Het grote auto topic

Zou ook nog wel een keer een originele defender willen hebben als hobby auto, grote kans dat de waarde ook nog gaat stijgen bij een goed exemplaar.
 
Zou ook nog wel een keer een originele defender willen hebben als hobby auto, grote kans dat de waarde ook nog gaat stijgen bij een goed exemplaar.

Ja, ik ben niet echt bang dat ze hard gaan zakken nu er een nieuwe is.

Beetje zoals FJ45’s en gerestaureerde oudere Land Rovers ook weer duur(der) worden. De Defender zakt op carsales ook niet meer echt eigenlijk (mits niet belachelijke kilometers)
 
Over belachelijke kilometers gesproken, onze degelijke Volvo kruipt heel langzaam naar de 4 ton. Was even bang dat we hem moesten verkopen voordat hij het zou halen, maar die laatste 200KM gaat ook nog wel lukken 😎
 
Over belachelijke kilometers gesproken, onze degelijke Volvo kruipt heel langzaam naar de 4 ton. Was even bang dat we hem moesten verkopen voordat hij het zou halen, maar die laatste 200KM gaat ook nog wel lukken 😎

Ik had een Lexus IS200 met 420.000 op de klok in NL, gaf geen krimp, zelfs geen drupje olie. Wel leuk om zulke hoge kmstanden te bereiken.
 
Zoek ook maar eens op: million mile lexus ls 400 op Internet. (Millions Miles is ruim 1.6 miljoen km :oops:)

Gaaf! En ongelooflijk knap. Mijn IS200 kon ook nog wel even voort. Cilinder druk etc was nog erg goed, en de motor liep zijdezacht. De koppeling was wel vervangen maar dat mag ook wel na ruim 3,5 ton. Als ik nog in NL had gewoond had ik hem vast nog gehad. Enige nadeel is dat hij ondanks de 6 in lijn niet erg snel was en best wel benzine zoop. Hij had daarentegen wel een goed onderstel, lag als een blok op de weg.
 
Ik ben mij ook aan het orienteren op een 4WD. Ik hoef niet door bergbeken te crossen, maar makkelijk over gravel roads en fire trail kunnen rijden.
Ik las eerder over de Grand Cherokee van @afterbang. Dat is mij toch iets te groot. Heeft iemand een mening over de normale Cherokee? Verder is de RAV4 of de Suzuki Grand Vitara ook wel een optie.
 
Zoek ook maar eens op: million mile lexus ls 400 op Internet. (Millions Miles is ruim 1.6 miljoen km :oops:)

Hij heeft er wel duizenden dollars in gestoken om hem op de weg te houden. De motor bleef wel lopen, maar er waren de nodige andere dingen die de geest gaven. Nog steeds impressive, maar financieel was het verstandiger geweest om hem eerder weg te doen.

Hij is nu bij Tavarish die hem gaat restaureren geloof ik.
 
Ik ben mij ook aan het orienteren op een 4WD. Ik hoef niet door bergbeken te crossen, maar makkelijk over gravel roads en fire trail kunnen rijden.
Ik las eerder over de Grand Cherokee van @afterbang. Dat is mij toch iets te groot. Heeft iemand een mening over de normale Cherokee? Verder is de RAV4 of de Suzuki Grand Vitara ook wel een optie.

Misschien te klein en te hardcore, maar de nieuwe Suzuki Gimny is blijkbaar erg capabel offroad.

De Subaru Crosstrek is ook een goeie als je vooral een auto zoekt die ook af en toe van het asfalt af kan.

Ik weet verder weinig van SUVs en offroaders, maar dacht die opties in de groep te gooien.
 
Yep as @Thijsvr says: Subaru Outbacks of Foresters (en dergelijke) zijn volgens mij hele fijne opties in het gravelroad segment.

Voor we naar de Grand Cherokee keken heb ik wel wat vooronderzoek naar de gewone Cherokee (het vorige model) gedaan. Gewoon en capabele 4WD en goedkope optie als de styling je bevalt. De nieuwere versie heb ik me niet in verdiept.

RAV4 en grand Vitara ken ik niet echt (qua kwaliteit en dergelijke) maar Toyota en Suzuk, lijkt me niet echt een wilde gok ;)
 
Ik ben mij ook aan het orienteren op een 4WD. Ik hoef niet door bergbeken te crossen, maar makkelijk over gravel roads en fire trail kunnen rijden.
Ik las eerder over de Grand Cherokee van @afterbang. Dat is mij toch iets te groot. Heeft iemand een mening over de normale Cherokee? Verder is de RAV4 of de Suzuki Grand Vitara ook wel een optie.

Grand vitara is zeer capabel offroad, en niet al te duur in aanschaf. rav4 is een heerlijke stille cruiser. Had een 2018 (laatste oude model) als huurauto. Hele goede bouwkwaliteit, goed onderstel en goede afstemming gearbox: altijd laag in toeren waardoor je in alle stilte kunt cruisen. Offroad heb ik niet getest maar de 4wd versie zal prima capabel zijn voor wat jij wilt doen. Ik vond het een fijne auto. Ze zijn wel wat aan de prijs maar de restwaarde zal ook weer hoger zijn. Ook voordeel dat de rav4 auto 2.0 heel zuinig is. 1:16-1:17 is prima haalbaar.
 
@Thijsvr is meer de Subaru man hier. Maar we hebben nog wel een Outback ja. Model nieuwer dan deze trouwens. Ga hem van het weekend te koop zetten. Staan nu 4 auto’s bij het huis. Beetje veel voor 2 mensen. We worden al echte Ozzies; auto’s verzamelen!
 
@Thijsvr is meer de Subaru man hier. Maar we hebben nog wel een Outback ja. Model nieuwer dan deze trouwens. Ga hem van het weekend te koop zetten. Staan nu 4 auto’s bij het huis. Beetje veel voor 2 mensen. We worden al echte Ozzies; auto’s verzamelen!

We hebben in principe dezelfde auto, maar jij hebt wat extra plastic en ground clearance ;)
Ik ben overigens niet echt een Subaru man, maar als je de checklist station-handbak-geen FWD met een beetje vermogen loslaat op Carsales blijft er niet heel veel over. Ik denk niet dat de volgende weer een Subaru wordt.
 
We hebben in principe dezelfde auto, maar jij hebt wat extra plastic en ground clearance ;)
Ik ben overigens niet echt een Subaru man, maar als je de checklist station-handbak-geen FWD met een beetje vermogen loslaat op Carsales blijft er niet heel veel over. Ik denk niet dat de volgende weer een Subaru wordt.

Mocht je trouwens last krijgen van het standaard Subbie issue: central door lock motors kapot of power window motor kapot. >>> powerwin.com.au
Ik heb net een nieuw motortje en een reconditioned window motor gekocht, goedkoper dan van de Wrecker.

Die er even inzetten als ze binnen zijn, verse olie en filtertjes van de Repco, en dan kan die op Gumtree/Carsales. Dan hebben ze in ieder geval niks bijzonders om op af te dingen.
 
Uiteindelijk is het geen Defender geworden. Was al snel duidelijk na jullie mooie verhalen over ofwel kennis van voldoende autotechniek of veel geld voor een hele goede. Ik werd nog even verleid door de Jeep Wrangler die je hier veel ziet rijden maar man wat vragen ze daar veel geld voor.
Uiteindelijk is het ook maar voor een tweede auto maar ik moet straks als het regenseizoen begint wel bijna elke dag van Cairns naar Port Douglas via de prachtige maar erg kronkelige weg langs de oceaan..... De Toyota Corolla had vorig jaar al bewezen dat hij af en toe ook wel eens naast de weg kon belanden dus...Toen we deze week mevrouws auto - de Mitsubishi Outlander - voor service moesten binnenbrengen zagen we het leuke kleine broertje ASX voor een schappelijke prijs (tweedehands) staan en was de beslissing snel gemaakt.
De tropics brengen zo hun eigen problemen mee waaronder de kans op mould, sunscreen stains rond handgrepen (ja echt, ik wist eerst ook niet waarom er daar vaak een witte schijn zat) en...’bat dropping stains’. Sta je niet echt bij stil tot ze je bij de verkoop een hele uitleg geven over een extra behandeling van interieur en exterieur met een speciale coating (MotorOne Hydro) a 1300$ of als je nog 300$ extra ophoest ook inclusief een extra anti roest behandeling (EnviroKote) want ja je woont hier wel aan de kust mijnheer....
Lijkt mij wat overdreven. Of niet? Nu is het zo dat de Corolla vorig jaar onder de mould zat na terugkomen van vakantie en een week afgesloten in de garage (had verhalen gehoord over spinnen dus alles potdicht). En ja de motorkap kon wel een nieuwe verkneuter gebruiken want die had een soort van auto-psoriasis. Veel kreeg ik dan ook niet meer voor dat bakje.
Waar ik wel ja heb tegen gezegd is een extra window tinting, daar had ik al van gehoord en schijnt hier erg standaard te zijn. De zon schijn hier dan ook zowat 300 dagen per jaar :cool:
 
Uiteindelijk is het geen Defender geworden. Was al snel duidelijk na jullie mooie verhalen over ofwel kennis van voldoende autotechniek of veel geld voor een hele goede. Ik werd nog even verleid door de Jeep Wrangler die je hier veel ziet rijden maar man wat vragen ze daar veel geld voor.
Uiteindelijk is het ook maar voor een tweede auto maar ik moet straks als het regenseizoen begint wel bijna elke dag van Cairns naar Port Douglas via de prachtige maar erg kronkelige weg langs de oceaan..... De Toyota Corolla had vorig jaar al bewezen dat hij af en toe ook wel eens naast de weg kon belanden dus...Toen we deze week mevrouws auto - de Mitsubishi Outlander - voor service moesten binnenbrengen zagen we het leuke kleine broertje ASX voor een schappelijke prijs (tweedehands) staan en was de beslissing snel gemaakt.
De tropics brengen zo hun eigen problemen mee waaronder de kans op mould, sunscreen stains rond handgrepen (ja echt, ik wist eerst ook niet waarom er daar vaak een witte schijn zat) en...’bat dropping stains’. Sta je niet echt bij stil tot ze je bij de verkoop een hele uitleg geven over een extra behandeling van interieur en exterieur met een speciale coating (MotorOne Hydro) a 1300$ of als je nog 300$ extra ophoest ook inclusief een extra anti roest behandeling (EnviroKote) want ja je woont hier wel aan de kust mijnheer....
Lijkt mij wat overdreven. Of niet? Nu is het zo dat de Corolla vorig jaar onder de mould zat na terugkomen van vakantie en een week afgesloten in de garage (had verhalen gehoord over spinnen dus alles potdicht). En ja de motorkap kon wel een nieuwe verkneuter gebruiken want die had een soort van auto-psoriasis. Veel kreeg ik dan ook niet meer voor dat bakje.
Waar ik wel ja heb tegen gezegd is een extra window tinting, daar had ik al van gehoord en schijnt hier erg standaard te zijn. De zon schijn hier dan ook zowat 300 dagen per jaar :cool:

Asx, kleine broertje van mijn auto.
Prima wagentjes, enige nadeel wat ik kan noemen is fuel consumption, verder niks op aan te merken.
Windowtint (90%) is een must in de tropics, zou niet meer zonder kunnen. Keramische coating heb ik en is zonder meer aan te raden.
Mitsubishi staat niet bekend om hun goede kwaliteit paint job zoals bijvoorbeeld Mazda, en met de tropische zon bescherm je je auto tegen verkleuring en afbladerende verf. Rust protection is ook wel handig, mijn auto heeft de keramische coating en 0.0 roest, onze focus heeft geen coating en dat ding roest onder onze kont vandaan. We wonen dan ook 150m van het strand dus dat werkt uiteraard ook niet mee. Kortom, zeker niet beknibbelen op coating en window tint, en super dat je de mooiste weg van Australie dagelijks kunt rijden.
 
Suncreenvingers hadden we op onze corolla, onmogelijk te verwijderen en ziet er niet uit. Auto had geen coating.
Onze focus zit geregeld onder de batshit maar meteen rinsen en boenen, coating gaat je daar ook niet mee helpen.
 


OFX
Back
Top