Iemand ervaring met SPH?

Sjar

Active Member
Dag mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, zie mijn voorstelberichtje van eerder, en ik heb meteen een brandende vraag over een skills assessment.

Ik het een aantal diploma's, waaronder SPH. Ik heb nu 8 jaar werkervaring in de maatschappelijke sector. "Social Worker" staat op de SOL, maar via de website van de AASW, die de assessment zou moeten doen, zie ik dat zij uitgaan van een diploma MWD. Dat heb ik dus niet, maar vraag mij af of iemand ervaring heeft met het verkrijgen een 189 visa op basis van dit diploma (SPH). Het proberen als het toch geen zin heeft, is natuurlijk zonde van het geld. Vandaar dat ik hier even rondkijk. Ik ben op het forum wel iets tegengekomen over dit onderwerp, maar ben er nog niet heel zeker van.

Naast diploma SPH heb ik ook een bachelor in Communicatie, maar heb daar heel weinig werkervaring in. En ik heb een managementdiploma, gericht op de maatschappelijke sector. Dit is in NL gewaardeerd als Post-HBO, maar volgens mij is dat iets Nederlands.

Wat ik dus wel heb is:
- aanvullende diploma's op HBO niveau, naast SPH (maar alleen geen MWD)
- 8 jaar werkervaring in de maatschappelijke sector, waar ik dus wel het werk van een maatschappelijk werker/social worker heb gedaan.

Denken jullie dat werkervaring meetelt in zo'n assessment? Ik kan mij haast niet voorstellen dat ze puur en alleen naar het papiertje kijken wat je hebt gehaald... maar ja, dat weet je natuurlijk nooit zeker.

En dan heb ik eigenlijk nog een vraag:
Voordat je een EOI indient, is het verplicht om de assessment al te hebben gedaan (en/of de IELTS ook?) Of is dat alleen handiger? Of juist niet?

Alvast bedankt voor het meedenken! Ik hoor heel graag als iemand tips heeft of ervaringen!

Groetjes,
Sjar
 
SPH is een waardevol diploma. Waarschijnlijk heb je alleen daar al voldoende aan en kun je de rest buiten beschouwing laten. Mogelijk telt ervaring niet mee, dat hangt ook weer af van de instantie. Bij Vetassess konden wij ze er niet van overtuigen dat iemand met 10 jaar ervaring in een hele zware doelgroep ook echt vakkundig is. Met SPH waren we er waarschijnlijk zo doorgerold.
 
Je kunt je EOI niet compleet maken en dus niet indienen zonder een positive skills assessment en IELTS. Voor een aantal skills assessments moet je ook al een IELTS test doen (o.a. als verpleegkundige bij ANMAC). Hoe dat voor SPH zit, weet ik niet. De eerste stap is in ieder geval IELTS en het skills assessment, of een emigratie bureau inschakelen om je op weg te helpen.
 
Hi Sjar, er zijn inderdaad meerdere discussies te vinden over SPH / MDW diplomawaarderingen voor het skills assessment. Uiteindelijk is iedere situatie uniek, dus wellicht loont het om een (al dan niet gratis) kansberekening te laten doen bij een migratie bureau als je echt blijft twijfelen over de mogelijkheden? Over de verschillende bureau's is op het forum ook genoeg te vinden. Succes!
 
Hi Sjar, er zijn inderdaad meerdere discussies te vinden over SPH / MDW diplomawaarderingen voor het skills assessment. Uiteindelijk is iedere situatie uniek, dus wellicht loont het om een (al dan niet gratis) kansberekening te laten doen bij een migratie bureau als je echt blijft twijfelen over de mogelijkheden? Over de verschillende bureau's is op het forum ook genoeg te vinden. Succes!

Ik denk ook dat een kansberekening in jouw situatie aangewezen is.
Veel succes!!
 
Bedankt voor de tips! Ik zal even rondkijken naar wat bureaus en vragen naar een kansberekening. Indien ik meer weet of als het straks hopelijk gelukt is, zal ik het nog terugkoppelen, zodat anderen er misschien wat aan hebben.

@ Hardcore: wat frustrerend dat 10 jaar werkervaring niet wordt gewaardeerd! Praktijkervaring is juist zo waardevol.
 
Ok, intussen ben ik een aantal dingen wijzer geworden, maar nog steeds geen uitsluitsel over of ik voor een positieve Skills Assessment van de AASW in aanmerking kom.

Wat ik inmiddels te weten ben gekomen is dat de AASW wel degelijk werk ervaring mee laat tellen in het assessment. Zeker als de qualifications afwijken van wat zij graag willen zien (in dit geval dus 4 jaar voltijd MWD) dan kan werk ervaring ná het behalen van je diploma compenseren voor de "tekortkomingen". Ik maak mij in dit geval dus niet zo heel erg zorgen meer om het feit of mijn SPH diploma voldoende is, want ik ben redelijk zeker dat mijn werkervaring dit gebrek aan MWD mooi aanvult. Er staat notabene op mijn engelstalige diploma supplement "Bachelor of Social Work". Echter... het is dan 5 jaar werkervaring, ipv 8 want ik ben begonnen met werken tijdens mijn studie. Maar goed, ze geven aan dat ze minimaal 3 willen, dus dat is waarschijnlijk geen probleem.

Maar ik heb wel een volgend puntje van zorgen ontdekt. Ze willen dat je een voltijd opleiding hebt gedaan. SPH heb ik in verkorte duur gedaan en slechts 1 jaar voltijd. De rest deeltijd/duaal, dus leren en werken tegelijk. Mijn eerste studie is wel voltijd geweest, maar dat is in een andere sector. En de post-HBO opleiding die ik heb gedaan is 2-jaar deeltijd. Dus ik hoop dat ik met al mijn studiejaren en werkervaring wel kan aantonen dat ik een waardig maatschappelijk werker ben...
Dus daarom laat ik ieder geval een kansberekening doen bij M2A. Ik heb contact gehad met een aantal bureaus, maar bij deze kreeg ik toch echt het beste gevoel. En als ik het forum moet geloven, is dat waar je op af moet gaan.

Nog wel een leuk pluspuntje (al dan niet tijdelijk...): voor het assessment moet je een IELTS test al gedaan hebben, maar ik krijg daar vrijstelling voor omdat ik langer dan 3 jaar op een Engelstalig instituut heb gestudeerd (eerste studie in VS). Daarmee voldoe ik al aan de eisen voor competent English. Echter, mocht het tot een visum aanvraag komen dan moet ik hem waarschijnlijk wel doen, want anders kan ik geen punten scoren. Maar dan zit er voor het assessment ieder geval geen druk achter het afnemen van zo'n toets. Tja, je moet ergens je positiviteit uithalen :)
Ik heb nu al ervaren dat dit, waar het ook op uit gaat komen, een giga kluif gaat worden, met of zonder bureau achter me.

Maar ik vind het leuk om ervaringen te lezen en jullie op de hoogte te houden van mijn ontwikkelingen. Ik zal een dezer dagen iets horen van M2A over de kansberekening en dan weer een update posten.

Groetjes,
Sjar!
 
De assessment is het lastigste (zeker in jouw situatie). Als je daar doorheen bent, is de rest een peuleschil (afgezien van afwijkende bijzonderheden).

Let goed op wat de AASW verwacht van de studie Social work. Zorg dat je dat goed beschrijft in je werkervaring en studie.

Wij hebben een 3jarige fulltime MWD studie positief laten assessen. Normaal is het dus 4 jaar. Maar omdat mijn vriendin al een MBO opleiding had, was het verkort. Met goede uitleg is dat dus geaccepteerd. Ook niet helemaal standaard dus, maar wel goed gekomen :)

Success!
 
De assessment is het lastigste (zeker in jouw situatie). Als je daar doorheen bent, is de rest een peuleschil (afgezien van afwijkende bijzonderheden).

Let goed op wat de AASW verwacht van de studie Social work. Zorg dat je dat goed beschrijft in je werkervaring en studie.

Wij hebben een 3jarige fulltime MWD studie positief laten assessen. Normaal is het dus 4 jaar. Maar omdat mijn vriendin al een MBO opleiding had, was het verkort. Met goede uitleg is dat dus geaccepteerd. Ook niet helemaal standaard dus, maar wel goed gekomen :)

Success!

Mag ik vragen welke MBO opleiding jouw vriendin heeft gedaan?

Ik heb inderdaad al wat course outlines van verschillende uni's in Oz bekeken, welke vakken en met welke inhoud zij hanteren tijdens de opleiding. En als ik dat naast mijn functieomschrijving leg (die ik ook maar zal gebruiken) dan komt dat heel erg overeen met elkaar. Een goede omschrijving/beschrijving en uitleg van de situatie lijkt zeker heel belangrijk.
 
En trouwens, de AASW geeft zelf op hun site ook een hele duidelijke (75 pagina's!) omschrijving van wat zij vinden dat een social worker moet/kan/doet.
Genoeg leesvoer dus :)
 
Onderwijsassistente. Wij hebben idd alleen het document van de aasw aangehouden :)
 
En trouwens, de AASW geeft zelf op hun site ook een hele duidelijke (75 pagina's!) omschrijving van wat zij vinden dat een social worker moet/kan/doet.
Genoeg leesvoer dus :)
Waar heb je deze gevonden? Ik was ook wel geïnteresseerd. Alvast dankt Gr Jacob
 
Ik heb gister een gesprek gehad met Rob van M2A. Het was een positief gesprek. Hij geeft aan dat er inderdaad (zoals elders op dit forum ook staat vermeld) veel werk is in het werkveld.
Mijn kansen om in aanmerking te komen voor een visum zijn groot.

Wat betreft het skills assessment was hij ook positief. Blijkbaar hebben meerdere mensen met SPH het assessment goed doorlopen bij de AASW. Van groot belang is een goede omschrijving. Daarnaast geeft hij aan dat er te praten valt met de mensen bij AASW, mocht het zo zijn dat zaken niet duidelijk zijn.
Een post op dit forum van een aantal jaar geleden vertelt dat de AASW je assessment doorstuurt naar een organisatie die de assessment doet voor Welfare Worker. Rob wist te vertellen dat dit niet meer zo is. Mocht de AASW je assessment niet goedkeuren, dan moet je opnieuw een aanvraag indienen bij de andere partij, wat natuurlijk veel kosten met zich meebrengt.

Voor mij is het nu overwegen of ik de hulp van M2A ga gebruiken bij het hele proces of dat ik het alleen ga doen. Natuurlijk is het fijn om een bureau achter je te hebben die je ondersteunt maar het is toch weer een hele smak met geld.... Iets om over na te denken dus.
 
Jacob, hier de link naar het document wat ik bedoel:
http://www.aasw.asn.au/document/item/100

En dit zijn de practice standards: http://www.aasw.asn.au/document/item/4355 maar dat document is nog een draft en geen definitieve versie. Maar desalniettemin geeft het je een goed beeld van wat ze willen.
Ah super bedankt. Ik zal het mijn vrouw laten lezen. Wij hebben destijds bij M2A ook een kansberekening gedaan. Rob zij bij ons hetzelfde. Dat er veel werk is in Oz op dat gebied. Zelf toen, tja het kan. Maar ik lees ook verhalen dat het mis kan gaan. Dat lijkt het me niet waard. Enyway mijn dank voor deze documenten. Gr J
 
Hai Sjar,

Hier nog een SPH'er. Ik heb aantal jaren gelden ook mijn assessment goed doorlopen en kort geleden een renewal aangevraagd (hij was alweer verlopen). Is nu op de post als het goed is...
Het zou super zijn als je een assessment als Social Worker kunt krijgen, maar ik betwijfel het, volgens mij is een MWD diploma vereist. Bij de ACWA kun je een assessment voor Welfare Work laten doen, dat past bij SPH.
Het is belangrijk dat je kunt aantonen dat je een SPH functie hebt, dus die kanten van je werk naar voren laten komen.
Ik denk dat je werkzaamheden op MWD/Social Work terrein minder van belang zijn en misschien niet eens in je voordeel, dan val je straks nog 'tussen wal en schip'. Deeltijd of voltijd studie maakt niet uit, je hebt genoeg uren gemaakt en de studiepunten zijn hetzelfde. Diploma supplement "Bachelor of Social Work" is erg leuk, ik had er niets aan, moest alle studiegidsen (officieel) vertaald aanleveren. Maar zoals al is gezegd, iedere situatie is anders, je kunt natuurlijk Social Work proberen, dan heb je later meer kansen en net als in NL volgens mij beter betaald :)
Als Welfare Worker kun je niet in alle staten een visum krijgen, bij mijn weten nu alleen gesponsord door WA en de NT. Maar dat is genoeg ;) Succes!
 
@ Donatella: Heb jij je eerdere assessment dan als Welfare Worker laten doen? Of toch als Social Worker?

Ja, de mogelijkheden als social worker zijn gewoon vele malen groter. Het is jammer, want de twee vakken overlappen op zoveel gebieden. Hier in NL staat er bij vacatures altijd bij vereiste diploma's MWD/SPH.

Ik ben ieder geval al bezig om mijn vakken te vertalen in het Engels, dat mag je trouwens zelf doen (het enige!) Dat stond in de uitleg beschreven. Wat apart dat jij ze officieel hebt moeten laten vertalen. Het Engelse diploma supplement wat ik heb is een handige aanvulling, het beschrijft het diploma in het Engels, maar idd niet voldoende.

Jij bent trouwens wel de eerste op dit forum waarvan ik lees dat deeltijd of voltijd niet uitmaakt. Ik had juist begrepen dat het wel uitmaakte. Inderdaad is het papiertje hetzelfde, maar ook in de assessment-uitleg hebben ze het over fulltime education. Nu heb ik "slechts" 1 jaar van mijn opleiding (de laatste) deeltijd gedaan, maar toch. Ik ben daar wel een beetje huiverig voor. Heb jij deeltijd gedaan dan?

Maar goed, ik heb positieve adviezen gekregen van Rob en ik ga er niet van uit dat hij uit zijn duim zuigt dat hij meerdere klanten heeft gehad die met SPH als social worker zijn geassessed... Het blijft natuurlijk geen garantie. En een hoop werk...
 
Het verschilt door welke instantie het diploma beoordeeld wordt. En dat vloeit weer voort uit welk beroep je wilt laten beoordelen. De Vetassess is erg streng. Die nemen werkervaring niet mee in de beoordeling en die stellen ook als eis dat de opleiding in voltijd is genoten. Met de andere instanties heb ik geen ervaring.
 
. Met SPH waren we er waarschijnlijk zo doorgerold.[/quote said:
Hoe bijzonder.... denk overal te lezen dat SPH weinig voorstelt als je een 189 wilt aanvragen....
Ik lees snel ff verder!
 
Back
Top