Het grote auto topic

@Tim911 No worries ;) Uiteraard was het brandstof verbruik van de Unimog een dingetje.

De Mog is echt een apparaat voor als we meer comfort nodig hebben dan nu, en/of wat krakkemikkiger worden. We hebben de laatste 20 jaar al verschillende manieren van reizen aan kunnen kijken hier in OZ. Eerst als toerist, nu als bewoner.

En dan ga je plussen en minnen bij elke oplossing. Tent, rooftop tent, trailer, caravan, bus, truck, touringcar. We hebben het allemaal voorbij zien komen, van binnen en buiten gezien of zelf mee ge-experimenteerd. Niets is perfect.

Krappe paadjes in de High Country vs. Gibb River Road in WA. Of weken op pad vs. Weekendje weg. Bij elke vorm van vertier is er een beste oplossing. En dan ook alleen nog voor jou. Andere mensen schudden hun hoofd als ze ons zien slapen in de bak van de Defender. Wij vinden het snel en makkelijk.

Uiteraard is er met de Unimog de ‘Unimog’ factor ;). Dat hij een slok lust klopt ook, maar veel mensen zijn zich niet of minder bewust van het feit dat een Cruiser met een Caravan of Trailer dezelfde verbruik cijfers heeft en veel minder brandstof bij zich kan hebben + als combi minder capabel is (maar als voordeel heeft dat je de trailer af kunt koppelen en met alleen de auto op pad kan)

Elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom. Elke oplossing/keuze is een compromis!
Het uitvogelen van het beste compromis is een avontuur op zich!
 
Last edited:
Er zijn maar heel weinig plug-in hybrides hier helaas. De Holden Volt vind ik zelf het beste. Range extender die de batterij bijlaadt ipv direct de wielen aandrijft. 40-80km range. Enorm overbuilt naar het schijnt en je kunt voor een relatief schappelijk bedrag de accus vervangen mocht dat ooit nodig zijn en in elk gehucht zit wel een Holden dealer die getraind is om ze te onderhouden a een uurtarief wat een heel stuk goedkoper is dan dat van een BMW garage mocht je voor een i3 willen gaan bijvoorbeeld.

Daarbij zijn ze relatief betaalbaar vergeleken met iets nieuwers. Voor rond de $24k kun je ze vinden met minder dan 50k km erop. Het is alleen wat moeilijker om ze te vinden als je bijvoorbeeld een specifieke kleur wilt. Het aanbod is niet uitzonderlijk groot.

Holden Volt.. Hmmm nooit van gehoord en nooit in het 'wild' gezien? Ook niet te vinden op carsales, echt een hidden gem dus.
Het zegt voldoende dat je op carsales alleen op hybrid kunt zoeken en niet op plug in hybrid inderdaad. Dit maakt de zoektocht wel een stuk lastiger. Een Lexus CT bijv is een normale hybrid. Leuke wagens alleen niet echt dynamisch genoeg en ook niet genoeg vermogen. Beetje schaap in wolfskleren idee. We gaan vrolijk verder met zoeken en vergelijken, blijft toch leuk.

Edit: Holden volt. aaah dat is de Opel Ampera, ok nu weet ik waar je het over hebt, top.
 
Ja, je zult waarschijnlijk interstate moeten zoeken voor een Volt. Toyota heeft indertijd gezegd geen plug-in hybrids naar Australië te brengen omdat er geen markt voor is blijkbaar.

Er zijn wel af en toe andere PHEVs te koop, maar die zijn al gauw $40k+.

Als je met PHEV als keyword zoekt op Carsales kun je een beetje zien wat er is.
 
Ja, je zult waarschijnlijk interstate moeten zoeken voor een Volt. Toyota heeft indertijd gezegd geen plug-in hybrids naar Australië te brengen omdat er geen markt voor is blijkbaar.

Er zijn wel af en toe andere PHEVs te koop, maar die zijn al gauw $40k+.

Als je met PHEV als keyword zoekt op Carsales kun je een beetje zien wat er is.

Ja dit komt omdat de overheid er geen klote aan doet dmv grants en belastingvoordeel etc. Die houden liever de fossiele industrie springlevend. Maar idd, als je boven de 40k kom kun je beter doorsparen voor een Model 3, dus zo'n volt is helemaal zo gek nog niet.
 
Voor een overzicht van 100% EV cars in Australia: https://myelectriccar.com.au/evs-in-australia/ (maar geen PHEV’s)

Bedankt voor de link, handig overzichtje. Je ziet ook meteen waar het probleem ligt: de prijs.

Hyundai Kona EV vind ik zelf een mooie wagen, als hij rond de 50k had gekost, nu is het verschil met M3 te klein wat toch de benchmark is op 'betaalbaar' elektrisch rijden. Misschien loont het om afwachtend te zijn omdat de EV's toch gaan zakken in prijs. Te wachten op de VW ID3 die rond de 45-50k zal gaan kosten of soortgelijke alternatieven. Die Holden Bolt heeft wel alle voordelen die een moderne elektrische auto heeft, maar niet het nadeel van een goedkope Leaf met een beperkte range. Ik vind het design niet echt mooi maar het is wel een optie die serieus te overwegen is.
 
Bij prijs moet je, als je vergelijkt met ICE, natuurlijk wel de running cost meenemen (brandstof en onderhoud)
Als jet het vergelijkt met een Model 3 is het uiteraard wel een 1 op 1 vergelijking.

Nissan Leaf en co zijn OK voor erbij. Meeste woon-werk verkeer is gewoon niet zo heel ver, zeker niet in Canberra.
Als 'hoofd' auto niet geschikt, en een Model 3 en Kona wel, de range is voldoende om in 1x van Canberra naar Sydney te komen bijvoorbeeld.
 
Mitsubishi Outlander PHEV is beschikbaar en tegenwoording de Hyundai Ionic plug-in hybrid.
Maar inderdaad, ik vind de Volt wel wat hebben maar zoals voorheen gezegd niet veel voorradig. Ze worden helaas niet meer gemaakt.
Helaas loopt Australie zoals gwoonlijk weer ver achter met de rest van de wereld.
Alhoewel dat voordelen heeft als je van V8's houdt. :)
 
De eerste upgrade voor de Unimog is binnen ;)
Een diesel heater (om de camper te verwarmen) Deze winter gaan we niet halen met een camper body op Matilda the Mog maar ik ga een portable unit maken zo lang.
De diesel heater en een 5 of 10 liter tankje met diesel.
De heater blaast warme lucht in een slang (de zwarte in de foto, maar zoek wel een langere op denk ik) Die slang leidt je je tent in en dan heb je een lekker warme tent in de winter.
Verbruik is iets van een 2 liter per nacht. Dus een 5 of 10 liter tank is dan genoeg voor een (lang) weekend snowboarden.

IMG_7416.jpeg

@Tim911, was jij nu al begonnen met je Truck rijbewijs? Ik moet binnenkort mijn theorie maar eens gaan halen denk ik.
 
De eerste upgrade voor de Unimog is binnen ;)
Een diesel heater (om de camper te verwarmen) Deze winter gaan we niet halen met een camper body op Matilda the Mog maar ik ga een portable unit maken zo lang.
De diesel heater en een 5 of 10 liter tankje met diesel.
De heater blaast warme lucht in een slang (de zwarte in de foto, maar zoek wel een langere op denk ik) Die slang leidt je je tent in en dan heb je een lekker warme tent in de winter.
Verbruik is iets van een 2 liter per nacht. Dus een 5 of 10 liter tank is dan genoeg voor een (lang) weekend snowboarden.

View attachment 1077

@Tim911, was jij nu al begonnen met je Truck rijbewijs? Ik moet binnenkort mijn theorie maar eens gaan halen denk ik.

Nee nog niet helaas. Zou eind januari eigenlijk zijn maar is verplaatst. Hopelijk voor 1 juni mag ik. Overheid he gaat allemaal fantastisch efficient.
 
We hebben opeens een enorm lek ergens in de Focus. Het gekke is dat het alleen gebeurd als het regent maar we kunnen geen lek vinden? Het is aan de bestuurders kant, de hele mat is zeiknat. Onderkant van de auto is helemaal droog en niet verroest, geen idee waar het vandaan komt.
 
We hebben opeens een enorm lek ergens in de Focus. Het gekke is dat het alleen gebeurd als het regent maar we kunnen geen lek vinden? Het is aan de bestuurders kant, de hele mat is zeiknat. Onderkant van de auto is helemaal droog en niet verroest, geen idee waar het vandaan komt.

Weet je zeker dat het geen Land Rover is ipv een Ford 😂

Kan een kittens zijn van de voorruit die het opgegeven heeft. Of... of....

Als het droog is, tuinslang op de auto en iemand in de auto met een goede zaklamp....

succes, dit is vaak lastig te vinden!
 
Kan een kittens zijn van de voorruit die het opgegeven heeft. Of... of....

Heb duidelijk weinig verstand van auto's en lees dit topic dan ook meestal maar half door. Vandaar dat ik dus dacht: kittens?? En uiteraard (?) meteen aan miauwende pluizebollen dacht :D :D :D
 


OFX
Back
Top