A&G

Is het niet makkelijker om eerst te zorgen dat je er komt en dan vandaaruit op zoek te gaan naar een andere baan? Hoe zit het visum technisch? Als je bijv. 2 jaar voor je werkgever werkt, kun je dan PR aanvragen?

Het lijkt mij persoonlijk dat het makkelijker is een andere baan te vinden als je er al zit, weet alleen niet of dit qua visum een optie is...

Niet echt, omdat we maar voor 3-4 jaar willen gaan. Dus om dan halverwege te verhuizen is niet aantrekkelijk. Ik denk ook niet dat ik de kinderen er een plezier mee doe.

Je grote voordeel is dat je er familie hebt zitten. Misschien kun je het netwerk van de broer gebruiken om een baan te vinden.

Als je je zinnen hebt gezet op Brisbane, dan kun je je maar beter daar op focussen. Ik denk dat het ook een fijnere stad is om te wonen. Visumtechnisch is het ingewikkelder. Een baan aanbod is vaak een vereiste.

JOEPIE!!!!! De nieuwe SOL geeft ons weer nieuwe kansen!!! Vanochtend zag ik dat 263111 Computer Network and Systems Engineer erbij staat. A heeft een positieve assessment heeft voor 263112 Network Administrator. Maar hij verwacht ook positief te kwalificeren voor 263111. 263112 was een hogere kwalificatie. We hebben onmiddellijk een nieuwe aanvraag ingediend. Gelukkig kon dat heel gemakkelijk op basis van de oude aanvraag en zonder alles opnieuw op te moeten sturen. Vijf minuten werk (en weer 400 dollar). En hopelijk heel spoedig een positieve uitslag.

Want dit betekent dat we zelf een visum aan kunnen vragen en dus op eigen kracht naar Australië kunnen gaan, als we hem krijgen natuurlijk. Anyway, we zijn er nog lang niet. Eerst die positieve assessment. Dan een visum aanvragen. En dan een visum verkrijgen. Ik ga me weer even inlezen hoe het werkt vanaf 1 juli. Kijken of er niet stiekem ergens een addertje onder het gras zit.

We hebben inmiddels een aantal opties voor een huurwoning. Het zijn heel verschillende. Groot, klein, duur, goedkoop, dichtbij en wat verder weg. Aankomende week of begin volgende week hopen we uitsluitsel te krijgen over een woning. We hebben in ieder geval nog 3 bezichtigingen staan deze week. Ik ben er ook wel aan toe want er moeten beslissingen genomen worden over wat we meenemen, wat we gaan verkopen en wat we in opslag doen voor de periode dat we weg zijn. De keuze hangt ook heel erg af van hoe lang we nog hier wonen. Gaan we voor iets duurder en gestoffeerd. Of voor goedkoper en kaal (en dus hoge opstartkosten die we er wellicht niet uit krijgen).

Het zoeken van een huurhuis is niet echt plezierig moet ik zeggen. De arrogantie van de makelaars komt me intussen mijn neus uit. We voldoen niet aan hun ideaalbeeld van huurders. We zijn namelijk geen expats maar Nederlanders. Aan de ene kant zijn ze bang dat we eindeloos blijven zitten in hun huurhuis. Aan de andere kant zijn ze bang dat we niet lang genoeg blijven zitten. Ik heb in ieder geval mijn buik vol van opmerkingen als:
  • Ja mevrouw, de woning staat dan wel al een half jaar te huur, maar als u maar een half jaar tot een jaar huurt, dan moet de eigenaar wéér een huurder zoeken.
  • Het is voor de eigenaar heel veel werk als iemand er maar een half jaar in zit.
  • Maar mevrouw, hoe weet ik nu zeker dat u niet tien jaar blijft zitten?
  • Ja, ik weet het niet hoor, daar wordt de verhuurder niet gelukkig van. Ik denk niet dat dat gaat werken.
  • Waarom zoekt u niet een huis bij een woningcorporatie?
  • Ik heb wel iets leuks in [dorp 15 km verderop] voor u.
  • Nederlandse gezinnen, dat willen onze verhuurders eigenlijk niet.

Nederlandse gezinnen, dat willen onze verhuurders eigenlijk niet.

Ik zou als verhuurder ook veel liever een allochtoon bijstands gezin hebben.... Weet je tenminste waarom je verzerkingspremie betaald, kan je lekker claimen!!!

Verheug je maar gewoon even in het goede nieuws van de SOL :)

JOEPIE!!!!! De nieuwe SOL geeft ons weer nieuwe kansen!!! Vanochtend zag ik dat 263111 Computer Network and Systems Engineer erbij staat.

Toppie!!!!

Was me ook opgevallen, op de vorige SOL was IT infrastructuur werk echt wel uitgestorven. Nu weer een dingetje erbij. Tof hoor. Ga ervoor!

• Like
Reactions: A&G
De nieuwe Skills Assessment zit in fase 4 van de 5. Dat gaat best vlot. Hopen dat fase 5 ook snel klaar is. De IELTS is geboekt op 25 augustus. Daar zouden we graag een hoop punten mee willen scoren. A dan. En dat is nog best wel spannend. Want hoewel A native English speaker is, is hij ook enigszins dyslectisch. Spreken, lezen en luisteren zou geen probleem moeten zijn. Ik ben alleen wel heel benieuwd hoe streng ze zijn op de spelling. We zullen het zien.

Verder hebben we een huurhuis. We blijven heel dichtbij. In de straat om precies te zijn. Volgens google maps is het 85 meter..... We zien er niet teveel tegenop. We laten nl de verhuizing doen. Dat geeft veel rust merk ik. Alles wordt ingepakt en in het nieuwe huis gezet en daar ook weer in elkaar gezet. Dat heb ik mezelf beloofd na de vorige verhuizing en ik hou me aan mijn eigen beloften ;).

De vaste termijn is 3 maanden en we hebben 2 maanden opzegtermijn. Daar ben ik erg blij om want. De meeste verhuurders willen minimaal een jaar.

Ik merk verder dat mensen om ons heen wel "onrustig" worden. Sommigen willen alvast afscheid nemen, bijvoorbeeld in de kerk, die denken dat we zomaar weg zijn. Echter het kan ergens tussen 3 maanden en 2 jaar duren. ALS het lukt. Maar daar ga ik wel van uit. Best lastig. Blijkbaar ook voor de buitenwereld!

We zijn verhuisd! Dat viel me alles mee. We hebben op basis van de goede referenties Hazeleger gevraagd en zijn heel tevreden. Fijne mensen. Woensdag inpakken, donderdag verhuizen en zaterdagavond hadden we bijna alles uitgepakt. Nu zijn we echt weer helemaal op orde want de dozen zijn vanochtend opgehaald en we hebben internet! Joehoe!

De eerste ochtend in ons nieuwe huis werden we verblijd met het goede nieuws dat de tweede skills assessment ook is goedgekeurd. Mooi! Nu nog de Engelse test en dan kunnen we aanvragen. Wat baal ik dat we die niet eerder hebben gedaan. We hebben eind juni al een test aangevraagd maar A kan pas 25 aug terecht. Zou ik dan ook nu een test moeten doen? Wie weet dat?

• Like
Reactions: FOL
Als jullie op een skilled visum gaan dan moet de partner gemiddeld ten minste een 4,5 halen voor general ielts. Je kan het ook afkopen a paar duizend dollar. Maar dat zou ik niet doen :)

Even een willekeurig oud visum gepakt:
http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/175/eligibility-english-family.htm

edit: Jullie hebben toch vetassess gedaan voor skills assessment?
Hadden jullie op een gegeven moment ook het bericht: “Documents checked (initial checking of your documents shows nothing further is required at this stage. You will be contacted if further documents are required)" ?

Hoelang duurde het toen nog voor de daadwerkelijke assessment? *ongeduldig* :D

Wij deden de assessment bij ACS. De eerste keer duurde het iets korter dan een maand en de tweede keer vijf weken voor we de goedkeuring kregen.

Volgens mij hoeft alleen A nu zijn test te halen en ik pas als hij uitgenodigd wordt voor visumaanvraag? Of moet hij meteen voor zijn spouse ook de resultaten invullen? Dan moet ik als de wiedeweerga ook die test doen! We maken ons geen zorgen over de test. A's moedertaal is Engels en we spreken het al tien jaar samen in huis. Hoewel we ook vaak Nederlands praten hoor. Moet dus goed komen.

Voor welk visum willen jullie gaan? Volgens moest bij onze EOI alleen de hoofdaanvrager nog zijn IELTS resultaten tonen. Maar dat weet ik niet meer zeker!

Ja! IELTS is binnen en de EOI ingediend. Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.
Score van A:
Listening 8
Reading 9
Writing 7,5 (licht dyslectisch, erg jammer want ze nemen de laagste score)
Speaking 9

Ik ga mijn test ook boeken.

Goed nieuws is dat A's broer weer in een postcodegebied zit waarop we een family sponsored visa aan kunnen vragen. Zijn postcode was van de lijst af maar staat er nu weer op. Dat is dan weer een meevaller! We hebben voor family sponsored 75 punten en voor skills independent 65. Dat was voor de eerste ronde uitnodigingen te weinig. We wachten af maar zitten niet stil want: het lijkt erop dat we het visum in Zuid Afrika gaan afwachten. We zouden dan eind dit jaar daar heen gaan. A is Zuid Afrikaans en kan daar voor een NL bedrijf aan de slag door op afstand te werken. Ik ben dus druk dingen aan het uitzoeken over Zuid Afrika ineens! Stad, school, kerk, buurten, etc. etc.

Is ook een mooi land...

Mooier dan Australië vind ik eigenlijk. Maar niet een land waar ik de kinderen groot wil brengen. Waar werk is, is het onveilig.... A. mag vanuit huis werken en dat is echt SUPER. Want nu kunnen we een veilig stadje aan de kust uitzoeken.

In Australië zou ik misschien wel mijn hele leven willen blijven. Maar dat weet ik pas als ik er een tijdje heb gewoond.

Grote delen van SA zijn toch wel veilig? Alleen moet je soms in een gevangenis leven om ongewenst bezoek buiten te houden...
Mooi is het wel, ook wel vergelijkbaar met Australië, maar mooier? Dat weet ik nog zo net niet. Zoveel heb ik er nog niet van gezien...

Succes met je plannen!

Grote delen van SA zijn toch wel veilig? Alleen moet je soms in een gevangenis leven om ongewenst bezoek buiten te houden...
!

Dacht even dat je het over de SA (south australia) had. Vroeg me al af of ik iets gemist had :D

Wow Tommy K. Ik zie je checkist. Cool. Die ga ik kopieren als je het goed vindt! Super al die details.

Back