Het grote auto topic

Nog een gek Patrol idee:
De 3.0d ploft nog wel eens. Die zijn goedkoper. Koop die met een geplofte motor. Wissel motor. Of met een hele motor en wacht tot tie ploft. Dan Motor wissel.

De M57 wordt ook vaak in de Defender gebouwd. Past goed. (Land Rover was zelfs even van BMW)
Naar zoiets zit ik wel te kijken, ik zag een 105 series met geplofte motor voor peanuts maar dan moet je ook een transplant engine met gearbox etc kopen. Auto is geen probleem maar zoek een bedrijf die die conversies kan doen, dus alle tips zijn welkom.
 
Naar zoiets zit ik wel te kijken, ik zag een 105 series met geplofte motor voor peanuts maar dan moet je ook een transplant engine met gearbox etc kopen. Auto is geen probleem maar zoek een bedrijf die die conversies kan doen, dus alle tips zijn welkom.
Ja dat zijn vaak shed projecten (build not bought is een goed channel voor je nu ;) )
 
Naar zoiets zit ik wel te kijken, ik zag een 105 series met geplofte motor voor peanuts maar dan moet je ook een transplant engine met gearbox etc kopen. Auto is geen probleem maar zoek een bedrijf die die conversies kan doen, dus alle tips zijn welkom.
Zelf beetje knutselen? Ik weet niet of je een technische achtergrond hebt? Of technisch onderlegd bent.

Dat zou toch wel een leuk projectje kunnen zijn. Motor wissel.dan moeten inderdaad wel een motor en onderdelen beschikbaar zijn. En een juiste handleiding.

Ik zelf heb een keer (lang lang geleden) een twee liter uit een Opel calibra in een Corsa gelegd. Was leuk om te doen als je de tijd hebt.(toen wel). Corsatje kwam daarna goed van de plek af.
De wens is nog eens een klein voorwiel aangedreven autotjes om te toveren in achterwiel aangedreven. Maar dat is toekomst, als het er al ooit van komt. Maar...ik wijk af.
 
Last edited:
Zelf beetje knutselen? Ik weet niet of je een technische achtergrond hebt? Of technisch onderlegd bent.

Dat zou toch wel een leuk projectje kunnen zijn. Motor wissel.dan moeten inderdaad wel een motor en onderdelen beschikbaar zijn. En een juiste handleiding.

Ik zelf heb een keer (lang lang geleden) een twee liter uit een Opel calibra in een Corsa gelegd. Was leuk om te doen als je de tijd hebt.(toen wel). Corsatje kwam daarna goed van de plek af.
De wens is nog eens een klein voorwiel aangedreven autotjes om te toveren in achterwiel aangedreven. Maar dat is toekomst, als het er al ooit van komt. Maar...ik wijk af.

Ik ben geen knutselaar en totaal niet technisch. Als in: dit soort werk. Basic repairs, brake and rotors wisselen en cv als het echt moet lukt wel, maar verder heeft het mijn interesse ook niet echt. De conversions zijn niet heel straight forward dus besteedt dit liever uit. Ook om het direct legaal en engineered te hebben.
 
50k voor een chevy V8 met een 4 speed auto. Best prijzig niet?
Ik zeg altijd. Iets is duur, of het kost veel geld. Dat zijn twee verschillende dingen ;)

Ik kan niet beoordelen of het duur is. Maar het is wel reteveel geld.

Als je die 50k bij je aankoop budget legt kun je vast een fijne frisse 200 series of Patrol kopen.

Dat is denk ik ook de reden dat je dit veel als shed jobs ziet. De motor en bak zijn niet de echte kosten. Uurloon nekt je. Van de garage, voor de certificaten enz. Elk uur is 100 dollar op zijn minst. Dat gaat gewoon heel hard. Als je het zelf kunt (en dat kunnen wij niet) dan is het een beetje buiten bereik lijkt het.
 
Ik zeg altijd. Iets is duur, of het kost veel geld. Dat zijn twee verschillende dingen ;)

Ik kan niet beoordelen of het duur is. Maar het is wel reteveel geld.

Als je die 50k bij je aankoop budget legt kun je vast een fijne frisse 200 series of Patrol kopen.

Dat is denk ik ook de reden dat je dit veel als shed jobs ziet. De motor en bak zijn niet de echte kosten. Uurloon nekt je. Van de garage, voor de certificaten enz. Elk uur is 100 dollar op zijn minst. Dat gaat gewoon heel hard. Als je het zelf kunt (en dat kunnen wij niet) dan is het een beetje buiten bereik lijkt het.

Het is erg duur, ze lieten al blijken het komende jaar vol geboekt te zitten dus kunnen vragen wat ze willen. En ik ben met je eens dat iets wat veel geld kan kosten niet duur hoeft te zijn, iets met goedkoop is duurkoop etc.
Ter vergelijking: een toko in Perth doet dezelfde engine en gearbox conversie en kost 25k.
Toko in Brisbane doet een conversie met 6 speed ZF auto, nieuwe aircon en Ford Turbo Barra engine voor 22k.

Dus ja, het is duur. Maar je hebt gelijk, het zijn veel shed jobs en het uurloon alles bij elkaar opgeteld nekt je. Er is een ander bedrijfje in WA welke drive in drive out conversions doet met de turbo diesel uit de 100 series voorzien van automaat. Hij kan het vrij snel doen en laat me de prijs weten, ben ik wel benieuwd naar. Dit schijnt veruit de goedkoopste optie te zijn. Rond de 10-12k incl motor heb ik me laten vertellen.

Als ik die 50k al had had ik het inderdaad aan een nieuwe auto besteed, maar bijvoorbeeld als je die barra conversie als voorbeeld neemt (ik weet het het is geen diesel, maar wel bijna 300pk) = 22k, + een 105 series petrol van zeg 14k. Barra NA conversion start bij 17k trouwens. Dan voor 10k je 4 inch lift met 35's, nieuwe radius arms, versterkte diff housing en remote res shocks.

Dan heb je min of meer voor 47k een offroad touring weapon MET solid axles. (je kan de lift etc ook altijd later doen) waarmee je alles kunt tackelen, kijk eens wat je voor dat budget voor 76, 79, of 200 series hebt. Stock standaard ouder apparaat waar je dan ook nog van alles aan moet verspijkeren. En ik weet dat de 105 series een 20 jaar oude auto is maar met rust protection of een wrap/ rhino clear coat kom je een heel eind. En een nieuwe gearbox, engine en aircon unit doet hierin natuurlijk ook wonderen.
 
Last edited:
Ik ben geen knutselaar en totaal niet technisch. Als in: dit soort werk. Basic repairs, brake and rotors wisselen en cv als het echt moet lukt wel, maar verder heeft het mijn interesse ook niet echt. De conversions zijn niet heel straight forward dus besteedt dit liever uit. Ook om het direct legaal en engineered te hebben.
Hmm ja dan wordt het toch lastiger en is het ook wel veiliger om het uit te besteden. Het moet toch een voertuig worden wat gebruikt gaat worden. Dan wil je niet elke week onder die auto moeten kruipen voor herstel of modification van je eigen, betere bak en braad werk😄😉.
 
Hmm ja dan wordt het toch lastiger en is het ook wel veiliger om het uit te besteden. Het moet toch een voertuig worden wat gebruikt gaat worden. Dan wil je niet elke week onder die auto moeten kruipen voor herstel of modification van je eigen, betere bak en braad werk😄😉.

Voor de veiligheid en betrouwbaarheid lijkt me dat geen overbodige luxe nee. Ik zit nog in de onderzoeksfase, en heb alle tijd. Eerst even wachten tot de VIN van mijn batterij bak binnen komt, die hoop ik toch binnen 2-3 weken te krijgen. Dan rustigen verder rondneuzen voor een 4WD opties, het uitzoeken is vaak net zo leuk als het daadwerkelijk doen.
 
Het is erg duur, ze lieten al blijken het komende jaar vol geboekt te zitten dus kunnen vragen wat ze willen. En ik ben met je eens dat iets wat veel geld kan kosten niet duur hoeft te zijn, iets met goedkoop is duurkoop etc.
Ter vergelijking: een toko in Perth doet dezelfde engine en gearbox conversie en kost 25k.
Toko in Brisbane doet een conversie met 6 speed ZF auto, nieuwe aircon en Ford Turbo Barra engine voor 22k.

Dus ja, het is duur. Maar je hebt gelijk, het zijn veel shed jobs en het uurloon alles bij elkaar opgeteld nekt je. Er is een ander bedrijfje in WA welke drive in drive out conversions doet met de turbo diesel uit de 100 series voorzien van automaat. Hij kan het vrij snel doen en laat me de prijs weten, ben ik wel benieuwd naar. Dit schijnt veruit de goedkoopste optie te zijn. Rond de 10-12k incl motor heb ik me laten vertellen.

Als ik die 50k al had had ik het inderdaad aan een nieuwe auto besteed, maar bijvoorbeeld als je die barra conversie als voorbeeld neemt (ik weet het het is geen diesel, maar wel bijna 300pk) = 22k, + een 105 series petrol van zeg 14k. Barra NA conversion start bij 17k trouwens. Dan voor 10k je 4 inch lift met 35's, nieuwe radius arms, versterkte diff housing en remote res shocks.

Dan heb je min of meer voor 47k een offroad touring weapon MET solid axles. (je kan de lift etc ook altijd later doen) waarmee je alles kunt tackelen, kijk eens wat je voor dat budget voor 76, 79, of 200 series hebt. Stock standaard ouder apparaat waar je dan ook nog van alles aan moet verspijkeren. En ik weet dat de 105 series een 20 jaar oude auto is maar met rust protection of een wrap/ rhino clear coat kom je een heel eind. En een nieuwe gearbox, engine en aircon unit doet hierin natuurlijk ook wonderen.
Wat ik zelf wel eens merk als je 'down the rabbit hole' gaat is dat je soms uit oog verliest wat je eigenlijk wilde. Wat zijn je requirements.
Het is goed om uit te zoeken en te 'free wheel-en' het is ook goed om af en toe weer om te kijken en te beseffen waarom je dit wilde, of wat je wilde. Soms is de originele invalshoek achterhaald, soms is die juist en ben je afgedwaald.

Ik moest daar even aan denken omdat je een paar keer aanhaalde vooral naar diesel te kijken/diesel voor vele van deze autos de enige juiste keus is. Daar sluit een Barra conversie dan niet zo bij aan. Dan heb je een dorstige motor, iets waar je sommige auto's uit je originele lijstje voor afstreepte zeg maar. Maar het is uiteraard jouw zoektocht, en wellicht heb je nieuwe inzichten gekregen en ga je een andere kant op. Alles kan.

Uiteindelijk is het om onderdelen en support te krijgen (in de outback) vaak het handigst om origineel te blijven is mijn gevoel. En dan wellicht je geld uitgeven aan een motor revisie, bak revisie en turbo en ECU upgrade bijvoorbeeld. Dan ben je voor hetzelfde of minder geld klaar.

Ik denk ook wel eens, een M57 in de Defender zou het wel een ruige bak maken. En dan zie ik dat ze de originele TD5 moeiteloos naar het dubbele vermogen tunen (en nog steeds betrouwbaar, je kunt ook naar 3 of 4x origineel maar dat is wellicht wat te gek voor normaal gebruik) en dan denk ik, die weg is simpeler en goedkoper. Plus je houdt de originele motor. (die onwijs goed klinkt, 5 inline diesel) Ongeveer 2500 dollar voor nieuwe turbo plus nieuwe intercooler, 2-3 uurtjes ECU inregelen en hopla, gaan met die banaan. Maar voor Rego en onderdelen nog steeds origineel!

Zomaar een idee, zeg niet dat dit de beste oplossing is. Voor iedereen is dat weer anders!
 
En dan even maffer dan maf:

Land rover Series 1 (die ik nog heb staan) met een OM605 diesel
De ruitenwisser kan niet tegen de wind opboksen hahaha
 
Wat ik zelf wel eens merk als je 'down the rabbit hole' gaat is dat je soms uit oog verliest wat je eigenlijk wilde. Wat zijn je requirements.
Het is goed om uit te zoeken en te 'free wheel-en' het is ook goed om af en toe weer om te kijken en te beseffen waarom je dit wilde, of wat je wilde. Soms is de originele invalshoek achterhaald, soms is die juist en ben je afgedwaald.

Ik moest daar even aan denken omdat je een paar keer aanhaalde vooral naar diesel te kijken/diesel voor vele van deze autos de enige juiste keus is. Daar sluit een Barra conversie dan niet zo bij aan. Dan heb je een dorstige motor, iets waar je sommige auto's uit je originele lijstje voor afstreepte zeg maar. Maar het is uiteraard jouw zoektocht, en wellicht heb je nieuwe inzichten gekregen en ga je een andere kant op. Alles kan.

Uiteindelijk is het om onderdelen en support te krijgen (in de outback) vaak het handigst om origineel te blijven is mijn gevoel. En dan wellicht je geld uitgeven aan een motor revisie, bak revisie en turbo en ECU upgrade bijvoorbeeld. Dan ben je voor hetzelfde of minder geld klaar.

Ik denk ook wel eens, een M57 in de Defender zou het wel een ruige bak maken. En dan zie ik dat ze de originele TD5 moeiteloos naar het dubbele vermogen tunen (en nog steeds betrouwbaar, je kunt ook naar 3 of 4x origineel maar dat is wellicht wat te gek voor normaal gebruik) en dan denk ik, die weg is simpeler en goedkoper. Plus je houdt de originele motor. (die onwijs goed klinkt, 5 inline diesel) Ongeveer 2500 dollar voor nieuwe turbo plus nieuwe intercooler, 2-3 uurtjes ECU inregelen en hopla, gaan met die banaan. Maar voor Rego en onderdelen nog steeds origineel!

Zomaar een idee, zeg niet dat dit de beste oplossing is. Voor iedereen is dat weer anders!

Nee dat klopt helemaal, ik zou zelf niet voor een barra engine kiezen, en eigenlijk ook niet voor welke andere engine dan ook van andere merken. Het klinkt allemaal leuk maar uiteindelijk gaat het om bruikbaarheid en reliability. Ik gaf dit alleen aan als voorbeeld wat het kostenplaatje wordt mocht je zo'n conversie willen doen, tov een stock standard 76/200 series. Ik weet wel nu dat een VDJ V8 swap veel te lastig en dus ook kostbaar is.

Down the rabbit hole is iets wat ik niet wil, aangezien de auto alleen in het weekend gebruikt wordt kan ik rustig zien waar de gebreken liggen en dan dingen gaandeweg aanpassen of veranderen.

De 4.2 diesel uit de 105 series is reliable, maar heeft geen turbo. Je kunt er een aftermarket turbo op schroeven maar dit komt de reliability niet ten goede. Veel auto's worden geadverteerd met: " let op, heeft aftermarket turbo" dit is niet voor niks. Dat is by far de goedkooptie optie, maar niet aan te raden omdat er veel problemen kunnen optreden.
Voor mij zou de enige optie de 4.2-litre 1HD-FTE Turbo diesel uit de 100 series zijn, mocht ik zoiets ondernemen. Precies om wat je aangeeft: als je remote parts nodig hebt moet je bij Toyota blijven, en niet afdwalen naar andere merken. Plus dat de conversie heel straight forward en niet moeilijk is en dus ook minder duur. Je bent dan nog steeds een soort van factory standaard en je hebt nog steeds de fuel economy en dus range voor outback touring. Komt ook bij dat ik het een beetje vloeken in de kerk vind: een toyota met een holden of ford motor. Mwaah. Maar het is leuk dat de opties er zijn.

Met jouw Defender zou ik er ook niet al teveel aan verbouwen, lekker standaard houden en misschien een nieuwe turbo erop.
 
En dan even maffer dan maf:

Land rover Series 1 (die ik nog heb staan) met een OM605 diesel
De ruitenwisser kan niet tegen de wind opboksen hahaha

Bizar!! Ik heb ook het idee dat hij elk moment het stuur in zijn handen kan hebben, moet je kijken hoe dat ding beweegt in de eerste 10 sec van de video.
 
En dan even maffer dan maf:

Land rover Series 1 (die ik nog heb staan) met een OM605 diesel
De ruitenwisser kan niet tegen de wind opboksen hahaha
Hoe dik ook, dit vindt ik persoonlijk echt zonde van de auto. Persoonlijke mening uiteraard.
 


OFX
Back
Top