Het grote Kampeer topic

Als ik die twee filmpjes zo zie dan kunnen we dus wel een trailer > 1500 ATM pakken, zolang de towball download maar niet over de 150KG gaat.

In ons geval is het dus simpel. We kunnen een trailer met een ATM van 2000KG nemen, zolang we niet over de 1500KG heengaan. Dus een MDC forward fold mag dan wel (de Explorer Forward Fold bijvoorbeeld weegt leeg 1340kg enige is dat de towball download 152kg is ipv 150...) maar dan kan er dus heel weinig in de trailer zelf.
 
De vraag is of je een trailer van 2 ton achter jouw auto moet willen hangen. Ik denk dat dat veel te zwaar is. Het zou gerust kunnen, maar of het lekker rijdt en veilig is? Bijv Pajero is een echte 4x4 en kan theoretisch 3 ton trekken, maar 2.5 ton in de praktijk is echt wel het maximum.

Sorry las het verkeerd, 1500 kg moet kunnen maar je kan geen water etc meenemen. En let ook op de gvm van het voertuig.
 
Okay, we zijn er uit nadat we een dagje rondgelopen hebben bij zowel mdc en Camel. Het wordt deze: https://www.marketdirect.com.au/off-road-caravans/aus-rv-superlite-offroad-camper-trailer/ wat dus een AusRV is. Zit tegen de bovenkant van ons budget aan en als we een koelkast, solar en heet water erbij gooien zitten we echt wel op de Max.

Vergeten we dan nog iets wat we echt nodig hebben?

Overigens ga ik die dude nog wel even lastig vallen voor een propere demo op vrijdag. Wil toch wel even kunnen zien hoe dat ding open en dicht gaat zeg maar...
 
Okay, we zijn er uit nadat we een dagje rondgelopen hebben bij zowel mdc en Camel. Het wordt deze: https://www.marketdirect.com.au/off-road-caravans/aus-rv-superlite-offroad-camper-trailer/ wat dus een AusRV is. Zit tegen de bovenkant van ons budget aan en als we een koelkast, solar en heet water erbij gooien zitten we echt wel op de Max.

Vergeten we dan nog iets wat we echt nodig hebben?

Overigens ga ik die dude nog wel even lastig vallen voor een propere demo op vrijdag. Wil toch wel even kunnen zien hoe dat ding open en dicht gaat zeg maar...
Nice pick Mooie maat voor achter de Rav. Is het inpakken en meenemen (oftewel zie ik hem over 2 weken?) Of op de wachtlijst?
 
Nice pick Mooie maat voor achter de Rav. Is het inpakken en meenemen (oftewel zie ik hem over 2 weken?) Of op de wachtlijst?
Levertijd is 4 weken. Ga vrijdag nog wel even bij hem kijken hoe het ding opgezet en afgebroken wordt, maar je gaat 'm dus niet zien over 2 weken helaas.
 
Okay, we zijn er uit nadat we een dagje rondgelopen hebben bij zowel mdc en Camel. Het wordt deze: https://www.marketdirect.com.au/off-road-caravans/aus-rv-superlite-offroad-camper-trailer/ wat dus een AusRV is. Zit tegen de bovenkant van ons budget aan en als we een koelkast, solar en heet water erbij gooien zitten we echt wel op de Max.

Vergeten we dan nog iets wat we echt nodig hebben?

Overigens ga ik die dude nog wel even lastig vallen voor een propere demo op vrijdag. Wil toch wel even kunnen zien hoe dat ding open en dicht gaat zeg maar...
Anderson plug, deep cycle battery en trailer brake assist.
 
Anderson plug, deep cycle battery en trailer brake assist.

En als je voor een deep cycle ga ga dan voor een lithium, je hebt al 100amp voor 450 tegenwoordig, maar elke cent waard. Langere levensduur, veel sneller laden en je kunt 100% van de battery benutten zonder schade aan je battery aan te richten zoals bij een AGM waarbij je effectief maar 50% capaciteit kunt benutten en die je na 2/3 jaar weer moet vervangen.
 
Check even of je normale plug op de auto en op de trailer al niet een 12v pin heeft, dan zou de Anderson plug wellicht niet nodig zijn? Waarschijnlijk niet hoor, meeste auto/trailers hebben de flat 7 pin plug en die heeft geen aux 12v.

 
Check even of je normale plug op de auto en op de trailer al niet een 12v pin heeft, dan zou de Anderson plug wellicht niet nodig zijn? Waarschijnlijk niet hoor, meeste auto/trailers hebben de flat 7 pin plug en die heeft geen aux 12v.

Flat 7 idd. En ik moet die sowieso even laten checken, want volgens mij is nr5 verstopt (als in onbruikbaar gemaakt)
 
Er gaat een nieuwe wereld van camping jargon voor mij open. Anderson plug, deep cycle batteries. Poeh!
Misschien een domme vraag, maar hoe laat je de batterij op die in de trailer aan de koelkast hangt. Gaat dat ook via de alternator, of laat je die alleen op met een zonnepaneel of vastgehaakt aan een stopcontact op de camping?
 
Er gaat een nieuwe wereld van camping jargon voor mij open. Anderson plug, deep cycle batteries. Poeh!
Misschien een domme vraag, maar hoe laat je de batterij op die in de trailer aan de koelkast hangt. Gaat dat ook via de alternator, of laat je die alleen op met een zonnepaneel of vastgehaakt aan een stopcontact op de camping?
Kan allemaal ;)

De Anderson plug is een universeel type stekker om stroom kabels te koppelen.
Die plug brengt dan de spanning/stroom naar die 2e accu als je rijdt (vanaf de alternator)
Maar een solar panel op de trailer is ook een mooie optie. Een combinatie is nog mooier 😉
 
Er gaat een nieuwe wereld van camping jargon voor mij open. Anderson plug, deep cycle batteries. Poeh!
Misschien een domme vraag, maar hoe laat je de batterij op die in de trailer aan de koelkast hangt. Gaat dat ook via de alternator, of laat je die alleen op met een zonnepaneel of vastgehaakt aan een stopcontact op de camping?
Bij ons zit voor de batterij van de trailer een smart charger. Die zorgt dat batterij zorgvuldig opgeladen wordt simpel gezegd (voor de moeilijke uitleg: even googelen. Heeft te maken met smart alternators, profiel van je batterij,...; maar maakt ook dat je solar rechtstreeks kan koppelen aan je batterij zonder omvormer). En de batterijen zijn 2 deepcycle AGM batterijen. By the way: kijk toch uit met goedkope lithium batterijen. Vaak hebben ze ook een goedkoop Battery Managment System (weer nieuw jargon 😋; ik heb het ook maar van horen zeggen van een 4WD specialist) en geven ze je niet de power en lifecycle als vermeld.
Thuis zit de trailer met een timer aan het stopcontact en krijgt de batterij elke dag uurtje stroom zodat batterijen gegarandeerd boven de minimale 50% zitten en dus de levensduur verlengen (of niet verkort, wat je wil). Koelkast staat natuurlijk uit. Dag voor vertrek gaat koelkast en power constant aan.
Onderweg wordt trailer batterij opgeladen via auto via Anderson plug.
Op camp kunnen we off grid via zonnepanelen (via Anderson plug trailer) of op een powered site via stopcontact.
 
Bij ons zit voor de batterij van de trailer een smart charger. Die zorgt dat batterij zorgvuldig opgeladen wordt simpel gezegd (voor de moeilijke uitleg: even googelen. Heeft te maken met smart alternators, profiel van je batterij,...; maar maakt ook dat je solar rechtstreeks kan koppelen aan je batterij zonder omvormer). En de batterijen zijn 2 deepcycle AGM batterijen. By the way: kijk toch uit met goedkope lithium batterijen. Vaak hebben ze ook een goedkoop Battery Managment System (weer nieuw jargon 😋; ik heb het ook maar van horen zeggen van een 4WD specialist) en geven ze je niet de power en lifecycle als vermeld.
Thuis zit de trailer met een timer aan het stopcontact en krijgt de batterij elke dag uurtje stroom zodat batterijen gegarandeerd boven de minimale 50% zitten en dus de levensduur verlengen (of niet verkort, wat je wil). Koelkast staat natuurlijk uit. Dag voor vertrek gaat koelkast en power constant aan.
Onderweg wordt trailer batterij opgeladen via auto via Anderson plug.
Op camp kunnen we off grid via zonnepanelen (via Anderson plug trailer) of op een powered site via stopcontact.
Dit dus idd. Nu moet ik alleen nog een Anderson plug gaan knutselen aan de Rav4... Of ik laat het even door een specialist doen (/me kijkt naar @afterbang )
 
Dit dus idd. Nu moet ik alleen nog een Anderson plug gaan knutselen aan de Rav4... Of ik laat het even door een specialist doen (/me kijkt naar @afterbang )
Bij de jeep heb ik het laten doen maar kwam er later achter dat het vrij simpel zelf te doen is via hier. DIY pakket online besteld en enkele dagen later was het er. Dus bij de Outlander was het op uurtje uiteindelijk zelf gefikst.
 
Last edited:
Onze 2nd battery zit nu standaard achterin de auto en laadt dus op als we rijden. Als we gaan kamperen hangen we hem nog een nacht aan de stroom zodat hij goed vol zit. Op campsite zorgt solar panel ervoor dat batterij niet leeggetrokken wordt. @FritsC zie hier de uitleg over deep-cycles batteries: https://www.batteryworld.com.au/news/expert-advice/2020/why-do-i-need-a-deep-cycle-battery
Zit er waarschijnlijk tussen, maar voor de zekerheid/meelezers, een relais of charger tussen de auto battery en de auxiliary battery is wel aan te bevelen.
1) Een charger laad de AGM accu op de juiste manier op (anders dan de auto battery) 2) Voorkomt dat de fridge zowel de auxiliary en starter battery leeg trekt. Liever lauw drankje dan niet kunnen starten.
 
Zit er waarschijnlijk tussen, maar voor de zekerheid/meelezers, een relais of charger tussen de auto battery en de auxiliary battery is wel aan te bevelen.
1) Een charger laad de AGM accu op de juiste manier op (anders dan de auto battery) 2) Voorkomt dat de fridge zowel de auxiliary en starter battery leeg trekt. Liever lauw drankje dan niet kunnen starten.

Relais is onmisbaar, maar beter is een bcdc of DC-DC charger.
 


OFX
Back
Top