@tum Hoe we ertegenaan kijken? Hangt er maar net vanaf wie je spreekt, opgeleid/onopgeleid, viroloog/keyboarddeskundoloog, links/rechts, jong/oud, AUS/NL. Als hoogopgeleide maar niet ter zake kundige, linkse, oud-vel keyboarddeskundoloog zie ik 3 hoofdscenario's zich voltrekken
- Totdat iedereen gevaccineerd is, pogingen om te voorkomen/ausradieren voordat het virus weer muteert in iets nog besmettelijkers en dodelijkers. Is ongeveer wat VIC en WA al 18 maanden doen, en sinds 1 maand ook ACT en NT. Voordeel is control en weinig slachtoffers, nadeel is falende economie en een afnemend draagvlak.
- De economie prioriteit geven en het virus laten uitrazen en afsterven met al dan niet vrijwillige lockdown- en vaccinatieaanbevelingen. Feds, NSW. Het systeem blijft draaien met relatief veel zieke en dodelijke slachtoffers.
- Prikken als enige prioriteit, al dan niet met vaccinatieverplichting. Dat zie je niet in AUS, maar wel in veel landen om ons heen. Daaruit blijkt in ieder geval dat vaccinatie de gevolgen van het virus beperkt. Minder ziek, minder dood, minder blijvende restverschijnselen.
Wat de andere staten/territories doen weet ik niet precies. Met relatief weinig besmettingen zijn zij bij ons veel minder in het nieuws.
ETA: ik weet niet welk van deze strategieen (onderdrukken of laten uitrazen) op lange termijn het succesvolst en meest sustainable zal blijken. Ik vermoed wel dat snelle vaccinatie op korte termijn de meeste bescherming geeft en de grootste kans dat het virus niet weer muteert en nieuwe uitbraken oplevert.
Mijn persoonlijke ondeskundige mening, mijn gevoelens en ervaringen doen er gans niet toe. Wat voor mij van belang is, is hoe de betreffende staat zijn beleid wetenschappelijk onderbouwt en helder en frequent communiceert. Hoe aannemelijker iets is, hoe makkelijker ik me schik naar nieuwe regels, restricties, lockdowns en curfews. Als het doel duidelijk is en de weg ernaartoe glashelder en te overzien, zal je mij niet horen. Ik doe wat me wordt gevraagd, omwille van mezelf en omwille van anderen. Of dat doel en de strategie de juiste zijn of niet, maakt mij niet uit. Als wetenschapper zelf weet ik hoe wetenschap is gebaseerd op twijfel en hoe de koers kan veranderen naargelang we meer inzicht krijgen.
De enige irritatie die ik heb is deze: