Familie... We hebben er allemaal mee te maken, niet alleen tijdens een emigratie proces, maar gedurende het hele leven speelt familie een grote rol. Familie... Soms weet je ook even niet wat je ermee kan en aangezien we er allemaal mee te maken hebben, wil ik dit onderwerp toch even aanhalen. Vandaag heb ik namelijk een telefonisch gesprek met mijn moeder gehad. Hierin heb ik aangegeven dat ik merk dat er niet over mijn (eventueel) naderende emigratie wordt gesproken. Dat er vooral wordt gesproken over het naderende kleinkind en alle andere kleinkinderen. Dat mijn emigratie voor mij ook heel belangrijk is, dat dit mijn toekomst is. Mijn moeder had hier een paar simpele verklaringen voor. Ten eerste is het zo dat alle overige kinderen (van zowel mijn moeder, als van haar man) kinderen hebben. Hun interesses liggen dus allemaal in dezelfde richting: hun kinderen, de kleinkinderen van mijn ouders. Ik ben de enige die wil gaan emigreren en kan dan niet verwachten dat iedereen geïnteresseerd is in mijn verhaal. Het recht van de meerderheid versus de minderheid schijnt hier dus te gelden: de minderheid dient geïnteresseerd te luisteren naar de verhalen van de meerderheid, maar mag daarbij niet verwachten dat deze interesse wederzijds is. Ik vind dat best een schokkende ontdekking binnen mijn gezin. Ik werk al mijn hele werkende leven met minderheidsgroepen (mensen met een beperking en mensen met psychiatrische problematiek). Juist het feit dat ik hen de aandacht geef die zij zo nodig hebben, zorgt voor een betere kwaliteit van leven, van geluksmomentjes, van uiteindelijk een betere toekomst! Daarnaast is het zo dat het onderwerp emigreren spanning met zich mee kan brengen, omdat sommige gezinsleden me liever niet zien gaan (lief natuurlijk) en dat is uiteraard een reden om het onderwerp niet aan te halen. Iets wat je negeert is er immers niet. Nu is mijn plan te emigreren naar het land van de Emu en niet het land van de Struisvogel, dus die struisvogel politiek lijkt toch niet helemaal op z'n plaats en de kans dat ik emigreer wordt er ook niet minder om. Nu werd ik in het verleden, 7 jaar geleden, wel gesteund in mijn plannen, dus mijn vraag was wat er de afgelopen tijd verandert is. Het simpele antwoord; "dat je ouder bent geworden" volstaat dan wel. Ik ben ouder als ik, alleen, een nieuw leven op moet bouwen. Ik moet helemaal opnieuw beginnen, zonder dat ik iemand ken, in een ver land. Mijn moeder geeft aan dat zij dit nooit zou doen (hoeft ook niet) en, mocht het mislukken, ik bijna 40 ben als ik terug zou komen en dan dus geen baan meer zou kunnen vinden. Nu snap ik de angst van ouders dat hun dochter helemaal, moederziel alleen, naar de andere kant van de wereld vertrek wel en het is dan natuurlijk ook fijn als een ouder zich zorgen maakt. Ik kan alleen nergens informatie vinden over het feit dat je vanaf de 40ste geen werk meer kan vinden binnen de zorgsector. Daarnaast ga ik er niet bij voorbaat al vanuit dat de emigratie mislukt. Überhaupt denk ik dat een emigratie niet kan mislukken. Op het moment dat je er achter komt dat dit toch niet is wat je had verwacht/ wil/ waar je gelukkig van wordt, maak je nieuwe keuzes, maar je hebt wel weer een berg levenservaring opgedaan. Je hebt je wereld weer verruimd en ik denk dat het uiteindelijk alleen maar in je voordeel werkt. Ik merk dat andere mensen binnen het gezin moeite hebben met het feit dat ik andere keuzes maak dan zij hebben gedaan. Dat ik kies voor het onbekende, voor minder zekerheid en dat dit angst met zich meebrengt. Ik kan de redenatie en de angst voor een gedeelte volgen, maar merk dat ik er aan de andere kant ook veel moeite mee heb! Ik merk dat ik, als minderheid, gewoon hetzelfde behandelt wil worden als de meerderheid! Als gezin vormen we natuurlijk een kleine gemeenschap binnen het grotere geheel, met (in het klein) dezelfde problemen die we ook binnen het grotere geheel (de maatschappij) zien. Een maatschappij die bij mij niet stopt bij de, binnen de in het gezin gestelde, maatschappelijk verantwoorde keuzes!