Het grote Kampeer topic

Wij hebben een Evakool Travelmate 95l in de trailer. Was een optie past daarom ook precies in de lade. Ook top lader en ja het vergt wat organisatie om te vermijden dat niet alles gewoon op mekaar eindigt als je de kinderen vraagt om even de boter te halen 😏.
Kan ook met een app gekoppeld worden aan je phone. Gadget maar wel handig om snel te checken of alles nog wel op temperatuur is zonder eerst de trailer te openen.
 
u de grote vraag van Q: welk heet water systeem zouden jullie toevoegen?
En @Zwerver welke warm water systeem is het geworden? Ons Smartek Lite systeem is niet wat het moet zijn. Simpel: het wordt niet altijd warm. Ook niet na uitgebreide uitleg van dealer. Een boiler waarbij je moet denken aan eerst dit knopje en dan die knop (gastoevoer) ietsje naar rechts voor je ander knop (watertoevoer) ietsje naar links draait en dan....Nope dat werkt niet voor ons. Ik zag nu bij Anaconda een Companion Aquabeat lithium staan ($) of de Joolca?
 
En @Zwerver welke warm water systeem is het geworden? Ons Smartek Lite systeem is niet wat het moet zijn. Simpel: het wordt niet altijd warm. Ook niet na uitgebreide uitleg van dealer. Een boiler waarbij je moet denken aan eerst dit knopje en dan die knop (gastoevoer) ietsje naar rechts voor je ander knop (watertoevoer) ietsje naar links draait en dan....Nope dat werkt niet voor ons. Ik zag nu bij Anaconda een Companion Aquabeat lithium staan ($) of de Joolca?
Ik heb persoonlijk geen ervaring met deze dingen maar hoor en lees een hoop goede verhalen over de Joolca, dat zou mijn pick zijn denk ik.
 
En @Zwerver welke warm water systeem is het geworden? Ons Smartek Lite systeem is niet wat het moet zijn. Simpel: het wordt niet altijd warm. Ook niet na uitgebreide uitleg van dealer. Een boiler waarbij je moet denken aan eerst dit knopje en dan die knop (gastoevoer) ietsje naar rechts voor je ander knop (watertoevoer) ietsje naar links draait en dan....Nope dat werkt niet voor ons. Ik zag nu bij Anaconda een Companion Aquabeat lithium staan ($) of de Joolca?
Wij hebben net - letterlijk vandaag - de Joolca besteld. Dus ik ga het je laten weten (als die deze week nog binnen komt voor onze trip volgend weekend)
 
Wij hebben net - letterlijk vandaag - de Joolca besteld. Dus ik ga het je laten weten (als die deze week nog binnen komt voor onze trip volgend weekend)
Ok Ik ga de companion aquaheat proberen. Lijkt me handig dat je ook nog apart klein gasflesje erop kan schroeven als ik ooit eens zonder trailer ga.
Kunnen we eens vergelijken 😎
Wie probeert de Gasmate?
 
In voorbereiding op ons aankomende QLD tripje en een mamma die hopelijk toch ergens begin 2022 weer eens langs kan komen de kampeer uitrusting een beetje omgegooid.

We sliepen meestal in de tub van de Defender. Maar met een breedte van 110cm vond ik dat langzaam wel wat krap worden. Tzt komt er een queen size bed in de Unimog trouwens.

Nu hadden we ook een Coleman InstantUp tent, en voor om het huis hebben we hier een degelijke gazebo gekocht zodat je in de schaduw een klusje kunt doen. Nu zijn er tegenwoordig tenten/slaapcabines die je aan de gazebo kunt maken, dus hebben we de Coleman tent verkocht, was daar om een onduidelijke reden geen fan van, en zojuist zo'n slaapcabine tent besteld, met twee dikke self inflatable matrassen. Kunnen we in de schaduw zitten/uit de regen onder de gazebo, en slapen met 1 'unit'. Tegen de tijd dat mama komt kan zij daar ook comfortabeler in slapen en kunnen wij wel weer even terug in de tray van de Defender, of in ons pup tentje, of tzt de Unimog camper.

De proof is eind November, keep you posted of het een verbetering is ;)

iu-7.jpeg
 
Ok Ik ga de companion aquaheat proberen. Lijkt me handig dat je ook nog apart klein gasflesje erop kan schroeven als ik ooit eens zonder trailer ga.
Kunnen we eens vergelijken 😎
Wie probeert de Gasmate?
Aah! We hebben onze Joolca afgelopen weekend even geprobeerd bij @afterbang Was een beetje valsspelen omdat we stromend water hadden, maar onze Joolca doet het fantastisch.
 
Aah! We hebben onze Joolca afgelopen weekend even geprobeerd bij @afterbang Was een beetje valsspelen omdat we stromend water hadden, maar onze Joolca doet het fantastisch.
Ha dat is fijn!
De companion aquaheat is a treat. Draagbare unit en gewoon 1 knop om de temp te regelen. Klein gasflesje eraan koppelen (dat was eerst moeilijk te vinden want Australië wide uitverkocht. Je kan ook met bijgeleverde adapter aan normale fles koppelen). Voordeel met kleine flesje is dat je unit ook zonder trailer kan gebruiken (dochter blij). Want water kan via meegeleverde hose+pomp uit emmer gehaald worden. Ik ga nu extra hose maken zodat watertoevoer ook aan trailer gekoppeld kan worden maar ik wacht nu al anderhalve maand op de bestelde koppelingen van companion. Een gaskoppeling maken van trailer naar unit is minder simpel. Je mag/kan niet zomaar verschillende aansluitingen zelf koppelen en deze combi bestaat (nog) niet.
 
Ha dat is fijn!
De companion aquaheat is a treat. Draagbare unit en gewoon 1 knop om de temp te regelen. Klein gasflesje eraan koppelen (dat was eerst moeilijk te vinden want Australië wide uitverkocht. Je kan ook met bijgeleverde adapter aan normale fles koppelen). Voordeel met kleine flesje is dat je unit ook zonder trailer kan gebruiken (dochter blij). Want water kan via meegeleverde hose+pomp uit emmer gehaald worden. Ik ga nu extra hose maken zodat watertoevoer ook aan trailer gekoppeld kan worden maar ik wacht nu al anderhalve maand op de bestelde koppelingen van companion. Een gaskoppeling maken van trailer naar unit is minder simpel. Je mag/kan niet zomaar verschillende aansluitingen zelf koppelen en deze combi bestaat (nog) niet.
Welke aansluiting heb je op de trailer? Die van ons heeft allemaal snelkoppelingen, dus als ik water van de trailer zou willen halen (wat ik denk ik niet ga doen, want dan ben je snel door je water heen met een vrouw en twee kids) zou ik een quick release naar gewone tuinslang koppeling bij Bunnings halen. Qua gas hetzelfde. Ik had hem gewoon op de fles gehangen, maar ik kan ook de gasaansluiting gebruiken aan de camperkant. Moet ik alleen even een regulator vinden die daarop past.
 
Welke aansluiting heb je op de trailer? Die van ons heeft allemaal snelkoppelingen, dus als ik water van de trailer zou willen halen (wat ik denk ik niet ga doen, want dan ben je snel door je water heen met een vrouw en twee kids) zou ik een quick release naar gewone tuinslang koppeling bij Bunnings halen. Qua gas hetzelfde. Ik had hem gewoon op de fles gehangen, maar ik kan ook de gasaansluiting gebruiken aan de camperkant. Moet ik alleen even een regulator vinden die daarop past.
Ja trailer heeft voor gas snelkoppeling en op aquaheat dus een koppeling voor kleine (speciale) gasfles. Ik kan eventueel aan shower unit koppeling naar gewone gasfles aansluiting hangen. Loodgieters en caravsnshops zijn tot zover niet creatief/behulpzaam. Blijkbaar is er ergens ooit een ongeluk gebeurt met gaskoppeling op camping en sindsdien….
Voor water: snelkoppeling op trailer (easy fix want is eigenlijk een high pressure air koppeling). Maar op aquaheat zit soort verkleinde Gardena aansluiting…..Companion vertelde dat ik via BCF moest bestellen. Duurt alleen erggg lang
 
BCF verkoopt verschillende type slangen voor Coleman branders naar gewone gasfles aansluiting. Denk dat je zoiets bedoeld. (Maar dan voor Companion, wat wellicht weer net anders is)
 
BCF verkoopt verschillende type slangen voor Coleman branders naar gewone gasfles aansluiting. Denk dat je zoiets bedoeld. (Maar dan voor Companion, wat wellicht weer net anders is)
De trailer side heeft deze snelkoppeling, dat is het probleem. Ik ga eens te rade bij SUV campers zelf.
6B347F53-3BBA-4AC6-AF09-A69CD15C2EE3.jpeg
 
De trailer side heeft deze snelkoppeling, dat is het probleem. Ik ga eens te rade bij SUV campers zelf.
View attachment 1618
Ja die heb ik hier ook. Nu hang ik de Joolca op een gewone fles, met regulator er tussen (volgens mij) maar dat werkt dus niet voor jou omdat je een verloop nodig hebt?
Water zou op te lossen moeten zijn, kan je die mini Gardena niet verklussen naar een gewone? Dus van slang naar slang? Dus mini aan de ene kant van de slang en snelkoppeling aan de andere kant?
 
We hebben 200W panelen voor onze campertrailer. Maar na 2 dagen van 0 gebruik en 100% zon, is die not maar voor de helft vol. Zijn de panelen niet meer goed of de battery niet? Hoe kom ik erachter? Wat voor en soort lader is er eventueel om snel ff de battery via 240V op te laden?
 
We hebben 200W panelen voor onze campertrailer. Maar na 2 dagen van 0 gebruik en 100% zon, is die not maar voor de helft vol. Zijn de panelen niet meer goed of de battery niet? Hoe kom ik erachter? Wat voor en soort lader is er eventueel om snel ff de battery via 240V op te laden?
Je komt daarachter door een multimeter op je panelen te hangen of een battery tester te kopen. Als je nou toch voor een lader gaat, koop er dan één die ook kan testen (geen idee of die er zijn voor AGM’s trouwens). Als je alleen voor laden gaat, elke Projecta lader die AGM kan doen (maar wel even afmeten wat je nodig hebt om snel die accu vol te gooien) of als je wat meer wil betalen en fancy integratie wilt koop je iets van Victon (Nederlands) of Redarc (Australisch).
 
In voorbereiding op ons aankomende QLD tripje en een mamma die hopelijk toch ergens begin 2022 weer eens langs kan komen de kampeer uitrusting een beetje omgegooid.

We sliepen meestal in de tub van de Defender. Maar met een breedte van 110cm vond ik dat langzaam wel wat krap worden. Tzt komt er een queen size bed in de Unimog trouwens.

Nu hadden we ook een Coleman InstantUp tent, en voor om het huis hebben we hier een degelijke gazebo gekocht zodat je in de schaduw een klusje kunt doen. Nu zijn er tegenwoordig tenten/slaapcabines die je aan de gazebo kunt maken, dus hebben we de Coleman tent verkocht, was daar om een onduidelijke reden geen fan van, en zojuist zo'n slaapcabine tent besteld, met twee dikke self inflatable matrassen. Kunnen we in de schaduw zitten/uit de regen onder de gazebo, en slapen met 1 'unit'. Tegen de tijd dat mama komt kan zij daar ook comfortabeler in slapen en kunnen wij wel weer even terug in de tray van de Defender, of in ons pup tentje, of tzt de Unimog camper.

De proof is eind November, keep you posted of het een verbetering is ;)

View attachment 1616
Een dag of 10 onderweg nu met deze combi (gazebo en aansluitende tent)

En ondanks dat het niet de ‘forever setup’ is, bevalt het best goed.

Voordelen:
- Schaduw/droog zitten onder de gazebo. Beide enorm noodzakelijk hier in Far North Queensland.
- De slaaptent is ruim en hoog. Dus niet op je knieën je shirt aantrekken of op de grond kronkelend vechten met je broekspijpen. Hoog genoeg om te staan.

Nadelen:
- Wij zijn vaak ‘doorreizers’ en staan vaak maar 1 nacht ergens. Dan is een tent opzetten en afbreken (zeker een natte) niet top.
- De tent is wat simpel van binnen. Geen vakjes om je spullen in weg te stoppen. Je telefoon en kleding ligt dus gewoon op de grond naast je.

Bijzondere vermelding:
- De tent is waterdicht gebleven in toch echt wel zeeeeer tropische buien van 40mm regen in een avond. (Wij lieten de ramen een keer open staan, terwijl we lekker droog onder de gazebo zaten. Het grondzeil is ook waterdicht… we moesten de tent leeg hozen :( )

- De self inflatable matras van Zempire (BCF) slaapt echt goed!

- Onze origine Coleman 2-pits benzine brander heeft 20+ jaar trouw dienst gedaan. De Coleman gasbrander is duidelijk mindere kwaliteit. We kunnen er nog op koken maar dat heeft wel al een nieuwe slang gekost en een open hart operatie vorige week om het allemaal weer werkend te krijgen. Wil niet als een ouwe lul klinken maar ze maken ze niet meer zoals vroegah…


Zo’n road trip is altijd weer goed om te leren wat je wel en niet bevalt en zelfs straks met de Unimog krijgen we weer andere dingen die ‘minder’ zijn. (De breedte/hoogte van de setup bijvoorbeeld) Maar leerzaam desalniettemin!

Nog 2 weken te gaan, kijken wat we verder nog leren!

P.S. FNQ is een wondermooie regio en nu, in het regenseizoen en pandemie seizoen 17.3 lekker rustig
 
Wellicht wat minder kampeergericht maar toch.

Achterin de auto heb ik een extra electrisch punt (sigaretten aansteker plug ding).
Kan ik daar een kleine koelbox op aansluiten of trekt zo'n koelbox teveel stroom?

Ik hoef geen grote koel/vriesbox want het is vooral om meegebrachte snacks en drinks koel te houden tijdens dagtrips. Dus de koelbox blijft 's nachts dus niet aanstaan om te voorkomen dat ik met een lege accu kom te zitten. Heeft er iemand een aanbeveling voor een goede koelbox?
 


OFX
Back
Top