Catkin's nieuwe weg naar Australië

Het is vreemd dat ik 2 dagen geleden bezig was met van alles, behalve mijn emigratie plannen van 7 jaar terug en dat je door 1 mailtje weer volledig in de hele procedure gegooid wordt. Omdat ik helemaal niet meer gerekend had op een mailtje dat ik een CO zou hebben en informatie moest toesturen, ben ik helemaal niet met alle veranderende procedures bezig geweest. Nu heb ik ineens 28 dagen om informatie aan te leveren en moet ik dus weer van alles gaan lezen en uiteindelijk regelen. Dus nu zit ik ineens weer in een hele emigratie procedure die ik voor mijn gevoel had afgesloten. Helaas brengt zo'n mailtje wel onrust met zich mee. Schijnbaar was ik niet zo ver om te zeggen: ik blaas de hele procedure af. Door een mailtje, komt er een droom terug, waar ik niet meer van durfde te dromen, maar die nu akelig dichtbij komt.

Dus vanmorgen de panelarts in Amsterdam gebeld en als het goed is wordt ik vandaag terug gebeld voor een afspraak. Daarna naar het gemeentehuis geweest voor de aanvraag van een VOG en nu braaf een formulier 929 aan het invullen voor het veranderen van mijn paspoort en persoonsgegevens. Nog informatie opvragen bij mijn moeder, over alle geboortedata en informatie over mijn familie en stief familie voor form 80 en volgens mij is dan alles voor de visum aanvraag geregeld. Dat moet binnen 28 dagen lukken dus.
Heerlijk zo mijn leven weer overhoop. Ik geloof dat het bij mij niet rustig kan gaan :).

Zo vlak voordat ik ging werken gebeld door de arts in Amsterdam. Ik kon er komende donderdag al terecht, maar dat was voor mij niet goed haalbaar. Ik hen nu donderdag 14 november (om 9.00) mijn medische keuring. Nog ruim oprijd want alles moet uiterlijk 27 november bij mijn CO zijn!

Vroeg de CO om form 80? Is vaak namelijk niet nodig. Maar onder het mom van better safe than sorry, zou ik het iig klaar hebben liggen :)

Vroeg de CO om form 80? Is vaak namelijk niet nodig. Maar onder het mom van better safe than sorry, zou ik het iig klaar hebben liggen :)

Hij stond inderdaad op het "request" lijstje en wordt dus braaf ingevuld en opgestuurd... Ik ben afgelopen 7 jaar heel braaf geworden betreffende mijn visumaanvraag. Ik laat niks meer aan "toeval" of "wellicht" over ;-)!

Het is vreemd dat ik 2 dagen geleden bezig was met van alles, behalve mijn emigratie plannen van 7 jaar terug en dat je door 1 mailtje weer volledig in de hele procedure gegooid wordt (......) Dus nu zit ik ineens weer in een hele emigratie procedure die ik voor mijn gevoel had afgesloten. Helaas brengt zo'n mailtje wel onrust met zich mee. Schijnbaar was ik niet zo ver om te zeggen: ik blaas de hele procedure af. Door een mailtje, komt er een droom terug, waar ik niet meer van durfde te dromen, maar die nu akelig dichtbij komt.
Het lijkt me erg heftig voor je. Eerst de frustratie en teleurstelling van een droom die bijna waar komt maar dan toch net niet, en nu je een ander leven opgebouwd hebt, komt het toch. Ik kan me voorstellen dat het nu heel anders voelt, of misschien toch ook niet?
Het zou fantastisch zijn als het nog steeds een droom is, als een cadeautje waar je niet op gerekend had.
Maar ik kan me ook voorstellen dat het iets is waarvan je nog weet dat je het vroeger graag wilde en nu even niet meer zo goed weet of dat nog steeds zo is.
Wat het ook is, je hebt groot gelijk dat je dat papiertje nu binnenhaalt. Dan heb je daarna nog alle tijd om uit te vogelen wat je nu voelt, en wat je nu wilt.
Als een investering in het recht om te kunnen kiezen.

Wat fijn dat ze je bij Immi nog niet vergeten waren, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het mixed emotions met zich meebrengt. Veel succes met alle paperassen nu op tijd klaar te krijgen en hopelijk heb je dan toch gauw het visum, je kunt altijd nog beslissen of je wel of niet wilt gaan... Ook succes en wijsheid met die beslissing maken.

Voor mijn gevoel had ik Australië wel enigzins goed afgesloten. Het kon niet, punt. De keuze is voor je gemaakt. Na een periode van balen , lukt het dan makkelijker een leven hier op te bouwen . Je hebt geen keus. Naarmate de tijd verstrijkt komt de droom steeds meer op de achtergrond en de werkelijkheid steeds meer op de voorgrond te staan. Je helpt jezelf door te bedenken wat fijn is aan Nederland en wat minder prettig aan Australië. Je setteld in, in je nieuwe leven, zoekt nieuwe dromen en, ondanks dat het nooit helemaal uit je hoofd is, vervaagt die droom waar je vroeger zo van hield. Soms koop je nog een pak Tim tams, kijkt McLeods Daughters, je ontkent dat het heimwee is naar een lang gekoesterde droom. Ik moet zeggen, dat lukt aardig goed, je bent gelukkig en twijfelt zelfs of het dan niet zo had moeten zijn. Dat Nederland het voor je is. Je komt verder met acteren (je andere droom), hebt leuk werk, een leuk appartement, twee gehandicapte, 3 potige Griekse straatkatten die je echt niet achter wil laten...
Dan ineens, door een simpel mailtje, staat die "vervlogen" droom weer volop in het licht. Op een moment dat je over andere dingen droomt, je toekomst net herzien had. Je schrikt, bedenkt eerst, rationeel, dat het leuk is dat je nu wat hoort, maar dat de timing niet zo goed is. Gevoelsmatig ben je blij... Eindelijk (immers er bestaat een spreekwoord dat luid; beter laat dan nooit). Je twijfelt gevoelsmatig niet aan wat je moet doen, die visum aanvraag gaat erdoor. Terwijl je ratio tegen je praat (zou je dat nou wel doen, en dan, wat doe je dan). Uiteindelijk was het in Nederland blijven geen keuze maar een feit. Wat doe je dan nu, 7 jaar later, als je wellicht een keuze krijgt? Maar gevoel wint bij mij nou eenmaal van ratio...
Ik laat de deur open, op een kier, maar het waait en hij waait verder open! Mijn hoofd is vol, gedachten gaan naar de plek waar ik ooit zo graag heen wilde en een fijn gevoel vervult je lijf.
Ondanks dat er financiële tegenvallers waren afgelopen tijd en je niet ruim zit, droom je over een vakantie. Het lijkt alsof je wilt gaan kijken of die vakantie liefde stand heeft gehouden. Je wilt geen overhaaste keuzes maken, maar je voelt dat er, aan beide armen, getrokken wordt. Gevoel en verstand spreken elkaar tegen. Beide lijken een andere keuze te willen maken. Mensen om je heen zijn sceptisch, of bang dat ze je wellicht weer bijna verliezen aan een land zo ver weg...
Ik, ik ben blij. Ik krijg een nieuwe kans, een keuze. De vervlogen droom vliegt als een gek weer terug naar zijn nest zit daar weer veilig genesteld. Het leven overhoop, maar een tweede kans. En niets hoeft voor altijd te zijn...

Last edited:
Mooi gezegd hoor! Het is inderdaad zo, niets is voor altijd. je bent er zo lang mee bezig en het was zo'n grote droom, ook al heb je het goed afgesloten zo te lezen, kan een simpel mailtje dat weer helemaal overhoop gooien (in een positieve zin dan). Veel succes met de laatste opdrachten en verdere plannen die je maakt en stappen die je zet.

Ratio is heel belangrijk bij dit soort keuzes. Je wikt en je weegt en je kijkt wat er kan en wat er niet kan en wat verstandig is.
En als je alles uitgerationaliseerd hebt, dan kies je op gevoel... ;)

Zo mooi geschreven Femke! Werd er emotioneel van.
Volgend jaar Maart ben ik weer even in Nederland. Zou het heel leuk vinden om wat af te spreken. Wie weet heb je nog wat aan mijn Australië verhalen, haha.

Naar welke stad wilde jij ook alweer altijd verhuizen? Of had je nog niet echt een voorkeur..?

Zo mooi geschreven Femke! Werd er emotioneel van.
Volgend jaar Maart ben ik weer even in Nederland. Zou het heel leuk vinden om wat af te spreken. Wie weet heb je nog wat aan mijn Australië verhalen, haha.

Naar welke stad wilde jij ook alweer altijd verhuizen? Of had je nog niet echt een voorkeur..?

Het lijkt me erg leuk om volgend jaar Maart wat af te spreken en ik hoor graag je verhalen :). Het wordt bijna weer tijd voor een forum uitje (is lang geleden, de laatste keer dat ik bij een formu uitje ben geweest had ik deze zelf mede georganiseerd met onze Scheveningse bbq, wellicht weer een idee voor van de zomer ;-). Mocht het allemaal doorgaan, zal ik waarschijnlijk in September of Oktober een paar weken naar Australie gaan (waarschijnlijk na de vakantie, want in de vakantie kan ik weer veel werken en dus geld verdienen). Visum validatie en de sfeer voelen. Zal echter, zeker als ik daarna echt wil gaan emigreren, een korte trip worden...

Perth en omgeving heeft qua wonen mijn voorkeur. Vanwege mijn acteren trekt Melbourne (of Sydney, maar dat is weer erg duur) soms ook wel even (omdat je daar meer mogelijkheden hebt qua cursussen enz), maar als ik eerlijk ben blijft Perth qua omgeving op stip nummer 1! Ben een beetje verliefd geworden op die omgeving...

Hmm bij mij staan de Perth Hills nog steeds op nummer 1! Maar ik ga eind December naar de Oostkust, dus ik ben benieuwd hoe ik het daar ga vinden.

Ik kom eind maart naar huis maar zal waarschijnlijk voor hooguit 2 maanden worden.

Ik zat net te zoeken naar foto's van ons Scheveningen uitje, maar die heb ik helaas niet op mijn computer staan. Dat was in ieder geval erg geslaagd!
Eind vorig jaar is er nog een uitje geweest. Ook aan het strand, maar deze keer geen BBQ buiten aangezien het winter was.

Dan spreken we in april gewoon af! Ga je daarna weer terug naar Australie en op wat voor een visum ga je dan?

Weet trouwens iemand of het volgende uitmaakt (ik ben form 80 aan het invullen). Er wordt gevraagd om contact gegevens in australie, maar ik heb daar nog geen woonruimte... Is het erg dit open te laten? Verder vragen ze of je mensen in australie kent? Kun je hier beter wel of niet iets invullen, of maakt dat voor het visum niet uit?

Ha Catkin,
Mooi beschreven hoe die wervelwind door je hoofd gaat. Maar... je leeft maar een keer, dus laat ook zeker je gevoel spreken! Veel succes.

Dan spreken we in april gewoon af! Ga je daarna weer terug naar Australie en op wat voor een visum ga je dan?

Ik ga inderdaad terug naar Australie, op mijn 2e WHV (mits ik die toegekend krijg natuurlijk). Ik ben nu bezig met mijn farmwork, waar ik half December eindig. Dan moet ik nog 2 weekjes en dan heb ik mijn dagen. Dus als ik die twee weken niet betaald kan kijgen, dan kan ik altijd nog gaan WWOOFen. Voordat ik naar huis ga heb ik toch wel een groot deel van Aus gezien (met deze trip en die van 3 jaar terug), dus denk ik dat ik wel kan kiezen waar ik zou willen wonen. Ik wil dan mijn 2e WHV gebruiken om ergens te settelen, en vooral hard te sparen voor de aanvraag van een Skilled Independent.

Met je andere vraag (over Form 80) kan ik je helaas niet helpen.

Ontzettend mooi beschreven. Het voelt alsof je diep van binnen de keuze al gemaakt hebt. Sterkte met je gedachtes, overpeinzingen en afwegingen.

Ondanks dat je alles waar de CO om vraagt in, het liefst, 1 lichting moet verzenden, vandaag toch maar vast de eerste mail met attachments verstuurd. Aangezien mijn paspoort was verlopen (hier hebben ze naar gevraagd) en ik inmiddels ook verhuisd ben, heb ik alvast form 929 (changed details) en een kopie van mijn paspoort verzonden, omdat ik niet weet of dit nog van belang is bij het identificeren bij de medials en of het uitmaakt dat er bij hun dus een ander paspoort nummer bekend is.
Form 80 en mijn VOG gaan die kant op als mijn VOG binnen is (laat ik de rest wel netjes gezamenlijk sturen). Ik verwacht deze uiterlijk volgende week binnen te hebben. Als ik dan ook volgende week donderdag bij de paneldokter ben geweest, is dus volgende week alles rond!

Iemand nog ervaring met het niet invullen wat je australische adres is en dat je geen mensen kent op form 80??? Een aantal jaar geleden weet ik dat het handig was daar wel wat in te vullen. Aangezien ik geen adres heb in australie, ik er wel mensen ken, maar alleen via dit forum, kan ik ze geen gegevens aanleveren...

Ik heb ff gekeken wat ik in 2011 heb ingevuld op mijn Form 80....geen contacts in Australia....succes!!!

Iemand nog ervaring met het niet invullen wat je australische adres is en dat je geen mensen kent op form 80??? Een aantal jaar geleden weet ik dat het handig was daar wel wat in te vullen. Aangezien ik geen adres heb in australie, ik er wel mensen ken, maar alleen via dit forum, kan ik ze geen gegevens aanleveren...
Mocht je ons adres willen hebben, geef maar een brul (of PM).

BaMiBo

The Dutch State Secretary of Security and Justice has conducted an investigation into the behavior of the person mentioned in this certificate and declares that, in view of the risk for society in relation to the purpose for which the certificate is requested and considering the interest of the person, no objections against this person have resulted from this investigation. The State Secretary hereby issues the Certificate of good conduct.

Back