Hallo,
Ik heet officieel ook Annemiek/Annemieke, maar dit heb ik lang geleden al veranderd toen ik een jaar in Amerika woonde. Ik zat in een gastgezin en mijn 'broers' daar dreigden me Anemic (ehNIEmik) te gaan noemen, oftewel iemand met bloedarmoede, als ik niet iets makkelijkers zou bedenken. Het eerste voorstel was Anne, de eerste helft van m'n naam, maar daar had ik slechte associaties bij, en omdat ik in Nederland vaak al Miek genoemd werd door m'n vriendinnen, werd het Micky.
En sindsdien heb ik het altijd bij Micky gehouden, ook toen ik weer terug in Nederland was. En dat was handig, want toen ik op m'n 24e naar Azie ging voorkwam ik er problemen mee. Alleen de rare Nederlandse spelling (zonder e voor de y) moet ik vaak nog uitleggen of verbeteren.
M'n achternaam is Stuivenberg, en ik spreek dat in het Engels uit als, ongeveer, 'Staivenburg'. Ik moet het wel altijd spellen, maar dat maakt niet uit. Als mensen het zien staan spreken ze het vaak uit als Stoeivenburg. Anyway, I don't care.
M'n man heeft een vrij simpele naam maar mensen hebben daar toch meer problemen mee: Menno. Het klinkt in het Engels gewoon niet echt als een naam, mensen snappen het niet. Maar het blijft lekker Menno hoor. Z'n achternaam, Berndsen, klinkt goed in het Engels, maar met al die klinkers in het midden moet je het toch ook altijd 3x spellen.
Verder is het inderdaad zo dat een groot gedeelte van de Australiers van een niet-Engelse afkomst is, en er is een groot scala aan interessante, mysterieuze, vreemde, ingewikkelde en grappige namen, ook van mensen die klinken alsof ze 200% Australisch zijn. Hun ouders of voorouders hebben hun naam dus ook nooit veranderd toen ze in Australie aankwamen, en ik vind het ook niet echt nodig, behalve als het echt problemen veroorzaakt of iets heel negatiefs of vies ofzo betekent!
(eh, hoewel ik zelf mijn voornaam 18 jaar geleden dus wel veranderd heb, maar dat was ook omdat ik zelf toch al nooit zo dol op m'n naam was geweest dus ik greep de gelegenheid met beide handen aan!)
Inderdaad een leuke thread dit, leuk onderwerp om over te lezen.