Eindelijk, na maanden van wachten is de brief van de Queensland Nursing Council binnen.
Nou ja brief, :-o een grote envelop met al m'n papieren er in.
Een begeleidende brief legt uit dat het policy is om alles terug te sturen zolang de applicatie niet volledig is.
Mijn papieren zijn in drie groepen verdeeld,
a = documents not required by QNC, dit is mijn VO- management diploma
b = documents that do not meet QNC requirements,
* brief van de BIG
* de kaderopleiding
* 2 character references
c = documents accepted by QNC
* applicatieformulier
* scan van paspoort
* bewijs van betaling
* course description van mijn A-diploma van het OVDB
* de VOG
en dan een checklist met nog aan te leveren documenten in de juiste vorm:
- veel diploma's staan op de achternaam van Jan en op mijn meisjesnaam of op 1 van beide. Dit is verwarrend en er moet een bewijs van "change of name" komen. Gelukkig heb ik gecertificerde kopieen van de burgelijke stand meegenomen,
- de brief van de BIG is niet geacepteerd omdat de Council ook een bewijs wil hebben van mijn initial registration in 1977. Dus ver voordat het BIG-register is opgezet. Tevens is zin in de brief van de BIG dat "No disciplinary penalties are effective at this moment", te algemeen. Mijn arbeidsverleden moet verder onderzocht worden.
Een telefoontje met Den Haag leert dat dit gemakkelijk opgelost kan worden:
- met mijn schriftelijke en gescande toestemming kunnen ze deze informatie ergens opzoeken,
- verder blijkt dat er voor de BIG al boeken bijgehouden werden waar diploma-nummers in terug te vinden zijn. De dame van de helpdesk stelt nu een verklaring op dat ik in 1977 geregistreerd ben en vanaf dat jaar het beroep van verpleegkundige uit mag oefenen.
De volgende hobbel betreffende de kaderopleiding is een beetje groter, hoewel de 1e opmerking erover een foutje van een overbelaste geest is (en ze hebben het daar wel een beetje druk, geloof ik):
- de QNC stelt dat er geen diploma bij de examenkaart zit, terwijl het b-stapeltje toch echt een formulier bevat waarop staat: DIPLOMA HIGHER VOCATIONAL EDUCATION.
- verder wordt gevraagd om een course description met de volgende inhoud:
name candidate, commencements and completion dates of the course, course content
and number of hours of theoretical instruction and clinical practice.
en dat is een groot probleem.
In 1987 was de Academie van Gezondheidszorg waar verpleegkundigen van de drie noordelijke provincies de kader-opleiding volgden net deel geworden van de HBO, sector Gezondheidszorg. Op zich geen probleem maar na verschillende telefoontjes met deze afdeling schijnen ze niet in staat te zijn om mij de inhoud van deze twee-jarige opleiding aan te leveren. Ze schoten eerst al helemaal in de stress toen ik om een Engelse versie vroeg en stuurden uiteindelijk, na verschillende verzoeken, een oude Nederlands-talige studie-gids uit de jaren tachtig met daarin alleen het totale aantal studie-uren. Ikzelf heb helaas niets meer van de opleiding bewaard.
De Nuffic levert voor EU 75 alleen een diploma-erkenning op. Zo en zo heeft die en die opleiding gevolgd, overeenkomend met die en die opleiding in Australie.
Ik heb gisteravond direct een mail naar de Nuffic gestuurd in de hoop dat ze even met me mee willen denken. En als iemand van jullie een idee heeft laat het me dan alsjeblieft weten.
Ik had gedacht dat de gevolgde VO-opleiding met examen in 1997, waar ik alle documenten van in het Engels heb, de Kader wel zou overrulen als Advanged Management Course waardoor ik een post-graduate ben, maar blijkbaar niet.
Verder heb ik tot 22 december de tijd om alles aan te leveren voordat de applicatie vervalt.
Ik vraag me nu even af wat ik het beste kan doen.
Ik ga zowiezo door met het verzamelen van bovenstaande documenten, maar mocht ik een 7 op de IELTS hebben, dan is mijn registratie in NSW een feit.
Als ik met deze registratie naar het kantoor van de QNC in Brisbane ga, versoepelen ze dan hun eisen of zo?
Annelies