Het grote Kampeer topic

Hier nog een ander gevalletje red tape/Australia op zijn smalst.
Maar niets met kamperen te maken dus zal het wel een keer in ons topic beschrijven als het achter de rug is.
 
Right. Campertrailer is er (al sinds woensdag) en is de afgelopen drie dagen natgespoten om de water dichtheid te vergroten (weathering). Woensdag komen de twee batterij en wat andere zaken in de auto en als alles volgens plan gaat, halen we samen met @afterbang vrijdag het boat rack eraf. Dat ding voegt alleen maar gewicht toe en niks wat we daarop zouden willen de komende tijd.
Nu de grote vraag van Q: welk heet water systeem zouden jullie toevoegen? Ik heb een $300 voucher van BCF, dus bij voorkeur uit hun catalogus.

@FOL - ik heb overigens wel een in hoogte verstelbare trekhaak erop zitten nu.
 
Heet water. Gas of electrisch? (ik gok dat je gas doet)
Joolca is een veel gezien merk met goede recensies, niet te koop bij BCF, maar gok dat als je aan het kamperen slaat je echt nog wel een bestemming vindt voor die voucher.

 
Heet water. Gas of electrisch? (ik gok dat je gas doet)
Joolca is een veel gezien merk met goede recensies, niet te koop bij BCF, maar gok dat als je aan het kamperen slaat je echt nog wel een bestemming vindt voor die voucher.


zou ook voor een Joolca gaan, of een bazooka als je het wat primitiever wil aanpakken (werkt goed schijnt het! )
 
Bij onze camper trailer zat een pakket met een Smartek (Lite). Ik heb het voorlopig alleen nog thuis uitgeprobeerd, niet onderweg. Doet zijn werk maar de bedieningknoppen zijn flimsy plastic en vielen er meteen af. Dat gaf niet veel vertrouwen. Ik heb ze ondertussen vastgezet en verbindingen van de waterslangen vervangen door snelkoppelingen zodat alles nu netjes in....2 jerrycans past 😎. Onze trailer heeft namelijk plaats voor 2 jerrycans die we (op korte trips) in principe niet gebruiken voor petrol of water (watertank van 100l zit er al onder, extra tank achter -welke ook dient om towball weight te verminderen- van 80l)
Hier een vergelijking tussen Joolca en Smartek. Ze zeggen dat het niet biased is maar Snowys verkoopt wel de Smartek (trouwens goede online shop, levert snel).
Wat deze jongen doet vind ik trouwens ook best slim.
Hier de jerrycans:
B033755F-C2C3-424E-8661-1D2C76D7D9BF.jpeg

F6FACB69-0B45-4718-8881-3592DD65342C.jpeg
 
Het ligt eraan waarvoor je heet water wilt. Wij hebben waterzak op het dak voor een douche. Wordt behoorlijk heet maar dop lekt weleens en ik zag pas dit systeem: https://yakima.com/products/roadshower Voor de afwas koken we gewoon een pannetje water.
De goede oude solar shower ;) Gok dat met een familie van 4, Zwerver op zoek is naar iets meer. Maar de ROI op een Solar Shower is bruut goed. En je kunt hem ook vullen met water wat je op de stove even opgewarmd hebt.

Die Yakima is een beetje wat @Tim911 ook bedoelde met de bazooka 💥
 
Grom... Wanneer is canvas droog?


Uitleg: Ik moet de campertrailer afbreken, want woensdag moet die mee naar de 4WD bouwtoko om wat dingetjes toe te voegen (o.a. een extra Anderson plug). Maar dauw enzo gedurende de dag... en nu is het alweer 16 graden, dus dat levert dan weer dauw op t.o.v. de 23 graden gedurende de dag. En ik ben paranoïde dat het canvas gaat schimmelen....
 
Grom... Wanneer is canvas droog?


Uitleg: Ik moet de campertrailer afbreken, want woensdag moet die mee naar de 4WD bouwtoko om wat dingetjes toe te voegen (o.a. een extra Anderson plug). Maar dauw enzo gedurende de dag... en nu is het alweer 16 graden, dus dat levert dan weer dauw op t.o.v. de 23 graden gedurende de dag. En ik ben paranoïde dat het canvas gaat schimmelen....
Ken het gevoel. Ben ook paranoïde.
Komt er nog bij dat wij de trailer niet bij ons thuis kunnen openvouwen. Straat is behoorlijke helling net zoals korte oprit. Dus willen we na een tocht de trailer drogen moeten we bevoorbeeld naar parkeerterrein van JCU rijden.
 
Last edited:
Canvas droogt echt heel matig op. Heel matig.

Beste optie (denk ik)

Dicht doen net voor je naar die toko gaat. Daar staat tie weer open. En dan weer alleen even dicht als je terug rijdt en dan thuis weer open.
 
Wat zijn jullie ervaringen met portable koelkasten, behalve dat ze veel te duur zijn?

Aan de ene kant las ik dat Engel je van het is, aan de andere kant mensen die ook daar weer problemen mee hebben en dan is het kassa. Sommige zweren bij Waeco anderen branden het af. Sommige vinden de Kings juist prima omdat daar een Danfoss (secop) compressor op zit.

Die Kings spreekt wel aan. Prachtige prijs. 2 jaar garantie...hmm omdat het crap is? Veel negatieve reviews op productreview, maar wat heeft dan wel een okay review met meer dan 3 reviews? niks echt...

Vraag me ook af of 90L geen overkill is...hah. Zelfs offgrid gaan zou ik prima om de 3 dagen boodschappen doen. Echt ver weg van een fatsoenlijke plaats doen we toch niet met 2 jonge kids.
 
Wat zijn jullie ervaringen met portable koelkasten, behalve dat ze veel te duur zijn?

Aan de ene kant las ik dat Engel je van het is, aan de andere kant mensen die ook daar weer problemen mee hebben en dan is het kassa. Sommige zweren bij Waeco anderen branden het af. Sommige vinden de Kings juist prima omdat daar een Danfoss (secop) compressor op zit.

Die Kings spreekt wel aan. Prachtige prijs. 2 jaar garantie...hmm omdat het crap is? Veel negatieve reviews op productreview, maar wat heeft dan wel een okay review met meer dan 3 reviews? niks echt...

Vraag me ook af of 90L geen overkill is...hah. Zelfs offgrid gaan zou ik prima om de 3 dagen boodschappen doen. Echt ver weg van een fatsoenlijke plaats doen we toch niet met 2 jonge kids.
Ah, je hebt een trailer?! Welke is het geworden?

Er zijn duizend meningen. Uiteindelijk zijn wij naar de lokale Ironman shop gegaan (die heten hier Lifestyle 4x4) en hebben daar een 75L opgepikt voor rond de $1200. Voordeel? Lokale shop dus bij problemen loop je zo naar binnen en alle extra electronics heb ik via hen aan laten leggen.
90L lijkt een beetje overkill als ik zie hoeveel ruimte onze 75L heeft. Kijk je kan geen doos met bier in een 75L gooien en dan verwachten dat je een week voedsel erbij kan doen, maar dat is ook niet de doelstelling :)
 
Wij hebben een 60 l waeco en zijn er prima tevreden over. Ook prima prijs volgens mij betaalden we er 699 voor in de aanbieding. Ikzelf overigens ben over het algemeen geen fan van dit type fridges omdat je er van bovenin dingen uitpakt en als je bijvoorbeeld melk pakt alles in het gat valt en je constant aan het rond klooien bent. Niet ideaal, helemaal als je spullen hebt die rechtop dienen te blijven en anders gaan lekken en je hele fridge onder zit. Op termijn gaan we de 60l puur als freezer gebruiken en komt er een bushman stand up fridge.

Mijn mening uiteraard: maar kings is rotzooi.
 
Ja @FOL, waar gaat tie 90 liter in? Dat maakt een klein beetje een verschil, een 90 liter in een auto vreet wel heel veel kofferbak. In een trailer, kan het goed passen.
Wij zijn na duizenden kilometers reizen van mening dat een fridge niet snel te groot kan zijn. We hebben een 65 liter Waeco en happy met die. Voor de Unimog camper kijken we naar 95 liter Dometic (=nieuwe naam van Waeco)

Wat betreft het boven laden, versus stand up. Ook daar zijn boeken/fora over vol geschreven. Top loader verliest geen temperatuur als je hem opent, een stand-up verliest bakken aan 'energie' als je hem opent. Maar is wel veel overzichtelijker en makkelijker in gebruik.
Veel trailers laten een stand-up niet toe qua maatvoering trouwens, aangezien de trailer laag is en meestal designed is voor de klassieke fridge op een slide.

Maar als je hem in een auto/ute/canopy gaat zetten kan een stand-up goed werken mits je genoeg accu/solar power hebt om hem koel te houden als je lang geparkeerd staat.
 
Last edited:
Kings:

kings fridge.jpg

Kings heeft hierna wijzigingen door gevoerd geloof ik, en ja, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Maar ik zou zelf Kings links laten liggen. Je hoort toch te vaak van hun producten dat ze het na een jaar of 2 op beginnen te geven.
 
Eerst ging er 1 stok stuk bij een aanhechtingspunt, doordat de swag te breed en zwaar is komt er een grote druk op de fragiele stokken waar veel teveel druk op staat, dit deels weten te verlichten door het gebruik van Ockey straps en dit had tevens het voordeel dat de zijwanden niet naar binnen kwamen. Daarna verloren we het metalen deel van het oog waar de grote centrale stok doorheen moest bovenop waardoor de swag praktisch onbruikbaar wordt. Replacement stokken zijn altijd uitverkocht en warranty claims wordt niet fijn mee omgegaan. Van mij kan kings al zijn gear in hun r**t steken, ik koop er echt nooit meer wat. 🤘
 


OFX
Back
Top