Hoe een impulsieve bevlieging lijkt te veranderen in regelrechte realiteit...

@Koengaroo: Da's hartstikke fijn nieuws!! Ze is d'r ook enorm blij mee. Het was een tijdje te stil gebleven rond haar, toch een goeie zaak dat GHD dat initiatief heeft genomen. We gaan het gewoon zien. Wie weet wat er nog op ons pad komt.

@Annemiek: We willen vooralsnog (mijn moeder baalt van dat woord) niet emigreren. Zeg nooit nooit, misschien is het daar wel super leuk  :roll: Het is ons plan om er een jaar of twee te werken, wat buitenlandervaring op te doen, onze blik te verbreden en fun te hebben. Na die periode kijken we verder. Als we tot dat moment weinig hebben kunnen beleven - en dan doel ik met name op professioneel gebied - dan kijken we verder / keren we terug. Sowieso zijn er in de lange termijnplanning van onze korte leventjes nog een paar 'issues' waar we nog niet helemaal uit zijn...

Tja... wil je zeker te weten na 2 jaar terug, dan is het nog maar de vraag of een stap omlaag op de ladder gevolgen heeft voor je cv en je verdere loopbaan. Soms staat het juist mooi op je cv als je buitenlandse ervaring hebt, maar ik kan ook begrijpen dat sommige toekomstige bazen niet begrijpen waarom je een stap omlaag doet, terwijl je ook een stap omhoog kunt maken...

[quote author=landmiles link=topic=3707.msg48218#msg48218 date=1140009218]
@Annemiek: We willen vooralsnog (mijn moeder baalt van dat woord) niet emigreren. Zeg nooit nooit, misschien is het daar wel super leuk  :roll: Het is ons plan om er een jaar of twee te werken, wat buitenlandervaring op te doen, onze blik te verbreden en fun te hebben. Na die periode kijken we verder. Als we tot dat moment weinig hebben kunnen beleven - en dan doel ik met name op professioneel gebied - dan kijken we verder / keren we terug. Sowieso zijn er in de lange termijnplanning van onze korte leventjes nog een paar 'issues' waar we nog niet helemaal uit zijn...
[/quote]

Kan het me goed voorstellen hoor, dat je met bepaalde issues zit... :) Maar in jullie in schoenen?... gewoon doen!!
Logo%20gewoon%20doenJPEGklein.jpg

Groetjes Lin

Inmiddels staat thuis een aangepast stukje tekst in reactie op het job offer klaar. Ik ben gisteravond bijna een uur bezig geweest met twee alinea's, proberend in zo min mogelijk tekst zo duidelijk mogelijk aan te geven waarin het probleem ligt, zonder de deur dicht te smijten of arrogant over te komen. En nog ben ik er niet geheel tevreden over, in vind het verdorie al lastig om het in mijn eigen taal goed over te brengen.

Kern van het verhaal is, zoals Amoz al voorstelde, dat ik tijd nodig heb om dit aanbod af te wegen tegen andere opties. Dat ik me zorgen maak over de manier waarop in de interviews ben overgekomen, waardoor mogelijk mijn niveau verkeerd is ingeschat met alle gevolgen van dien voor het package en alle reden tot zorg over het kaliber van de projecten die me zullen worden toevertrouwd. En dat het ons toch met name om de professionele uitdagingen is te doen...

Ik heb het nog niet verstuurd, nu kan ik er nog even over denken en het vanavond fijnslijpen. En dan maar het beste er van hopen...

:|

Welnee joh, hup, kledeng! Verzenden die hap.

Maar niet voordat ik er nog een kwartier naar heb gekeken, tot de brainwave kwam waarmee ik een hele zin er uit kon smijten en een andere zo kon aanpassen dat precies de juiste toon aan werd geslagen. "If I am to take this step back, I’d have to be sure that the design challenges this offer could bring me outweigh the other options we have and the long term consequences for my career and income development. Also, we'd have to take a look at several other things like possible opportunities for YaLiShanDa." Goochelen met woorden, en kijken hoeveel je informatie kunt concentreren zonder een compleet onsamenhangend lulverhaal krijgt. Ik moet zeggen dat dit wel op het randje is...

...maar het heeft wel gewerkt!!! Vandaag al een antwoord, heel positief van toon, en met alle deuren wijd open. Ik ben echt helemaal weer blij. Uitleg over de totstandkoming ervan (gebaseerd op mijn bpm, zonder rekening te houden met secundaire voorwaarden als vakantietoeslag, verzekeringsbijdrage, pensioenbijdrage, eindejaarsuitkering en leasebak). Meteen to the point: wat of ik dan wel wilde $-wise. En ze zou aangaan achter meer informatie over concrete projecten (dat stond er in een zinnetje tussen, ben toch wel bang dat de hoofdrol in deze verwikkeling voor de dollars is). In ieder geval hebben we een stuk beter uitgangspunt, ook voor het gesprek van YaLiShanDa volgende week!

Blij!!! :lol:  Blij!!! :happysun: Blij!!! :cheer: Blij!!! :happy: Blij!!!

Hoi Landmiles,
Ik heb gisterenavond de tijd genomen om je verhaal te lezen, duurt wel even..... :blahblah:  Ik heb er van genoten  :)   De 'bullshit letter' heeft wel goed gewerkt! Veel succes met jullie gesprekken, ik wacht de volgende aflevering met spanning af.

Groetjes,
Susan

De 'bullshit letter'?!? Is dat een term of doel je op mijn taalkundig gestuntel?  :wink:

Maar hij heeft wel gewerkt. Meteen een goeie leer voor de volgende keer, zorg voor een knappe motivatie van je wensen t.a.v. het package. Simpel je huidige bpm salaris noemen zou ertoe kunnen leiden dat je precies dat geboden krijgt, terwijl je intussen een kanjer van een pensioengat oploopt om maar eens wat te noemen...

Het is een term, je engels is heel goed!  :up:  Ik zou zelf moeite hebben om zoiets te schrijven   :lol:   Als ik aan sollicitatiebrieven toe ben zal ik niet aarzalen om jou advies te vragen :)

STELLETJE SUFFERDS!!!

Het zullen er toch niet veel zijn die het voor elkaar krijgen om mijn vriendin vroeg op te laten staan, maar dit keer is het toch gelukt: Een doordeweekse ochtend waarop ik nog in mijn bedje lag terwijl zij er al uit stapte. Reden voor deze uitzonderlijke gebeurtenis was weer een interview met de andere kant (van de wereld).
Om te beginnen ging de telefoon pas een kwartier te laat, blijkt ook nog dat het opperhoofd van de afdeling waar ze moet wezen verstek had laten gaan. Dat hadden ze mij verdorie ook al geleverd! Stelletje sufferds! Ze verdienen een schop onder hun you-know-what. Maar goed, tijd dus weer voor een nieuwe afspraak.

Intussen heb ik wat mail uitgewisseld met de recruiter, die ook al wel aangaf dat het bod van GHD onder de maat was. Ze hadden zich gebaseerd op mijn huidige inkomen, waarover ik van mening was dat er voor verschillende landen verschillende regels gelden. Als ik de kans in China zou grijpen hoef ik daar ook niet naar NL maatstaven te worden betaald, dan zit je tussen collega's die zich uit de naad werken maar veel minder verdienen. En in Australie zit je weer met hele andere regels als je ziek wordt of ontslagen, dat is ook niet te vergelijken.
De recruiter gaf aan dat voor mijn ervaring 60K tot 90K wordt geboden, een enorme bandbreedte die komt omdat de afgelopen 2 jaar de salarissen fors zijn gestegen maar niet alle werkgevers daar niet in mee willen gaan. Nu wil ze van me weten hoeve€l $ ik wi£ h€bben en hoev€el $ mij in ander€ onderhand€£ingen is gebod€n... raar $p€££€tj€ i$ dat toch hoor...

Dat lijkt erop dat zij ze tegen elkaar uit wil spelen. Misschien heb je wat aan deze site. Kan je kijken wat je in nederland verdiend(e) en wat dat dan ongeveer zou zijn in Australie. Je kan dan voor jezelf bepalen of je er iets onder wilt zitten of niet. Het is tenslotte een ander land met evt. andere regels. www.XE.com

succes met de onderhandelingen.

:fish:

Zit ik nou met mijn neus te kijken Astrid? Ik zie wel een currency converter... maar het lijkt me een klus om een goeie vergelijking te maken tussen een NL salaris en een vergelijkbaar iets in Australië omdat verschillende beroepen hier en daar verschillend in de belangstelling staan en, zoals je al zegt, de regels verschillen. Hier word ik als ik ziek word gewoon 100% doorbetaald, daar hoef je dat niet te verwachten.
Ik zet op dit moment in op 'marktconform', volgens haar is dat 60-90K in Brisbane, wat ik zie in advertenties en surveys is 72-110K nationwide. Ze meldde verder nog dat Brisbane lager zit omdat het leven daar goedkoper is, ik heb al wel wat vergelijkbare geluiden gehoord. Hier in NL zijn de salarissen in de randstad ook hoger dan in Groningen... verder houd ik er nog rekening mee dat mijn ervaring voor een deel bestaat uit de Nederlandse ontwerprichtlijnen, procedures en situaties en dat die daar dus minder waard is. Nou ja, het laatste woord is er nog niet over gezegd, en ik moet ook nog maar horen hoe het voor YaLiShanDa uit gaat pakken.

n.b. Het is niet mijn gewoonte om verschillende aanbiedingen tegen elkaar uit te spelen, ze zal van mij ook echt niet horen wat ik verder nog heb lopen. Zij doen een aanbieding, ik maak een keuze. Dat hoeft niet de hoogste te zijn, als ik voor Aud. 110K in Australie fietspaadjes mag ontwerpen of voor RMB 48K in China 250km hogesnelheidslijn mag ontwerpen dan zou ik het wel weten!!

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Alweer een nieuwe belevenis van landmiles en YaLiShanDa!!
In dit topic staat ook het samengevoegde verhaal: Deel 1 en deel 2.

Om eerlijk te zijn liggen de salarissen in Australie idd iets lager dan in Nederland en deze site hebben we van ons recruitmentbureau gekregen samen met  www.gotmatilda.com Wij moesten eerst even op deze laatste site kijken en dat  op de XE site. Verder weet ik er zelf weinig van dus zeg ik: ga op je gevoel af!

:fish:

Nou, dat geldt niet in de engineering hoor! In NL zijn de salarissen in deze hoek traditioneel laag, vergeleken met andere vakgebieden (accountancy, legal, IT) met hetzelfde opleidingsniveau. In bijvoorbeeld Duitsland (eigenlijk vergeleken in de hele rest van de wereld) wordt de engineering toch een stuk meer gewaardeerd, hier worden de techneuten toch een beetje gezien als 'geeks' die, als je ze maar leuke klusjes geeft, rustig genoegen nemen met onderbetaald werk. Het zal nog niet eens al te zeer bezijden de waarheid zijn. Dat betekent ook dat je in de engineering maar beter in Australië aan de slag kunt gaan, er is meer te doen en je wordt beter betaald.
Goeie site trouwens, als je het zonder t (niet got matilda maar www.gomatilda.com) schrijft tenminste. Bedankt voor de tip, hier ga ik eens flink in rondneuzen! Wel grappig, de calculators zijn duidelijk nog van het pré-euro-tijdperk :)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

[quote author=landmiles link=topic=3707.msg49094#msg49094 date=1140517176]
Nou, dat geldt niet in de engineering hoor! In NL zijn de salarissen in deze hoek traditioneel laag, vergeleken met andere vakgebieden (accountancy, legal, IT) met hetzelfde opleidingsniveau. In bijvoorbeeld Duitsland (eigenlijk vergeleken in de hele rest van de wereld) wordt de engineering toch een stuk meer gewaardeerd, hier worden de techneuten toch een beetje gezien als 'geeks' die, als je ze maar leuke klusjes geeft, rustig genoegen nemen met onderbetaald werk. Alweer een nieuwe belevenis van landmiles en YaLiShanDa!!
[/quote]

Dat klopt helaas Landmiles. Engineering heeft in Nederland een slechter image dan bijvoorbeeld autoverkoper.
Als je vertelt wat je doet, dan denken ze gelijk aan een fietsenmaker of erger... Zegt helaas een hoop over de Nederlander in het algemeen. Maar ja, wij zijn van oudsher dozenschuivers, een echt wirtschaftswunder hebben wij nooit gehad. Toen tijdens de industriële revolutie België en Duitsland gigantisch opstoomden, zakten wij weg als natie van veenstekers.
Het bedrijf waar ik werk staat zich voor een marktleider te zijn op innovatieve producten in de gezondheidszorg, maar weigert te luisteren naar zijn R&D afdeling. Marketing afdeling (ex-verplegers met een Nima diploma) bepaalt hoe, wat en wanneer, en worden daar ook nog eens beter voor betaald.
Ook ben je blijkbaar mislukt, als je het niet toch manager kunt schoppen....  (Maar een goede techneut zal nooit manager willen worden!)

Mijn gevoel zegt dat er in Oz een stuk meer waardering is voor de drijvende kracht achter ontwikkeling, fabricage en innovatie.

Auww, hoe bekend klinkt dat mij in de oren!! Why be an engineer when you can be his boss? Als je nu een willekeurige techniekstudent vraagt waar hij uiteindelijk wil uitkomen...? Projectleider. Klinkt ook goed op feesten en partijen.

Ik hoop - net als jij - dat het daar wat anders ligt...

Kom ik pas een wichtje van de fotografie-site op een chatkanaal tegen waar ik met mijn foto's op sta. Zegt ze tegen me: Ja, mijn vriend heeft ook werktuigbouwkunde gestudeerd, net als jij. Ik zeg: leuk, wat doet ie voor werk?
Nee, zegt ze, hij is nu bezig met een studie bedrijfskunde.....

Ik denk: "Miljaar!! Weer zo'n ****ser die voor het geld kiest en voor het vak verloren is".

Verder weinig frustraties hoor  :-D

:)

Gistermiddag weer even de positieve energie opgeladen, ik ben op de koffie geweest bij 'een van de andere grote ingenieursbureaus van Nederland', voor een goed gesprek. En alweer een super motiverend gesprek vol van goede vooruitzichten. Deze mensen waren zeer gecharmeerd van mijn (onze) avontuurlijke instelling, en kwamen prompt ook met de vraag of ik in het buitenland zou willen werken. Ja DUH!!

Uiteindelijk dik anderhalf uur onder de pannen geweest, da's ook een goed teken. Niet gek na toch een beetje de teleurstelling van het bureau waar ik de 12e langs was, die 'sloegen steil achterover' van het uurtarief dat mijn detacheerder wilde rekenen, zij hadden zelf een tarief voor ogen waar mijn detacheerder weer 'steil van achterover sloeg', volgens mij wordt het tijd voor een stel knappe rugleuningen. Als ik daar aan de slag zou willen dan ga ik er wel wat op achteruit, dus dan moet ik wel heel graag willen. Nou ja, hoewel ze hier ook al wel even begonnen over de 'strenge regels' ten aanzien van de salarissen deden ze dat maar héél kort. Ze waren toch wel erg geinteresseerd, of in ieder geval deden ze zo...

@Bart: Breeck mey den Beck niet oopen! Ik spreek nu steeds detacheerders die trots verkondigen dat zij ook een technische achtergrond hebben. Het liefst zou ik dan uitschreeuwen "Waarom ben je dan p**ier geworden!?!" YaLiShanDa was ook al een keer langs bij dat t#%g, en ze wilden onbeleefd als ze zijn weten wat zij verdiende. Nou werkt zij op projectbasis, dus meer risico en meer inkomsten. Dus toen ze dat noemde... je raadt het al... 'sloegen ze steil achterover'!! En geloofden ze er niks van. Loonstrookje zien?

:lol:

Dit weekend had ik, tijdens het in duizend stukken rossen van onze Rottige Ranzige Ouwe Keuken, iets om nog eens stevig over na te denken. Sinds het gesprek met 'een van de grootste ingenieursbureaus van Nederland' is daar ook het één en ander gedimdamd over de voorwaarden, aanvankelijk werd me een kleine 10% meer geboden maar dat leverde een tarief op (het is via een detacheringsbureau dat op basis van mijn salaris en hun eigen winstverwachting een uurtarief doorberekent) dat niet acceptabel was - en wat ze wel acceptabel vonden leverde teruggerekend een aanbieding op die lager uitviel dan wat ik voorheen verdiende. Dat heb ik afgewezen, en hoewel het een 'uiterste bod' was wilde de detacheerder toch weer weten wat dan wel acceptabel was....

Maar afgelopen vrijdag kwam er iemand langs van een andere detacheerder die mijn naam heeft gekregen van twee van mijn ex-collega's die nu voor hem werken (thanks dudes!!) toen hij zocht naar een senior Mx designer. Toen bleek dat hij me wilde plaatsen bij hetzelfde 'een van de grootste ingenieursbureaus van Nederland' vertelde ik hem dat ik mezelf niet via twee detacheerders bij dezelfde opdrachtgever laat plaatsen. Hij bleek echter al te weten dat ik nog in onderhandeling was, en dat er een probleem was met het tarief. En liet even tussen neus en lippen door horen wat hij mij kon aanbieden... hopelijk heb ik goed kunnen verbergen dat mijn oren bijna van mijn hoofd vielen!

Wat is er aan de hand als de ene detacheerder voor een bepaald tarief me onder wat ik voorheen verdiende biedt en de andere voor dat zelfde tarief me ruim een derde meer biedt?!? Mijn hemel wat een geld. Dus wat doe ik nu? Trouw blijven aan mijn principes of ze verkopen? Om me even te helpen met deze moeilijke beslissing (lees: de druk op te voeren) stuurde hij me dit weekend vast een tweetal concept-contracten, één met en eentje zonder auto. Daar bleek het nog meer te zijn dan ik al dacht, want gerekend niet per maand maar per vier weken...

In ieder geval was het aanbod een mooie hulp om mijn vraag naar Nayler te ondersteunen, die vinden dat ik zelf moet aangeven wat ik dan wil hebben. Dat is niet wat ik in Nederland gewend ben, ik onderhandel nooit, als ik een aanbod krijg besluit ik of ik het wel of niet aanneem. In Australie moet ik doen wat ik wel vaker moet doen in het buitenland en waar ik niet goed in ben: Onderhandelen. Dus is dit weekend een mail de deur uit waarin ik een tegenvoorstel heb neergelegd, gebaseerd op het survey van Bartman.

Ik ben blij dat je wat aan mijn huiswerk hebt gehad.
Maar het wordt alles bij elkaar wel een breinbreker, niet? Onderhandelen in Nederland, tegelijkertijd een onderhandeling opstarten in Oz, zorgen dat je je mond niet voorbijpraat.
Het is bij mij op het werk heel druk en hectisch, maar ik moet er niet aan denken dat ik in Nederland ook nog een hoop verwarring meekrijg door banenzoekerij en dergelijke.

Jij hebt denk ik een beetje last van dezelfde ambivalentie als waar ik mee kamp. Als je het naar je zin hebt, ga je niet over geld zeuren. Maar als je niet over geld zeurt, blijf je achter bij de graaiers... Je wilt geen geldwolf zijn, maar je wilt ook niet onderbetaald worden.
Techneuten zijn geen goede onderhandelaars, zeker niet over hun eigen arbeidsvoorwaarden. We gaan dus mee in de hoog/laag conjunctuur. Is er schaarste aan onze kennis en kunde, dan gaan de prijzen omhoog en lift je mee.

Maar goed Robin, het is je allemaal zeker gegund. "Try to keep your head straight"  :up:

Back