst nieuwjaar vieren!
Aangezien je rijbewijs een officieel ID is en jouw adres daarop vermeld wordt, gaat het niet op om een adres van een postkantoor te gebruiken. Het gaat niet om het opsturen van de documenten of pasjes. Als je geen bewijs kunt overleggen moet je een getuige een formulier laten ondertekenen dat je op een bepaald adres woont. Maar inderdaad kan het aanvragen van het rijbewijs wel even wachten. Hoewel het wel heel handig is om een Australisch rijbewijs als ID te hebben.
 
Rijbewijs was geen probleem. Formulier invullen, vervolgens direct een foto maken en een week later had ik het rijbewijs in de brievenbus.
Een Nederlands rijbewijs is direct omzetbaar naar Australisch rijbewijs zonder vertaling (het NL rijbewijs is meertalig, zie achterzijde) of aanvullende examens.
Let op wat je invult. Bij nationaliteit had ik 'Dutch' opgegeven, waarna de RTA medewerker zei dat voor Dutchland geen verdrag was en ik examen moest doen. Zorg er dus voor dat je Netherlands invult !

Telefoon ben ik gestart met een pre-paid abonnement. Geen gedoe met credit rating.

Medicare, huppekee, in de rij staan duurde langer dan de aanvraag zelf!
 
feit dat het nu minder dringend is omdat we via andere weg de id-check hebben verkregen en omdat het blijkbaar gewoon binnen drie maand na aankomst moet maakt dat we idd gewoon wachten tot we een echt adres hebben (trouwens velen zijn bereid om gewoon postkantoor als adres aan te nemen - care PO 'stad' - en dan kan je op vertoon van ID gewoon je pasjes etcetera gaan ophalen in het postkantoor). Eens we echt huis hebben gaan we gewoon nog eens proberen zonder vertaling en duimen dat we bij iets vlottere medewerker terechtkomen. Vertalen betekent toch weer rondshoppen en kosten dus als we dat kunnen vermijden...
Bij Telstra ging het ook beter bij andere medewerker en bij medicare hadden we ook gewoon iemand die duidelijk wilde meewerken.
Nu nog tax number, auto en huis.
Maar eerst nieuwjaar vieren!

Veel plezier met Nieuwjaar vieren. De Taipans (basketbal) spelen thuis in het Convention centre. Altijd erg leuk om naar toe te gaan en bijna altijd uitverkocht. Veel plezier met het vuurwerk op de Esplenade, is ook elk jaar weer spectaculair.
Rijbewijs komt volgend jaar wel een keer. ;)
 
Niet teveel en niet te duur ;)

Na wat wikken en wegen uiteindelijk toch Private Health bij Bupa
Auto 1 (Alice de 4x4) bij een specialistische partij (Club 4x4)
Auto 2 NRMA
 
Idem:
Auto 1: Coles
Auto 2: Allianz
Zorgverzekering: Bupa
Inboedelverzekering: Allianz
Inmiddels eigen woning ook verzekerd bij Allianz, maar daar. heb je als huurder geen last van.
Nog iets heel anders: als je denkt regelmatig te verhuizen in dezelfde buurt, huur een PO box. Kost rond de 150 dollar per jaar, maar scheelt je heel veel adreswijzigingen in de nabije toekomst en makkelijk voor pakjes als je overdag aan het werk bent.
 
Idem:
Nog iets heel anders: als je denkt regelmatig te verhuizen in dezelfde buurt, huur een PO box. Kost rond de 150 dollar per jaar, maar scheelt je heel veel adreswijzigingen in de nabije toekomst en makkelijk voor pakjes als je overdag aan het werk bent.

Goede tip! Misschiennwel nodig. Hebben huis gevonden in goede buurt. Alleen het is niet erg groot en lease is voorlopig maar voor 6 maanden (eigenaar probeert het te verkopen of zoiets maar lukt niet echt).
Is jammer als we snel weer moeten verkassen maar biedt ook kansen om gedurende due tijd naar iets ideaals te zoeken. Blijkbaar kunnen wij in 2 weken opzeggen en eigenaar/real estate agent maar 2 maand notice.

Vandaar volgende vraag: waar op te letten bij huurcontract?

Ivm verzekeringen: moet je ook geen familiale verzekering afsluiten?

Is er ook soort algemene website in AUS voor nanny’s? We will need one!
 
Familiale verzekering? Vlaams voor WA?

Je kunt elke verzekering afsluiten die je wilt natuurlijk. Je kunt het ook niet doen en het risico nemen. Dat is het met verzekeringen hè. ;)
 
Hi,

Verzekeringen:
Auto 1: AAMI
Auto 2 (4WD camper): CIL en RAC cover (ANWB)
Zorgverzekering: BUPA (hospital cover) ivm de Medicare levy.

PO Box hier in Broome kost maar $40 per jaar, verschilt dus nogal...er is geen postbezorging dus misschien is het daarom goedkoper.

Er zijn hier allerlei Facebook groepen zoals de "Broome community noticeboard" en allerlei andere varianten zoals "Buy, Sell, Swap" en "babysitting, nannies" etc. Daar wordt alles op geadverteerd. Cairns is ook zeer "transient" dus waarschijnlijk kun je veel vinden op de Buy, Sell, Swap groepen zoals meubilair, apparaten etc. Ideaal! En genoeg backpackers voor nannies ;-)

Succes ermee!
 
Oke, een erg belangrijke van afvinklijstje: we hebben een (huur)huis! De tijd begon te dringen ondanks het feit dat we verlenging hadden gekregen van ziekenhuis voor verblijf. Het is inderdaad best frustrerend dat je met een groepje mensen huizen bezoekt en dan moet 'solliciteren'. Op zich hadden we goede papieren met arts en architect maar als het dan op formulieren aankomt met payslips en rent history en je begint daar net.....
Gelukkig is er dit forum en konden we goed voorbereid aan de slag!
En we hebben ondertussen geleerd dat je vooral niet moet afwachten: gewoon blijven bellen en zo de vragen oplossen die ervoor zorgden dat je eigenlijk onderaan de stapel lag. Één telefoontje was plots genoeg om landlord ons de woning te laten gunnen.
Zal wel wat leeg huis worden eerste weken want container komt pas half februari.
 
Last edited:
Helemaal juiste aanpak! bellen, bellen en doorvragen. Je bent een vreemde eend in de bijt en dan lig je onderop. Maar de 'issues' zijn vaak non-issues en kun je vaak zo oplossen voor ze (ze zijn gek op mensen die problemen voor ze oplossen ;) )

Ook wij waren wat vreemd indertijd. Op je visum staat een 'verloopdatum' en dat was midden 2017. Dus dan zijn ze weer bang dat je naar een paar maanden weg moet. Maar als je dan even de website van DIBP voor ze doorstuurt met de juiste info dan zijn ze weer gerust. Ach, in NL weet ik ook niets van visums. Wij weten meestal beter hoe het werkt dan de Ozzies (net zoals buitenlanders het in NL beter weten)

Geniet van je lege huis straks (en foto's mag ;) )
 
Zo vandaag de sleutel ontvangen. Heerlijk weer eens een verblijf waar je na 2 deuren openen niet weer buiten staat maar gewoon in een andere kamer. Voorlopig nog wel aardig leeg op 7 koffers, 2 bedden en een grote tuintafel na. Onze spullen zouden volgens VesselFinder (app om boten te volgen) in Singapore moeten zijn. Daar zouden ze dan wel weer 6 dagen liggen wachten op schip richting Brisbane en aankomen 6 februari (volgens OOCL track container). We stellen ons gewoon in op maandje csmperen maar dan wel in eigen (huur)huis.

De katten waren wel nog een dingetje. We hebben uiteindelijk onze katten niet meegenomen vanuit NL. Met erg veel pijn in het hart, vooral bij de kinderen maar omdat goede vrienden ze graag op wilden nemen leek ons dat de beste beslissing. De kerstperiode maakte dat ze erg lang in pension zouden moeten blijven en als ik nu zie dat we ook nu pas huis hebben gevonden...En vooral: de hitte en dat ze hier niet buiten mogen. Nu ja mag wel maar ze mogen niet in tuinen van anderen terecht komen (rules regional county). En onze buren blijken honden te hebben. Onze katten zijn echte buitenkatten dus gelukkig zijn ze thuis gebleven al hadden we deze regel nooit bedacht. Natuurlijk speelde geld ook een rol. 2000€/kat min. is niet niks al kan je dit moeilijk afzetten tegen emotionele.
We zouden tzt hier wel naar katten gaan kijken. Ondertussen was tenant agreement al getekend en daar hadden we netjes op vermeld bij vraag of we katten hadden: NO. Ha nee die waren in NL gebleven en we hadden alvast gewoon gezocht (en gevonden) op huizen met ‘pets upon approval’ en dan ook zoeken naar kittens. Toen we enkele dagen na ondertekening lease pets approval aanvroegen kregen we redelijk verwijtend (het woord detrimental viel) te horen dat 1/geen garantie kon gegeven worden dat eigenaar hiermee akkoord zou gaan en 2/we dat hadden moeten aangeven op tenant agreement want nu leek het erop dat we NO hadden gezegd om approval van lease te krijgen en nu plots met onze katten aankwamen. Dat hebben we maar meteen rechtgezet en na alweer geduldig veel telefoontjes, aandringen en natuurlijk weer een papierwinkel kregen we akkoord. Die lieve beestjes (2 rode broertjes Nachos en Cooper) zullen zich dan wel binnen moeten vermaken maar huis is groot genoeg en ik ga ervan uit dat deze niet beter weten.
 
Maar als je dan even de website van DIBP voor ze doorstuurt met de juiste info dan zijn ze weer gerust.

Altijd handig om de app 'MyVEVO' op je smartphone te zetten. Je kan dan direct de meest recent visuminformatie bekijken en het heeft ook een email optie waarbij direkt een pdf (met letterhead van de DIBP) naar de ontvanger kan worden gestuurd met de visum gegevens.
 
Altijd handig om de app 'MyVEVO' op je smartphone te zetten. Je kan dan direct de meest recent visuminformatie bekijken en het heeft ook een email optie waarbij direkt een pdf (met letterhead van de DIBP) naar de ontvanger kan worden gestuurd met de visum gegevens.

Thanks. In dit geval was dat juist het issue ;) de Vevo PDF geeft een einddatum van je visum zonder enige uitleg wat die einddatum betekent.

Dus iemand ziet een uitdraai waarin staat dat je visum verloopt in July 2017... logische gedachte is dan dat iemand daarna niet in het land mag zijn.

Dus dan maar de link naar de uitleg van het visum ;)
 
Back
Top