Hoi allemaal, daar zijn we weer even al hebben we op dit moment niet echt veel te melden.
In plaats van dat ene nachtje dat we van plan waren in Coober Pedy te blijven, zijn we er tot zondag 20 november blijven plakken :-D. 't Was er gezellig en zeer gastvrij met veel drank :cheers:. Jeroen heeft er de website voor Radaka's Downunder Motel gemaakt en in ruil daarvoor hebben we gratis overnachtingen
gekregen. Hoewel er niet veel te doen is in Coober Pedy is 't wel een heel bijzondere plaats met al die ondergrondse woningen en motels. Op zich zou ik er geloof ik wel een paar jaar kunnen wonen, ondanks de warmte :sunny:. Mocht een van jullie ooit eens naar Coober Pedy gaan, ga dan in Radeka's Downunder Motel slapen (er is ook een ondergronds backpackers hostel in Radeka's). Yveline (frans) en Tony (grieks) zijn hartverwarmende en zeer gastvrije mensen. Zeg maar dat jullie door ons gestuurd zijn.
Vorige week zondag zijn we dus vertrokken uit Coober Pedy. Op weg naar Adelaide, 850 km naar het zuiden. Onderweg kwamen we langs een paar prachtige zoutmeren. Ach, dat vergoedt het feit dat we Lake Eyre niet hebben gezien. In Port Augusta hebben we een korte stop gemaakt. Wel een leuke plaats, zou ik ook wel kunnen wonen maar we zijn toch eerst maar doorgereden naar Adelaide. Wat druk als je een paar weken in de outback hebt vertoefd maar voor een stad met 1,5 miljoen inwoners toch niet overdreven druk. Wel heb ik nu al heimwee naar de outback want daar is het zo heerlijk stil en rustig. Nadeel daar is echter de hitte (55 graden 's zomers in de schaduw halen ze daar zo).
We hadden het plan om in de buurt van Adelaide te gaan wonen. We wilden eerst iets huren voor 6 maanden (dat is de kortst mogelijke termijn hier) en daarna iets gaan kopen (we kunnen dan even rustig rondkijken waar we een huis of een stuk land willen kopen). Na een gesprek met, zeg maar, 'de Hypotheker' is ons echter duidelijk geworden dat we het beste eerst een huis kunnen huren totdat we ons permanente visum over, hopelijk 3 jaar, hebben. De banken hanteren namelijk wat dure regeltjes voor mensen die een tijdelijk visum hebben. We gaan uiteindelijk zeker kopen want de huizen zijn hier hartstikke goedkoop en bijna allemaal vrijstaand maar eerst gaan we nu dus voor een langere periode iets huren (een beetje een tegenvaller maar die drie jaar huren overleven we wel). 't Is ECHT helemaal overnieuw beginnen met huren en daarna kopen maar dat gaat allemaal wel lukken. Eén ding is in ieder geval zeker, we willen NIET in Adelaide zelf wonen. Het is ons, dorpelingen
, er veel te druk. Daarom zijn we in de Adelaide Hills gaan kijken naar een huurwoning. Het is daar mooi en rustig en je hebt er geen last van de drukte van de stad want Adelaide ligt aan de andere kant van de bergen. We hebben er een huis bekeken maar dat was niet helemaal wat we zochten (te weinig ruimte om de woning heen) al stond het wel op een mooi plekje. Er waren nog wel meer huizen in de Adelaide Hills te huur maar helaas waren ze OF te klein OF te duur voor ons (Hollanders he? :-D). Moe :hang: werden we er wel van maar ja, we mogen natuurlijk ook niet verwachten dat het allemaal in 1 dag wel geregeld is (maar dat zou wel gemakkelijk zijn).
Na onze dag huizenjacht zijn we eens aan het nadenken geslagen of we eigenlijk wel vast zitten aan Adelaide. Nou, niet dus. Jeroen heeft vanaf het begin al aangegeven dat hij graag in New South Wales wil gaan wonen. Dat wil ik ook wel maar dan wel in een rustig deel waar nog wel het één en ander te doen is. In eerste instantie zaten we te denken aan Mt. Gambier in het zuiden van South Australia maar qua werk wordt het daar voor mij waarschijnlijk wel moeilijk. Uiteindelijk viel ons oog op Albury. Dat ligt aan de Murray River in New South Wales op de grens met Victoria. Aan de zuidzijde van de Murray River ligt Wodonga (Victoria), de tweelingstad van Albury. In Albury wonen zo'n 47.000 mensen en in Wodonga zo'n 27.000, maar in de buurt zijn wel wat kleine dorpjes te vinden waar misschien iets te huren is. Vlakbij Albury ligt het Hume meer, een groot stuwmeer (kan Jeroen, behalve in de Murray River ook nog eens in een meer vissen :fishing2: als ie dat wil). In Albury moet er toch voor ons allebei wel werk te vinden zijn (voor Jeroen is werk vinden so wie so geen probleem). Verder zijn er ten zuiden van Wodonga en Albury diverse nationale parken te vinden dus 't is een heel mooie omgeving.
Zo gezegd, zo gedaan. Na bijna een week in Adelaide te zijn geweest en er Willem en Lenie te hebben bezocht, hebben we het daar wel weer gezien, m.u.v. het centrum, ha, ha. We zijn afgelopen vrijdag vertrokken. Via de Barossa Valley (wel mooi om te wonen) richting Renmark gereden. In het dorpje Waikerie hebben we even wat gegeten. Dat was nou echt een dorpje waar ik me helemaal thuis voelde maar helaas ook hier weer weinig werkgelegenheid (tenzij je fruit wilt plukken) maar wel huizen te huur. Ook maar even Loxton, Berri en Renmark (allemaal aan de Murray River) gaan kijken. Allemaal dorpjes met tussen de 2.500 en 5.000 inwoners. De grond is er goedkoop maar ja, kopen zit er dus voorlopig niet in voor ons. Misschien iets voor over 3 jaar. We vonden het er allebei erg mooi. Rust, rust, rust en ruimte, ruimte, ruimte. Dat is tenslotte waarvoor we naar Australie zijn gegaan. Toch maar even verder gereden naar Mildura met 22.000 inwoners. Ook geen rare stad om te wonen maar ook hier weer de vraag of er werk te vinden is.
Het was onze bedoeling om in Swan Hill te overnachten maar, zoals ons ook al eens in Warrnambool is gebeurd, was er in de hele stad geen motel- of hotelkamer meer te krijgen. Alles volgeboekt omdat er 's zaterdags één of andere motorrace of zo plaats zou vinden. Er werd ons aangeraden door te rijden :drive: naar Echuca (1,5 uur verder) maar gelukkig vonden we in Kerang, een half uur verderop, nog een motelkamer.
Gisterochtend op tijd weer vertrokken voor het laatste deel van de reis naar Albury-Wodonga. Om een uur of 11 waren we in Wodonga dus konden we nog mooi even wat makelaars bezoeken. Wodonga sprak ons niet zo erg aan dus reden we door naar Albury. Hoewel deze stad bijna 2 x zoveel inwoners heeft dan Wodonga, doet de stad veel rustiger aan. Albury is heerlijk ruim opgezet, brede straten en redelijk veel ruimte om de woningen heen in ruim opgezette buurten. Hier kan ik wel een paar jaar wonen. Er staan in het dorpje Thurgoona wat woningen te huur. Het is meer een suburb van Albury maar wel lekker rustig. Morgen er meteen maar achteraan gaan en dan maar hopen dat de woningen nog vrij zijn en dat we er een kunnen huren. Dat valt ook nog niet mee omdat ze hier voor een huurwoning referenties willen nagaan en die hebben we uiteraard niet. In Nederland hadden we immers een koopwoning en hier hebben we nog niet eerder gehuurd. Ach, hier vinden we ook wel weer wat op.
Nou, dit was het weer. Wordt vervolgd.
Groetjes van Erna en Jeroen