Het grote auto topic

Weet je zeker dat het geen Land Rover is ipv een Ford 😂

Kan een kittens zijn van de voorruit die het opgegeven heeft. Of... of....

Als het droog is, tuinslang op de auto en iemand in de auto met een goede zaklamp....

succes, dit is vaak lastig te vinden!

Nee het is echt een Ford last time we checked 🙈

Het moet een seal oid zijn maar om het voorraam maar ook de zijruit is kurkdroog. Heb gekeken tijdens hevige regenval maar kom niks vinden, behalve natte voeten. Echt een raadsel.
 
Nee het is echt een Ford last time we checked 🙈

Het moet een seal oid zijn maar om het voorraam maar ook de zijruit is kurkdroog. Heb gekeken tijdens hevige regenval maar kom niks vinden, behalve natte voeten. Echt een raadsel.
Bij onze Jetta in Nl kwam het via de luchtkanalen. Bladeren onder motorkap leidden water in aanvoer en dan zo binnen
Hier in Aus via kapotte rubbers van de koffer. Auto staat op een helling, neus naar beneden en dan langzaam vijvers vooraan...
Water vindt altijd ergens een weg. Bron kan totaal ergens anders zitten
 
Bij onze Jetta in Nl kwam het via de luchtkanalen. Bladeren onder motorkap leidden water in aanvoer en dan zo binnen
Hier in Aus via kapotte rubbers van de koffer. Auto staat op een helling, neus naar beneden en dan langzaam vijvers vooraan...
Water vindt altijd ergens een weg. Bron kan totaal ergens anders zitten

Yep, water is vaak moeilijk te vinden. Waterslang en alles wat suspicious is nalopen met de waterslang er op. Maar het kan echt op allerlei manieren binnenkomen. Voor de Defender is er een 35 pagina's tellende 'water ingress manual' addendum. En meestal zit de oplossing er nog niet tussen. Het is trouwens een raadsel waarom ze die stappen niet al in de fabriek doen.... Maar dat is vast een te simpel idee hahaha. Defenders :)
 
Ik heb het idee dat het ergens vanachter de wielkast vandaan komt, want heb de tuinslang op de auto gezet en nergens was er een lek te bespeuren. De auto is helemaal behandeld tegen roest en alle zwakke plekken zijn aangepakt en ook daar geen lekken.

Misschien moet het wiel er maar eens af om de wielkast te inspecteren. Bodemplaat is
Zgan, en deze heeft ook anti roest treatment gehad. Blijft een mysterie.
 
Ik heb het idee dat het ergens vanachter de wielkast vandaan komt, want heb de tuinslang op de auto gezet en nergens was er een lek te bespeuren. De auto is helemaal behandeld tegen roest en alle zwakke plekken zijn aangepakt en ook daar geen lekken.

Misschien moet het wiel er maar eens af om de wielkast te inspecteren. Bodemplaat is
Zgan, en deze heeft ook anti roest treatment gehad. Blijft een mysterie.
Hmm. Wielkast is niet het eerste waar ik zou zoeken. Maar ja... je moet wat.

Ik zou zeker goed rondom de voorruit testen, en de bak waar ruitenwissers e.d n zitten. Plus deuren. En de onderzijde van de deuren. Het water wat via de zij ruit de deur in lekt moet er aan de onderkant weer uit kunnen. En dat moet dan eigenlijk via de bovenzijde van de dorpel weer weg kunnen. Maar mag niet naar binnen natuurlijk.
 
Al een paar keer ‘langs’ gereden. Moet maar eens een keer stoppen denk ik ;)

Absoluut, niet al te moeilijke 4WD tracks (nergens een winch nodig bv.) - wel enkele serieuze beklimmingen en afdalingen waar je low gear wilt gebruiken :)
 
Absoluut, niet al te moeilijke 4WD tracks (nergens een winch nodig bv.) - wel enkele serieuze beklimmingen en afdalingen waar je low gear wilt gebruiken :)

Een klim waar je bij voorbaat een winch nodig hebt zijn gelukkig redelijk zeldzaam (zolang het droog is) Ik heb de winch als verzekerings premie ;)

Als low gear niet nodig is dan is het niet echt ;)
 
Snel voor alles op slot gaat een Led Lightbar opgepikt voor de Defender, die gaan we van het weekend maar eens aansluiten denk ik. Nu we weer richting de winter gaan wordt het risico om in het donker te moeten rijden groter. Iets wat we tot in extreme mate proberen te vermijden trouwens. De hoofd reden om niet extra verlichting op de Defender te hebben was om de verlokking van 's avonds rijden nog kleiner te maken.

Maar soms is het niet anders, en dan is alleen twee goede LED koplampen toch net wat mager. Afgelopen weekend belde een maatje me: Heb je tijd, ik heb een issue in de Cotter area (state forest net buiten Canberra met een paar korte maar serieuze stukjes 4x4 erin, waar ook de camping is die sommige laatst bezocht hebben)
Dus ik op weg, had hij zijn aandrijfas gebroken op het steilste stuk, het liep al tegen 6 dus tegen de tijd dat we zijn gebroken tailshaft omhoog gebonden hadden en ik hem omhoog getrokken had op een van de steilste hellingen in die regio was het pikkedonker.
Op de weg terug moet je dan letterlijk de kangaroos, wombats en emus ontwijken. Dus dat was de druppel, soms kom je in situaties terecht waar in het donker rijden niet te vermijden is.

Voor degene die op de camping waren met het Canberra uitje: De emus liepen ook op de campground (3 volwassen Emu's) De wombats en kangaroos lopen op die weg naast de camping.
 
Last edited:
Van de week weer voor de zoveelste keer gestruikeld over het rego gebeuren hier. Wellicht een combi van teveel auto's die af en toe ook nog als loaners ingezet worden om vrienden zonder vervoer uit de brand te helpen. Dit keer was de de Suby shopping cart weer eens te laat voor een nieuwe rego... Maar na maar een paar dagen (per ongeluk) illegaal gereden te hebben laten we hem nu maar even uit de rego. We rijden nu niet veel meer en hebben alternatieven met Rego genoeg. Een paar weken daarvoor bleek ik gewoon de Defender uit rego te hebben gelaten...
Nu maar recurring items in mijn agenda gezet voor de Jeep en de Land Rover. De Suby gaat een beetje in en uit rego depending on the needs. Dus die is altijd at risk voor een missing rego :D

Verder de verlichting op de Defender op orde gebracht, en volgens mij nog volgens alle verwarrende staat per staat verschillende regels ook. Niet boven op de bullbar, niet hoger dan de koplampen, een een ADR goedgekeurde light bar.

light.jpeg

Verder een tegenvallertje, wilde de Unimog even aan de kant zetten maar toen ik de sleutel omdraaide gebeurde er 0.0.
De accu's lijken de geest gegeven te hebben, wellicht een lekstroompje... Maar zou jammer zijn, dat is toch al gauw 600 dollar accu...

IMG_7627.jpeg

De acculader zag ze niet eens meer als accu, dus het laad process wilde niet starten (die acculader is to smart for its own good ;) )
Maar na een tip van een maatje staan ze nu toch te laden. Wellicht kan ik ze nog gebruiken om af en toe een keer te starten, en tussentijds onder lading houden, tot we de Unimog echt gaan rijden ( rijbewijs...) dan moeten er maar nieuwe in. Fingers crossed dat ze nog een beetje wil om te leven hebben!
 
Update: De accu's een tijd aan de lader gehad en zojuist de Unimog gestart en even aan de kant gezet :) Ze staan nu weer verder door te laden. Hopelijk kunnen ze nog even mee!
IMG_7649.jpeg
 
Nieuwe bandjes voor de Jimny gekocht.
Een maatje groter 215/75/15 Hankook Dynapro ATs. Zitten helaas op een Freelander wiel maar dat gaan we veranderen.
En dat voor maar $350 voor alle 4, brand new. :up:
 
Nieuwe bandjes voor de Jimny gekocht.
Een maatje groter 215/75/15 Hankook Dynapro ATs. Zitten helaas op een Freelander wiel maar dat gaan we veranderen.
En dat voor maar $350 voor alle 4, brand new. :up:

Had laatst ook voor 400 dollar of zo, 4 Jeep wielen met banden. Ik had alleen banden nodig. Maar dit was goedkoper en makkelijker. Had niet eens een banden boer nodig. Kon ze zo zelf omgooien met wiel en al 👍
 
Nieuwe bandjes voor de Jimny gekocht.
Een maatje groter 215/75/15 Hankook Dynapro ATs. Zitten helaas op een Freelander wiel maar dat gaan we veranderen.
En dat voor maar $350 voor alle 4, brand new. :up:

Pfoe, ik betaal meer per band 🤪 Lekker goedkoop zo'n Jimny 🙂
 
Pfoe, ik betaal meer per band 🤪 Lekker goedkoop zo'n Jimny 🙂

De Defender banden zijn ook meer dan 500 het stuk ;)

Om over de Unimog maar te zwijgen 😭😭😭 Goede banden dan. De ex-leger banden zijn niet duur maar niet de beste voor echt off-road.
 
Had niet eens een banden boer nodig. Kon ze zo zelf omgooien met wiel en al 👍

Dat gaat hier niet lukken, PCD Jimny is 139.5, PCD Freelander is 120 dus dat past niet. Heb de bead van 1 band al gebroken, nu nog proberen om de band er af te krijgen.
Ik heb de rims te koop staan voor $100 voor alle vier en 2 banden van de Jimny zij ook nog goed dus misschien krijg ik daar ook nog wat voor.

Moet nog nieuwe banden voor de LX470 hebben, die zijn dan weer $390 per stuk.
 
Denk dat de banden voor de Defender zo duur zijn omdat het een aparte maat is. Toen ik ze bestelde bij de banden boer zij die: ‘...Die maat bestaat niet...’ Ik: ‘Jawel’ Hij: ‘Nee joh’. Ik: ‘Jawel...’ Hij bellen, en ja hoor, ze bestaan.

De maat is niet standaard voor een Defender maar net iets breder en hoger. Dat geeft je net weer wat meer ruimte onder het diff maar niet zo gek dat de gearing en kilometerteller niet meer kloppen.
 
Pajero verloor wat olie, laten repareren (sealring) en meteen beurt erachteraan. Ook EGR block cable geinstalleerd zodat de EGR klep gesloten blijft met als gevolg dat de motor nu schoner en efficienter loopt. Schoon in de zin dat er geen soot meer ophoopt. Volgende klus: intake manifold clean 😵 en 2 inch lift kit met 20mm spacers om 285/70/17s patrol GU wielen kwijt te kunnen
 


OFX
Back
Top