Zo we mogen weer een jaartje blijven in onze rental.
Maar het heeft er wel om gespannen, wat een gedoe! We hebben altijd wel wat op gespannen voet gestaan met onze real estate property manager maar nu liep het even erg uit de hand. Elke inspectie, zowat om de drie a vier maand, ging altijd gepaard met opmerkingen: altijd over de tuin (het groeit hier dan ook erg snel
) tot een boze mail van de eigenaar die upset was over stof op haar erg dure fans (echt). Maar de laatste inspectie spande de kroon: een formeel Form 11, breach of contract, waarin een opsomming stond van 'damage' aan de woning. We schrokken ons te pletter. Niet alleen van het formele karakter maar ook van de 'beschuldigingen'. Naast de gewone wear and tear was er echt niets aan te merken op ons huis. Maar we werden gemaand om muren te herstellen, silicone in de badkamers te vernieuwen, etcetera. En dit binnen die maand. Reageren kon plots ook enkel schriftelijk. We waren (en zijn nog steeds) erg nieuwsgierig naar die plotse escalatie. Was het omdat die laatste inspectie voorafgegaan werd door een gecancelde inspectie? We hadden immers een inspectie maar net op die dag voelde Annelies zich niet lekker en als dokter moest ze toen een covid test ondergaan. Door die stress zijn we toen die inspectie totaal vergeten af te melden en stonden ze voor de deur. Op de vraag of ze mochten binnenkomen zei mijn vrouw dat ze getest moest worden. Hun antwoord was laconiek: we're good en verbaasd hield Annelies de deur open. Toen reageerden zij verbaasd dat ze niet zouden binnenkomen en een nieuwe inspectie zou geboekt worden. Later die dag zond ik een mail om te excuseren dat we hen niet vroeger verwittigd hadden. Dat had ik beter niet gedaan want ik kreeg prompt een boze mail terug dat ze verontwaardigd waren dat we hen hadden uitgenodigd om binnen te komen ondanks de test....Toen ik beweerde van niet en dat het blijkbaar een (taal?) misverstand moest zijn werden we min of meer voor leugenaars uitgemaakt. Na die form 11 zijn we toen maar te rade gegaan bij QSTARS, een organisatie die legale ondersteuning geeft aan tenants. Zij waren formeel: er is op geen enkele manier sprake van opzettelijke of andere schade als vastgelegd in de tenancy act die aanleiding geeft tot deze form 11. Zo goed als alle zaken op de lijst zijn ook wear and tear en/of moet pas aangepakt worden bij einde contract. Dus buiten wat extra poetswerk (en de nodige stress!) deden we niet veel extra's voor de nieuwe inspectie een maand later. Of wacht: we hadden wel de tuinman ingeschakeld die ook was ingezet door de manager voor we het huis huurden. Hij wist wat gedaan om ze tevreden te stellen en snoeide zowat alles gelijk met de grond wat ons een mooie factuur van 1000$ opleverde! In een mail legde ik hen dan uit wat we wel en vooral niet hadden gedaan en waarom met vermelding van ons contact met QSTARS. Maar een nieuw inspectierapport bleef uit. Wat wel kwam: eerst een mail dat de real estate agent niet langer de owner vertegenwoordigde (gejuich steeg op), gevolgd door een mail dat ons contract in januari niet zou verlengd worden (slik). Zonder verder uitleg. Elke telefoon werd afgeketst en vragen moesten schriftelijk gesteld worden en die werden dan weer beantwoord met : we refer to the new real estate manager.....
Dan maar de stoute schoenen aangetrokken en gebeld naar de eigenaar welke de reputatie had mogelijk nog irritanter te zijn dan de real estate agent. Maar het was een erg aangenaam lang gesprek. Ze verontschuldigde zich zelfs voor al het ongemak en legde uit dat ze zelf een fall out had gehad met het agency maar genoodzaakt was ons contract op te zeggen vanwege de schade die we hadden toegebracht aan haar huis....Toen ik haar duidelijk maakte dat er absoluut geen schade was heeft ze ons na enkele dagen een nieuw contract aangeboden en hebben de nieuwe property managers kunnen vaststellen dat het huis er prima bijstaat. Het was een erg stressvolle week!
Maar er zijn ook goede dingen gebeurd: Annelies werk melde dat hun sponsordossier voor Permanent residency klaar ligt ter goedkeuring bij HR!. Redelijk verrassend toch wel omdat toen wij zowat een maand geleden vroegen of ze ons zouden sponsoren voor PR we het antwoord kregen dat ze het veel te vroeg was (je kan pas PR aanvragen na 3 jaar werk, dus in Januari; Dat wisten wijn ook wel maar het is Queensland Health dus die hebben op tijd wat nudges nodig) en ze daar later over zouden beslissen. Ik zag toen de bui al hangen: een slepend proces. Maar nu dus plots dit.
Als dit doorzet kunnen we op 8 januari ons dossier opsturen en afwachten (ja natuurlijk, dat ook weer). We zitten normaal gezien op de eerste rij want Onshore, sponsored, regional area and psychiatrist. Letterlijk op alle lijnen prioriteit. Leve covid voor 1 keer.
Maar dat betekent ook weer: IELTS test
. Gelukkig dit maal General en Annelies hoeft deze keer maar een overall 6 en ik een 4.5. dat zou pas embarrassing zijn als ik dat niet haal (indien zo hoor je een tijdje niets meer van mij).
PR zou betekenen dat we eindelijk kunnen uitkijken naar een eigen huis!