Erna & Jeroen alweer meer dan twee jaar in Oz

Ik ben wel al in de 'Garden of Eden' geweest, beneden in King's Canyon....maar nog nooit in 'Eden'. Waar ligt dat ergens?

Sara

In NSW aan de zuidkant (vanaf Sydney), vlak aan de grens met Victoria, aan de kust.
Is een oud whaling station met het schitterende Ben Boyd NP zowel boven als onder Eden. Lekker kamperen bij Saltwater Creek bijvoorbeeld.........oooh ik kan niet wachten.
Maar dat moet nog even, gezien mijn laatste stavaza.........

20 april

Nou, mijn eerste doktersbezoek zit erop. Ik ging er heen voor een recept voor mijn schildkliermedicijnen. Dat recept kreeg ik ook wel maar ik kreeg meteen de opdracht allerlei bloedonderzoeken te laten doen vanwege de ziekteverschijnselen die er in mijn familie zijn geweest in het verleden. Ik heb te kennen gegeven dat ik daar geen behoefte aan heb omdat we alle kosten voor welk onderzoek dan ook helemaal zelf moeten betalen. Als ik nou ziek was en me beroerd voelde oké, maar ik ben hartstikke fit en gezond dus waarom dan al die onderzoeken? Om de portemonnaie van de artsen te spekken zeker. Daar werkte ik in Nederland al zo weinig mogelijk aan mee en dat gedrag wil ik hier gewoon voortzetten. Dus voor mij geen onnodige onderzoeken.

21 april

Jeroen heeft maar eens contact opgenomen met een Dutch Club hier in de buurt van Albury want soms is het toch wel handig om eens contact te hebben met een Nederlander die hier al jaren woont. Kregen meteen een uitnodiging van Henk Bierman uit Baranduda (VIC) om daar a.s. zondag op bezoek te komen. Dat accepteren uiteraard de uitnodiging.

22 april

Het heeft vannacht gevroren in Albury. Brrrrrrrrr, echt koud hoor. Nederlands weer. Ik krijg er echt het Hollandse decembergevoel van. Het enige wat nu nog mist is boerenkool met worst en zo’n overheerlijke zak met bielzen.

23 april

’s Middags op bezoek bij Henk en Lenie Bierman. Ze wonen in Oz sinds hun tienerjaren en zijn hier nog met een schip naar toe gekomen toendertijd. Dat kun je je in deze tijd toch niet meer voorstellen. Ik geloof ook niet dat ik gegaan was als ik met de boot had gemoeten. Heb niet bepaald zeebenen en word al duizelig en misselijk op de pont van Den Helder naar Texel. Geen boot dus voor mij want ik zou geen zin hebben om 6 weken over de reling te moeten hangen.

Henk en Lenie zijn medeoprichters van de club Dutch Care. Schijnt een vrij grote organisatie te zijn waarvan het hoofdkantoor in Melbourne zit. ’t Is echt een club voor de oudere Nederlanders want ik geloof dat het jongste lid ca. 50 is en de oudste is in de 90 of zo. Ze willen uiteraard graag wat jong bloed in de groep en wie weet ga ik er nog wel wat vrijwilligerswerk voor doen. Eerst maar eens kijken hoe het er in die groep aan toe gaat. Dat gaan we volgende week zondag eens meemaken want dan is de volgende bijeenkomst.

24 april

’s Ochtends eerst de auto naar de dokter gebracht. De schade van het ongelukje van 2 april wordt deze week gerepareerd. De auto is woensdag klaar maar er wordt wel bij gezegd dat het ook donderdag kan worden. We gaan er daarom maar vanuit dat het wel vrijdag wordt. Dat wordt dus lopen als we deze week naar de stad willen. Niet bepaald Jeroens favoriete bezigheid.

Maar eens weer aan het solliciteren geslagen want het wordt wel tijd eens te gaan werken. De spaarcenten beginnen al aardig in te teren dus een inkomen zou erg welkom zijn. Het opstarten van een bedrijf gaat iets moeizamer dan we hadden gehoopt. Twee sollicitatiebrieven de deur uit gedaan vandaag. Als ik weer geen reacties krijg deze week, ga ik vanaf maandag maar eens persoonlijk wat bedrijven bij langs, misschien dat dat meer oplevert.

Vandaag mijn studiemateriaal ontvangen van TAFE. Ik ga de cursus Nutrition en Health schriftelijk doen want de avondcursus was gecanceld. Achteraf maar beter ook want er zijn vrij veel woorden waarvan ik de betekenis niet 1, 2, 3 weet. Ik weet wel heel goed wat eten is maar als ik dat eten moet gaan analyseren dan wordt het een iets ander verhaal. Helaas biedt het Prisma woordenboekje ook niet echt uitkomst; de helft van de woorden die ik zoek, staat er niet in. Komende week maar eens even op zoek naar een goed woordenboek. De cursus op zich is niet echt moeilijk maar wel interessant.

26 april

Auto klaar? Nee, natuurlijk niet.

27 april 

We zouden vanochtend gebeld worden of de auto vandaag klaar zou zijn. Maar, as usual, geen telefoontje dus heeft Jeroen zelf maar gebeld. En, zoals we al hadden verwacht, zou de auto pas vrijdag klaar zijn. Dat wordt een probleem want Jeroen heeft op vrijdagochtend een afspraak. Toen kon de auto toch nog donderdag klaar. Om 17.00 uur mogen we hem komen halen. Nou ja, dan vandaag maar lopend naar de stad.

Omdat we het zat zijn om ons spaargeld uit te moeten geven aan het huren van een huis (weggegooid geld vinden wij), zijn we nog maar weer eens naar een hypotheker gegaan om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Lopend er heen dus (ja, ja, Jeroen ook lopen. Die jongen krijgt nog een overdosis aan frisse lucht vandaag en een overdosis aan beweging want om 17.00 uur moeten we weer lopend naar de stad om de auto te halen). De hypotheker laat ons weten wat we eigenlijk al wisten, we kunnen geen hypotheek krijgen als we niet kunnen aantonen dat er regelmatig geld binnenkomt. Er komt wel geld binnen via Jeroens bedrijven maar dat is heel erg onregelmatig en daar komt ook nog eens bij dat de jaarcijfers in het Nederlands zijn en daar hebben ze hier niet zoveel aan. Kortom, het is handiger als in ieder geval één van ons werk heeft en daarmee een regelmatig inkomen heeft.

Na de hypotheker naar een accountant gegaan voor info over het starten van een bedrijf in Oz. Jeroen heeft er nog steeds twee in Nederland maar wil hier eenzelfde soort bedrijfjes opzetten. Op zich geen probleem maar voordat we de bedrijven echt goed draaiend hebben, zijn we wel een paar jaar verder. We hebben wel duidelijke info gekregen van de accountant en daar zijn we blij mee.

Eenmaal weer thuis, was er een e-mail binnengekomen van DVC (Department for Victorian Communities, onze staatssponsor zeg maar) met daarin de informatie die we een maand geleden aan iemand van de Wodonga Council hadden gevraagd. We hadden gevraagd of we met een eigen bedrijf over 1,5 jaar een permanent visum (een zgn. RSMS (Regional Sponsored Migration Scheme) visum) kunnen aanvragen. Dat kan wel mits het bedrijf in Wodonga (in Victoria dus) is gevestigd (wij wonen in Albury NSW en zouden in dat geval dus ruimte moeten huren in Wodonga), mits Jeroen minimaal
$ 39.100 jaarlijks als salaris uit het bedrijf kan halen en mits hij iemand in dienst heeft. Geen haalbare kaart voor ons op dit moment dus er zit niets anders op dan onze plannen iets te wijzigen. Jeroen moet een betaalde baan zoeken zodat we straks op een normale manier een permanent visum kunnen aanvragen. No worries mate, dan doen we dat toch ff.

28 april

Jeroen is vandaag met een reeks adressen van ingenieursbedrijven en een stapel Résumé’s op pad gegaan om een baan te zoeken. Dat doet ie maar in Wodonga want dan is DVC ook weer tevreden.
Het eerste het beste bedrijf dat hij binnenstapte, wou hem al hebben. Probleem was alleen dat ze op dat niet genoeg werk hadden om hem aan te kunnen nemen. Het bedrijf zou contact opnemen met een ander ingenieursbedrijf om te vragen of ze daar iemand konden gebruiken.
Op naar het volgende bedrijf. Ook daar wilden ze Jeroen graag hebben. Vooral omdat Jeroen met het tekenprogramma Inventor goed overweg kan. Ze hebben werk zat maar zijn bang dat ze Jeroen niet kunnen betalen. Uiteindelijk heeft Jeroen zo’n uur of 5 á 6 bij dat bedrijf gezeten om te laten zien wat hij in Nederland allemaal heeft getekend. Aanstaande maandag hoort hij of hij is aangenomen of niet. Toen hij weer thuis was, belde het eerste bedrijf weer. Er is een fabriek in Wodonga die ook zeer geïnteresseerd is in Jeroen. Eerst maandag maar even afwachten. Geen gebrek aan mogelijkheden voor ingenieurswerk hier dus Mechanical Engineers, kom maar naar Albury – Wodonga, werk zat hier.

Maar Jeroen is niet de enige die aan het werk gaat. Ik heb zowaar een telefoontje gehad vandaag in reactie op één van mijn sollicitaties van afgelopen maandag. Aanstaande maandag mag ik komen voor een gesprek. Dat zal wel met een hoop gestotter van mijn kant gaan want mijn engels is nog niet helemaal toppie maar ach, al doende leert men. Ik maak me er maar niet zenuwachtig voor en ik ga me ook niet voorbereiden want mijn ervaring met voorbereiden is dat ik er alleen maar zenuwachtig door word dus ik ga er heen en zie wel wat het wordt.

29 april

Hoewel het de afgelopen week fantastisch weer was, koelt het zodra het donker wordt, snel af en is het ronduit koud met een graad of 2. Vanochtend daarom eerst maar even een kacheltje erbij gekocht want de ene kachel die in ons huis zit, krijgt het niet voor elkaar het hele huis te verwarmen. Dat nieuwe kacheltje van $ 35,00 was wel weer een enorme rib uit ons lijf hoor.

Tevens op zoek gegaan naar een tweede vervoermiddel want als we straks beiden werk hebben, is het wel handig dat we beiden vervoer hebben. Eerst maar eens op zoek naar een fiets voor Jeroen (nog meer beweging). Hij durft blijkbaar zijn leven wel te wagen hier op de fiets. Ik persoonlijk ben er hier niet happig op om te fietsen want je bent je leven hier niet veilig op de fiets in de stad. Mijn fiets is wel meegekomen uit Nederland maar ik heb het nog niet aangedurfd er hier op te rijden.
Fietsen zat te koop voor leuke prijzen maar helaas niet in Jeroen zijn maat. Hij is bijna 2 meter lang en kan echt niet op zo’n klein fietsje rijden. Er zijn wel grote fietsen maar die zijn helaas niet voorzien van leuke prijzen, die zijn leuk prijzig. Voor hetzelfde geld heb je ook een tweede hands autootje dus besluiten we daar maar voor te gaan.
Wat ons opviel tijdens onze zoektocht, was dat de auto’s in Wodonga veel duurder zijn dan in Albury. Dat wordt dus een auto kopen in Albury. Scheelt zo een duizend dollartjes. We hebben nog niet gevonden wat we willen hebben. Bij één garage stond heel erg mooie zwarte Peugeot 206. Ik ben een Peugeot freak, heb er in NL 3 gehad, heerlijke auto’s met heel weinig onderhoud; voor mij weinig onderhoud dan want als de olie op is bijvoorbeeld, rij ik gewoon door. Nog even verder kijken naar een paar andere auto’s. Potverdorie, vijf minuten later, Peugeootje weg @#$%!@#%$!$#%.

Na de auto snuffeltocht zijn we een rondje om stuwmeer Lake Hume gaan rijden. Wat een prachtige omgeving. Wat zou het heerlijk zijn als we in de heuvels rond Lake Hume ooit een huis kunnen kopen. Heerlijk rustig en fantastische uitzichten. Dat eigen huis is nog even toekomstmuziek maar het gaat er wel komen.
Het waterpeil in Lake Hume is zo laag dat op sommige plekken de bodem te zien is. Er groeit al gras op en er grazen koeien op.
Wat ook leuk is, is het fiets-/voetpad aan de zuidzijde van het meer. Dat ga ik maar eens een keertje rijden. Daar kan ik tenminste zonder gevaar fietsen.

Dit is wel een enorm verhaal geworden maar ach, zo houden we jullie lekker bezig.

Groetjes,

Erna en Jeroen

Daar sluit ik me bij aan Lost  :up:

Ik heb jarenlang een Peugeot 306 gehad en was er erg blij mee èn weinig kosten,
met m'n Renault Laguna is dat nu wel even anders.

groetjes Miran  :)

Ontzettend leuk om te lezen hoe het gaat! En heel veel succes met alles! Ik hoop dat we binnenkort weer meer kunnenlezen!
Francine

Ff weer een update van onze zijde.

30 april

Voor ons geen koninginnedag vandaag maar wel een bezoek aan Dutch Care. Wat veel oude :gramps: mensjes allemaal. De meesten zijn al meer dan 50 jaar in Australië en er zit dus heel veel Australië-ervaring waar we eventueel wel iets aan kunnen hebben. Jeroen en ik zijn niet bepaald mensen voor Hollandse spelletjes en zo maar we hebben wel meegedaan met de Bingo. Wel genant dat we meteen de eerste keer dat we er waren, drie van de zes prijsjes in de wacht sleepten. ’t Was een gezellige middag en ik denk dat we er over vier weken gewoon weer naartoe gaan.

1 mei 

Vandaag had ik mijn eerste job interview, dacht ik tenminste. Jeroen had mij keurig bij het motel afgezet waar ik moest zijn en is toen weggereden om zich aan zijn eigen bezigheden te gaan wijden. Ik het motel in. Blijken ze van niets te weten. Nou dacht ik toch écht dat dit motel mij vorige week vrijdag had uitgenodigd voor een gesprek maar nee hoor. Wie het dan wel is geweest? Geen idee. Kom daar maar eens achter in een stad met zo’n 25 motels. Ach ja, :blond: hè. In plaats van uit te gaan zoeken waar ik dan wél een gesprek gehad zou moeten hebben, ben ik beladen met een stapel cv’s de stad ingegaan om bij diverse motels om werk te vragen :blahblah: :blahblah: :blahblah:. De meesten waren wel geïnteresseerd maar hadden vanwege het naderende winterseizoen :freezing: geen werk voor me. Wel mag ik morgen bij één motel terugkomen voor een gesprek dus wie weet wat daar uit komt rollen. Lukt het daar niet dan zijn er nog zo’n 15 andere motels in Albury waar ik een kans kan wagen en als het daar niet lukt, zijn er nog een stuk of 10 in Wodonga en als het ook daar niet lukt dan kan ik altijd nog een baan in een fabriek of een supermarkt gaan zoeken.

Jeroen heeft inmiddels nog niet gehoord of hij de baan in Wodonga heeft gekregen maar hij is wel uitgenodigd voor nog een gesprek.

’s Middags zijn we weer verder gegaan met onze zoektocht naar een auto. Dit keer zijn we geslaagd. Hoewel we een tweedehandsje wilden kopen, is het een fonkelnieuwe geworden. Leuke aanbieding die we niet wilden laten schieten. Vanaf komend weekend zijn we de trotse bezitters van een Mazda3 (geen Peugeot helaas) Neo 2.0. Wie er in gaat rijden moeten we nog uitvechten :angry1:

Tot de volgende keer,

Erna & Jeroen

2 mei 2006

Gisteravond kreeg ik een telefoontje van het Commodore Motel. Joan vroeg me: ‘wanna give it a try tomorrow at 9?’. Natuurlijk zal ik rond die tijd daar zijn. Na het telefoontje begon ik me af te vragen :thinking: wat ze nou eigenlijk bedoelde. Moet ik voor een sollicitatiegesprek komen of om te werken? Ach nou ja, ik zie het vanzelf.

Om 9.00 uur heeft Jeroen met bij het Commodore Motel afgezet. Het was inderdaad de bedoeling dat ik direct aan de slag ging!!!!!  :-D. Beetje vreemd allemaal maar ach, het is werk. Ik heb de ochtend meegedraaid met één van de schoonmaaksters en het ging prima.
Aan het eind van de ochtend kreeg ik een soort loonbelastingverklaring mee. Prima maar ik wil toch eerst wel graag wat meer informatie over het hoe en wat van deze baan. Degene die mij die info kan geven, is er niet. Ik ben dus nog niet veel wijzer geworden. Het enige dat ik weet, is dat het een baan op oproepbasis is. Ik heb liever wat meer vastheid zodat ik een vast inkomen heb maar het begin is er in ieder geval.

Inmiddels heb ik uitgevogeld bij welk bedrijf ik afgelopen maandag had moeten zijn voor een job interview. Ik heb gebeld, de situatie uitgelegd en ben uitgenodigd voor een nieuw gesprek op 8 mei. Als ze daar in mij geïnteresseerd zijn en mij een bepaald aantal uren per week kunnen bieden dan doe ik dat uiteraard liever dan het werk op oproepbasis. Ik wacht het wel af.

’s Middags belde Harvey Norman dat morgen ons bankstel wordt afgeleverd. Hè hè, kunnen we eindelijk de campingstoelen opbergen en lekker onderuitgezakt op de bank voor de tv gaan hangen. Kacheltje ervoor en we zijn weer helemaal blij.

’s Avonds werd ik weer door Joan gebeld of ik morgen wil werken. Maar natuurlijk wil ik dat.

3 mei.

Het bankstel is afgeleverd. We waren verbaasd dat het de goeie was en ook nog in de goede kleur. :eek:ops!:, hij is wel wat groot voor onze kleine living. Misschien is het een idee om de tweezits maar in de dining neer te zetten. Kan ik lekker voor de kachel zitten de hele avond. ’t Is hier koud ’s avonds, brrr :freezing:.

5 mei.

Toen ik van mijn werk terugkwam (ja, ja, ze zijn blijkbaar erg tevreden over mij want gisteren mocht ik het meteen al alleen doen en vandaag ook weer. Nou ja, zo moeilijk is schoonmaken ook niet toch?), was Jeroen verdwenen. Lopend? Hmmm, vreemd, hij is niet zo’n actieveling. Dat kan volgens mij niets anders betekenen dan dat de nieuwe auto gehaald kan worden. En ja hoor, 10 minuten later komt Jeroen aanrijden :drive: MET de nieuwe bolide. Hij (Jeroen, niet de auto) is dubbel gelukkig nu want de bodem van de auto schijnt van Volvo te zijn en Jeroen is nogal idolaat van Volvo. We hebben nu dus een splinternieuwe Mazvo :-D.

Sinds 21 september 2005 wonen we niet meer in Vledder. Waterleidingmaatschappij Vitens vindt dat blijkbaar maar moeilijk te begrijpen want ze blijven maar geld innen van onze rekening. Hoe vaak we ook bellen :call: of mailen, niemand schijnt te begrijpen wat die meterstand toch betekent die we op 21 september hebben doorgegeven. Allemaal :blond: zeker. Voor de eerste twee bedragen waren we helaas te laat om ze nog zelf te kunnen storneren maar met het laatste bedrag is dat wel gelukt. Vorige week heeft Jeroen nog een mailtje gestuurd om de situatie nogmaals uit te leggen en voor de zoveelste keer werd ons verzekerd dat het allemaal in orde zal komen. In welk jaar hebben ze er niet bij vermeld helaas. Wat schetst onze verbazing? Vandaag ontvingen we een betalingsherinnering van Vitens dat ze de laatste termijn niet konden incasseren :wall: :wall: :wall:. Nou, wat vreemd nou toch, hoe zou dat nou toch kunnen???? NOG een mailtje gestuurd. Ben benieuwd hoe lang dit allemaal nog gaat duren. We worden er wel heel errug moei van.

Met ingang van 22 mei a.s. heeft Jeroen een baan bij een ingenieursbureau in Wodonga :cheers:. Fantastisch :dancing:. Jeroen en ik hebben welgeteld 1 dag fanatiek gesolliciteerd en hebben allebei ook in 1 dag een baan. Dit heb ik in Nederland nog nooit meegemaakt. Ik werd er menigmaal vanwege mijn leeftijd afgewezen en zelfs een keer omdat ik een accent heb. Hier hebben ze niet eens naar mijn leeftijd gevraagd, is niet belangrijk, als je je werk maar goed doet, is het ok. Kunnen werkgevers in Nederland nog iets van leren.

Zo, jullie zijn weer ge-updeet of upgedeet of whatever.

Groetjes :bye:,

Erna en Jeroen

Hey allebei, we zijn alvast op jullie vorderingen én op het gepruts bij de Electriciteitsmaatschappij eentje aan het drinken hé! Jonge, wat een gedoe!!

En zoveel geluk bij het jobzoeken!!  Hopelijk lukt dat ons ook, ben ik wel een beetje bang voor!

Dat met die auto snap ik ni helemaal ... is die dan in elkaar gelast of zo, uit 2 auto's? Huh? Of ben ik nu wel heel blond bezig?  ;-)

Sara

Ja, erg blond Sara :-D :-D :-D.

Het schijnt dat de Mazda Neo o.a. met Volvo onderdelen is gebouwd. Vraag me verder niet hoe het in elkaar zit want ik ben niet de technicus hier in huis :-D. Misschien weet Landmiles hoe het zit? Hij heeft geloof ik wel aardig wat verstand van auto's als ik me niet vergis.

Erna

[quote author=Lin link=topic=2246.msg58532#msg58532 date=1146824339]
:-D :-D Hij is leuk Sara!!  :-D :-D
[/quote]

Ik ben blij dat jullie blij zijn met mijn onwetendheid....én mijn haarkleur!  :-D  :lol:  :-D

Sara

Het is weer helemaal geweldig Erna, Ik hoop dat je het volhoud ons zo te updeten... ggghhg.... :-D

Ik hoop dat Vitens snel nieuwe mensen aanneemt maar dit keer dan mensen die weten hoe ze hun hersenen moeten gebruiken... :up: :evil:

Gr.Koen

Hi hi, ik ga voortaan alle nieuwelingen op het forum welkom heten en erbij zeggen dat ze NU hun water op moeten zeggen, zodat dat op tijd gestopt is als de visumprocedure is afgerond..........Goeie tip!

We blijven benieuwd naar de vorderingen in de schoonmaakbranche en de prestaties van de Mazvo!

henriette

Hi Erna en Jeroen.

Van harte met de nieuwe banen, dat was wel heel vlug, en het einde van de holliday   :cry:
Ben blij voor jullie dat alles zo goed gaat, en nog wel een nieuwe auto, dat is weer eens
wat anders dan een fiets.  :-D
Ton en ik zijn nu in Bateman Bay en het weer is heerlijk overdag,maar net als bij jullie
koud in de avond en nacht  :freezing:
Vind het knap dat je zo,n leuk verslag schrijft Erna good on you.

Gr Ineke

Dank je Ineke, schrijven gaat me beter af dan praten :). Ik blijf mijn best doen het leuk te houden.

Ja, 't is inderdaad einde vakantie maar goed, die vakantie heeft op een paar weken na dan ook een jaar geduurd dus 't wordt tijd dat ik weer eens met mijn luie krent van de stoel afkom.
Ik stond overigens liever in jullie schoenen hoor, dat geef ik eerlijk toe. Reizen vind ik toch wel een zeer aangename bezigheid en als ik ooit de kans krijg zo'n reis als jullie te maken dan zal ik dat zeker niet laten maar eerst moet onze spaarrekening weer wat aangezuiverd worden :).

Vanochtend voor het eerst in de Mazvo gereden (ik ga hem Nemo noemen, 't is een Neo maar Nemo klinkt beter :-D). Pittig karretje zeg, ik spoot weg bij de verkeerslichten; 't was maar goed dat er niemand voor me reed anders was ik er zo tegenop geknald.

Geniet lekker van het mooie weer en de heerlijke reis.

Groetjes,
Erna en Jeroen

:-D Spuit 11 in de bolide! GO GIRL!
Kijk uit voor je puntjes though!

Ik heb je update ook weer met heel veel plezier gelezen! Gefeliciteerd met jullie nieuwe jobs!  :up:

Groetjes Lin

Back