Het grote auto topic

25 liter per 100km. Een mix van blacktop en gravelroads zou daar ongeveer uit moeten komen. Op de weg loopt de motor wellicht wat zuiniger maar heb je meer luchtweerstand. Eenvoudig off-road/gravel heb je minder luchtweerstand. Echt grof 4x4 werk, ja dan schiet het verbruik wel omhoog.

De originele tanks zijn vrij klein. 160 liter per stuk. Maar dat zijn minor details. Je kunt ook iets hogere/diepere tanks nemen. Dat zijn details die zich gaan invullen. Het is maar net wat voor tanks er op GumTree staan ;)

Over het algemeen is het makkelijker om aan diesel te komen dan water. Beide is nu 320 liter.

Ja, ik denk dat 1 op 4 inderdaad geen verkeerde schatting is, met 320 liter zou je dan een heel eind moeten komen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je er mee wil gaan doen. Wil je alleen wat touren in de regio en niet al te ver van de bewoonde wereld af dan is het meer dan genoeg. Maar als je bijvoorbeeld echt diep de outback in wil kan het nog tricky worden. Probleem dan is dat het eigenlijk nooit echt genoeg is. Ik vraag het alleen uit nieuwsgierigheid hoor, niet dat ik het beter weet ofzo.
 
Ja, ik denk dat 1 op 4 inderdaad geen verkeerde schatting is, met 320 liter zou je dan een heel eind moeten komen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je er mee wil gaan doen. Wil je alleen wat touren in de regio en niet al te ver van de bewoonde wereld af dan is het meer dan genoeg. Maar als je bijvoorbeeld echt diep de outback in wil kan het nog tricky worden. Probleem dan is dat het eigenlijk nooit echt genoeg is. Ik vraag het alleen uit nieuwsgierigheid hoor, niet dat ik het beter weet ofzo.

Meer Diesel is fijn ;) Maar op een gegeven moment heb je geen ruimte meer. Er hangt nog wat meer onder het chassis. Lucht tanks, ventielen etc neemt een hoop ruimte in. Ik moet de accu bak en dergelijke al verhuizen om hier twee tanks kwijt te kunnen.
De deserts kruisen gaat wel lukken gok ik zo. Diesel is tegenwoordig zelfs along de Canning Stock route te krijgen. Dat is wel de langste meest afgelegen track die we hebben. 1850km lang met tegenwoordig diesel ongeveer half way. Verder is er nog een rack voor 2 jerrycans, dus toch weer bijna 200km in reserve.

Komt goed!
 
De DSG bak (s-tronic) vind ik vooral zo fijn omdat hij zo onwijs gaaf manueel schakelt :D Maar als je dat zat bent het ook een goede automaat is. Enjoy!

Na zo'n 2000km totaal, en zo'n 600 km gereden door mijzelf is het tijd voor een ervaringsverslag

De Audi A3 1.4 TFSI 150pk COD (Cylinder On Demand) met 7 Speed S-Tronic gearbox heeft 2 gezichten. Laat ik vooropstellen dat alles in deze configuratie is afgesteld op comfort. En dat is zeker wat deze auto biedt. De rijbeleving is comfortabel, erg stil en de motor blijft erg op de achtergrond bij normaal rijden. Als je buiten de auto staat en wat wilt zeggen moet je echt flink je stem verheffen wil de persoon in de auto je verstaan, dus op isolatie gebied zit het allemaal wel snor. Op langere stukken snelweg met 100 in 7e versnelling schakelt de auto 2 cilinders uit en coast je als het ware op 2 cilinders, waardoor het verbruik zakt. 1 op 20 hebben we zonder veel moeite behaald en dat was zonder te hypermilen. We tanken hem wel altijd af met Shell V-power dus dat zal ook invloed hebben op verbruik en prestaties. Ook met normaal stadsverkeer ligt het verbruik rond de 6.8-7.0l per 100, dus ook niet slecht. En het gaat allemaal in alle rust. Je zou zweren dat je met een grotere auto onderweg bent. Afwerking is top, met mooie materialen, lederen interieur en mooi zacht dashboard. Echte aluminium handgrepen en draaiknoppen welke ook een fijne weerstand hebben. Volgens mij is het ook 1 van de weinige auto's in dit segment die regelbare ventilatieroosters voor de achterpassagiers hebben. Achterin is het voor volwassen wel aan de krappe kant, ik kan met mijn 193 cm niet achter mijzelf zitten.

En als je iets meer haast hebt, wat dan?

De gearbox moet soms even nadenken voordat hij in actie komt bij wegrijden, soms duurt dat te lang waardoor je soms te veel gas geeft en je opeens wegschiet. Vergt wat gewenning. De gearbox kiest altijd de hoogste gear dus met 50 rijdt je al in 6. Goed voor verbruik en stil aan boord maar niet zo goed als je opeens wil wegtrekken, dan schakelt hij te ver terug en begint de motor te loeien. Ook als je vanaf stilstand hard optrekt dan blijft hij te lang in 1 hangen, en loeit flinkt, dan naar 2 en dan pas kom je echt goed vooruit. Op een bochtige weg merk je dat het een VAG product is, sturen gaat nog redelijk direct maar onderstuur treedt vrij snel op, komt ook omdat dit het FWD model is. Als je de bak naar manual schakelt is dit wel een feestje, gearchanges up and down komen instant en je kunt op deze manier merken dat je toch 150 pk onder je rechtervoet hebt, de auto voelt opeens veel rapper aan. Alleen jammer dat de flippers heel klein zijn. Maar voor mij de reden om altijd de M stand te kiezen, missus blijft liever in A.

Al met al zeer tevreden over deze auto, al vinden we beiden wel dat deze auto Quattro en wat meer vermogen verdient, dus als deze aan inruil toe is weten we al wat de opvolger wordt, de S3. Tussentijds chippen we deze auto wel naar 192 pk, voor iets meer fun in de M stand.
 
Last edited:
Na zo'n 2000km totaal, en zo'n 600 km gereden door mijzelf is het tijd voor een ervaringsverslag
.....Op langere stukken snelweg met 100 in 7e versnelling .....
Ook met normaal stadsverkeer ligt het verbruik rond de 6.8-7.0l per 100, dus ook niet slecht.
Stadsverkeer en langere stukken autosnelweg binnen de 2000km van Cairns? 😂
 
Stadsverkeer en langere stukken autosnelweg binnen de 2000km van Cairns? 😂

ga maar eens vanaf portsmith naar brinsmead om 16 uur, start stop start stop met al die niet op elkaar afgestemde stoplichten :p
En rondje tablelands is al gauw 150 km.
 
ga maar eens vanaf portsmith naar brinsmead om 16 uur, start stop start stop met al die niet op elkaar afgestemde stoplichten :p
En rondje tablelands is al gauw 150 km.
En dan vergeet je die ruim 3 km highway tussen Holloway Beach en Yorkeys Knob rotonde waar je zelfs 100 mag 😂.
Mijn baas heeft een Porsche 911 Turbo (en ook een Cayenne voor offroad 😎) maar eigenlijk geen plek om eens flink uit te halen. Tenzij zijn private drive way of je moet rally willen rijden langs de kronkelweg tussen Port en Cairns. Het gaat meer om het idee, comfort en prachtig geluid.
 
En dan vergeet je die ruim 3 km highway tussen Holloway Beach en Yorkeys Knob rotonde waar je zelfs 100 mag 😂.
Mijn baas heeft een Porsche 911 Turbo (en ook een Cayenne voor offroad 😎) maar eigenlijk geen plek om eens flink uit te halen. Tenzij zijn private drive way of je moet rally willen rijden langs de kronkelweg tussen Port en Cairns. Het gaat meer om het idee, comfort en prachtig geluid.

Maar waar je geen 100 kunt rijden omdat mensen niet begrijpen dat je verplicht in de linkerbaan moet blijven, alleen bij inhalen mag je de rechterbaan gebruiken, heel frustrerend. Ach er zijn echt wel stukken waar je de auto even kunt uitlaten, eerst even verkenningsronde voor flitsers en dan gas erop. Maar zelfs met 80-100 per uur is het genieten met zo'n auto. Heerlijk geluid. De eigenaar van het bedrijf waar we de audi gekocht hebben heeft een Mercedes AMG C63S en die zei dat ie geregeld 250km/u aantikt tussen Cairns en Townsville. Gekkenwerk.
 
Jazeker, Ik had er eigenlijk moeten zijn, ken aardig wat van die gasten :(

Maar er zit een zenuw klem in mijn onderrug, dus autorijden is een no go (net als slapen, zitten, staan enz...) Volgende keer beter!

(ben jij daar al wel eens geweest? Ziet er goed uit!

Ai, da's wat minder! Volgende keer idd.

Nee, het passeerde mijn FB feed, en ik dacht meteen aan onze xpdite Unimog eigenaar ;-) Maar het staat wel op m'n verlanglijst.
 
Ai, da's wat minder! Volgende keer idd.

Nee, het passeerde mijn FB feed, en ik dacht meteen aan onze xpdite Unimog eigenaar ;-) Maar het staat wel op m'n verlanglijst.

Ik voel een xpdite 4x4 weekend aankomen!
En voor @Red dust die wat minder heftig wil toeren, er zijn ook wandelingen volgens mij :)
 
Altijd in voor een kampeerweekendje met of zonder 4WD tracks (bij voorkeur met hond). Als het niet te bont is rijden we wel mee, maar de banden van de Unimog zijn ongeveer net zo hoog als onze motorkap, dus we hebben wat minder bodemvrijheid zeg maar.
 


OFX
Back
Top