Coronavirus in Australië

Hoe gaat het mensen? We weten van verschillende mensen dat ze geïrriteerd zijn, maar hoe gaat het met de mensen die in lockdown zijn in NSW, VIC, ACT, NT en nu NZ?
 
Hoe gaat het mensen? We weten van verschillende mensen dat ze geïrriteerd zijn, maar hoe gaat het met de mensen die in lockdown zijn in NSW, VIC, ACT, NT en nu NZ?

Klinkt onbenullig, maar sinds Centennial Park van me is afgenomen dit weekend (LGA rule), zit ik even in een dip. Centennial Park was mijn daily happy place, hield me op de been, keek ik elke ochtend naar uit, en ik heb daar nu geen vervanging voor. De kleine dingetjes.

On a positive note, geweldig om te zien hoe nu de vaccinatie graad en bereidheid zo explosief stijgen. Ik zou bijna willen zeggen, om een oud prime minister schaamteloos to imiteren, dit was wellicht de outbreak Australia had to have. Kuch kuch.

Neemt niet weg dat ik me zorgen maak om de toekomst in dit land met betrekking tot het concept fortress Australia. Ook met een hoge vaccinatie graad, als de maatschappij stapgewijs open gegooid wordt, zullen de cases, naar Australische maatstaven, explosief stijgen en zullen er mensen ziek worden en sterven.

Dit vereist een change in mindset en ik denk dat dat een grote uitdaging gaat worden in dit land, en dat het daardoor nog heel lang kan duren voordat men hier daadwerkelijk bereid is de maatschappij en grenzen open te gooien, laat staan internationaal verkeer weer toe te laten. De blame game tussen de staten en tussen de politieke partijen zal dan wellicht nog intensiever worden, en het zal me ook niets verbazen als we dan richting 2023 gaan voordat de maatschappij weer volledig open is, inclusief international vliegverkeer.

Dat gezegd hebbende, ik zit in lockdown, en ik kan niet naar mijn favoriete park, dus misschien ben ik gewoon net even iets te pessimistisch haha.
 
change in mindset

Even cynisch: Als de Murdoch zich er achter gooit kan het snel gaan ;).

Over de vaccinatie graad, hier in QLD zijn de pharmacies ook begonnen met vaccineren en dat draagt hier volgens mij ook wel weer bij aan acceptatie en actie. Ken mensen die af haakten bij het inloggen op QLD Health page. Dus gewoon ergens binnen kunnen lopen en een vaccinatie krijgen helpt daarbij mee (die zijn nu hier in ons dorpje bij de pharmacy gevaccineerd)

Maar even terug naar je ‘park’.
Kan me helemaal voorstellen dat dit een impact heeft. We zoeken toch allemaal naar iets van happiness en een plek of plaats kan daar heel belangrijk in zijn. Kunnen die Boeddhisten wel mooi praten over happiness comes from within. Maar wij westerlingen zijn daar toch echt niet altijd klaar voor zeg maar ;)
 
Haha prachtig. In diezelfde lijn, ik ben tijdens onze grote lockdown vorig jaar deze tijd begonnen met Spaans leren. Sindsdien oefen ik elke dag 10 tot 15 minuten. Vandaag is dag 382.

En inderdaad, net als iedereen hier zeggen Annelies en ik regelmatig tegen elkaar dat nog altijd liever hier zitten dan in Nederland. Lockdowns and all.
 
@tum Hoe we ertegenaan kijken? Hangt er maar net vanaf wie je spreekt, opgeleid/onopgeleid, viroloog/keyboarddeskundoloog, links/rechts, jong/oud, AUS/NL. Als hoogopgeleide maar niet ter zake kundige, linkse, oud-vel keyboarddeskundoloog zie ik 3 hoofdscenario's zich voltrekken

- Totdat iedereen gevaccineerd is, pogingen om te voorkomen/ausradieren voordat het virus weer muteert in iets nog besmettelijkers en dodelijkers. Is ongeveer wat VIC en WA al 18 maanden doen, en sinds 1 maand ook ACT en NT. Voordeel is control en weinig slachtoffers, nadeel is falende economie en een afnemend draagvlak.
- De economie prioriteit geven en het virus laten uitrazen en afsterven met al dan niet vrijwillige lockdown- en vaccinatieaanbevelingen. Feds, NSW. Het systeem blijft draaien met relatief meer zieke en dodelijke slachtoffers.
- Prikken als enige prioriteit, al dan niet met vaccinatieverplichting. Dat zie je niet in AUS, maar wel in veel landen om ons heen. Daaruit blijkt in ieder geval dat vaccinatie de gevolgen van het virus beperkt. Minder ziek, minder dood, minder blijvende restverschijnselen.

Wat de andere staten/territories doen weet ik niet precies. Met relatief weinig besmettingen zijn zij bij ons veel minder in het nieuws.

ETA: ik weet niet welk van deze strategieen (onderdrukken of laten uitrazen) op lange termijn het succesvolst en meest sustainable zal blijken. Ik vermoed wel dat snelle vaccinatie op korte termijn de meeste bescherming geeft en de grootste kans dat het virus niet weer muteert en nieuwe uitbraken oplevert.

Mijn persoonlijke ondeskundige mening, mijn gevoelens en ervaringen doen er gans niet toe. Wat voor mij van belang is, is hoe de betreffende staat zijn beleid wetenschappelijk onderbouwt en helder en frequent communiceert. Hoe aannemelijker iets is, hoe makkelijker ik me schik naar nieuwe regels, restricties, lockdowns en curfews. Als het doel duidelijk is en de weg ernaartoe glashelder en te overzien, zal je mij niet horen. Ik doe wat me wordt gevraagd, omwille van mezelf en omwille van anderen. Of dat doel en de strategie de juiste zijn of niet, maakt mij niet uit. Als wetenschapper zelf weet ik hoe wetenschap is gebaseerd op twijfel en hoe de koers kan veranderen naargelang we meer inzicht krijgen.

De enige irritatie die ik heb is deze:
 

Attachments

  • expert.jpg
    expert.jpg
    7.4 KB · Views: 4
Last edited:
Right. Zo kan die wel weer. Ik heb daarnet weer een stapel posts weggegooid. Ik ga geen namen noemen, je weet het als jij degene bent, maar ga lekker even wandelen voordat je mensen op de man gaat aanvallen. Het zou zonde zijn om het hele topic dicht te gooien omdat er elke keer weer dezelfde discussies ontstaan. Dus... Als je een grieve hebt met een persoon, dan stuur je die maar een berichtje. Speel je op de man? Dan kan je een paar dagen zonder forum toegang gaan nadenken.

Voordat er iemand bijdehand gaat doen, als je mij nu persoonlijk aanvalt op deze post (dat gebeurde de vorige keer) omdat ik toevallig als persoon (niet als moderator) een like ergens geeft, dan geldt bovenstaande ook.
 
@tum Hoe we ertegenaan kijken? Hangt er maar net vanaf wie je spreekt, opgeleid/onopgeleid, viroloog/keyboarddeskundoloog, links/rechts, jong/oud, AUS/NL. Als hoogopgeleide maar niet ter zake kundige, linkse, oud-vel keyboarddeskundoloog zie ik 3 hoofdscenario's zich voltrekken

- Totdat iedereen gevaccineerd is, pogingen om te voorkomen/ausradieren voordat het virus weer muteert in iets nog besmettelijkers en dodelijkers. Is ongeveer wat VIC en WA al 18 maanden doen, en sinds 1 maand ook ACT en NT. Voordeel is control en weinig slachtoffers, nadeel is falende economie en een afnemend draagvlak.
- De economie prioriteit geven en het virus laten uitrazen en afsterven met al dan niet vrijwillige lockdown- en vaccinatieaanbevelingen. Feds, NSW. Het systeem blijft draaien met relatief veel zieke en dodelijke slachtoffers.
- Prikken als enige prioriteit, al dan niet met vaccinatieverplichting. Dat zie je niet in AUS, maar wel in veel landen om ons heen. Daaruit blijkt in ieder geval dat vaccinatie de gevolgen van het virus beperkt. Minder ziek, minder dood, minder blijvende restverschijnselen.

Wat de andere staten/territories doen weet ik niet precies. Met relatief weinig besmettingen zijn zij bij ons veel minder in het nieuws.

ETA: ik weet niet welk van deze strategieen (onderdrukken of laten uitrazen) op lange termijn het succesvolst en meest sustainable zal blijken. Ik vermoed wel dat snelle vaccinatie op korte termijn de meeste bescherming geeft en de grootste kans dat het virus niet weer muteert en nieuwe uitbraken oplevert.

Mijn persoonlijke ondeskundige mening, mijn gevoelens en ervaringen doen er gans niet toe. Wat voor mij van belang is, is hoe de betreffende staat zijn beleid wetenschappelijk onderbouwt en helder en frequent communiceert. Hoe aannemelijker iets is, hoe makkelijker ik me schik naar nieuwe regels, restricties, lockdowns en curfews. Als het doel duidelijk is en de weg ernaartoe glashelder en te overzien, zal je mij niet horen. Ik doe wat me wordt gevraagd, omwille van mezelf en omwille van anderen. Of dat doel en de strategie de juiste zijn of niet, maakt mij niet uit. Als wetenschapper zelf weet ik hoe wetenschap is gebaseerd op twijfel en hoe de koers kan veranderen naargelang we meer inzicht krijgen.

De enige irritatie die ik heb is deze:
Bedankt voor je uitleg hoor. Wat je zegt met ‘twijfel en koersverandering’ is inderdaad een heel belangrijk puntje. Hindsight is altijd een geweldig mooi iets, maar alleen om te gebruiken om de toekomst te verbeteren. Maar ok, dan zijn er weer andere (externe) factoren die het hele gebeuren kunnen wijzigen. In ieder geval is mijn ‘metaalmoeheid’ weer weg na een leuk dagje Utrecht met Joe (zoon), lekker gekletst geluncht in de zeikende regen (tja, Hollands enzeuren over het weer he 😅).

allen: Sterkte allemaal hoor, hou je taai 💪
 
Bedankt voor je uitleg hoor. Wat je zegt met ‘twijfel en koersverandering’ is inderdaad een heel belangrijk puntje. Hindsight is altijd een geweldig mooi iets, maar alleen om te gebruiken om de toekomst te verbeteren. Maar ok, dan zijn er weer andere (externe) factoren die het hele gebeuren kunnen wijzigen. In ieder geval is mijn ‘metaalmoeheid’ weer weg na een leuk dagje Utrecht met Joe (zoon), lekker gekletst geluncht in de zeikende regen (tja, Hollands enzeuren over het weer he 😅).

allen: Sterkte allemaal hoor, hou je taai 💪
Geen 'uitleg'. Je vroeg om hoe wij het 'zien' dus dit is alleen maar mijn perspectief. Anderen hier denken volledig anders.
 
Zou het kunnen dat sommige mensen zo langzaam op de toppen van hun tenen lopen? Voor ons heeft die hele covid periode tot nu toe weinig persoonlijke ontberingen gekend. Werk werd even kort onderbroken en resulteerde in een korte werkervaring bij Wollies (en een flashback naar NL), lockdown hoop en al een paar weken, mondmasker iets langer. En natuurlijk geen familie op bezoek of omgekeerd.
Alleen al door dit te zeggen voel ik me een beetje schuldig dus laat staan de gevoelens voor diegenen die in een haast continue staat van lock down reeksen zaten/zitten. Ik sprak deze week NL vrienden in Melbourne en ondanks dat het een vrij gezegend gezin is (verzekerd inkomen, gezonde familieleden etcetera) zagen zij het nu (effe) echt niet meer zitten. Het is teveel geweest. En ze gaven toe dat elke comment op hun situatie, zelfs 'hun' staat, zelfs als ze het er ook niet mee eens zijn, resulteerde in stress en de neiging tot verdedigen en commentaar terug. Want hun venster op de wereld is bijna letterlijk verkleind tot tv en sociale media nu ze ook met de kinderen (en ze hebben er 5) zelfs niet meer naar het lokale parkje mogen.
Kortom ik snap de gemoederen soms wel maar we maken de taak van de moderator (is ook een mens, geen robot) wel ondankbaar en de functie van dit semi-publiek forum onnodig ongezellig als we die stress hier persoonlijk gaan maken of persoonlijk opnemen. Daar zijn dan andere kanalen voor zullen we maar zeggen (FB? of ja personal message)
 
ajjj 633 cases in nsw. Ik zeg, nog 1 week en ze passeren de 1000.

p.s. buiten of het respectfol gebeurt of niet; Of iedereen zijn "mening" of "feiten" mag geven is ook nog eens een discutabel iets (tegenwoordig) i.v.m. 'fake' news over Corona en de gevolgen die het heeft. Het is de vraag of je dat moet toelaten. Maargoed dat is een ethische discussie netzo als Apple's kindermisbruikscanbackdoorontwikkeling (in ieder geval wel goed voor scrabble).
 
ajjj 633 cases in nsw. Ik zeg, nog 1 week en ze passeren de 1000.

p.s. buiten of het respectfol gebeurt of niet; Of iedereen zijn "mening" of "feiten" mag geven is ook nog eens een discutabel iets (tegenwoordig) i.v.m. 'fake' news over Corona en de gevolgen die het heeft. Het is de vraag of je dat moet toelaten. Maargoed dat is een ethische discussie netzo als Apple's kindermisbruikscanbackdoorontwikkeling (in ieder geval wel goed voor scrabble).
respectFOL, Kijk, dat ga ik dus doen ❤️.
 
Last edited:
Right, en weer open. Ik heb in de afgelopen uren met een stofkam gekeken naar alles wat niet puur over dit onderwerp zoals het oorspronkelijk in de allereerste post is opgezet: "Hoe gaat het met iedereen". Dat betekent dat ik 2 volle pagina's aan posts heb weggegooid (= in de prullenbak, dus wij als mod's kunnen daar nog steeds naar kijken indien nodig) zowel van mezelf als anderen.

Let's go back to the first post: "How are we all doing people?"
 
Last edited:
On topic.
Here all good, but 57 cases today in VIC. Dag 200 in Lockdown voor metropolitan Melbourne 🥴
Stay safe everyone:up:

Ik wist niet dat jij deze mooie stad met Emulate en mij deelde! Waar zit je ongeveer en waarom was je niet bij onze Xpdite catch-up een tijd terug? ;)
 
How are we all doing people?

Ik heb een nieuw park gevonden dus ik heb mijn uurtje outdoor relief weer, heerlijk.

En om dan een klein beetje perspectief te geven, deze Sydney lockdown heeft een zeer grote impact op mijn situatie, zowel zakelijk als prive. Pakkumbeet 80% inkomen weg, om maar iets te noemen.

Maar gelukkig ben ik een geboren optimist, dus ik blijf gewoon elke dag lekker doorhoppelen met een opgeheven hoofd en een smile op mijn face, en ik probeer andere mensen zoveel mogelijk te helpen voor zover dat in mijn bereik ligt.

Take care everyone! (and get vaccinated)
 
Back
Top