Beste Femke,
Hoewel wij toch in een heel andere situatie zitten (wij zijn met 2 en al bijna 9 jaar samen, we hebben nog geen zicht op een visum) herken ik toch veel in wat je zegt, en ook wel in de reply van Zwerver.
Naar mijn gevoel staat de beslissing 100% vast: we gaan ervoor en doen alles om dat visum te krijgen. Ik probeer heel optimistisch te blijven en te geloven dat alles wat ik nu doe (een extra studie en daardoor al mijn vrije tijd opgeven) ook daadwerkelijk resultaat zal opleveren. Christof is wat pessimistischer van aard en durft al vaak eens zeggen "ik denk toch dat het nooit gaat lukken" en dan gaat het ook over genoeg sparen...
Ik kan zo'n gevoelens niet toelaten want er is geen middenweg, het is alles of niks. Maar ik snap hem ook wel, en hij heeft het er best wel moeilijker mee met wat we nu opgeven, ons leven inderdaad "on hold" zetten. We doen ons uiterste best om genoeg geld te sparen en dat wil ook zeggen niet meer op reis gaan, terwijl die jaarlijkse reizen naar alle uithoeken van de wereld veel betekenden voor ons. Het besef dat we pas binnen een jaar of 5?? terug kunnen reizen is idd zwaar... maar hey als we in Australië zitten, valt er genoeg te ontdekken in eigen land!
Maar ja, ook weer het idee om dan zo ver te zitten van het toch wel prachtige Europa, en nu niet eens meer de kans te hebben om het verder te verkennen...
Het is niet dat alleen, die levensstijl die we opgeven, ook wat je zegt over kinderen herken ik. Ik ben nu al 30 en ik moet zeggen, mijn biologische klok tikt toch wel hard. Tot voor 2 jaar dachten we, nog een paar jaar dat soort reizen maken dat je niet met kinderen kunt doen (trekken in Nepal - we did, kanotocht op de Yukon in Canada - die zal er wellicht nooit komen, etc.) .... maar dan maakten we de fameuze beslissing. We hadden op dat moment natuurlijk geen idee hoe lang het daadwerkelijk kon duren eer we weg zijn, en dat is nog steeds niet zo. Dus moet ik me neerleggen bij het idee dat ik wellicht al 36 zal zijn eer ik aan een kindje kan beginnen.... Want nu is het echt geen optie. En als je mij zou zeggen, heel simplistisch, "je kan kiezen tussen ofwel een kind hebben, ofwel naar Australië gaan" dan wordt het een kind... Zo belangrijk is die kinderwens voor mij. Maar we willen voluit gaan voor die emigratie (en Christof heeft helemaal niet hetzelfde idee over kinderen, ik zal hem er wellicht nog goed over moeten overtuigen, en dan is hij nog eens 3 jaar ouder) dus moet ik een compromis maken voor mezelf... Ervan uitgaan dat beide levensdoelen wel bereikt kunnen worden
Jij hebt hier al wat bereikt, dat betekent natuurlijk veel, maar daar kunnen we niet over meespreken, want wij begonnen pas wat op te bouwen, enkel werken voor geld maar geen carrière (kantoor of fabriekswerk) maar wel vele dromen, ik was ook pas bezig met mijn studie toerisme en had eindelijk mijn passie gevonden, die kan ik eender waar wel uitwerken...
Ik wil maar zeggen, het zijn 'grote gevoelens' en dat heeft iedereen wel in zekere mate over iets. Iets dat je hele toekomst omhelst... Maar jij weet ook dat je echt wel naar daar wil en dat je daardoor vrede zal moeten vinden met een aantal andere zaken... het wijst zichzelf wel uit veronderstel ik. Je bent dan ook alleenstaand, en dat zou het toch makkelijker moeten maken niet? Daar wacht jou vast en zeker ook een mooie toekomst, wellicht mooier dan diegene die je hier laat liggen!
Ik ben niet zo goed in dit soort zaken beknopt te omschrijven, maar ik wou toch effe reageren gewoon omdat ik met je mee voel, omdat ik best wel wat herken, en op deze manier mijn 'steun' wou uiten
Ik denk niet dat ik ooit in je lastavaza heb gereageerd, ik had em helemaal gelezen toen je hier niet meer was en daarna was ik zelf een tijd van het forum, maar ik weet hoe lang je erop heb 'gewacht' en jij verdient het echt dubbel en dik om in je droomland een mooie toekomst op te bouwen! Komt allemaal wel op zijn pootjes...