Het grote auto topic

ASPW, nog zo een die ik de laatste tijd niet meer kijk. Die drinkt alleen nog maar azijn bij het ontbijt denk ik?
Je ziet nogal wat volk uit de heup schietend, alles over 1 kam scherend dingen roepen (voor views? Of om dat ze gewoon triest zijn?)

Prettige stijl (Sorry @Thijsvr, weer veel 4x4...)
  • Tyler Thompson. Gewoon lekker rondjes rijden, beetje kamperen, beetje aan auto rommelen. Claimt nooit de wijsheid in pacht te hebben, in tegenstelling, lacht om zichzelf en zijn clumsiness.
  • Ronny Dahl. Ben geen trouwe kijker, maar zijn stijl is over het algemeen rustig, doordacht en geeft fouten toe.
  • En af en toe is een Doug Demuro als ik een grappige auto zie, just for shits and giggles
Overeenkomsten: Trappen niet naar beneden om zelf beter voor de dag te komen.

De filmpjes die Thijs laatst deelde zijn minder entertaining vanuit een host perspective, maar wel heel fraai in elkaar gezet qua video editing!
Een andere serie die Thijs een keer deelde zijn die maffe gasten uit de US B is for Build. Ondanks dat het soms cringeworthy is, ze staan positief in het leven!
 
Last edited:
ASPW, nog zo een die ik de laatste tijd niet meer kijk. Die drinkt alleen nog maar azijn bij het ontbijt denk ik?
Je ziet nogal wat volk uit de heup schietend, alles over 1 kam scherend dingen roepen (voor views? Of om dat ze gewoon triest zijn?)

Prettige stijl (Sorry @Thijsvr, weer veel 4x4...)
  • Tyler Thompson. Gewoon lekker rondjes rijden, beetje kamperen, beetje aan auto rommelen. Claimt nooit de wijsheid in pacht te hebben, in tegenstelling, lacht om zichzelf en zijn clumsiness.
  • Ronny Dahl. Ben geen trouwe kijker, maar zijn stijl is over het algemeen rustig, doordacht en geeft fouten toe.
  • En af en toe is een Doug Demuro als ik een grappige auto zie, just for shits and giggles
Overeenkomsten: Trappen niet naar beneden om zelf beter voor de dag te komen.

De filmpjes die Thijs laatst deelde zijn minder entertaining vanuit een host perspective, maar wel heel fraai in elkaar gezet qua video editing!
Een andere serie die Thijs een keer deelde zijn die maffe gasten uit de US B is for Build. Ondanks dat het soms cringeworthy is, ze staan positief in het leven!

ASPW kijk ik nog steeds, ik vind het nog steeds goed maar je moet hem ook een beetje met een korreltje zout nemen. en ja, hij neemt zichzelf wel heel serieus.
Tyler Thompson heb ik een paar keer gezien, maar rijdt Nissan en dan ben ik al niet zo geinterreseerd meer. (ik heb niks met de Navara, nu met de Patrol is het al beter) Ik vond zijn rooftoptent review wel ok trouwens.
Ronny Dahl: Ik vond hem voorheen sterker vooral doordat wat jij nu aan geeft: ik vind dat hij nu teveel 4WD 24/7 imiteert met gemaakte shits and giggles, en het werkt gewoon niet zo imo. Ook hier hetzelfde als met Tyler Thompson: Ronny is mij wat teveel Toyota adept, de rest is niet eens noemenswaardig volgens hem.
Doug: held van een vent, en goede reviews.

Voor goede reviews van 'gewone auto's' vind ik deze wel cool:

  • Autotrader UK, ik vind Rory Reid wel sterk, ook al zijn al zijn teksten scripted.
  • Carfection vooral de vids van Henry Catchpole, mooi gefilmd en weet het gevoel van de auto te vertalen naar de kijker.
 
Last edited:
Over 'gewone" auto's gesproken:

Mijn zwager en zijn vriendin hebben een Mitsubishi EVO VII gekocht om op te knappen, ze hebben al een EVO X.

Ik heb hier gister even mee gereden en allemachtig wat een kanon. Hele bizarre ervaring.
Er gebeurd letterlijk niks tot 3000rpm, en dan kickt die turbo erin, echt een klap in de rug en je wordt gelanceerd, van niks naar volle bak in een seconde, je moet echt oppassen dat er niks voor je rijdt. 7 auto's inhalen in een korte overtaking lane is een peulenschil. Bijna 300 pk en tot 3000rpm denk je echt van, waar zijn ze? Daarna de eerste keer als die turbo erin kickt dan heb je even dat gevoel dat je passagier bent, van wat gebeurd hier? Zelf schakelen wat natuurlijk ook erg tof is. Niet heel erg goed voor je rijbewijs trouwens, want dit soort auto's dagen je echt uit.

Ik ben zelf altijd fan geweest van de EVO, vooral de EVO VI (in het bijzonder de peperdure Tommi Makinnen Editon) doordat mijn eerste auto een Lancer 1.5 GLX was, dus jongensdromen komen toch uit om zoiets een keer te besturen.

IMG_1170.jpgIMG_1169.jpg
 
Het is dan wel geen Audi S3 maar we hebben toch besloten om de auto te vervangen door iets met meer vermogen en min of meer gratis te rijden is door onze fijne paneeltjes op het dak en het onbeperkte zon aanbod in de tropen. Geen hartaanval meer aan de pomp met de huidige benzine prijzen. Worden 7 lange maanden wachten 😉. En jawel: met het heerlijke foute witte interieur.

4B4AF4A5-53F8-464C-A20B-CEE113FD6BEB.jpeg
 
Elektrisch is top. Ik zou er ook wel graag iets elektrisch bij willen, maar als je niet thuis kunt opladen verlies je een hoop van de voordelen helaas. Bovendien wonen we in de enige plek in de wereld zo'n beetje waar je bovenop je wegenbelasting elk jaar moet aangeven hoeveel elektrische kilometers gereden hebt zodat de overheid je daar 2.5 cent per kilometer voor kan rekenen.


Jammer dat je zo lang moet wachten, maar hopelijk gaat de tijd snel voorbij!


Ik wil wel een plug-in versie van onderstaande. Komt volgend jaar zeggen de geruchten.jp021-002gl7qb0101ebrrn6f585vbfnsds35-1638292565.jpg
 
Elektrisch is top. Ik zou er ook wel graag iets elektrisch bij willen, maar als je niet thuis kunt opladen verlies je een hoop van de voordelen helaas. Bovendien wonen we in de enige plek in de wereld zo'n beetje waar je bovenop je wegenbelasting elk jaar moet aangeven hoeveel elektrische kilometers gereden hebt zodat de overheid je daar 2.5 cent per kilometer voor kan rekenen.

Elektrisch is top. Helaas zijn de aanschafkosten vrij hoog, maar als je van plan bent aardig wat km's te maken en aangezien ik hem ook gebruik voor Uber is valt het als je alles doorberekend (benzine, afschrijving, onderhoud o.a.) tot achter de komma dan zul je zien dat het verschil op langere termijn te verwaarlozen valt, en zelfs goedkoper uitvalt in een Tesla dan een Camry Hybrid. Ik duw mijn overtollige stroom in de wintermaanden liever in mijn auto a 23 cent dan ik het teruglever aan het net tegen 6 cent. Ik heb inderdaad het geluk dat ik thuis EN gratis op het werk kan laden op een 3 fasen lader. Dus ik kom in principe nooit zonder stroom te zitten. Dat moet ook wel want we hebben geen supercharger in Cairns. Zonder deze mogelijkheden had ik het ook nooit gedaan hoor, ik lees veel verhalen van mensen die 100% van superchargers afhankelijk zijn, maar dan gaat er juist een deel van het gemak en voordelen verloren imo. Net als die EV roadtax in VIC inderdaad, wat een aanfluiting!

Het enige voordeel van de 5-7 maanden wachttijd (wat eerder 8-9 kan worden als ik het zo lees) is dat QLD ook incentives heeft aangekondigd, maar hoe dit er exact uit komt te zien weet nog niemand, maar het schijnt in maart-april bekend gemaakt te worden, als onze auto dan afgeleverd wordt kan ik die incentives nog benutten, ondanks dat we hem nu al besteld hebben.
Die Jeep is gaaf, en als plug in helemaal. Ik houdt mijn 4WD gewoon aan voor als er getowd moet worden, of als we offroad willen.
 
Splinternieuwe EV. Niet een retrofit EV in een classic maar een nieuwe auto met gelicenseerd bodywork van Ford.
Hij is wel heel lekker! (en onbetaalbaar) Maar wederom, wel lekker!

Screen Shot 2022-03-13 at 17.23.43.png
 
Battery 🔋 capacity and range mwaah.

De rest: 🤤. Wat een gave bak. Kostda?
Ja de range is niet indrukwekkend, maar de auto wel. Gok niet dat de range direct een issue is, ziet er niet naar uit dat hij veel gebruikt gaat worden als koeriers auto met een prijskaartje van $450k
 
Het is dan wel geen Audi S3 maar we hebben toch besloten om de auto te vervangen door iets met meer vermogen en min of meer gratis te rijden is door onze fijne paneeltjes op het dak en het onbeperkte zon aanbod in de tropen. Geen hartaanval meer aan de pomp met de huidige benzine prijzen. Worden 7 lange maanden wachten 😉. En jawel: met het heerlijke foute witte interieur.

View attachment 1733
Hi, wij denken er over om onze elektrische auto mee te nemen met emigreren maar is het openbaar laad netwerk in OZ ook goed in ontwikkeling? Zijn er overal genoeg laad mogelijkheden?
 
Hi, wij denken er over om onze elektrische auto mee te nemen met emigreren maar is het openbaar laad netwerk in OZ ook goed in ontwikkeling? Zijn er overal genoeg laad mogelijkheden?

Kleine FYI, bij ons zit het stuur aan de rechter kant en jullie zitten geloof ik in Nederland toch?

Als je een auto met het stuur aan de linkerkant wilt importeren dan moet die in de meeste staten onder de klassieker regeling vallen (ouder dan 25 jaar), of je moet de auto laten ombouwen naar RHD en vervolgens laten keuren door de Australische versie van de RDW. De vraag is of dat het waard is.

Vergeleken met Nederland/Europa is de infrastructuur voor elektrische auto's hier afgrijselijk.
 
Yep, dat stuur hè. Je mag hier niet rond blijven rijden met stuur aan de verkeerde kant (in NL mag je wel het stuur rechts hebben trouwens)
 
Hey @Shiela wat hierboven ook al aangegeven wordt, je zit met dat stuur aan de verkeerde kant hé, en conversies zijn schreeuwend duur (is het zeker niet waard) Uit interesse: wat voor elektrische auto hebben jullie?

Vergeleken met Europa en in het bijzonder USA met zijn uitmundende Tesla supercharger netwerk is het hier in Australia nog wel behelpen ja. Ten noorden van Brisbane zijn er geen Tesla superchargers zijn (er schijnt er 1 in Townsville, Childers en Rocky te komen maar dat terzijde). Verder heeft QLD wel the electric super highway met chargers along the coast, dus je kunt zeker van Cairns naar Brisbane rijden en je auto gewoon iedere keer bij kunt laden, nadeel is dat deze laders niet de snelsten zijn (50kwh) en er niet heel veel van zijn, 1 of 2 laders per stop dus als je pech hebt sta je een uur achter iemand anders te wachten.

Kortom, op dit moment vallen de voordelen van een elektrische auto deels weg als je niet thuis kunt laden of niet in Sydney, Brisbane of Melbourne woont waar er wel voldoende supercharges zijn, als je dat wel kunt dan is het zeker het overwegen waard om jullie auto te verkopen en hier weer iets elektrisch aan te kopen. Het komt er ook op neer hoe je de auto wilt gebruiken natuurlijk, wil je een road trip door heel Australia dan is het minder handig. Maar als je de auto voor 90% stadsverkeer en 80km wegen gebruikt is het top.

Goede apps om te zien waar chargers zitten zijn Plugshare en Chargefox, en een goede routeplanner is ABRP.
 
Hi, wij denken er over om onze elektrische auto mee te nemen met emigreren maar is het openbaar laad netwerk in OZ ook goed in ontwikkeling? Zijn er overal genoeg laad mogelijkheden?
Je kan natuurlijk altijd een auto bij de Nederlandse of Duitse dealer bestellen met het stuur aan de rechterkant. Als je die gelijk op de boot naar Australie zet, kan je wellicht wat belastingen omzeilen.
 
Je kan natuurlijk altijd een auto bij de Nederlandse of Duitse dealer bestellen met het stuur aan de rechterkant. Als je die gelijk op de boot naar Australie zet, kan je wellicht wat belastingen omzeilen.

Volgens mij ben je dan juist veel duurder uit omdat je en BPM en hier weer invoerrechten moet betalen?
 
Volgens mij ben je dan juist veel duurder uit omdat je en BPM en hier weer invoerrechten moet betalen?

Als je de auto 12 maanden op je naam hebt gehad kun je hem importeren als een personal import en hoef je bepaalde belastingen niet te betalen en zijn er wat soepelere importregels. Daarom kom je af en toe gekke auto's tegen hier. Handgeschakelde 6 Series, etc.

Voor een elektrische auto hoef je in NL geen BPM te betalen.
 
Elektrisch is top. Ik zou er ook wel graag iets elektrisch bij willen, maar als je niet thuis kunt opladen verlies je een hoop van de voordelen helaas. Bovendien wonen we in de enige plek in de wereld zo'n beetje waar je bovenop je wegenbelasting elk jaar moet aangeven hoeveel elektrische kilometers gereden hebt zodat de overheid je daar 2.5 cent per kilometer voor kan rekenen.


Jammer dat je zo lang moet wachten, maar hopelijk gaat de tijd snel voorbij!


Ik wil wel een plug-in versie van onderstaande. Komt volgend jaar zeggen de geruchten.View attachment 1735
Betaal je in OZ dus wegenbelasting en een soort kilometer heffing voor een EV? Is het per staat ook nog verschillend? Welke site kan ik bezoeken om daar wat meer over te lezen wat wegenbelasting doet etc etc?
 
Betaal je in OZ dus wegenbelasting en een soort kilometer heffing voor een EV? Is het per staat ook nog verschillend? Welke site kan ik bezoeken om daar wat meer over te lezen wat wegenbelasting doet etc etc?
Wegenbelasting (rego) is gelijk aan een 4 cilinder auto, en de EV road users tax is alleen in de staat Vic.
 
Back
Top