Catkin's nieuwe weg naar Australië

In Januari kan ik dus geen vrij krijgen. In week 5 wilde 4 mensen vrij zijn en dat mogen er maar 2 zijn. De eerst volgende reis die dan gaat is van 18 april t/m 10 mei en ik heb besloten nu voor deze reis te gaan. Ik kan dan alleen mijn theatercursus niet gaan doen (maar dit scheelt me ook weer 400 euro, om het van de positieve kant te bekijken). Dan kan ik in januari/ februari mooi nog even mn VOG en medische test doen en dan hoop ik voor 18 april mijn visum te hebben (want ik zal in afrika niet zo vaak mijn mail checken, dus is wel lekker als ik dat van te voren weet).
Na mijn vakantie kan ik dan ook nog uitzien naar een paar dagen Berlijn met mijn moeder (als ik mijn visum krijg haha). Dus de tijd komt zo, langszaam maar zeker, wel vol...

Nou, het is nog maar de vraag of ik komend jaar naar afrika kan en het jaar erop naar Australie. Ik had nl al mijn spaargeld op de icesafe bank staan en het is nog maar de vraag of ik mijn spaargeld nog terug krijg, daar ijsland waarschijnlijk niet aan deze verplichting kan voldoen. Hierdoor moet ik dus weer helemaal opnieuw beginnen met sparen...
Nederland is er mee bezig, dus er is nog een kleine hoop, maar bovenstaande is ook een reele kans...

[quote author=Catkin link=topic=5453.msg126565#msg126565 date=1223537829]
Nou, het is nog maar de vraag of ik komend jaar naar afrika kan en het jaar erop naar Australie. Ik had nl al mijn spaargeld op de icesafe bank staan en het is nog maar de vraag of ik mijn spaargeld nog terug krijg, daar ijsland waarschijnlijk niet aan deze verplichting kan voldoen. Hierdoor moet ik dus weer helemaal opnieuw beginnen met sparen...
Nederland is er mee bezig, dus er is nog een kleine hoop, maar bovenstaande is ook een reele kans...
[/quote]

Zo dat is balen zeg!! maar zoals ik het begreep is die bank wel aangesloten bij de Nederlandse Bank en val je dus met je spaargeld onder de 100.000 euro regeling van Nederland. Hopelijk had je niet meer. Tot dat bedrag krijg je in ieder geval terug. Ellende is dat dat natuurlijk weer een heel lang proces gaat zijn voordat je je spaarcenten ook uiteindelijk weer hebt  :-(

Nou helaas is het niet helemaal zoals je zegt. Tot 20.000 euro is Ijsland verplicht om te betalen. Nederland hoeft pas te betalen tussen 20.000 en 100.000 euro. Alles onder de 20.000 euro hoeft nederland dus niet te betalen (en zoveel had ik niet). Nederland is wel bezig om ijsland onder druk te zetten en anders regelen ze misschien zelf iets. Dus ik heb nog kans dat ik het terug krijg, maar ook kans dat dit niet gebeurt...

[quote author=Catkin link=topic=5453.msg126569#msg126569 date=1223540776]
Nou helaas is het niet helemaal zoals je zegt. Tot 20.000 euro is Ijsland verplicht om te betalen. Nederland hoeft pas te betalen tussen 20.000 en 100.000 euro. Alles onder de 20.000 euro hoeft nederland dus niet te betalen (en zoveel had ik niet). Nederland is wel bezig om ijsland onder druk te zetten en anders regelen ze misschien zelf iets. Dus ik heb nog kans dat ik het terug krijg, maar ook kans dat dit niet gebeurt...
[/quote]

Ja dat stuk begreep ik neit helemaal. Of ze inderdaad ook betalen als je onder de 20.000 zit en de ijslandse regering het geld er niet voor heeft. Ik hoop voor je dat het allemaal gaat lukken en dat je je geld terug krijgt. Klein lichtpuntje is wel dat de nederlandse regering (of de ned bank) in ieder geval zn best doet. met die regering hier zou dat zomaar ook anders geweest kunnen zijn.

Oeps dat is zeker #$%&*
Maar het komt vast goed, tenminste dat hoop ik! Nou weet ik dat je in Australie altijd op een gratis slaapplekje kan rekenen dus dat moet in elk geval goedkomen......

Misschien even een domme vraag: Waarom hebben jullie je spaargeld eigenlijk op een IJslandse bank gezet?

Om dezelfde reden dat een hoop andere nederlanders dat hebben gedaan: Hoge rente op je spaargeld...

Ben ik helemaal met je eens, maar dat is een gok die mensen toch nemen. Misschien is het nog niet zo'n gek idee om het in een oude sok te stoppen of onder je matras.... Geen rente, maar wel veilig (als je de sok tenminste niet in de wasmachine doet...) :smile:

[quote author=perthpete link=topic=5453.msg126627#msg126627 date=1223615319]
tja.. hogere rente maar ook hoger risico ...
[/quote]

Ik ben geen expert op bankgebied. Maar het was veilig, omdat de ijslandse regering garant stond voor een bedrag tot 20.000 euro. Ik heb daar wel nog speciaal op gelet. Nou ga ik er als leek niet van uit dat de ijslandse regering zomaar falliet gaat en ik denk trouwens dat weinig mensen daar rekening mee hebben gehouden. Nu komen er allemaal dingen aan het licht hoe er met deze bank en ons geld is omgegaan, dat was eerder nog niet bekend. Ja achteraf kun je dan zeggen: "niet handig", maar dat weet je op het moment zelf niet... Daarnaast was Icesave een Nederlands gedeelte en ik heb daar nooit iets negatiefs over gehoord. Ik denk dat dit iets is wat je van te voren niet echt had kunnen voorzien als klein spaargeld beheerder, of ik ben wel erg naief (samen met 120.000 anderen).

Ik heb inmiddels begrepen dat ik mijn spaargeld wel terug zal zien, alleen het kan een maand of 8 duren. Dus ga ik toch naar Afrika en in 2010 (als ik mijn visum krijg) naar Australie.

En chantal: ik hou je voorstel in gedachten hoor...

Mmmm... Ik klaarblijkelijk ook niet... ik bank bij Fortis... Nu onderdeel van de Nederlandse Staat.... Geeft ook te denken :smile:

Ik heb gister mijn vakantie geboekt, nadat ik had gehoord dat mijn vakantieaanvraag op mijn werk was goedgekeurd.
Ik vertrek dus op 18 april naar Johannesburg en reis dan via Mozambique en Malawi naar Zambia om vervolgens op 11 mei om 5.30 weer op schiphol te landen... Ik hoop dan dat ik voor mijn vakantie al te horen heb gekregen dat ik mijn visum voor Australie heb, aangezien ik in mijn vakantie geen internet heb, maar het zal erom hangen (1 april ligt mijn visum aanvraag 9 maanden bij de DIAC). Ach anders misschien een leuk cadeautje bij thuiskomst.

Op vakantie naar Afrika! Wow :) Dat lijkt me wel gaaf om eens te doen. Hopelijk hoor je voor die tijd nog of je je visum hebt! Zal ik alvast gaan duimen? ;)

Catkin, ik vind je een onwijs coole meid, wat je allemaal doet zo alleen, stoer hoor.
Jij komt er wel  :up:

Ik duim ook voor je, voor de visa  :up:

Groetjes,
Jolanda

Hey Catkin, het zal je verbazen dat je ook daar je mail kan checken  :lol:. Niet zoals in NL en Australie natuurlijk, maar toch. Ik stond er
van te kijken.
Heel veel plezier, het is een ontzettend mooi land, geniet er maar van.

Groetjes Jolanda  :up: ( die ook duimt )

Dank jullie wel voor de leuke reacties :up:. Ik weet dat je daar je mail kunt checken, alleen zit ik bijna niet in de steden, maar veel in national parken, aan het strand of aan meertjes. De route laat het dus niet echt toe. Maar goed, als het zo is lees ik het later wel. Met de snelheid waarmee het nu gaat lijkt het erop dat ik voor mijn vakantie niet ga halen, maar je weet het nooit. Maakt voor mij uberhaupt niet zoveel uit.

Ik ga dus niet geheel belangeloos heel hard duimen dat jij je visum hebt voor je met vakantie gaat.... Onze aanvraag is van 9 juni 2008 en op 21 mei 2009 verloopt de VOG, dus moet alles al geldig gemaakt zijn willen we niet nog een keer VOG's moeten regelen..

Dus: duim, duim, duim, duim .......

Sacha

Back