LaStaVaZa BobtheCactus

Dan kom je in aanmerking voor het nerdvisum. Maar seriously, een master's geeft je grotere kansen, in meer staten. Prima plan! Welke master's, if any, hebben je aandacht?

Ik ben afgestudeerd in grafisch ontwerpen, en heb dus een Bachelor of Arts (Bachelor of Design heette het toen nog volgens mij). Dus het zou wel daar op moeten aansluiten denk ik. Ik ben nog niet heel serieus op zoek gegaan, kwam gisteren eigenlijk pas in me op :)

Dus iets met visuele communicatie, ontwerp, creative thinking...Liefst niet te autonoom want dat vond ik altijd het mindere aan mijn studie. Maar sta ook open voor andere dingen mits toelatingseisen niet per se hoeven aan te sluiten. Ik heb een brede interesse haha.
 
Voor de duidelijkheid, en denk dat @Emulate het zo ook bedoelt. Vetassess oid zal voor het visum je opleiding en ervaring moeten certificeren. Maar het is wel fijn als de opleiding gelijkgeschakeld is aan een AU opleiding want dat scheelt een hoop hoofdpijn! (Denk dat jullie dat allemaal weten/bedoelen, maar toch even voor de (anonieme) meelezers)
 
Ja dat klopt, daar zou ik zeker rekening mee houden. Al verwacht ik daar geen troubles want mijn skills assessment voor mijn huidige opleiding, werk en functie is vlekkeloos goedgekeurd. Verwacht bij een aansluitende opleiding geen problemen maar altijd goed om te checken. Zal ik meenemen in mijn gesprek met de visumagent :) Thanks!
 
Ik duim voor jullie! Opschieten met al die vaccinaties en open de grenzen;)
Knap dat je zo positief blijft en een plan hebt.
 
heb jij al een beslissing in opleiding gemaakt? Best veel keuzes in masters denk ik:)
 
Okay wazig.

Gisteren gebeld met mijn visumagent, die kwam met het verhaal dat mijn beroep op de lijst van Tasmanië staat. Tasmanië heeft als enige staat namelijk een piepklein gaat geopend voor offshore kandidaten. Zij het wel echt heel klein. Ik heb van de week een webinar gevolgd die gegeven werd door Tasmania Migration, en visumbloedhond die ik ben had ik de lijst al gezien en inderdaad al gezien dat mijn beroep op de lijst staat. Niks mee gedaan want een van de eisen is 3 jaar werkervaring, wat voor mij pas in april is. Maar goed, ze geven de voorkeur aan onshore mensen, met critical skills.

Anyway, het is voor een 491 (tijdelijk visum), en we hadden eigenlijk gewoon besloten dat dit geen optie is. Mijn vriend wil nog steeds studeren en bovenal niet weer een jaar (?) lang 'wachten en stil staan' en eerlijk gezegd voel ik voor dat laatste ook niets. Ik heb een lange adem maar als je in de tussentijd echt alleen maar wacht, en daarna afgewezen wordt, dat is mentaal echt best wel zwaar. Niet zozeer de afwijzing, wel het niet weten waar je aan toe bent voor wie weet hoe lang. Ik kan al moeilijk stilzitten in het normale leven. Vandaar ook het plan, na afwijzing NT, om het studeren door te zetten en voor mij om nog even door te werken aan de werkervaring. En hopen op een kans voor een 190 in de toekomst.

Maar goed, nu komt dat verhaal van Tassie om de hoek kijken. Tasmanie werkt nu met een soort pre-nominatie, waar dat op neerkomt is dat er gewoon een stap aan het proces wordt toegevoegd. Eerst eenvraag voor een EOI, dan de daadwerkelijke EOI, dan de visumaanvraag.

Ik heb hier toch ja op gezegd, om hiermee te beginnen. Ik weet heeeeeel goed dat dit een hele kleine kans van slagen heeft, dat we hier iets aan hebben. Eigenlijk, de enige manier waarop we hier iets aan hebben is als deze aanvraag zo langzaam gaat dat we zo rond jaar 3/4 van de studie een grant krijgen en redelijk snel kunnen vertrekken.

Wazig? Ja, nu krijg je een hele kleine kans, en nu voelt het zo tegennatuurlijk om het af te slaan. Althans, we slaan het niet echt af natuurlijk maar de kans zit er wel in dat we deze moeten laten gaan vanwege timing. En het voelt ook raar om te 'hopen' dat ALS het lukt, of het dan even een beetje langer kan duren hahah. Het voelt misschien ook ondankbaar ofzo? Het ligt niet aan de wil, die is er nog steeds, maar mentaal moeten we het nu anders doen dan hoe we het het afgelopen jaar hebben gedaan. We gaan nog steeds voor een 190 wanneer het allemaal weer wat rustiger is en de kansen voor offshore groeien. Deze Tasmanie aanvraag, hoe graag we ook zouden willen, wordt een zijlijn project met een mini gok op een goeie timing (al denk ik dat we niet eens de aanvraag doorkomen door de eisen die ze stellen). En 'gelukkig' kunnen we op elk moment er uit stappen, mochten andere kansen of plannen zich voordoen. Tot zover!

Dit moest ik even kwijt. Does it make sense?

🌵
 
Last edited:
Okee, als ik het snap:

Plan A is de 190 pathway to PR, met uitstekende kansen, maar dat gaat even duren en jullie weten niet hoe lang
Plan B is de 491, geen directe pathway to PR, en de kans voor offshore kandidaten is maar heel klein (zijlijnproject)
Plan C is, wat? Studeren, werkervaring uitbreiden? In afwachting van eventueel nieuwe kansen?

Wat ik niet zie is een Plan D: we leggen ons erbij neer en gaan ons concentreren op een toekomst in NL of elders.

Lijkt me als een huis in elkaar zitten met alle opties open, strak plan en heel realistisch. Waar ik geen ene sodemieter mee te maken heb en zeker geen antwoord op wil, is de optie van een gezin starten. Dan komt dit schema er mogelijk anders uit te zien. 1 baby van 6 maanden kun je nog schadeloos verzeulen, maar 3 kids op lagere-schoolleeftijd verslepen is een heel ander verhaal.

Ik denk oprecht dat je het niet beter kunt doen dan jullie het doen.
 
Plan A is eigenlijk een combi van jouw A en C.

Plan A: studeren (mr Cactus, heel misschien ik ook), en hopen dat gedurende de studieduur een kans komt op een 190 voor elke willekeurige staat. Zodat we niet tijdgebonden zijn aan een verhuizing en de studie afgemaakt kan worden. Een studie in Australie kunnen we helaas niet betalen, anders was dat the way to go geweest maar goed. Heb steeds geen geldboom.

Plan B: tijdelijk visum, nu via Tasmanie mogelijk (later misschien ook via andere staten als zij offshore toelaten), maar dit lukt dus alleen als het traject zo lang gaat duren dat de grant precies ergens in jaar 3/4 van de studie komt. Aangezien de teller loopt vanaf het moment dat de grant binnenkomt, en die 5 jaar wil je natuurlijk zo optimaal mogelijk benutten. Ook met het oog op doorstromen naar PR en de bijbehorende eisen daarvoor.

Gezin stichten is niet van toepassing hier :) Dus daar hoeven we geen rekening mee te houden. En zeker niet 3 stuks hahahaha. Mammamia. Toch bedankt voor het meedenken 😆
 
Wat een nadenkwerk weer zeg. Zo'n wachttraject is mentaal inderdaad zwaar.
Ik snap ook dat je wens zo sterk is dat je alle lijntjes aangrijpt. En dan klinkt jullie plan heel logisch. Beter zo dan dat je achteraf spijt krijgt dat je het niet ook op die manier geprobeerd hebt.
 
Zo ik moest even op voorbij de eerste pagina van de LaStaVaZa's klikken maar heb mijn eigen draadje weer gevonden hoor. OMG ongelofelijk dat ik hier voor het laatst in februari hebt gepost! Hoe snel is dit jaar voorbij gegaan!! 😨

Wij hebben hier wel een hoop meegemaakt dit jaar. Van baan promoties tot ziektes in de familie. Ups en downs. Maar dankbaar dat wij zelf gezond zijn. En nog steeds gelukkig! De studie ideeën zijn dus mede door bovenstaande op een laag pitje gekomen. Of dat pitje brandt denk ik niet eens meer haha. We hebben beiden ons draai enorm gevonden op het werk en die behoefte om te studeren voor iets (anders) ebt dan weg. We zijn beiden geen studie-types.

Maar goed, er is een kleine update m.b.t. Australië. Vandaar dat ik mijn weg hier weer naartoe heb gevonden! Ik heb een piepklein gaatje gevonden in het hele verhaal. Tegelijkertijd kan ik het me niet voorstellen dat het iets oplevert, maar je weet, nooit geschoten is altijd mis!

NSW -schijnt- offshore kandidaten erbij te pakken bij het uitdelen van de (tijdelijke) 491 visums. Dat betekent dus ook direct regionaal. Nu zit het zo dat NSW opgedeeld is in 14 regio's met elk hun eigen skill / beroepen lijst. Mijn vak, grafisch ontwerpen, staat op 2 van deze regionale lijsten. Normaal gesproken ga je direct een EOI indienen, hier werken ze met ROI (registration of interest). Je hoeft wat minder je best te doen voor een betoog van een EOI, want bij een ROI kijken ze eerder naar je puntenaantal, engels etc. Meer naar de facts dan naar de verhalen die je kwijt kan in een EOI. Mijn beroep staat ook op de lijst die ze daar hebben gepubliceerd voor de (permanente) 190, maar die staat nog niet 'aangevinkt' voor offshore kandidaten. Hopelijk in de toekomst!

Wij kunnen dus wel een ROI indienen, en wel voor de regio Northern Rivers en voor de regio Mid North Coast. Je kan er maar 1 kiezen, dus dat is mijn huiswerk voor deze kerstweek :) Al is het mij om het even. Elk kansje is een kansje, maar ik ben heeeeeel realistisch en verwacht hier eigenlijk ook niks van. Maar goed, you never know!

Ik ben er nog nooit geweest, ik ben juist van Sydney naar beneden, links, links, nog meer links, omhoog, omhoog, rechts tot aan broome gekomen. Iemand tips? Shoot. Sta overal voor open!

P.S. Tasmanie loopt ook nog steeds... of staat stil; het is maar hoe je het bekijkt haha. De aanvraag is in elk geval niet afgewezen nog. (ligt vast een dikke laag stof overheen maar goed).
 
Altijd weer leuk een ‘update’ ;)

Wat betreft de regio’s, ken ze niet super super goed maar we hebben ze in 2017 wel in de picture gehad, hebben er wat doorheen gereden, voor we uiteindelijk kozen voor waar we nu zitten (Noosa Hinterland)

Mid North Coast heeft uiteraard nog twee steden (stadjes) langs de kust. Port Macquarie en Coffs Harbour. Port is iets toeristischer dan Coffs als ik me goed herinner. Coffs is iets meer een oude industrie/havenstad en Port iets meer leven in de brouwerij rondom toerisme. (Wat ik me er van herinner) Beide hebben mooie kust en mooi achterland. Als je werk kunt vinden in de regio is her er volgens mij prima vertoeven.

Qua kust en achterland. Dat geld ook voor Northern Rivers. Aan de kust is het vooral het toeristen dorp Byron Bay wat de aandacht trekt (vet duur) en in het achterland wat van die hippie nederzettingen in mooi bosrijk/rainforest (vet duur)
Wat verder naar binnen ligt Lismore. Een stadje wat een regio functie heeft voor de agrarische sector. Zuidelijker ligt Grafton met zijn penitentiaire inrichting en verder ook een regio functie voor de agrarische sector.

Denk dat Mid North Coast wat meer opties biedt qua werk (al zijn Coffs en Port echt geen wereldsteden) Qua klimaat/natuur/lifestyle is beide helemaal OK.
 
Last edited:
Wij zijn een keer in Port Macquarie geweest en vonden het een schattig plaatjes. Geen wereldstad, maar wel mooi gelegen en best wel wat leven in de brouwerij. Het is z'n 4uur rijden vanaf Sydney en 2uur vanaf Newcastle. Qantas verbindt het plaatsje met Sydney en Brisbane en ik geloof dat wat andere kleinere airlines ook naar de omliggende steden vliegen.

Northern Rivers zegt mij alleen wat vanwege Byron Bay. Je bent wel "redelijk" dichtbij Gold Coast (2u50m vanaf Grafton). Byron en omgeving is erg duur en erg hip.

Succes met de keuze! Hou ons op de hoogte :)
 
De ROI is ingediend!

Heb in eerste instantie toch gekozen voor Northern Rivers. Even een snelle blik geworpen op de lokale vacatures die binnen mijn beroep vallen en daar was toch wat meer aanbod qua grafisch ontwerp vacatures. Allemaal rondom Byron Bay natuurlijk. Met de eerdere afwijzingen op werkgelegenheid-kansen leek me dat voor nu wel handig. Maar, NSW doet 4 x per jaar geloof ik een uitnodigingsronde en je kunt je opnieuw inschrijven voor de volgende als je niets gehoord hebt. Kunnen altijd later nog Mid North Coast proberen.

We zien het wel!
 


OFX
Back
Top