Het grote auto topic

Ook even een persoonlijk berichtje:

ARGG! Ik ben aan het wachten tot er een goeie KTM Superduke 990 te koop komt zodat ik toe kan slaan. Komt er ineens een 159 die 95% is van wat ik zoek te koop voor een goeie prijs. Dilemma's. Het is een Selespeed, een soort DSG. Gerobotiseerde handbak. Het liefst heb ik een handbak, maar van wat ik van de Alfa clubs hier hoor is zo'n uitvoering nooit verkocht in Australië. Ik heb contact gezocht met Alfa Romeo Australië om dat te bevestigen.

https://www.gumtree.com.au/s-ad/gra...ed-ti-grey-6-speed-seq-manual-auto/1149633662

Goeie kleur (eigenlijk wil ik alleen geen paars en zwart vind ik toch wat saai), het is een station, de juiste motor, AWD, 2008 model en als bonus de lage kilometerstand en prijs.

Ik weet waarom de prijs is zoals hij is. De AWD versie is niet zo gewild (want minder zuinig en mensen zien er de functie niet zo van) en het is een Selespeed. Die wil niemand want als je Selespeed intypt in Google krijg je alleen maar drama verhalen. Bovendien is deze kilometerstand precies voordat de koppelingsplaten vervangen moeten worden a $2500. Maar toch, als hier nog wat van de prijs af kan dan is dit heel veel auto.

Dus nu even afwachten of Alfa Romeo Australië me de cijfers kan geven. Als er geen handbakken geleverd zijn van deze auto en alleen lage aantallen Selespeed, en er kan nog wat van de prijs af, dan is er een hele goeie kans dat ik een enkele vlucht Sydney boek en dat een motor maar eventjes moet wachten.
 
want als gevolg van het minder goed geregelde verkeer is de doorstroming hier om te huilen. We beseffen in Nederland niet hoe goed we het hebben qua verkeer ;)

Hmmm, dat is wellicht ook een Melbz/Sydney issue. Ben nu in Duitsland en Nederland... en denk na een vrijdag spits in Duitsland en Nederland dat Canberra toch beter is qua verkeer ;)
 
Hmmm, dat is wellicht ook een Melbz/Sydney issue. Ben nu in Duitsland en Nederland... en denk na een vrijdag spits in Duitsland en Nederland dat Canberra toch beter is qua verkeer ;)

Vergeleken met Canberra misschien, ik zou hier tekenen voor het Amsterdamse verkeer hoor :p
 
wat een vette bak trouwens die Lexus LS470.. Land Cruiser de luxe, waarschijnlijk voorzien van leer en wortelhout. Dik hoor.
 
wat een vette bak trouwens die Lexus LS470.. Land Cruiser de luxe, waarschijnlijk voorzien van leer en wortelhout. Dik hoor.

Correctie, het is de LX470.
Maar inderdaad, leer en hout is aanwezig. En uiteraard een koelkastje voor je drinken tussen de voorstoelen als standard.
 
Om even op te volgen op m'n post over de auto. Ik heb besloten er niet voor te gaan. Het is alles of niks en ik weet dat er tenminste één handgeschakelde AWD Alfa 159 wagon in Australië is. Er zijn vast meer en anders kan ik altijd nog een automaat kopen.

Die keuze heeft ook meteen als gevolg dat ik weer m'n volledige aandacht op de brommer kan richten en laat er nou toevallig van het weekend een goeie online gekomen zijn!
https://www.gumtree.com.au/s-ad/bli-bli/motorcycles/ktm-super-duke-990-r/1150282348
Het is een Super Duke R. Die R betekent 20 pk meer, voorvork onder een kortere hoek, compleet instelbare vering, hogere achterkant en nog wat andere kleine dingetjes die hem een flink stuk agressiever (meer track focussed) maken dan een "standaard" Super Duke. Ze waren nieuw dan ook een paar duizend dollar duurder. De nadelen zijn dat ze minder comfortabel zijn en normaal geen duo zitje hebben. De eigenaar van deze heeft echter de achterkant van een normale Super Duke op de R gezet. Een beetje best of both worlds dus, met als extra voordeel dat mensen die normaal naar een R kijken meestal juist geen duo zitje willen. De prijs is dus wat gunstiger.

Nadeel? Ja, de grootste is dat ie in Queensland staat. Ik heb contact met de verkoper en ben nog een beetje aan het dubben of ik heen en weer vlieg om hem te bekijken of dat ik het er op gok. Ik neig naar het laatste. Inclusief een dag niet werken kost het al gauw $500 en dat geld kan ik ook in reparatie/onderhoud steken van dingen die ik mis op foto's/video/telefoongesprekken.
Ander nadeel is dat hij geen originele uitlaat meer heeft en dat de kont is ingekort. Dat betekent dat de RWC een uitdaging kan gaan worden.

Hele lappen tekst dit voor in een auto topic, maar ik dacht dat het misschien wel handig is om een beetje bij te houden wat de stappen zijn als je een auto/motor interstate koopt. Voor mij is dit de eerste keer, maar aangezien ik zo kieskeurig ben als het op dit soort dingen aankomt is de kans groot dat ik dit niet de laatste keer gaat zijn.

De stappen zijn voor zover bekend als volgt:
- Je koopt het voertuig. Je hebt niet zoals in Nederland dat je naar het postkantoor moet om het voertuig op jouw naam te zetten, maar je maakt een documentje met daarop de gegevens van de koper, de verkoper, het en het voertuig (beschrijving + VIN), de datum waarop het voertuig verkocht is en voor welke prijs. Dit geldt als je eigendomsbewijs, dus bewaar dit goed.

- Dat je niet naar het postkantoor gaat betekent ook dat je onderzoeksplicht een stuk groter is. Je dient als koper te checken of het voertuig niet gestolen is en of er bijvoorbeeld geen financiering meer op zit. Als je dat niet checkt kan het zo maar zijn dat je een voertuig koopt voor x bedrag, maar dat het voertuig eigenlijk nog steeds eigendom is van de financieringsmaatschappij. Ook is het aan jou als koper om te checken wat de status van het voertuig is. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de motor in een ongeluk is geweest en total-loss (statuatory write-off) is verklaard en daardoor nooit meer op de weg mag rijden. Beetje lullig als je een perfecte motor denkt te hebben maar bij je overheidsinstelling te horen krijgt dat ie niet meer te registeren is.

- Dan moet je kiezen of je het voertuig zelf naar huis gaat rijden of dat je hem laat verschepen. Verschepen is het makkelijkste. Het land is er aardig op ingesteld dat dingen van ver moeten komen. Een motor versturen vanuit Brisbane naar Melbourne is dan bijvoorbeeld ook maar zo'n $500. Zelf rijden is uiteraard mogelijk, maar daarvoor moet je tijdelijke rego regelen. Als inwoner van Victoria kun je het kenteken van Queensland niet op jouw naam zetten bijvoorbeeld, maar je kunt wel een tijdelijk kenteken krijgen. Echter moet je die tijdelijk rego in elke staat regelen waar je rijdt. Van Sydney naar Melbourne is dus 2 tijdelijke rego's, maar van Queensland naar Melbourne is er al drie. Vlucht + benzine + tijdelijke rego's + slijtage + overnachtingen (en dan tellen we tijd niet eens mee) gaat in mijn geval al heel snel over de $500 heen, dus ik kies voor versturen.

- Normaal heb je in Victoria 14 dagen om een voertuig op kenteken te zetten nadat je hem hebt aangeschaft. Echter als je een unregistered voertuig koopt maakt dat niet uit. Je kunt hem dus op je dooie gemakje repareren, onderhouden, whatever voordat je hem op kenteken laat zetten.

- Op kenteken zetten is simpel. Je hebt wat basis gegevens nodig zoals het VIN en dat papiertje wat je eerder gekregen hebt van de vorige eigenaar heb je ook nodig. Dat is je bewijs dat je de motor op jouw naam mag zetten. Ook moet je meestal een RWC document hebben of zoals ze het in NSW noemen; een Blue Slip.
Houdt er rekening mee dat bepaalde staten specificieke eisen stellen aan voertuigen die nieuw op kenteken gezet kunnen worden. Victoria eist bijvoorbeeld dat auto's (geen motoren) met een compliance date van na 2011 ESP hebben. Hebben ze dat niet dan kan de auto meestal niet geregistreerd worden.

- Uiteraard zijn er extra kosten. Je moet onder andere kenteken platen laten maken en het voertuig moet ter plaatste gecheckt worden tegen de gegevens die je hebt opgegeven. In het geval van een motor zijn deze kosten zo'n $80 maar voor een auto zijn ze hoger. Dit zijn kosten puur voor het opnieuw laten registeren van een voertuig. Rego, TAC, etc. komen er nog bij.
Valt hier nog wat in te sjoemelen? Jazeker. Overdrachtskosten zijn op basis van de waarde van de dagwaarde van het voertuig. Uitzonderingen daargelaten zien ze bij Vicroads in ieder geval de prijs die jij betaald hebt als de dagwaarde. Deze moet je invullen op het aanvraag document en wordt gecheckt tegen datgene wat er op jouw eigendomsbewijs staat. Dat papiertje wat jij en de verkoper samen hebben ingevuld. Hier kun je dus eventueel ervoor kiezen om een ander bedrag in te vullen dan wat je daadwerkelijk betaald hebt. Er staat met grote letters op het aanvraag document dat het opgeven van een verkeerd bedrag strafbaar is, maar zolang je een ietwat plausibel bedrag aanhoudt moet je een knappe jongen zijn om tegen de lamp te lopen.
Dat gezegd hebbende kun je je natuurlijk afvragen of het al de moeite waard is. Op een motor van $7000 praten we over zo'n $250 aan overdrachtskosten. Wil je het ietwat realistisch houden dan bespaar je misschien een paar tientjes.

- En je bent klaar, rijden maar!


Ik zal later nog bevestigen of deze stappen inderdaad kloppen ;)
 
Alice (de Land Rover) is gekocht in Queensland zonder Rego.

Dus heb bovenstaande ook zo doorlopen als ik het zo even snel door lees.

En ook ik heb gekozen voor transport vanwege dezelfde redenen.
 
@Thijsvr , dat is een waardevolle opsomming! Indien mogelijk kan je aangeven hoe je de zaken uit de tweede stap kan checken. Is er een overheidsloket waar je dat kan navragen?
 
@Thijsvr , dat is een waardevolle opsomming! Indien mogelijk kan je aangeven hoe je de zaken uit de tweede stap kan checken. Is er een overheidsloket waar je dat kan navragen?

Het heet een REVS check. Als je dat intypt in Google krijg je allemaal aanbieders die er zo'n $10 tot $15 voor rekenen. De check is echter gewoon een overheidsdienst, maar die aanbieders zijn beter in SEO dan de overheid dus de overheidspagina vind je pas op pagina twee van Google: https://www.ppsr.gov.au/how-quick-motor-vehicle-search
De check is daar $3.40 en je krijgt direct de uitdraai te zien en ook opgestuurd. Dit certificaat kun je ook gebruiken als bewijs dat je een voertuig te goeder trouw hebt gekocht (mocht achteraf blijken dat er iets mis is).

Om de check te kunnen doen heb je het VIN nodig, een uniek nummer wat in het chassis van je auto is geslagen. Bij nieuwere auto's staat het ook vaak in de voorruit.
De website checkt niet of je het juiste VIN hebt ingevoerd, dus triple check dat. In mijn geval stond de motor in Queensland en daar kun je aan de hand van de rego het VIN opvragen. Echter in NSW kan dat bijvoorbeeld niet (kost extra). In zo'n geval zou ik de verkoper om een foto van het VIN vragen zodat er geen fouten in het overtypen kunnen ontstaan en je ook zeker weet dat de verkoper verkoopt wat hij/zij zegt dat ze verkopen.

Op de PPSR uitdraai staat of een voertuig als gestolen geregistreerd staat, of hij afgeschreven is en of er nog financiering op zit. Er staat ook een uitgebreide beschrijving van het voertuig inclusief het motor nummer. In de meeste gevallen niet zo heel belangrijk, maar als iemand een auto verkoopt met nieuwe motor bijvoorbeeld dan kun je controleren of dat wel echt waar is.


Meer nog een algemene tip: VINs zijn geen generieke reeks nummers en letters, maar bevatten heel veel info over het voertuig wat je koopt. Zo kun je bijvoorbeeld zien in welke regio en fabriek je voertuig is gemaakt, wat de maand en het jaar was van productie (handig als er bijvoorbeeld een update was in een specifieke maand van het jaar), en vaak ook welke opties er op je auto zaten af fabriek. Uiteraard kun je dat zien als je bij de auto zelf bent, maar stel dat je niet op de beschrijving van de verkoper alleen wilt afgaan, dan kun je dat checken.
Een ander goed voorbeeld is checken of een dakraam af-fabriek is of achteraf ingebouwd. Af-fabriek dakramen hebben meestal speciale afwateringskanalen in het dak waardoor de kans op lekken en roesten veel kleiner is. Daardoor zijn ze duur als optie. Achteraf een dakraam inbouwen is redelijk makkelijk, je zaagt een gat en gooit er een dakraam in. Stuk goedkoper dan als optie bestellen, maar je mist dan dus die afwatering en het gaat daarom vaak veel eerder lekken/roesten. Of een ander voorbeeld is controleren of een verlaging af-fabriek is (=toegestaan in Australië), of dat iemand voor een paar honderd dollar nieuwe veren onder de auto heeft gegooid om hem te verlagen (=in sommige gevallen niet toegestaan).
Je kunt ook achter verborgen opties komen. Mijn oude BMW had bijvoorbeeld Bluetooth ingebouwd, stond niet in de advertentie en de verkoper wist het ook niet want het stond nergens en het knopje op het stuur deed niks, maar met een speciale toetsencombinatie op de radio kon je het aanzetten. Hoppa, gratis Bluetooth.


Zo, ik ben weer uitgeluld ;)
 
Heeft er iemand ervaring met deze auto:

https://www.carsales.com.au/private/details/Land-Rover-Discovery-3-2006/SSE-AD-4794183/?Cr=9

Hij is net iets boven budget al is het verschil niet overkomelijk. Ik vind hem wel wat mooier dan een Pajero in dezelfde prijscategorie. Vooral interieur, maar ook de terreincapaciteiten zijn natuurlijk fors bij deze auto. Niet onhandig als je van plant bent je in FNQ te gaan vestigen. Ook de 7 zitplekken is nooit weg. Tevens ben ik fan van de diesel variant ipv de benzineslurpende 4.0 v6.

Aangezien ik ook een boot wil hebben lijkt het me geen slechte keuze
 
Heeft er iemand ervaring met deze auto:

https://www.carsales.com.au/private/details/Land-Rover-Discovery-3-2006/SSE-AD-4794183/?Cr=9

Hij is net iets boven budget al is het verschil niet overkomelijk. Ik vind hem wel wat mooier dan een Pajero in dezelfde prijscategorie. Vooral interieur, maar ook de terreincapaciteiten zijn natuurlijk fors bij deze auto. Niet onhandig als je van plant bent je in FNQ te gaan vestigen. Ook de 7 zitplekken is nooit weg. Tevens ben ik fan van de diesel variant ipv de benzineslurpende 4.0 v6.

Aangezien ik ook een boot wil hebben lijkt het me geen slechte keuze

Mooie bak. Heb zelf een Defender dus mag wel wat zeggen denk ik ;) Het is een Engelse auto! En dat is in Japans gericht Australia niet altijd een voordeel. Daarnaast is een Engelse auto soms wat quirky zeg maar ;)

Ik ken de D3 niet echt in detail maar AULRO is een goed Aussie Land Rover forum (of op FB).
Een Google search op Discovery 3 Diesel Problems levert wel wat op. Maar het gaat van: Nooit meer naar Top Auto. Wellicht even kijken of je de versie kunt nemen zonder lucht vering.

De Pajero heb ik me wel flink in verdiept voor ik uiteindelijk 'all in' ging met de Defender. Absoluut een goede keus en een beetje ondergewaardeerd in al het Toyota geweld. Kijk even hoe het zit met de koppeling voor trekken maar geloof dat dit geen probleem was.
 
Last edited:
Ik kwam ook niet echt veel noemenswaardige problemen tegen. dingen als idd de luchtvering die jij beschrijft. keerzijde is wel dat MET luchtvering het heerlijk rijden is. Verder geeft de electronica nog weleens problemen her en der. de HSE versie is de fijnste, echter ook het volst met electronica welke op termijn stuk kan gaan. Maar dat geld voor elke auto. Ik rij nu zelf een VW en heb ook allerlei storingen dus dat zal niet merkgebonden zijn. Ik lees echter wel dat het verschil tussen een d3 en een d4 enorm is. Eigenlijk moet je een d4 nemen maar deze zijn ook meteen 10,000 dollar duurder.

Kortom. een pajero is een veiligere keuze mbt onderhoud en betrouwbaarheid. Maar een d3 is toch wel een wat fijnere verschijning imo. Gelukkig heb ik nog even wat bedenktijd
 
Yep. De Disco is een looker! De Paj de 'veiligere' keuze. Persoonlijk zou ik van de Disco juist de uitvoering nemen met de minste electronica. Dat is ook wat het interweb aanraadt ;)

Slaap er een nachtje (of wat) over. Wij zijn van het idee om een Pajero te nemen door geschoven naar Triton om uiteindelijk voor het uiterste van het uiterste te gaan met een Defender 130 hahaha. Het ligt er helemaal aan wat je er mee wilt gaan doen en wat je gaaf vindt. En daar dan de juiste balans tussen vinden zeg maar :p
 
Yep. De Disco is een looker! De Paj de 'veiligere' keuze. Persoonlijk zou ik van de Disco juist de uitvoering nemen met de minste electronica. Dat is ook wat het interweb aanraadt ;)

Slaap er een nachtje (of wat) over. Wij zijn van het idee om een Pajero te nemen door geschoven naar Triton om uiteindelijk voor het uiterste van het uiterste te gaan met een Defender 130 hahaha. Het ligt er helemaal aan wat je er mee wilt gaan doen en wat je gaaf vindt. En daar dan de juiste balans tussen vinden zeg maar :p

Wat we ermee willen gaan doen: woon -werk verkeer, boot trekken, light tot medium off road rijden in een luxe en stille auto. Dus in principe gaat het dan tussen de disco3 en de pajero, omdat de rest buiten budget valt. Defender is mijn ultieme droom. deze zal er ooit komen als hobby project haha.

Mijn vriendin vind de pajero een mooiere auto dus dat wordt ook nog wat..
 
Met beide auto's kun je een hoop lol beleven en doen wat je er mee wilt lijkt me zo. Dus gezien je laatste opmerking wordt het dan een Pajero hahaha.

(Mijn vriendin vond de Looks van de Disco ook niet zo. Wellicht geen vrouwvriendelijk model?)
 
Back
Top