Het grote auto topic

Ja, een Defender zou perfect bij je passen, de prijzen worden er niet minder om op het moment. Maar er is ook genoeg te koop voor aantrekkelijkere prijzen. De 110 is meestal het meest aantrekkelijk qua prijs, want meeste aanbod.

De foto die je geplaatst hebt is van de 'Puma' Defender, het laatste model met het meest luxe dashboard. Voor de puristen al niet meer een echte Land Rover want met Ford Transit diesel motor en 6-versnellingsbak.

Wij hebben het model daarvoor, met nog het echte vierkante Land Rover dashboard en de laatste (en verassend degelijke) door Land Rover ontworpen motor. De TD5. Klinkt als een trucker die net een zwaar shaggie te veel heeft gerookt, en waar wij Greenies de uitstoot van compenseren door geen vlees te eten, geen kinderen te hebben en bomen te planten in ons eigen reservaat in Queensland...

Dit is ons dashboard, al heeft iemand hier al een moderner stuur er op geschroefd. Die nep airbag bobbel hoort niet.
27.jpg


De vents aan de onderkant zijn een afterthought, het is een plastic bak die er later tegenaan geschroefd is en de airco bevat. Het model hiervoor (de 300tdi) heeft hetzelfde dashboard maar dan zonder die airco bak)
De bediening voor de airco is rechts onderin weg gefrommeld (nog net te zien op de foto door het stuur heen) De twee draaiknopjes zitten voorbij je knie, zijn onmogelijk te zien tijdens het rijden en je moet een beetje voorover hangen om er goed bij te kunnen. De bediening voor fan speed is gelijk aan die voor kouder of minder koud. Dus op de tast weet je nooit helemaal zeker of je de juiste knop hebt. Altijd even aan draaien en kijken welk effect het heeft om te weten welke je had. F.a.n.t.a.s.t.i.s.c.h. stukje Engels design!

Ter info, de 'niet-airco' luchtkanalen boven op en ergens ver onder het dashboard doen niet mee in de airco toestand. Die zijn volledig apart en kunnen gewoon op warm staan terwijl de airco op koud staat. De luchtkanalen/verwarming/blower bedien je met de lompe schuif knoppen links en rechts van het stuur/klokken gebeuren. Links de fan speed. (na drie jaar weet ik nog steeds niet of elke klik van die schuif nu eigenlijk iets doet) en rechts warm/koud en lucht boven/beneden. De verwarming werkt best OK trouwens, de Engelsen hadden meer prioriteit voor warm, dan voor koud gok ik.

Het dashboard is jaren 70 maar dapper tot 2007 gevoerd 😊 I love this car!



Daarna kwam dit:
Een sier randje om de klokken (Heresy!) En verwarming/airco in één! De airco/verwarming ziet er dan beter uit, echt heel goed werken schijnt tie nog steeds niet te doen ;)

1 ding wat altijd gebleven is, is de handrem die in je been prikt. Maar voor lange afstanden dubbel dienst doet als een voetsteun, om even je linker voet lekker hoog weg te zetten.

defenderdash-720x380.jpg


Vrienden van ons hier in Canberra hebben een (ook rode!) Defender Puma. Het is dus een gebruik om hem af te zeiken met zijn Ford Transit koeriers uitvoering van de Defender.

Grappig feitje; ondanks dat Land Rover de Ford motor getransplanteerd heeft in de Defender vanaf 2007 hebben ze wel het klassieke olie lekken weten in te bouwen in een motor die van zichzelf heel degelijk is eigenlijk. Gaaf hè! Die Engelsen kunnen er wat van!
 
Last edited:
We kregen afgelopen zondag een meticulously goed onderhouden, 15 jaar oude Subaru Forrester zomaar gratis in de schoot gegooid. Vriendin heeft erfenis gekregen en wil ervan af zonder eraan te verdienen. Ja, daar gaan je groene opvattingen ...

Je bent vrij om een donatie te doen aan ons stukje compensatie bos in Queensland, elke keer als we iets aan CO2-indulgence doen moeten we Noosa Landcare wat laten planten in onze 'tuin'. We hebben nog een paar hectare vrij om te beplanten ;) Wil je best een certificaat opsturen :)
 
I'll keep it in mind.
Ik heb een nieuwe foto geplaatst van de Niva's middenconsole (geen idee hoe daar nou een Defender in terecht kwam, must be wishful thinking). Het mooiste was toch wel die 3! poken 🤔
 
Goeie deal! Maar niet voor de verkoper.

Beetje bij leggen!

Wij hebben een pookje minder omdat een Defender niet naar 2x4 kan. Hij is altijd 4x4
Toyota's en dergelijke hebben meestal 1 pookje wat 2wd en 4wd Hoog en Laag bedient. Dus dat is iets 'efficiënter' Maar ik vind het Lada idee wel goed hoor. Duidelijke scheiding van functie!
 
M'n vader had ook een TD5. Geel kenteken 90. Jaren in gereden en verkocht met winst. De huidige eigenaar is nog steeds in contact met m'n vader, maar heeft hem recentelijk zelf ook te koop gezet. De 90 was net als voor m'n vader z'n daily. Hij doet hem nu weg, want hij heeft een... Model 3 gekocht ;)

Ik vond het echt een leuke auto en vanalles mee beleeft, maar de itch is nu echt wel gescratched voor mij. Ik ben onder de indruk van jullie fascinatie voor al die spartaanse hobbelbakken. Als ik afschuwelijk veel geld zou hebben zou ik op een Xpdite uitje op komen dagen in een G63 AMG 6x6 of een neon gele 4x4² haha.
 
M'n vader had ook een TD5. Geel kenteken 90. Jaren in gereden en verkocht met winst. De huidige eigenaar is nog steeds in contact met m'n vader, maar heeft hem recentelijk zelf ook te koop gezet. De 90 was net als voor m'n vader z'n daily. Hij doet hem nu weg, want hij heeft een... Model 3 gekocht ;)

Ik vond het echt een leuke auto en vanalles mee beleeft, maar de itch is nu echt wel gescratched voor mij. Ik ben onder de indruk van jullie fascinatie voor al die spartaanse hobbelbakken. Als ik afschuwelijk veel geld zou hebben zou ik op een Xpdite uitje op komen dagen in een G63 AMG 6x6 of een neon gele 4x4² haha.

En toch ben jij er ook wel voor in de wieg gelegd op een bepaalde manier. Je houdt niet van de nieuwe generatie motorfietsen om redenen die als ‘nostalgie’ bestempeld zouden kunnen worden. ;)

En voor mij is de Defender geen daily. Ik rij met heel veel plezier met de Jeep bijvoorbeeld. En kan me ook goed voorstellen dat ik zo’n Grand Cherokee een beetje zou ‘helpen’ met een lift en wat meer metaal er omheen voor wat 4x4 werk. Verdomd comfortabel en capabel.

Maar het aankomen op een parkeerplaats of camping en altijd gelijk goedkeurende blikken krijgen of een vriendelijk praatje (om over de Defender wave onderweg nog maar te zwijgen) Dat is er met een Jeep Grand Cherokee of een NisYotasubishi niet bij ;)
 
Dat is zo. Hier om de hoek staat een goed opgetuigde 110 in het antraciet en elke keer denk ik "het zijn toch wel echt dikke auto's".

De nieuwe Jeep Gladiator is iets waar ik oprecht mezelf nog wel in zie rijden hier. Vroeger vond ik de Wrangler maar een wanstaltig Amerikaans onding. Vulgair met zo'n dikke V8 op de offroad dagen. Het was ook altijd een bepaald type wat er in reed.
Maar inmiddels snap ik ze beter. Ze missen absoluut die Britse ingetogenheid, maar het voelt als de juiste hoeveelheid spartaansheid. En dat je de deuren eraf kunt halen is geweldig. Ik zie mezelf er wel mee naar het strand rijden in de zomer. De Wrangler doet me minder, ik wil een bak waar je een wetsuit of iets dergelijks in kunt gooien.

Hoe cool is dit met ook die jerrycans: https://www.caranddriver.com/news/amp27062557/jeep-wayout-concept-2019-moab-easter-jeep-safari/
 
De Jeep Wrangler/Gladiator is zeker de enige auto die je nieuw kunt kopen en een vergelijkbare filosofie er op na houdt. Maar dan op zijn Amerikaans zeg maar in plaats van op zijn Engels :)

De 5 deurs Wrangler vind ik wel mooi. Maar oh oh wat zijn het eigenlijk kleine auto’s. De ruimte binnen is echt heel beperkt. Maar de looks zijn goed. Het publiek wat ze rijdt vaak net iets the ‘FREEDOM!’ De adelaars komen je tegemoet zeg maar Hahahaha

De Gladiator is een goede toevoeging aan het assortiment. En kan over het algemeen ook best de goedkeuring wegdragen in de Defender 130 community. (En van mijzelf ook) Al is het alleen maar omdat de prijzen gunstiger zijn dan de auto die ze (heresy again!) nu Defender noemen.
 
En vandaag even de Unimog een uurtje aandacht gegeven. Maar even wat meer plaatjes want tot nu toe was dat summier
(Mag de Unimog eigenlijk wel in het Auto topic... aangezien het een Truck is?)

Zicht vanuit mijn kantoor als ik over mijn schouder kijk :)

IMG_7218.jpeg


Vooraanzicht, de BBQ grill voor de normale grille heb ik verwijderd. Vond ik zelf niet mooi. De LED bar gaat waarschijnlijk naar het dak/zonneklep of op de bumper ergens.
IMG_7219.jpeg


De BBQ grille naast de auto:
IMG_7230.jpeg


Eén van de unieke Unimog features!
Als je goed kijkt zie je dat de as niet in het midden van het wiel uitkomt maar bovenin 'de velg'. Dit zijn portal axles. Aan het eind van de as zit een mini-tandwielhuis die het wiel in het midden aan drijft. Naast minder kracht op de assen, want het de tandwielen verlagen het aantal toeren per minuut en versterken daar mee het koppel, geeft het ook veel meer bodemvrijheid onder de as. Er is ruim 50 centimeter vrije ruimte onder het laagste punt! De bodemplaat zit debiel hoog, maar is klaarblijkelijk toch regelmatig geraakt aan de verf te zien o_O
IMG_7227.jpeg


Even binnen kijken. De grote knop rechts boven op het dashboard is 2x4, 4x4, 4x4 met Diff locks.
IMG_7221.jpeg


8 versnellingen, wat zeg maar 4 versnellingen aan de lage kant zijn (de 4 is zijn 1e versnelling zeg maar. 1-2-3 zijn lager dan een normale 1e versnelling)
Wat mist er dan? Er zit geen achteruit op deze pook!
IMG_7225.jpeg


Geen nood, daar hebben we een apart pookje voor. Vorwärts! und Ruckwärts! (In Duits is alles met een uitroepteken hahaha)
IMG_7226.jpeg

Een apart pookje, doet me aan de Niva denken @Emulate !

In het midden van het dashboard (sorry voor de bewogen foto) een display met lampjes die laat zien in welke versnelling je zit. Altijd handig!
IMG_7223.jpeg


De eerste dingen die ik nu ga doen zijn waarschijnlijk geluid- en warmte isolatie (warmte buiten houden) van de cabine. In de laatste foto zie je onder het dashboard een metalen bak, daarachter ligt de motor. Je begrijpt wel wat er met die plaat gebeurd. A: wordt warm B: will act like a speaker membrane. En aangezien er (nog) geen aircon inzit, willen we warmte vermijden.

Verder dus die LED balk een nieuw plekje geven, en eens kijken of we een roof console kunnen maken voor radio en dergelijke.
Liefst twee normale autostoelen erin (of liever nog luchtvering), en een klein koelkastje in het midden voor een koele verfrissing.
Iets met de instap, want Miss Bang heeft nu een ladder nodig, en een ander kleurtje zou fijn zijn. Dat wordt gewoon met een roller en kwast, dat past wel bij de truck.

Zo, zijn jullie weer op de hoogte ;)
 
Stoer ding, alleen lijkt ie wel onpraktisch groot (dan denk ik vooral aan smalle dirt roads of bochtige wegen). Je zit wel lekker hoog met goed uitzicht, inderdaad net als in een truck. Dat is dan weer het voordeel. We zagen rond de Kerst in de Snowies nog een campervan op basis van Unimog. Die had veel bekijks! Pas als je ernaast staat besef je hoe groot ze zijn.
 
Stoer ding, alleen lijkt ie wel onpraktisch groot (dan denk ik vooral aan smalle dirt roads of bochtige wegen). Je zit wel lekker hoog met goed uitzicht, inderdaad net als in een truck. Dat is dan weer het voordeel. We zagen rond de Kerst in de Snowies nog een campervan op basis van Unimog. Die had veel bekijks! Pas als je ernaast staat besef je hoe groot ze zijn.

Uiteindelijk is de hoogte vaak hetgeen waar je het meest op moet letten. De draaicirkel is maar iets groter dan van de Defender. Wielbasis een half metertje meer. Maar met de camper erop wordt het allemaal wat hoger en dan moet je af en toe op gaan letten op overhangende takken. Maar uiteindelijk gebruikt men ze ook in de Vic High Country als brandweer wagen. Dus het moet passen, al heb ik afgelopen voorjaar in Vic al wel eens gekeken van: Dat kan best krap worden met een Unimog. Het wordt vast een leer-curve ;)

We houden de Defender ook zeker aan, wat de meeste mensen zien als een enorme bak, is nu opeens een leuk compact kampeer autootje!

Unimog-for-ADA.jpg
 
Last edited:
Ik ben zeker gefascineerd door de Unimog, vond ze als klein kind al vet en we zagen ze elk jaar weer als we op vakantie gingen naar Oostenrijk. Ik had ook zo'n SIKU schaalmodel.

Ze zijn giga groot en enorm lomp. Ik zou er zelf om die redenen geeneen hoeven te hebben, want volgens mij gaat er dan juist veel plezier verloren, plus dat het een enorme duit extra kost om van A naar B te komen.

Als hobby project daarentegen is het denk ik het vetste project maar je maar kunt verzinnen. Zoals deze firetruck hierboven: Tja dat ziet er toch wel heel dik uit. Ik snap zeker dat dit een uitdagend project is voor de hobbyist. En ik hoop dat je hem helemaal opbouwt zoals bovenstaand @afterbang

Heb je je vrachtwaggel rijbewijs al intussen?
 
On another note, in NL hebben ze heel veel stekkerauto's vanwege het voorheen gunstige belastingstelsel voor deze voertuigen. Bij een x aantal van deze auto's kun je ook een beperkte range elektrisch rijden. Bijvoorbeeld 50km en daarna schakelt ie over op benzine. Of gecombineerd om gebruik te drukken. Op zich zou zoiets voor ons ook werken, omdat de prijzen wat lager zijn en wij met een range van 50km onze dagelijkse km's gewoon elektrisch kunnen doen.

Tips, tricks, aanbevelingen hier in OZ?
 
plus dat het een enorme duit extra kost om van A naar B te komen.

Wel eens een Toyota V8 (Diesel of Benzine) gereden met een trailer/caravan erachter? ;)

Kijk, het is duidelijk een tweede optie.
We hebben de Defender, we hebben de Unimog.

Voorlopig zal de Defender de boventoon voeren in gebruik. Maar in de winter de High Country in? Of tegen dat ik 55/60 ben de maanden in de Top End? Dan kan de Unimog wel eens winnen ;)

En zoals je al zei, het is een geinig hobby project 😁
 
Wel eens een Toyota V8 (Diesel of Benzine) gereden met een trailer/caravan erachter? ;)

Kijk, het is duidelijk een tweede optie.
We hebben de Defender, we hebben de Unimog.

Voorlopig zal de Defender de boventoon voeren in gebruik. Maar in de winter de High Country in? Of tegen dat ik 55/60 ben de maanden in de Top End? Dan kan de Unimog wel eens winnen ;)

En zoals je al zei, het is een geinig hobby project 😁

Ik bedoelde het absoluut niet als kritiek, want het is een hobby en een hobby mag nou eenmaal geld kosten. En als je er lekker aan kunt bouwen om de truck zo te krijgen zoals jij dat wilt en dan over een x aantal jaar Oz door kan crossen. Dan zou ik dat zelf ook liever doen in een compleet naar eigen smaak opgebouwde Mog dan in een Landcruiser V8 ( tegen die tijd v6 hybrid) met sleurhut erachter.
 
On another note, in NL hebben ze heel veel stekkerauto's vanwege het voorheen gunstige belastingstelsel voor deze voertuigen. Bij een x aantal van deze auto's kun je ook een beperkte range elektrisch rijden. Bijvoorbeeld 50km en daarna schakelt ie over op benzine. Of gecombineerd om gebruik te drukken. Op zich zou zoiets voor ons ook werken, omdat de prijzen wat lager zijn en wij met een range van 50km onze dagelijkse km's gewoon elektrisch kunnen doen.

Tips, tricks, aanbevelingen hier in OZ?

Er zijn maar heel weinig plug-in hybrides hier helaas. De Holden Volt vind ik zelf het beste. Range extender die de batterij bijlaadt ipv direct de wielen aandrijft. 40-80km range. Enorm overbuilt naar het schijnt en je kunt voor een relatief schappelijk bedrag de accus vervangen mocht dat ooit nodig zijn en in elk gehucht zit wel een Holden dealer die getraind is om ze te onderhouden a een uurtarief wat een heel stuk goedkoper is dan dat van een BMW garage mocht je voor een i3 willen gaan bijvoorbeeld.

Daarbij zijn ze relatief betaalbaar vergeleken met iets nieuwers. Voor rond de $24k kun je ze vinden met minder dan 50k km erop. Het is alleen wat moeilijker om ze te vinden als je bijvoorbeeld een specifieke kleur wilt. Het aanbod is niet uitzonderlijk groot.
 


OFX
Back
Top