Het grote auto topic

Onze Hilux is van 2010 en rijdt als een zonnetje, zonder rookpluimen en 1 op 10 gemiddeld als hij kans krijgt om op te warmen. Wij rijden de meeste kilometres in de bergen dus erg lokaal en op onze kampeerweekendjes. Gemiddeld ook maar zo’n 12000 per jaar. Naar de stad pakken we lekker de train. Dat is niks vergeleken met wat ik in Nederland reed, rond de 70000 per jaar.
 
Maar het punt is dat dit om een nieuwe auto gaat, waarbij je mag verwachten dat de auto aan de normen voldoet., inclusief de DPF.

Na het dieselgate binnen het VAG concern kon het natuurlijk niet uitblijven dat er meerdere fabrikanten sjoemelen met de software om de emissies maar zo laag mogelijk te houden. Idd iets van de laatste jaren bij oudere modellen komt dat niet voor.
 
Voor het dagelijkse verkeer gebruiken we de Honda Insight (hybrid).
Met het gemiddelde verbruik van 4.9l/100km brengt dat het gemiddelde van de LX470 en Insight naar beneden. :)
 
Zag trouwens dat je 4.7 de laatste der Mohikanen is @Wilsil. Diesel (met werkende DPF of niet ;) ) is nu, samen met Hybrids, de toekomst voor de Cruiser. (mijn 5 cilinder wordt al lang niet meer gemaakt trouwens, de V6 in de Jeep is recenter, die zal nog wel even blijven)

 
Zag trouwens dat je 4.7 de laatste der Mohikanen is @Wilsil. Diesel (met werkende DPF of niet ;) ) is nu, samen met Hybrids, de toekomst voor de Cruiser. (mijn 5 cilinder wordt al lang niet meer gemaakt trouwens, de V6 in de Jeep is recenter, die zal nog wel even blijven)


Ik las ergens dat de 300 series helemaal geen V8 meer in de lineup heeft, alleen nog maar 6 cylinders
 
Nee, de V8 4.5 diesel blijft maar de V8 4.6 petrol is verdwenen.
Mijn 4.7 V8 wordt niet meer gemaakt sinds de 200 serie uitkwam.
 
Met de benzine prijzen in dit land kijk ik nooit naar wat tanken kost... Ik heb een 3 liter 6 cilinder en op de snelweg kan ik rond de 600 km op een tank krijgen, maar binnen de stad ben ik tevreden als ik 200 haal.
Tank kost volgens mij iets van $80. De motor is $20 om vol te gooien geloof ik.

Het helpt dat ik relatief weinig rij. Afgelopen jaar maar 5000 km op de auto en misschien 2000 of 3000 km op de motor.

Ik check de liter prijs wel een beetje, maar maak me er ook niet te druk over. Als je 230 liter tankt is het wel aardig om dat bij een El Cheapo pomp te doen, maar tja, als je moet tanken, dan moet je tanken.
 
Nee, de V8 4.5 diesel blijft maar de V8 4.6 petrol is verdwenen.
Mijn 4.7 V8 wordt niet meer gemaakt sinds de 200 serie uitkwam.

V8 diesel verdwijnt ook, wordt een V6


 
Last edited:
Ik check de liter prijs wel een beetje, maar maak me er ook niet te druk over. Als je 230 liter tankt is het wel aardig om dat bij een El Cheapo pomp te doen, maar tja, als je moet tanken, dan moet je tanken.

Ik probeer altijd te tanken bij de kleine local owned stations, hier tanken ze hem nog voor je af ook. Je krijgt een kortingscoupon en je betaald maar iets meer dan bij United. No brainer voor mij.
 
Last edited:
Er is nieuws! De nieuwe Defender:
Ik dacht, daar hebben jullie als outbackers vast een mening over ;)

Persoonlijk vind ik de styling wel aardig. Het is niet zoals de oude Defender, maar ik vind er wel leuke elementen aan zitten.
Ik zit meer met alle electronica. Ik snap dat ze mee moeten met de tijd, maar ik heb her en der het idee dat ze gekke keuzes gemaakt hebben. De Toyota 4Runner bijvoorbeeld moest ook mee met de tijd, maar daar hebben ze bewust dingen gescheiden gehouden. Wel schermen en dergelijke, maar tegelijkertijd ook nog gewoon een normale handrem en grote knoppen die je met handschoenen kunt bedienen. Daarmee kom je wel thuis als de electronica ermee ophoudt.

In deze nieuwe Defender zitten dingen als een achterbak die je uit kunt spoelen, maar de deurhendel is elektrisch. Als die het in the middle of nowhere begeeft met een volgeladen achterbak ben je dan redelijk over de zeik. Of de stalen velgen als standaard, wat inderdaad handig is als je serieus offroad wilt gaan, maar dan ook luchtvering (standaard op de 110). Het is leuk dat je 75 mm omhoog en 45 mm omlaag kunt, maar met een lekke balg of een compressor die niet meer wil houdt het snel op. Het digital driver's display is hetzelfde verhaal. Er staat een lullige zekering tussen jou en kritieke motorinformatie.

Anyways, door dat soort dingen voelt het voor mij meer als een typische "lifestyle vehicle" dan de echte go-anywhere 4x4 wat de originele Defender was. Maar goed, daar zit het geld niet. LR zal aan deze versie ongetwijfeld meer verdienen. Als het niet aan de auto zelf is, dan is het wel aan de cameraatjes, sensors, schakelaartjes, schermen en andere electronica die het nét na de garantie periode begeeft :p
 
Er is nieuws! De nieuwe Defender:
Ik dacht, daar hebben jullie als outbackers vast een mening over ;)

Persoonlijk vind ik de styling wel aardig. Het is niet zoals de oude Defender, maar ik vind er wel leuke elementen aan zitten.
Ik zit meer met alle electronica. Ik snap dat ze mee moeten met de tijd, maar ik heb her en der het idee dat ze gekke keuzes gemaakt hebben. De Toyota 4Runner bijvoorbeeld moest ook mee met de tijd, maar daar hebben ze bewust dingen gescheiden gehouden. Wel schermen en dergelijke, maar tegelijkertijd ook nog gewoon een normale handrem en grote knoppen die je met handschoenen kunt bedienen. Daarmee kom je wel thuis als de electronica ermee ophoudt.

In deze nieuwe Defender zitten dingen als een achterbak die je uit kunt spoelen, maar de deurhendel is elektrisch. Als die het in the middle of nowhere begeeft met een volgeladen achterbak ben je dan redelijk over de zeik. Of de stalen velgen als standaard, wat inderdaad handig is als je serieus offroad wilt gaan, maar dan ook luchtvering (standaard op de 110). Het is leuk dat je 75 mm omhoog en 45 mm omlaag kunt, maar met een lekke balg of een compressor die niet meer wil houdt het snel op. Het digital driver's display is hetzelfde verhaal. Er staat een lullige zekering tussen jou en kritieke motorinformatie.

Anyways, door dat soort dingen voelt het voor mij meer als een typische "lifestyle vehicle" dan de echte go-anywhere 4x4 wat de originele Defender was. Maar goed, daar zit het geld niet. LR zal aan deze versie ongetwijfeld meer verdienen. Als het niet aan de auto zelf is, dan is het wel aan de cameraatjes, sensors, schakelaartjes, schermen en andere electronica die het nét na de garantie periode begeeft :p

Ja ik werd net al doodgegooid met alle nieuwe youtube updates.

Zitten mooie opties op, camera's onder de auto dat je kunt zien of er ruw parcours aan komt en beter te tackelen, en platte bodemplaat. Verder vind ik hem niet echt mooi en veel te luxe voor een Defender. Misschien dat als ik hem in het echt zie het beter oogt, maar zo in de video's vind ik het design niet super geslaagd, doe me dan de oude versie maar. Ook een 4 cilinder?? Downsizing is een ding maar een 4 cilinder in een Defender is vloeken in de kerk.

Het is een beetje een PC Hooft cruiser geworden ipv de hardcore spartaanse defender. Maar ze zijn uiteraard niet gek bij LR en wat @Thijsvr ook al zegt, de markt is uitgekeken op spartaanse auto's, hij moet alles kunnen en alle opties moeten aanwezig zijn. Wat dat betreft denk ik dat dit dan wel een prima keuze kan zijn voor veel mensen.
 
Hier zullen nog wel boeken over vol geschreven worden op Facebook en dergelijke. Het geeft wel aan hoe beroemd/berucht de originele Defender is. Als zoveel mensen een mening hebben over de nieuwe, dan was er iets speciaals met de oude :)

Kort door de bocht; het is een beetje als de originele kever en de huidige. Net zoals ik de new Mini en de new Fiat 500 hartstikke leuke auto's vind, maar niet te vergelijken met eigenaarschap van de originele. Iedereen die de originele Mini gereden heeft weet wat ik bedoel. De huidige heeft dezelfde naam, maar andere doelgroep, kostenplaatje enz. enz.

Er is waarschijnlijk weinig mis met deze Defender qua capabilities off road. Het is qua beleving wel een heel andere auto dan de oude, ik krijg nog steeds complimenten, vragen, enthousiaste reacties en uiteraard grappen over betrouwbaarheid en olie lekken enz. enz. als ik ergens parkeer of langs rij. En rijden is ook nog echt rijden. Jij bent de baas en je moet haar met wat overtuiging maar ook liefde de juiste kant op sturen, schakelen enz. Dat is gewoon iets wat je met nieuwere auto's gewoon niet zo snel hebt.

Rij je een Ferrari; dan krijg je wellicht geïnteresseerde blikken, maar ook jaloezie en dergelijke. Weinig mensen zullen je een duim omhoog geven. Rij je een nieuwe Defender... dan zullen veel mensen het verschil niet eens zien met een Discovery of een Patrol bijvoorbeeld. Mijn huidige Defender (gebouwd tot 2017) en mijn Series 1 (gebouwd vanaf 1948) hebben echt een bloedlijn, de huidige Defender heeft 0.0% van die technische bloedlijn, behalve wat stylings kenmerken. Wederom hetzelfde als de new Beetle of the new Mini.

Ik zelf heb niets tegen de auto zover, (al vind ik @Thijsvr commentaar to the point) maar ik zie het voor mijzelf als een auto naast mijn huidige Defender, niet als een vervanger. De Series 1, de Defender 130, zijn onderdeel van de familie geworden. Die doe je niet weg. Terwijl de Subaru en de Jeep vervoermiddelen zijn.



Niet dat deze Defender niet capabel is, maar gewoon omdat de oude versie een emotionele waarde heeft die nieuwe auto's (nog) niet hebben.
 


OFX
Back
Top