Jan & Jeanet hebben een permanent visum!!!!

Namens Jeanet allemaal heel erg bedankt voor de felicitaties!!!  :up:

Maar... ik was vandaag (dagje vrij dus ff wat meer tijd voor) eea aan het uitzoeken en ik heb gewoon al die tijd over 1 voorwaarde heen gelezen...  :wall:
Omdat onze sponsor (tante van Jeanet) in Sydney woont moet mijn beroep (Information Technology Manager) op de Sydney and Selected Areas Skill Shortage List (SSASSL) staan... EN DAAR STAAT IE NIET OP!!!!  :-(

Vreemde regel want ze gaan er dus vanuit dat je dichtbij je sponsor gaat wonen terwijl ik al ruim 2 jaar in Brisbane werk (en ook niet van plan was om daar verandering in aan te brengen)...
Maw: als Jeanet's tante in Brisbane had gewoond was er niets aan de hand want dan hoeft je beroep alleen op de SOL te staan (en dat staat ie)

Heb nog een uur op de DIAC/DIMIA site zitten surfen maar het houdt echt op... Nou ja: zo dramatisch is het nu ook weer niet... we hebben nog steeds een 457 visum natuurlijk  :up:
Omdat per 1 september de regels veranderen (5 punten meer voor IELTS als je bandwidth >= 7 is & 5 punten meer voor Oz werkervaring) EN ik februari '08 van de laatste 4 jaar 3 jaar gewerkt heb (= +10 punten) zal ik dan genoeg punten hebben om 'gewoon' voor een 136 te gaan.

Er zijn wel een aantal nadelen:
- Ik heb de IELTS nu net gedaan en die zal dan zijn vervallen... Jeanet moest de IELTS sowieso voor haar Teacher Registration doen maar we zullen 'm allebei wel over moeten doen volgend jaar.... 2x $280: KASSA...
- Het is voor mij lastig om te switchen van job; werk zat en als ik via huidige recruitment agency blijf werken is er niets aan de hand. Maar ik vind het een beetje risky om ons visum-lot in de handen van een ander recruitment agency te leggen... er zitten wat dodgy agencies tussen...

Dus tsja... niet zo leuk nieuws maar geen man/vrouw overboord  :wink:
Ik zie het positief (zoals altijd  :wink:): beter er nu achterkomen dan na de Skills Assessment, de Medicals etc...  :up:
 
[quote author=Jan Katers link=topic=6681.msg88174#msg88174 date=1177498209]
...ik februari '08 van de laatste 4 jaar 3 jaar gewerkt heb (= +10 punten) zal ik dan genoeg punten hebben om 'gewoon' voor een 136 te gaan.

Er zijn wel een aantal nadelen:
- Ik heb de IELTS nu net gedaan en die zal dan zijn vervallen...[/quote]Da's effe balen, maarreh, als je je IELTS net gedaan hebt, is ie gewoon nog geldig als je in feb 08 je 136 aanvraagt. Toch?
 
Hallo Jan,

Die voorwaarde is inderdaad heel vervelend  :-(  Ik ben ook IT Manager.  Een paar jaar geleden woonde mijn broer in Sydney met zijn vriendin (nu vrouw).  Ik had dus geen 138 visum kunnen krijgen maar omdat ze nu in Perth wonen is het wel gelukt.  Ze zijn van plan om terug naar Sydney te gaan dus het pakte voor mij heel mooi uit  :smile:.

Sterkte met wachten, het komt eindelijk allemaal wel goed  :up:


Groetjes,
Susan
 
Hey Hans: ik weet eigenlijk niet op welk moment IELTS nog geldig moet zijn... als dat is wanneer je je aanvraag indient dan zitten we wel goed ja. Iemand die dat weet?

Scutch: da's mooi mazzel ja! Jeanet's tante komt ons over 2 weken opzoeken; we zullen haar wel even lekker maken met Brisbane... wie weet gaat ze dan wel verhuizen  :grin:
 
"Vroeger" (2003) was het zo dat de IELTS nog geldig moest op de dag dat je aanvraag aankwam bij DIMIA/DIAC, en voor zover ik weet is die regel nog steeds zo. De datum van aankomst bij DIAC is bepalend voor vrijwel alles: geldigheid van documenten zoals IELTS, punten voor leeftijd, etc., behalve punten voor MODL, die worden bepaald op het moment dat je aanvraag behandeld wordt. En je medicals en VOG moeten natuurlijk langer geldig zijn, want mocht je je visum krijgen, dan moet je 'm valideren voordat 1 van die 2 verlopen is.
 
He verdorie zeg!  :-( Nou, zolang die IELTS maar blijft staan dan is er geen man overboord.
 
Wel een domper... maar toch fijn dat je 'gewoon'  voor de 136 kan gaan!

Groetjes Lin
 
Hoi Jan en Jeanet!

Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar ik vroeg me af of jij sowieso niet aan de 120 punten komt nu? Maar gezien je verhaal misschien niet?

We bomen er nog wel een keer over...........

Henriette

Gefeliciteerd Jeanet!
 
Nou: ik ben in de veronderstelling dat ik maar 105 punten heb. Maar nadat ik deze week achter m'n blunder ben gekomen moet ik daar ook maar aan gaan twijfelen  :grin:

Nu heb ik:
Leeftijd: 20 punten
Beroep: 60 punten
Engels: 20 punten
Bonus: 5 punten
Totaal: 105 punten

Per 1 september:
Engels: +5 (mits ik overall bandwidth van 7 of hoger heb)
Oz werkervaring: +5
Totaal: 115 punten

Per februari '08:
Werkervaring (van laatste 4 jaar 3 jaar gewerkt): +10
Totaal: 125 punten

Hoe ben jij aan de 120 punten gekomen Henriette? Jij had waarschijnlijk wel die 3 jaar werkervaring en je bent 5 punten jonger  :wink: dan mij en dan kom jij precies op 120...
 
Hoi Jan,

je geeft aan dat je voor je Job 60 punten hebt, maar heb je al bericht van de ACS ontvangen ? Zij geven namelijk aan voor welke functie(s) je geclassificeerd bent en als het tegenzit heb je niet die 60 punten te pakken, als het meezit natuurlijk wel. Is ook een beetje afhankelijk van de referenties e.d. die je aangeleverd hebt. Wat ik wil zeggen is dat je even voorzichtig moet zijn met je rijk te rekenen in die puntentelling en straks een teleurstelling te verwerken krijgt als je het net niet haalt.
 
Hoi SV#1

Je hebt gelijk; ik moet mezelf niet rijk rekenen. Maar ik heb een IT opleiding gedaan, ben nu 7,5 jaar IT projectmanager en heb alle werkgeversverklaringen binnen dus ik ga er een beetje vanuit dat de Skills Assessment wel OK gaat. Maar eens kijken of dit optimisme gerechtvaardigd is of dat we deze aanname straks onder de categorie naïviteit kunnen scharen... :wink:

Overigens heb ik een plan B: werkgever zoeken die me wil sponsoren (Employer Nominated Scheme). Maar zolang dat niet nodig is... werkleventje als contractor bevalt prima!

Cheers,
Jan
 
Hoi Jan,

Even een korte toelichting, ik zit 22 jaar in de IT en ben 9 jaar werkzaam als project manager in de IT. Bij mij werden door ACS ook maar 7 jaar erkend. Dus het kan tegenvallen, maar ik wens je er veel succes en geluk mee en hoop dat je de 60 punten gaat krijgen hoor.
 
He, bah!! De beruchte haken en ogen zijn gearriveerd... Heb je niet een neef of nicht ergens in Australie in een andere regio??

Succes anyway!!

Kath
 
SV#1: point absolutely taken! Ik weet trouwens niet hoeveel jaar relevante ervaring ACS als minimum hanteert?
Nou ja: ik heb nu nog een paar maanden om m'n papierwerk voor de ACS te perfectioneren... Zelf vind ik de werkgeversverklaringen wel overtuigend (maar wie ben ik?) en ik heb al het papierwerk van m'n opleiding ook dus ik blijf goede hoop houden (but again: ik heb nogal eens moeite om die grens tussen optimisme en naïviteit te bepalen  :grin:)

Kath: Jeanet heeft ook 2 neven in de buurt van Newcastle wonen maar beide postcodes vallen onder het SSASSL-gebied  :-(
 
Ja, snap 'm.... Beroep valt dus niet onder MODL en je kunt ook niet je skills assessment aanvragen voor 1 van die IT beroepen die er wel op staan?

Ik had de moed destijds ook helemaal opgegeven en alleen nog via die alternatieven die je noemt zag ik kansen, totdat ik een weggetje ontdekte via een MODL beroep. Vandaar dat ik bij heb gestudeerd, om dat dus voor elkaar te krijgen!

Ik had oorspronkelijk: leeftijd 25, engels 20, beroep 50 (obv management consultant), bonus 5, werkervaring 5 = 105
Na assessment voor accountant en studie: 25 + 20 + beroep 60 + MODL 15 + bonus 5 = 125! En nee, geen 3 van de 4 jaar werkervaring, maar 2 van de laatste 3 jaar in EEN beroep, dus geen punten voor werkervaring daar, gewoon de requirements voor de beroepspunten.

Nou, links om of rechts om, het gaat uiteindelijk wel lukken. Maar niet al te veel over stressen...........Voor je het weet is het 2008!

henriette
 
[quote author=Jan Katers link=topic=6681.msg88446#msg88446 date=1177706831]
SV#1: point absolutely taken! Ik weet trouwens niet hoeveel jaar relevante ervaring ACS als minimum hanteert?
[/quote]

Volgens mij heeft dit heel erg te maken of je een IT-gerelateerde opleiding hebt gedaan. Als dat het geval is, dan wordt volgens mij jouw aantal jaren werkervaring gewoon erkend. Heb je geen IT-gerelateerde opleiding (en moet je dus een RPL schrijven) dan gaan ze veel strenger met het toekennen van het aantal jaren werkervaring om. Lezende uit jouw verhaal Jan, dat je gewoon een diploma van je IT-opleiding hebt, zal het allemaal wel goedkomen en die 7 jaar als werkervaring gehonoreerd worden :)

Mijn situatie was je waars. ook al wel bekend mee, en ik heb nu ook gewoon 6 jaar en x maanden werkervaring goedgekeurd gekregen, omdat ik dus ook een IT-gerelateerde opleiding heb gedaan!
 
Kleine nuance: de ACS is wat 'makkelijker' als je een IT-opleiding hebt, maar dan nog geldt dat je je werkervaring moet aantonen. Maar inderdaad hoef je je 'opleidingsniveau' verder niet meer te bewijzen zoals bij een RPL. Hoe dan ook, Jan, je moet toch makkelijk door die ACS heenkomen. Kan me niet voorstellen dat ze moeilijk doen. I vote optimism!!!
Crap! Neven in Newcastle...mmmm, misschien toch TIG benaderen, gewoon voor een ideetje? Misschien kijk je over een voor de hand liggende oplossing heen?

Keep 'm going!!

Kath
 
Tuurlijk Kathleen. Dat bedoel ik ook. Als je geen werkervaring kan aantonen, kan de ACS het ook niet erkennen. Dit blijft hetzelfde. Wat ik bedoel te zeggen is dat als je een IT-opleiding hebt en x jaren gerelateerde werkervaring (waarbij x meer is dan het minimum aantal vereiste jaren, dat dan over het algemeen die jaren werkervaring gewoon erkend wordt.

Bij een RPL is dat anders. Wanneer je y jaren werkervaring hebt (waarbij y vele malen groter is dan het minimum vereiste aantal jaren werkervaring, dan is het zeer goed mogelijk dat je z aantal werkervaring erkend krijgt (waarbij z groter danwel kleiner dan x kan zijn). Bij een RPL heb ik nu al meermalen gezien dat mensen met 15+ jaren werkervaring toch maar 6 a 7 jaar erkend krijgen. Met IT-opleiding en 6 a 7 jaar werkervaring krijg je de 6 a 7 jaar werkervaring erkend. Ik ga er dus van uit, Jan, dat je in het bezit bent van een IT-opleiding, dat jouw aantal relevante jaren werkervaring geen probleem zullen opleveren.
 
Back
Top