Going sustainable

Ik ben ook bezig met zonnepanelen :)
Zo zou het eruit moeten komen te zien en het bedrijf legt dan ook meteen stroom aan in m'n schuurtje. Dat is dat miniscuul dingetje daar in m'n achtertuin ;)


View attachment 1573

Good busy! Kleine heads-up, er zijn regels qua hoe dicht panelen tegen elkaar aan kunnen liggen en hoe dicht ze bij de rand van het dak mogen liggen. Ik geloof dat alle panelen goed toegankelijk moeten zijn voor inspectie bijvoorbeeld, daardoor zie je vaak system in rijen van 2 in plaats van 3 omdat de middelste panelen dan niet goed toegankelijk zijn.

Ik weet de exacte details niet, maar dit ontwerp ziet er wat krap uit en wat je dan vaak ziet op de dag zelf is dat de installateur een ander/kleiner systeem installeert dan je had verwacht, want de ontwerper is niet degene die verantwoordelijk is voor wat er uiteindelijk op je dak komt te liggen.

Voor het bedrijf wat je het systeem verkocht heeft maakt het niet uit hoe groot je systeem uiteindelijk wordt, want de marges en installatiekosten zijn grotendeels hetzelfde ongeacht hoe groot het systeem is, maar jij eindigt met aanzienlijk minder bang for your buck.

Ze horen schriftelijk toestemming te vragen voor zo'n wijziging, maar je kunt je de situatie voorstellen als er 2/3 tradies op je oprit staan die niet gelukkig zijn dat ze naar huis gestuurd worden, en verkopende bedrijven kunnen in zo'n situatie soms ook vervelend doen over aanbetalingen die wettelijk gezien terugbetaald horen te worden (ongeacht wat er in hun contracten staat).

Anyways, kijk dus misschien of je een offerte van een paar andere bedrijven kunt krijgen om te zien hoe zij de layout doen. Zou zonde zijn als ze op de dag zelf die hele middelste rij aan panelen niet installeren of je kunt misschien elders een betere prijs krijgen op een iets kleiner systeem.

 
Good busy! Kleine heads-up, er zijn regels qua hoe dicht panelen tegen elkaar aan kunnen liggen en hoe dicht ze bij de rand van het dak mogen liggen. Ik geloof dat alle panelen goed toegankelijk moeten zijn voor inspectie bijvoorbeeld, daardoor zie je vaak system in rijen van 2 in plaats van 3 omdat de middelste panelen dan niet goed toegankelijk zijn.

Ik weet de exacte details niet, maar dit ontwerp ziet er wat krap uit en wat je dan vaak ziet op de dag zelf is dat de installateur een ander/kleiner systeem installeert dan je had verwacht, want de ontwerper is niet degene die verantwoordelijk is voor wat er uiteindelijk op je dak komt te liggen.

Voor het bedrijf wat je het systeem verkocht heeft maakt het niet uit hoe groot je systeem uiteindelijk wordt, want de marges en installatiekosten zijn grotendeels hetzelfde ongeacht hoe groot het systeem is, maar jij eindigt met aanzienlijk minder bang for your buck.

Ze horen schriftelijk toestemming te vragen voor zo'n wijziging, maar je kunt je de situatie voorstellen als er 2/3 tradies op je oprit staan die niet gelukkig zijn dat ze naar huis gestuurd worden, en verkopende bedrijven kunnen in zo'n situatie soms ook vervelend doen over aanbetalingen die wettelijk gezien terugbetaald horen te worden (ongeacht wat er in hun contracten staat).

Anyways, kijk dus misschien of je een offerte van een paar andere bedrijven kunt krijgen om te zien hoe zij de layout doen. Zou zonde zijn als ze op de dag zelf die hele middelste rij aan panelen niet installeren of je kunt misschien elders een betere prijs krijgen op een iets kleiner systeem.

Ja, ik heb nog een paar vragen voor hem, want wil ook wel weten wat er gebeurd wanneer bijv 1 paneel het begeeft. Of de anderen dan gewoon doorwerken of ook plat gaan. De ontwerper is ook de installateur en kent de woningen. Zijn iets als 5 varianten housing trust woningen hier en dit is er eentje van.
Maar hij komt nog langs :)
 
Zo dat was waarschijnlijk één van de makkelijkste green/ethical things to do: super omzetten naar AustralianEthical (dank @afterbang en achterban). Ga naar de website, klik join, doorloop het menu en done. En rendement was beter dan huidige (Asgard). De nudge was dat ik een bericht kreeg dat mijn super bij controle onderpresteerde en ze dan blijkbaar verplicht zijn vanuit de government om dat te melden.

ondertussen zijn we ook bezig om op ons huurhuis zonnepanelen geregeld te krijgen. Een moeilijke business want het kost de owner en de huurder plukt de winst. Ik had aangegeven dat nu het moment is omdat de government nog bijlegt (en straks mogelijk niet meer), haar property uiteindelijk ook weer meedoet met alle andere rentals die al solar hebben (niet onbelangrijk door monopolie Ergon hier) en…dat ik wel wat wou bijdragen zolang voor mij er een netto winst overblijft. Zoals: als onze Electra rekening met 100$ zakt dan kan daar wel deeltje naar haar vloeien (alle beetjes helpen).
Ik mocht offertes opvragen en doorgeven. Maar dan kwam de reactie: “wat zullen we doen? Ieder de helft (van de installatie kosten)”. Erg grappig 🤣. Nogmaals uitgelegd dat dat niet de insteek was, ik ben nog steeds ‘maar’ huurder.
Maar dit stopt voorlopig het proces niet, ze gaat de offertes verder bestuderen.
Well done Steve! Ja dat pensioen omzetten is echt een eitje, dat kan iedereen makkelijk zelf doen :)
En zodoende wordt de grootste spaarpot die je ooit zult hebben niet gebruikt om een Adani gat in de grond the bekostigen, of wapen handel of... of...
Daar mag je er vanavond één op drinken ;)
 
Ja, ik heb nog een paar vragen voor hem, want wil ook wel weten wat er gebeurd wanneer bijv 1 paneel het begeeft. Of de anderen dan gewoon doorwerken of ook plat gaan. De ontwerper is ook de installateur en kent de woningen. Zijn iets als 5 varianten housing trust woningen hier en dit is er eentje van.
Maar hij komt nog langs :)

Doe je ook een solar-battery erbij?
Kijk ook even naar het verschil tussen nu in zijn geheel betalen, of op termijn via de besparing op de energie nota. Bij ons pakte contant een stuk voordeliger uit.
 
Nog even over Austrlalian Ethical super-fund. Naast het super eenvoudig overstappen en het goede rendement doen ze ook toffe acties* zoals:


Speak directly to world leaders as they decide our future

COP26 is a decisive moment for our planet. Decision-makers from across the world are coming together to decide whether we’ll do what it takes to reduce the impacts of climate change. Or not.

We’ve seen the Australian Government try to avoid doing our fair share. But we know 70% of Australians want to see our Government to step up.

Let’s make sure that the leaders of every other country in the world know that the people of Australia are demanding real action — and that the time for our Government to deflect internationally must come to an end.

Cutting through at a conference is hard — but we’ve got a smart way to do this.

In the hustle and bustle of a conference, you need to find a quiet moment to have a quiet word. Each morning, one of the UK's most significant newspapers is delivered to the hotel rooms of each delegate. We’re going to put our message - and every single one of our names - on the front page. The whole front page. The purpose of this is to tell policy makers that they’ve got our permission - and our encouragement - to play hardball and demand the best of our Government.

As the key decision-makers from around the world enjoy their morning coffee and wonder how to get Australia to step up — they’ll know the Australian people have their back.

Will you put your name on the front page?


* Ze kopen ook land op om te beschermen in Australia, ze zijn echt tof bezig.
 
Nog even over Austrlalian Ethical super-fund. Naast het super eenvoudig overstappen en het goede rendement doen ze ook toffe acties* zoals:


Speak directly to world leaders as they decide our future

COP26 is a decisive moment for our planet. Decision-makers from across the world are coming together to decide whether we’ll do what it takes to reduce the impacts of climate change. Or not.

We’ve seen the Australian Government try to avoid doing our fair share. But we know 70% of Australians want to see our Government to step up.

Let’s make sure that the leaders of every other country in the world know that the people of Australia are demanding real action — and that the time for our Government to deflect internationally must come to an end.

Cutting through at a conference is hard — but we’ve got a smart way to do this.

In the hustle and bustle of a conference, you need to find a quiet moment to have a quiet word. Each morning, one of the UK's most significant newspapers is delivered to the hotel rooms of each delegate. We’re going to put our message - and every single one of our names - on the front page. The whole front page. The purpose of this is to tell policy makers that they’ve got our permission - and our encouragement - to play hardball and demand the best of our Government.

As the key decision-makers from around the world enjoy their morning coffee and wonder how to get Australia to step up — they’ll know the Australian people have their back.

Will you put your name on the front page?


* Ze kopen ook land op om te beschermen in Australia, ze zijn echt tof bezig.
Vorige week net overgestapt: simpel proces!
 
Nog even over Austrlalian Ethical super-fund. Naast het super eenvoudig overstappen en het goede rendement doen ze ook toffe acties* zoals:


Speak directly to world leaders as they decide our future

COP26 is a decisive moment for our planet. Decision-makers from across the world are coming together to decide whether we’ll do what it takes to reduce the impacts of climate change. Or not.

We’ve seen the Australian Government try to avoid doing our fair share. But we know 70% of Australians want to see our Government to step up.

Let’s make sure that the leaders of every other country in the world know that the people of Australia are demanding real action — and that the time for our Government to deflect internationally must come to an end.

Cutting through at a conference is hard — but we’ve got a smart way to do this.

In the hustle and bustle of a conference, you need to find a quiet moment to have a quiet word. Each morning, one of the UK's most significant newspapers is delivered to the hotel rooms of each delegate. We’re going to put our message - and every single one of our names - on the front page. The whole front page. The purpose of this is to tell policy makers that they’ve got our permission - and our encouragement - to play hardball and demand the best of our Government.

As the key decision-makers from around the world enjoy their morning coffee and wonder how to get Australia to step up — they’ll know the Australian people have their back.

Will you put your name on the front page?


* Ze kopen ook land op om te beschermen in Australia, ze zijn echt tof bezig.
Is dit ook beschikbaar voor mensen zonder vast Australisch inkomen? Ik bedoel, kun je ook je spaargeld in een superfund stoppen? Is het een soort beleggingsfonds?
 
Is dit ook beschikbaar voor mensen zonder vast Australisch inkomen? Ik bedoel, kun je ook je spaargeld in een superfund stoppen? Is het een soort beleggingsfonds?
Goede vraag, in principe is elk super een beleggings organisatie, vandaar dat het loont om er één te kiezen die niet belegt in 'the apocalyps' versnellen :eek:

Ze doen: Managed Funds, Super Funds, Pension. Wellicht dat die laatste aansluit?
https://www.australianethical.com.au/contact/ (hier staan ook wat FAQ's voor de verschillende vormen)

Maar er zijn hier vast een paar slimmeriken die nog wat kunnen roepen (@FritsC ? )
 
Goede vraag, in principe is elk super een beleggings organisatie, vandaar dat het loont om er één te kiezen die niet belegt in 'the apocalyps' versnellen :eek:

Ze doen: Managed Funds, Super Funds, Pension. Wellicht dat die laatste aansluit?
https://www.australianethical.com.au/contact/ (hier staan ook wat FAQ's voor de verschillende vormen)

Maar er zijn hier vast een paar slimmeriken die nog wat kunnen roepen (@FritsC ? )
Thanks, smartass 😍. Ik dacht dat jij het wist omdat jij volgens mij je inkomen ook niet in AUS verdient.

Alle input welkom! Ik zit nu een beetje te spaarrekeningrondsodemieteren op 0 % rente dus daar word je ook niet blij van.
 
Thanks, smartass 😍. Ik dacht dat jij het wist omdat jij volgens mij je inkomen ook niet in AUS verdient.

Alle input welkom! Ik zit nu een beetje te spaarrekeningrondsodemieteren op 0 % rente dus daar word je ook niet blij van.
Ik verdien mijn inkomen in AUS ;)
Ik ben een contractor bij Hays Australia...
die mij doorzetten naar Hays Nederland...
die mij doorzetten naar NXP Semiconductors NV
:)
 
Alle bekenden hier op het forum zijn AU belastingplichtig, of een buitenlandse entitieit je nou in euro's of MX pesos betaalt. Tenzij je complex bedrijfsstructuren gaat opzetten en je genoemd bent in de Panama papers, maar ik verwacht niet dat die op het forum zitten :p

Ik krijg betaalt uit verschillende landen. In veel gevallen betalen ze in EUR op een NL Rabobankrekening. Ik sluis dat om de zoveel tijd door via OFX/TW door naar mijn AU rekening. AU bedrijven betalen direct naar AU rekening. Wie er ook betaalt, vanuit welk land dan ook, naar welke rekening dan ook, het is mijn AU bedrijf die de factuur verstuurd. En die (of family trust) betaalt uiteindelijk mijn persoonlijke inkomen (salaris en/of dividend. Voor de salariscomponent moet ook super betaald worden. En extra super vrijwilliger betalen is belastingtechnisch ook niet verkeerd schijnt.
 
Alle bekenden hier op het forum zijn AU belastingplichtig, of een buitenlandse entitieit je nou in euro's of MX pesos betaalt. Tenzij je complex bedrijfsstructuren gaat opzetten en je genoemd bent in de Panama papers, maar ik verwacht niet dat die op het forum zitten :p

Ik krijg betaalt uit verschillende landen. In veel gevallen betalen ze in EUR op een NL Rabobankrekening. Ik sluis dat om de zoveel tijd door via OFX/TW door naar mijn AU rekening. AU bedrijven betalen direct naar AU rekening. Wie er ook betaalt, vanuit welk land dan ook, naar welke rekening dan ook, het is mijn AU bedrijf die de factuur verstuurd. En die (of family trust) betaalt uiteindelijk mijn persoonlijke inkomen (salaris en/of dividend. Voor de salariscomponent moet ook super betaald worden. En extra super vrijwilliger betalen is belastingtechnisch ook niet verkeerd schijnt.
En dat klopt helemaal, maar ik heb een gevoel dat @Emulate een iets ander issue heeft. Want komt er wel inkomen binnen, of is het pensioen?
 
Dank, heren.

Ik ben bijna 62 en heb geen inkomen van betekenis meer uit werkzaam leven. Partner en ik zijn financieel volkomen gescheiden, hij is 5 jaar ouder en leeft van AUS Age Pension en eigen vermogen. Ik doe nog wel betaalde dingen in Australia (dollars dus) in de marge maar dat komt boven geen enkele belastingvrije voet uit. Ik leef op mijn vermogentje dat ik in NL heb vergaard, en dat in AUS op een spaarrekening staat. Met minus nul komma min elfhonderd procent rente. Aan de andere kant is het ook niet zoveel dat ik er wild mee in de aandelenhandel wil springen want ik kan me verliezen niet veroorloven. Over 5 a 6 jaar kom ik in aanmerking voor 80 % AOW in NL en een klein NL pensioen. Mogelijk dat AUS Age Pension een factor wordt omdat ik tegen die tijd citizen ben, maar dat wordt geloof ik met AOW verrekend via CentreLink en SVB. Wat ik me afvroeg is of ik beter af ben met een investerings- of beleggingsfonds dan met een spaarrekening, in het besef dat ik me geen cent verliezen of gokken kan veroorloven. @afterbang's fonds leek mij een uitstekend doel, maar misschien niet geschikt voor mij?
 
Alle bekenden hier op het forum zijn AU belastingplichtig, of een buitenlandse entitieit je nou in euro's of MX pesos betaalt. Tenzij je complex bedrijfsstructuren gaat opzetten en je genoemd bent in de Panama papers, maar ik verwacht niet dat die op het forum zitten :p

Ik krijg betaalt uit verschillende landen. In veel gevallen betalen ze in EUR op een NL Rabobankrekening. Ik sluis dat om de zoveel tijd door via OFX/TW door naar mijn AU rekening. AU bedrijven betalen direct naar AU rekening. Wie er ook betaalt, vanuit welk land dan ook, naar welke rekening dan ook, het is mijn AU bedrijf die de factuur verstuurd. En die (of family trust) betaalt uiteindelijk mijn persoonlijke inkomen (salaris en/of dividend. Voor de salariscomponent moet ook super betaald worden. En extra super vrijwilliger betalen is belastingtechnisch ook niet verkeerd schijnt.
Klopt en aanvullen kan vaak ook achteraf. Je kunt 25000inleggen met belasting voordeel (15% tax) (dit belastingjaar verhoogd tot 27500), maar als je dat in de laatste paar jaar niet hebt gedaan, kun je dat nog achteraf doen (carry forward). Erg handig als je een jaartje goed verdiend hebt en andere jaren minder. Scheelt belasting en je bouwt je super wat sneller op. Op MyGov kun je vinden hoeveel je nog extra mag inleggen. Hier wat informatie: https://www.ato.gov.au/Individuals/...cessional_contributions_and_contribution_caps
 
Wat ik me afvroeg is of ik beter af ben met een investerings- of beleggingsfonds dan met een spaarrekening, in het besef dat ik me geen cent verliezen of gokken kan veroorloven.
Als ik het goed heb begrepen zie ik twee verschilende vragen:
1. Kun je geld in je superfonds stoppen als je geen belasting betaald?
2. Is het handig om geld dat op een spaarrekening staat in beleggingen te stoppen? Dit staat los van de eerste vraag, want dit kan ook buiten super om.

Vraag 1 is het makkelijkst dus daar begin ik mee. Ja dat is zeker mogelijk onder bepaalde voorwaarden. Die voorwaarden zijn erg ruim, dus in praktijk is dit bijna altijd mogelijk. Geld in je super stoppen en daar een belastingaftrek voor krijgen staan bekend als 'concessional contributions'. Werkgeversbijdragen (minstens 10% van iemands salaris) vallen hier onder en kan alleen als je belastbaar inkomen hebt. Het maximum per jaar is voor dit soort bijdragen is, zoals @Red dust al aangaf, tegenwoordig $27.500.
Daarnaast kun je ook geld in je super steken zonder daar belastingvoordeel voor te krijgen. Dit staat bekend als 'non-concessional contributions'. Aangezien jij geen belasting betaald is dit waar jouw bijdragen onder zouden vallen. Het maximum hiervoor is $110.000 per jaar, zolang je super totaal minder dan $1.7 miljoen is, en je jonger bent dan 67 jaar

Een redelijke uitleg van non-concessional contributions kun je hier vinden:

Aangezien hier vooral werd gesproken over Australian Ethical super hierbij ook informatie van hun eigen website:

Als je dit wil doen is het zowiezo handig om contact met je superfonds op te nemen over hoe je dit moet doen. Ze kunnen je ook een hoop informatie geven over de regels die hiervoor gelden. Iets om misschien ook naar te kijken / vragen is de super co-contribution. Als je weinig belastbaar inkomen hebt is er een mogelijkheid dat de overheid geld in je superfonds stopt als jij dat ook doet (de details hiervan ken ik niet goed):

Vraag 2 is een complexere vraag omdat dit niet puur over feitelijke informatie gaat maar ook over je persoonlijke voorkeuren. Uiteindelijk is dat een persoonlijke vraag, waar ik (en mensen op dit forum) je niet over kunnen adviseren. Naast het feit dat wij niet precies jouw voorkeuren kennen, zijn de wettelijke regels voor het geven van financieel advies erg streng in Australie. Alleen iemand die de juiste vergunning heeft mag dit doen (en daar betaal je een paar duizend dollar voor). Ik kan dus alleen wat feitelijke informatie geven en wat observaties.
Geld op een spaarrekening vangt inderdaad tegenwoordig niet veel rente. Maar het is wel veilig. Zolang het bij een bank in Australie staat is de kans zo vrijwel nihil dat je het niet terug kan krijgen (ik zeg vrijwel, want niks is onmogelijk, maar dit is eigenlijk ondenkbaar). De lage rente is de prijs die je betaalt voor veiligheid. Er zijn beleggingen waar het verwachte rendement op de lange termijn hoger is, zoals in aandelen(fondsen), maar daar heb je geen garanties en 'in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst'.
Als je dus zegt dat er geen cent verloren mag gaan, dan lijkt de enige optie een bankrekening. Met eigelijk elke andere optie / belegging loop je het risico dat je belegging in waarde daalt. Wat je hierbij wel moet bedenken is dat inflatie ook een factor is. De rente die je krijgt op een bankrekening is lager dan inflatie. Dit betekent dat eigenlijk ieder jaar geld verliest (je geld wordt nominaal niet minder, maar alles wat je wil kopen wordt duurder, dus je kan minder kopen). Op de korte termijn merk je daar niet enorm veel van, maar als dit jaar op jaar gebeurt wordt de impact steeds groter. Dit is de reden dat als mensen geld wegzetten voor de langetermijn (lees 10+ jaar) mensen dit vaak vooral wegzetten in beleggingen zoals aandelen.

OK een hoop informatie en zeker niet volledig. Hoop dat dit een beetje antwoord geeft op je vragen. Laat het anders vooral weten.
 


OFX
Back
Top