Coronavirus in Australië

Er van uit gaande dat dit over mijn ouders gaat

Yep, ik bedoelde jouw ouders. Wellicht is het wel even goed zo. Alles zit op slot, dus dan kun je ook stoppen met zoeken en gewoon focussen op het hier en nu. Geniet van het samen zijn!
 
Laatste keer dat ik heb gekeken maakte het niet uit of je arm of rijk bent om besmet te raken met een ziekte. Er is ook geen lichamelijke actviteit of medische keuring verplicht om op een cruise te gaan, dus ik weet niet waar je jouw analyse vbw de gezondheid op baseert. Ik heb het manifest van de boot niet gezien, maar de noodzaak tot het hebben van centjes is toch meestal iets wat de gemiddelde leeftijd wat omhoog duwt tov de gemiddelde populatie. Gegevens van deze website lijkt dat te ondersteunen: https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2020.25.10.2000180
Ik heb het dan ook niet over vatbaar zijn, dat weet mijn kleine teen ook. Ik heb het over dat welgestelde mensen over het algemeen in betere gezondheid zijn dan mensen in een financieel precaire situatie en dat over alle leeftijden. Genoeg studies die dat bevestigen. En wat we weten over COVID-19 is dat vooral mensen met een zwakke gezondheid de serieuze/kritieke symptomen vertonen, en dus een hogere kans hebben om daardoor te sterven. Of met andere woorden, je kan in dit geval uitgaan van een lagere mortaliteit dan gemiddeld. Op basis hiervan zeg ik dus dat het geen doorsnede is van de gemiddelde bevolking, en daardoor geen representatief voorbeeld.

Het resultaat van deze boot is niet echt statistisch relevant door het lage aantal gevallen, niet representatieve populatie en niet representatieve omgeving. Wat het echte percentage is moeten we nog afwachten wanneer het achteraf allemaal geanalyseerd wordt en de vele gevallen die niet getest zijn (chronisch tekort aan testmateriaal) ook worden meegerekend. Ik heb eerder in dit draadje aangetoond dat in 2019 het sterftecijfer voor griep op 0,4% lag, waarbij zelfs nog aangegeven werd dat het werkelijke percentage nog veel hoger kan liggen doordat veel sterfgevallen werden toegeschreven aan de onderliggende medische toestand van de patient in plaats van de griep die ze over het randje duwde. Dat ligt dus wel een stuk dichter bij elkaar.

We zullen de waarheid pas eind 2020 weten...
De getallen zijn niet slecht... als ik een onderzoek zou doen met 3700 personen, dan zou niemand vraagtekens plaatsen over numerieke validiteit of relevantie. Waar het echter helemaal niet relevant is, is de setting. Een boot is niet representatief voor normale sociale contacten, is geen gatenkaas waar iedereen in en uit kan en in het echte leven kan je niemand geforceerd opsluiten in een kajuit.

Akkoord, het sterftecijfer van griep is moeilijk absoluut te meten, maar dat geldt net zo goed voor COVID. Als je een eerlijke vergelijking wil maken, moet je voor beide dezelfde methodologie handhaven. Er is weliswaar 1 groot verschil, voor griep bestaat er een vaccin, voor COVID niet.

En zolang er geen vaccin is, zal COVID dodelijker zijn dan een griep, punt. Vanaf er een vaccin is voor COVID zullen de cijfers allicht naar elkaar toegroeien. Maar tot zolang er geen vaccin is, zijn de draconische maatregelen die we nemen noodzakelijk om geen acute overbelasting van ons gezondheidsstelsel te waarborgen.
 
Last edited:
Als ik jouw tabelletjes gebruik en dan kijk waar Australie over 8 dagen (1 april) staat (vandaag staan we op zo'n 1700 gevallen, wat 1 maart is voor Italie), dan komt dat overeen met 9 maart, zo'n 9 duizend gevallen. Met het huidige 7 doden vs vastgestelde gevallen staan we op 0.4% sterfte (wat statistisch gezien nog steeds niet geconcludeerd mag worden en sterfte heeft een lag tov positief testen). Als ik dat extrapoleer kom ik eind April niet eens aan de 200 duizend infecties, laat staan 2 miljoen. Ik zie graag een oderbouwing van jouw projectie. Als we gaan kijken wat Italie er voor heeft moeten doen, dan moeten we ook gaan kijken naar wat Italie in eerste instantie niet heeft gedaan. Ipv worst case er steeds bij te halen, we kunnen ook kijken naar best cases zoals Singapore en Zuid-Korea.
Ik zal de simulatie vandaag eens in excel proppen om te kijken waar we uitkomen.
Italië heeft veel, veel, veel meer gedaan vanaf dag 1 dan bijvoorbeeld Australië. Ze hadden als één van de eerste een volledige ban op mensen vanuit China bijvoorbeeld. Best case ZK doet/deed trouwens veel meer dan Australië doet. Australië zit op het pad van die andere twee poco locco’s.
 
FYI; Italië (net als elk ander land) heeft zo zijn eigen dynamiek wat betreft de uitbraak: https://www.wired.com/story/why-the-coronavirus-hit-italy-so-hard/

Het is verdomde moeilijk om met cijfers van het ene land te extrapoleren en daarmee precies te duiden wat er in een ander land gaat gebeuren. Dat de gevallen omhoog gaan, daar hebben we geen excel voor nodig ;) Australia is niet Singapore of Zuid Korea. Maar het is ook geen Italie, Nederland of India. Want elk land heeft zijn eigen demografie, geografie en zelfs de manier van meten is niet altijd 100% hetzelfde...

Laten we elkaar niet teveel met cijfers om de oren slaan. 1 ding is duidelijk: het is knudde, het wordt nog meer knudde en daarna zal het nog een tijdje knudde zijn.

Probeer het nieuws niet teveel te volgen 1 of 2x per dag, dan weet je wat je voor jezelf direct moet weten. Lees een goed boek, kijk een goede serie of doe de klusjes rond om huis die al maanden (jaren?) gedaan moesten worden.
 
Ik zal de simulatie vandaag eens in excel proppen om te kijken waar we uitkomen.
Italië heeft veel, veel, veel meer gedaan vanaf dag 1 dan bijvoorbeeld Australië. Ze hadden als één van de eerste een volledige ban op mensen vanuit China bijvoorbeeld. Best case ZK doet/deed trouwens veel meer dan Australië doet. Australië zit op het pad van die andere twee poco locco’s.
@slatsr Om het even duidelijk te stellen, we lopen achter (gelukkig). Waar de simulatie tot nu toe uitkwam op 2 miljoen per 14/4, geeft de exponentiële groei nu aan 1585013119145.png op 7 mei. Het dodental blijft (wederom gelukkig) achter, maar zou uitkomen op 184, wat neer zou komen op 0.01%. Dit is echter compleet niet in line met alle andere landen (zelfs niet de best cases), dus er gaat ergens iets niet goed. Of de states doen aan onder reportage, of we krijgen zometeen een enorme Jump.

Laten we positief blijven, er is al zo veel negativiteit.
En laten we vooral onze plicht doen en niet met z'n allen naar het strand/kroeg etc gaan.
Dat ook inderdaad. Maar ik word een klein beetje simpel van het denialism wat er gaande is. Iedereen kan naar een website als https://www.worldometers.info/coronavirus/country/australia/ gaan en zien wat de groei is geweest de afgelopen periode. Er zijn hele simpele manieren om uit te rekenen wat de growth is en dat dan door te trekken naar de toekomst. Je krijgt dan hele simpele grafieken.

Zoals ik al zei, het aantal doden lijkt achter te blijven wat een opvallend ding is. Laten we hopen dat de gemiddelde Australiër een superman gen heeft en dat het aantal doden dus zo blijft....

1585013758345.png

Om het iets duidelijker te maken dezelfde grafiek in log:

1585013924899.png
 
Maar ik word een klein beetje simpel van het denialism wat er gaande is

Volgens mij valt dat wel mee op dit forum toch?

#Moderator Modus Aan#

Ik zou het persoonlijk fijn vinden om de persoonlijke verhalen de boventoon te laten voeren, ook in dit draadje. Wat is de impact op jezelf, je familie, je werk enz. enz. Hoe hou je jezelf bezig, hoe hou je de kids bezig. enz enz. De procenten en getallen lees ik wel in de (kwaliteitskrant).

Wellicht kunnen we in deze moeilijke tijden dit forum gebruiken om elkaar (mentaal) te steunen ipv elkaar met "...0.1% meer of minder..." om de oren te slaan. Nobody knows. Het enige wat ik weet is dat we allemaal mensen zijn met hun eigen gevoelens en angsten en een beetje compassie kan geen kwaad :)

#Moderator Modus Uit#

Have a nice day all!
 
Volgens mij valt dat wel mee op dit forum toch?

#Moderator Modus Aan#

Ik zou het persoonlijk fijn vinden om de persoonlijke verhalen de boventoon te laten voeren, ook in dit draadje. Wat is de impact op jezelf, je familie, je werk enz. enz. Hoe hou je jezelf bezig, hoe hou je de kids bezig. enz enz. De procenten en getallen lees ik wel in de (kwaliteitskrant).

Wellicht kunnen we in deze moeilijke tijden dit forum gebruiken om elkaar (mentaal) te steunen ipv elkaar met "...0.1% meer of minder..." om de oren te slaan. Nobody knows. Het enige wat ik weet is dat we allemaal mensen zijn met hun eigen gevoelens en angsten en een beetje compassie kan geen kwaad :)

#Moderator Modus Uit#

Have a nice day all!

Eens, de cijfers en dodentallen, en of het dodelijker is dan influenza zit mij verder ook wel gescheten, deze info kan ik allemaal terug vinden via QLD Health intranet etc. Ik lees ook liever over tips en tricks, wat mensen doen of juist niet doen en hoe jullie aan dunny paper komen want ik heb stad en land afgezocht en niks kunnen vinden. 3e wereld problemen in een verondersteld 1e wereld land.
 
@Tim911, ik had wc papier via Who Gives A Crap besteld, dus heb nog een voorraad. Geen idee hoe het met hun voorraad/levertijd is, maar een optie? Lokaal gaf ook Office Choice aan wc papier te hebben. Dat zit op van die rollen.

Woollies is hier net weer bevoorraad. Niet dat de schappen dan vol zijn, maar het was fijn om weer bepaalde dingen te kunnen kopen. Op rantsoen, als in: 1 of hooguit 2 pakken/pakjes per persoon voor de meeste dingen, maar meer koop ik toch nooit. Voordeel van alleen zijn :)

Ik merkte dat ik er thuis ook wel een beetje gek van werd: op elke zender waren er - gevoelsmatig in elk geval - wel updates en toegegeven, ik maak me ook wel een beetje zorgen om m'n vader (is in Nederland) binnen een aantal risicogroepen valt. Maar hij blijft er nuchter onder, houdt zich aan de regels en dat stelde me wat geruster. Voor de rest wat @afterbang ook al schrijft: ga andere dingen doen. Dus afgelopen weekend wat DVDs gekeken, in de tuin bezig geweest, wat meer gelezen dan anders, etc.

Op het werk worden we wat minder overstelpt met Covid-19 emails, maar er zijn wel dagelijkse updates. Meer online delivery, bepaalde practica die worden uitgesteld of aangepast en het viel me op dat de technische studenten niet meer in een groep naar de Student Lounge komen, maar in kleinere groepjes op verschillende tijden. Vervolgens zitten ze - met dat kleinere groepje - dan alsnog heel knus bij elkaar....

Voor mezelf zou ik willen dat die onrust wat afnam. Voor mij zou dat inhouden: duidelijkheid over wanneer m'n werk de deuren sluit, want dat dat gaat gebeuren, zou ik logisch vinden. Met Pasen zijn we sowieso een week dicht, maar dat stond al vast ivm budget. Ik zou het fijn vinden even m'n batterijen bij te laden, maar realiseer me dat het anders zal zijn dan anders.
 
zit mij verder ook wel gescheten
:oops: Zonder WC papier??? Kijk je uit?

Verder geen tip voor WC papier, ik heb het hier ook al een tijdje niet meer gezien. We hebben gelukkig nog een rol of 20 op voorraad (puur toeval) Maar er gaat een moment komen waarop die ook op zijn natuurlijk :|

Verder heb ik bij de Bunnings zondag een paar blikken verf gehaald en toebehoren, als ik me nu echt kapot ga vervelen kan ik altijd nog gaan schilderen.

En verder heb ik natuurlijk teveel projecten staan (Unimog, Motor, Defender, enz...) Waar ik onderdelen voor heb liggen of zonder onderdelen mee verder kan. En zo lang Auspost/UPS blijft werken kun je aan dat soort dingen redelijk door.

Maar tot nu toe werk ik gewoon door, zoals altijd, vanuit huis.
 
Er van uit gaande dat dit over mijn ouders gaat, ze zijn nu lekker bij ons in huis om zich te vermaken met hun kleinkinderen. De Britz hitop staat voor de deur voor een eventueel uitstapje. Vervroegd vertrekken zit er niet in Singapore geen transits meer toelaat en Emirates alles heeft platgelegd. En terug in Holland moeten ze dan 14 dagen alleen thuis achter de geraniums gaan zitten, dan zitten toch liever hier. Ze vertrouwen er nu maar op dat hun reisorganisatie wel wat organiseert eind april om weer huiswaarts te gaan en hopelijk is de situatie dan aan het verbeteren in NL.
OMG dan was ik dus net op tijd: zat deze zaterdag nog 14 uur te wachten op Changi airport op aansluitende vlucht. Wijs besluit van je ouders. Teruggaan wordt steeds lastiger, Hongkong sluit (ik geloof morgen) ook voor transits, dus je kunt denk ik alleen nog met Etihad. Nu kun je ook een beetje op ze letten!
 
Wij kwamen van de week tot de pijnlijke conclusie dat ook de overheid zoekende is. Annelies heeft sinds het begin van de week hoofdpijn, brandende longen, snel buiten adem en veel hoesten. Op haar werk zijn een paar mensen de afgelopen tijd positief getest en er wordt sowieso veel internationaal gereisd, maar dat waren geen mensen waar zij direct mee werkt, dus zij is niet getest, maar ondanks dat wordt er nog niet vanuit huis gewerkt. Ik vermoed omdat ze bang zijn voor de impact die dat zou hebben op het bedrijf, veel elementen van het bedrijf lenen zich niet goed voor een WFH situatie. Als je je niet lekker voelt mag je wel thuis blijven, maar je voelt wel een bepaalde druk om toch gewoon te blijven gaan.

Dus Annelies dacht de dokter te bellen om te vragen of ze wel of niet naar werk moest. Na een uur kwam ze er doorheen en direct werd ze doorverwezen naar de Corona Hotline. Drie. Uur. Zolang duurde het om iemand aan de lijn te krijgen. Die ging de checklist door en de conclusie uiteindelijk was "Ja, het klinkt alsof je een beginnende longontsteking hebt, maar je bent niet in het buitenland geweest in de afgelopen 14 dagen en niet in direct contact geweest met iemand die positief getest heeft, dus je kunt gewoon naar werk". Hmm, oke.
En als het erger wordt dan doen dokters alleen telefonische consults. "Al weet ik eigenlijk niet hoe dat werkt, want een dokter kan alleen een longontsteking vaststellen door naar je longen te luisteren," was de uiteindelijke realisatie die de vrouw aan de lijn had. Maar dat was wat er in hun script stond, dus ze moest maar terugbellen als het erger werd.

Annelies heeft nu zelf maar besloten de komende dagen thuis te blijven en gewoon wat sickies op te nemen, maar het is duidelijk dat niemand echt weet wat ze met de situatie aanmoeten.


Ik vind het wel gezellig dat ze thuis is. Ik werk nu zelf al iets meer dan een week thuis en ga eigenlijk niet naar buiten afgezien van de week boodschappen. Als bedrijf hebben we nu een redelijk ritme te pakken. 2 video conferencing calls per week met het hele team waarin iedereen een update geeft (Zoom is echt heel goed, maar meet.google.com is gratis en ook goed), iedereen heeft z'n apps open en is goed bereikbaar, we video bellen elkaar wat vaker zodat je toch het gevoel hebt nog wat persoonlijk contact te hebben.
We verkopen nu ook alleen nog maar via de telefoon of bieden we video chats aan. We waren wat bang dat klanten daar terughoudend mee zouden zijn, maar iedereen is er juist erg positief over dat we het serieus nemen en voorbereid zijn.

Ik ben inmiddels met @Tim911, de tijd voor halve maatregelen is voorbij. Restaurants, cafes en talloze andere sectoren gaan dit langdurige, halve maatregelen gedoe niet trekken. Het is beter om alles nu voor een relatief korte periode dicht te gooien (en dat ook goed te enforcen), dan dit halve gedoe over maanden uit te smeren.
Hoe is het nu met Annelies? Ik hoop dat ze zich wat beter voelt. Het verbaast me en verontrust me dat er bij haar niet getest werd op het virus en aan de andere kant verbaast het me ook weer niet. Het bevestigt wel mijn vermoeden dat door niet te testen er hoogstwaarschijnlijk veel meer besmette mensen rondlopen dan de cijfers die bekend worden gemaakt, zeker omdat gebleken is dat veel mensen mildere verschijnselen hebben.
Ik wacht er op dat ze de scholen hier (in Qld) gaan sluiten, hoewel de regering voet bij stuk houdt om de scholen open te houden. Bij ons op school is nog ongeveer 65% van de leerlingen aanwezig, hoewel het wel elke dag minder wordt. Op een school met 2000 leerlingen is dat nog altijd 1200 leerlingen (+ ca. 100 leerkrachten en ander personeel) die elke dag samen komen. Er wordt nog steeds beweerd dat de gezondheid van de mensen voorop staat, hoewel ik het alleen niet helemaal kan rijmen vanuit het oogpunt van de leraren. Gelukkig hebben we wel een school met verschillende gebouwen en zijn de looppaden allemaal in de buitenlucht, maar social distancing werkt niet echt goed in pauzes en na schooltijd met zoveel leerlingen, die nog niet helemaal doordrongen zijn van het hoe en waarom en wat er verder allemaal in de wereld gebeurt.
 
Last edited:
Ik lees ook liever over tips en tricks, wat mensen doen of juist niet doen en hoe jullie aan dunny paper komen want ik heb stad en land afgezocht en niks kunnen vinden. 3e wereld problemen in een verondersteld 1e wereld land.
Vor de northern beaches helpt het om op hun Facebook pagina te kijken. Nu ja: gisteren werd erop gemeld dat in Coles Smithfield wc papier was, ik moest toch net dochter van school ophalen (ja nog wel hier) en ging langs. Ik kwam veel mensen tegen in de winkel met wc papier maar toen ik er kwam....rekken leeg. Bizarre tijden. Straks worden het bananenbladeren uit de tuin.
Maar als medewerker van een health service @Tim911 mag je hier bij Coles op dinsdag en donderdag ook het eerste uur samen met de +65 naar binnen. Mijn vrouw heeft daarover een mail gekregen.
 
De mensen met bananen bomen in de tuin kunnen beter hun hekwerk verhogen :oops:

Een aardig artikel in de Guardian over afname van vervuiling en of we wellicht tot inzicht komen dat elke dag in de auto naar kantoor niet voor iedereen noodzakelijk is, ook na Covid-19?

“What I think will come out of this is a realisation - because we are forced to - that there is considerable potential to change working practices and lifestyles. This challenges us in the future to think, do we really need to drive our car there or burn fuel for that,” said Monk.

 
Last edited:
De mensen met bananen bomen in de tuin kunnen beter hun hekwerk verhogen :oops:

Een aardig artikel in de Guardian over afname van vervuiling en of we wellicht tot inzicht komen dat elke dag in de auto naar kantoor niet voor iedereen noodzakelijk is, ook na Covid-19?

“What I think will come out of this is a realisation - because we are forced to - that there is considerable potential to change working practices and lifestyles. This challenges us in the future to think, do we really need to drive our car there or burn fuel for that,” said Monk.


Mensen zijn lui en verkiezen die luiheid boven het nemen van verantwoordelijkheid mbt de klimaatcrisis.

Ikzelf ben al aan het kijken voor een electrische scooter om mee naar het werk te gaan, zal het niet elke dag doen maar op de dagen dat je het doet draag je toch je steentje bij.
 
Vor de northern beaches helpt het om op hun Facebook pagina te kijken. Nu ja: gisteren werd erop gemeld dat in Coles Smithfield wc papier was, ik moest toch net dochter van school ophalen (ja nog wel hier) en ging langs. Ik kwam veel mensen tegen in de winkel met wc papier maar toen ik er kwam....rekken leeg. Bizarre tijden. Straks worden het bananenbladeren uit de tuin.
Maar als medewerker van een health service @Tim911 mag je hier bij Coles op dinsdag en donderdag ook het eerste uur samen met de +65 naar binnen. Mijn vrouw heeft daarover een mail gekregen.

Thanks voor de tip @SteveSW , probleem is wel dat ik dan al op het werk ben. Maar alle tips zijn meegenomen. Ik hoorde dat ze bij Johnsons market in Stratford XXL packs verkopen dus vanmiddag daar maar even poolshoogte nemen. (Wel single layer schuurpapier) 😜
 
Ik denk dat hoe we werken er na deze periode er anders uit zal zien.
Dan is er bewezen dat we niet met z'n allen op een kluitje in een gebouw in het midden van de stad hoeven te zitten.
 
Nummertjes!


Hier kun je uitrekenen hoe lang je voorraad het gaat volhouden :)
 
Back
Top