Berlijn = zadelpijn!!!!
Serieus; we hebben het VISUM!!! (YES) Maar, waar we een beetje op gehoopt hadden, na drie dagen Berlijn met voet-fiets en trein doorcrossen, zonder klapzoenen, bloemen en handen van de ambassadeur. Sterker; ze spreken daar op de ambassade slechter engels dan ik, maar wel beter Duits, dat dan weer wel.
Berlijn is trouwens LEUK!!!!!!
Wij zaten in; (hier komt ie Hansie) in het BAXPAX hotel, en dat kan ik iedereen aanraden; hele nieuwe schone kamers, en dat lees je wel eens anders (bv op reiswijzer). Wij hadden een appartement voor 70 euro pn, hele ruime kamer met heerlijk bed (dat direct gerepareerd werd nadat we er doorheen zakten (bloos) en zo zwaar ben ik helemaal niet!). Met bad (-in aparte kamer), keukentje met van alles erin, en uitzicht over de daken van Berlijn, op loopafstand van Reichstag, Alexanderplatz, hele leuke straat met restaurantjes en leuke winkeltjes, en natuurlijk; de Australische ambassade!! (zo'n 25 minuten lopen en zo'n 15 terug dansen) 'k heb trouwens nu ook een kortingskaart voor geïnteresseerden. (zonder commissie voor mij, overigens)
En; Een fiets huren is echt een hele leuke manier om Berlijn te doen. Wij hadden DB fietsen, een soort witte fietsenplan, maar uiteindelijk was dat toch redelijk duur, ik zou zelf huren ca 10 eu per dag. Berlijn is best groot, en met fietsen kom je overal, ook in de parken, en in de leuke buurten, de saaie stukken sla je over.
Ik vond het trouwens heel symbolisch, in een stad die zolang symbool was van een verdeeld europa, en halverwege potdicht zat, een visum halen om naar de andere kant van de wereld te verhuizen. (met een fles witte wijn op klonk het mooier, maar nu kom ik er even niet meer op)
Hansie, mocht je de tijd en het geld vrij kunnen maken, langer gaan!! zonde voor een nacht!
Uit eten is trouwens heel goedkoop in Berlijn, echt heel heel goedkoop.
kortom, het was leuk!
Auk