hoeveel % v salaris verwoon je gemidd, gezin 2 kids

Een van mijn favorieten:

www.cheapaschips.com.au

(kun je vergelijken met o.a. Xenos en Action)

En in Adelaide bijv zijn genoeg leuke winkels die houten meubels, decorations en ander leuke hebbedingetjes importeren uit bijv. Indonesie...  Goedkoop en heel erg leuk!!!

C ya!
:up:
Aussiegirl

[quote author=Aussiegirl link=topic=9367.msg127437#msg127437 date=1224935616]
Een van mijn favorieten:

www.cheapaschips.com.au

(kun je vergelijken met o.a. Xenos en Action)

[/quote]

Nog nooit van gehoord. Is dat een winkel die ze alleen in bepaalde delen van Australie hebben of zo? Ik dacht dat we in NSW wel zo ongeveer alles hadden. :grin: Klinkt alsof we er nodig eentje hier om de hoek moeten krijgen. Wij hebben de Reject Shop, Sam's Warehouse en Super Dollar, maar ik zou er best nog een vierde bij willen. :lol:

Groetjes,
Rixta

Hoi Rixta

Ja, misschien is de Cheap as Chips alleen in SA. Geen idee
Wij hebben ook de Reject shop. Dit lijkt een beetje op Cheap as Chips, alleen is de C-a-C groter en meer leuke dingetjes.
En hier is ook een Cunninghams Warehouse. Hier in SA is geen Sam's Warehouse helaas, maar misschien is het ongeveer hetzelfde als Cunninghams.

Allemaal leuke goedkope winkels met hebbedingetjes! Heerlijk om door te struinen!!

Aussiegirl :up:

Hallo,

Iemand in dit draadje schreef dat niet alleen de kosten van levensonderhoud in Adelaide lager zijn, maar ook de lonen. Lijkt logisch, maar is dit inderdaad ook zo?
Weet iemand hier misschien meer over? Of een manier om dit na te gaan? Vacatures vergelijken zal denk ik lastig zijn. Maar wellicht bestaan er sites van de overheid waar BNP gegevens ed vermeld staan?

gr. Lucy

Hoi Lucy,

Je kunt veel cijfers vinden op de australische CBS site: http://www.abs.gov.au
De meest recente salariscijfers zijn van 2005, hieronder de gemiddelde inkomens per regio:

TAS  36956,-
SA    39235,-
QLD  39571,-
VIC    42603,-
WA    42695,-
NT    44173,-
NSW  45153,-
ACT  50262,-

Marc

Hier heb je bijv. een link naar de council van Cairns waarin allerlei cijfers en statische gegevens over Cairns worden weergegeven. Zoals je ziet ligt het gemiddelde inkomen hier rond zo tussen de 40.000  en 70.000.
http://www.cairns.qld.gov.au/cairns/community/profiles/babinda_district_babinda.htm

Voor zeg max $550 per week kun je volgens mij een goed huis vinden om te huren, en zo hou je wat meer over voor andere dingen die je wellicht ook belangrijk vind (dus waarom $700 per week betalen, vind ik persoonlijk erg veel). Ik heb in Nederland altijd de 30% regel aangehouden en ben dat van plan om hier ook te doen. Nou moet ik zeggen dat dat hier wel iets moeilijker is dan in Nederland.

En inderdaad, zoals anderen al zeiden, als je huurt is dat gemakkelijker dan als je gaat kopen. Ik kan nooit en te nimmer een huis kopen, vergelijkbaar als mijn huurhuis, in een vergelijkbare buurt, op vergelijkbare afstand van het centrum, en ook nog binnen die 30% blijven. No way. Kopen is al gauw het dubbele......

Natuurlijk bouw je dan wel wat op....Tis maar net wat je belangrijk vind en hoe je eea wilt opbouwen (er zijn meer manieren natuurlijk).

Ik betaalde in Nederland veel meer aan de ziektekosten verzekering dan hier. Ik deel dus de stelling dat als je ziek bent, het hier heel duur is, maar als je (redelijk) gezond bent dat minder het geval is. Dan betaal je je blauw aan premies in Nederland. Ik heb overigens alleen een prive hospital cover (om de extra medicare levy te vermijden). Een dure extra's verzekering is voor mij niet interessant - opnieuw -  voor een gezin lijkt me dit veel belangrijker.

Pensioen vind ik hier nog niet zo slecht geregeld. Behoorlijk wat eigen vrijheid hoe je eea wilt opbouwen en werkgever betaald altijd (in Nl niet altijd het geval). Ik heb begrepen dat de zekerheid van je pensioen in Nederland ook niet meer zo "zeker" is.

Wat betreft verzekeringen: goed uitzoeken, er zit veel verschil in!! En wat voor de een belangrijker is (bijv. een gezin) is voor de ander totaal onbelangrijk. Wat moet ik bijvoorbeeld met een verzekering die een bedrag uitkeert bij mijn overlijden als alleenstaand zonder eigen woning? Zo heb ik mij voor mijn inkomens verzekering lager verzekerd dan wat ik daadwerkelijk verdien. Ik ben uitgegaan van een bedrag waarvan ik denk goed te kunnen rondkomen. Dit heeft mijn premie aanzienlijk verlaagd. En dit bedrag is voor een gezin natuurlijk veel hoger!!!

Met een inkomen van 110.000 per jaar moet je goed rond kunnen komen. Bovengemiddeld. Desalniettemin is $110000 voor een gezin natuurlijk veel minder dan 110.000 voor iemand alleen of met zn tweetjes.

Veel plezier met budgetteren en rondkijken voor jullie ideale huis!
En als je eenmaal hier bent....dan wordt je er vanzelf zeer bedreven in..(als het je interesseert ten minste)

henriette

@ Marc

Is dat before of after Tax? (kon ik niet opmaken van de website die je opgaf)

Als het before Tax is, dan is mijn ervaring in SA anders.... (hoger).... gezien de mensen om me heen die ik spreek en mijn eigen situatie.
Maar het is natuurlijk een gemiddelde...

Ben benieuwd!

Greetz,
Aussiegirl  :up:

[quote author=Aussiegirl link=topic=9367.msg127512#msg127512 date=1225090910]
@ Marc

Is dat before of after Tax? (kon ik niet opmaken van de website die je opgaf)

Als het before Tax is, dan is mijn ervaring in SA anders.... (hoger).... gezien de mensen om me heen die ik spreek en mijn eigen situatie.
Maar het is natuurlijk een gemiddelde...

[/quote]

Ik neem aan dat het bruto is. Dat zijn zulke bedragen meestal, omdat dat veel duidelijker is dan netto. Hoeveel je netto verdient hangt af van allerlei dingen die je voor je belasting kunt betalen. Als je dat doet is je netto salaris anders dan als je dat niet doet.
Ik vind zulke gemiddelden overigens nietszeggend, want een paar heel hoge inkomens kunnen dat gemiddelde al aardig opkrikken. Je kunt veel beter de mediaan gebruiken (het meest voorkomende). En rekenen ze hier alleen salarissen, of ook alle mensen met een pension? Dat stelt het gemiddelde weer bij naar beneden. Ik denk toch echt niet dat wij boven het gemiddelde zitten, dus ik wantrouw die cijfers nogal.

Groetjes,
Rixta

:up:Duidelijke cijfers, geeft een goed beeld om te kunnen vergelijken. Uitgaande van deze getallen is het gemiddelde loon in SA 13% lager dan in de best betalende staat NSW (ACT buiten beschouwing gelaten). Valt me eigenlijk best wel mee, maar ja, aan de andere kant kun je voor 5900 dollar heeeeel veel boodschappen doen.

Had trouwens niet verwacht dat QLD en SA ongeveer gelijk zouden zijn

[quote author=lucy link=topic=9367.msg127541#msg127541 date=1225134118]

:up:Duidelijke cijfers, geeft een goed beeld om te kunnen vergelijken. Uitgaande van deze getallen is het gemiddelde loon in SA 13% lager dan in de best betalende staat NSW (ACT buiten beschouwing gelaten). Valt me eigenlijk best wel mee, maar ja, aan de andere kant kun je voor 5900 dollar heeeeel veel boodschappen doen.

Had trouwens niet verwacht dat QLD en SA ongeveer gelijk zouden zijn

[/quote]

Als vergelijking is inderdaad wel aardig, maar verder zou ik meer informatie willen over deze cijfers voor ik er enige belang aan hecht. Wie zijn allemaal meegerekend? Als je pensioners en part-timers mee rekent krijg je wel een heel vertekend beeld. En ik heb het gevoel dat dat hier is gebeurd.

Groetjes,
Rixta

Mee eens Rixta!  :lol:

Ik denk zelf ook dat de parttimers en pensioners zijn meegerekend. Maar... we weten het niet zeker. Ik zou graag eens willen weten wat de gemiddelde salarissen zijn voor fulltime. Ik zal nog eens gaan zoeken op functie, misschien is er wat info te vinden.

Greetz

Heb nog wat gevonden:

http://www.payscale.com/research/AU/Country=Australia/Salary

Je kunt zelfs ook nog op de verschillende staten zoeken

Greetz

@ Rixta: Op de site vond ik dit als omschrijving van de inkomens:
9 As the ATO's income tax return is designed to obtain a person's total income from various sources over a financial year, and not the employment status of a person at a particular point in time (as is the case in ABS collections), wage and salary earners have been defined as:

persons aged 15 years and over who have submitted an individual income tax return and for whom wage and salary income was the principal (or main) source of income for the financial year.

Ook zijn de partimers meegenomen in de telling. Voor de hele uitleg kijk op: http://www.abs.gov.au/AUSSTATS/abs@.nsf/Lookup/5673.0.55.003Explanatory%20Notes12003-04?OpenDocument

En het blijft natuurlijk een gemiddelde van alle beroepen, leeftijden, etc. en je moet 't ook meer zien als vergelijkingsmateriaal van de regio's onderling. Wil je specifiek van een bepaald beroep meer weten dan kun je bijvoorbeeld kijken op de site die Aussiegirl net aangaf, . Wellicht zijn er ook CAO's te vinden (kennen ze dat trouwens wel in Oz en hoe noemt men een CAO dan)?? Ikzelf ben wel benieuwd of ze painter cao hebben, iemand een idee..

Marc

Zoiets vermoedde ik al. Als je alle tieners met baantjes gaat meerekenen en dan nog eens alle andere part-timers, dan zal dit wel ongeveer kloppen. En ja, dan is het dus alleen nuttig als vergelijkingsmateriaal tussen de staten. En wat is daar dan het nut van? :p

Groetjes,
Rixta

Back