Lastavaza Familie D.

Klopt, dat spellen is bloody hard om te horen. Vooral om dat e=i a=e is in de spelling en je dus gelijk in de war bent. In Nederlands vind ik het ook lastig hoor :)
 
zijsprongetje... ergens las ik dat er soms ook woorden gespeld worden bij luisteren? dat maakt het spannend, dat kan ik gek genoeg ook amper in het nederlands (bizar he? ik kan er geen soep van trekken als mensen in "code" proberen te praten met mij als er bijv. kids in de buurt zijn)

In de proeftoetsen die ik heb gedaan worden af en toe inderdaad woorden gespeld (ongebruikelijke namen voornamelijk), ik heb er ook veel moeite mee, vooral de klinker e, i en a (omdat die precies andersom zijn dan in het NL). Ik oefen ze gewoon regelmatig: @Bram_ spelt zo nu en dan wat belachelijke Ozzie plaatsnamen (die zijn er echt genoeg haha) die ik dan netjes probeer op te schrijven :D Werkt erg goed, het gaat bij mij al beter!
 
Inderdaad, het is alleen een beetje lastig soms want HErvey Bay spreekt men toch echt uit als HArvey Bay
maar ja ozzies spreken ook geen engels hè....
 
Ik ben altijd aan het hannessen met de klemtoon. Op de een of andere manier leg ik die altijd verkeerd. Leg ik hem op de laatste lettergreep, moet het de eerste lettergreep zijn, leg ik hem op de eerste lettergreep van een andere vergelijkbare plaatsnaam, moet het op de laatste lettergreep zijn. Er is geen peil op te trekken. Maar ja, daar heb je met spellen geen last van ;)
 
Last edited:
Die klemtoon. Heel herkenbaar. Soms denk ik wel eens: stelletje eikels, jullie doen het er gewoon om. Al is het alleen maar om het nieuwkomers lastig te maken :p
 
Hahaha oei, gevoelig punt:p belachelijk kan ook leuk of schattig zijn hoor, was niet negatief bedoeld:p Sommige namen zijn alleen niet duidelijk hoe je ze schrijft als je ze hoort, en dus perfect als oefening voor spellen :D
 
Inderdaad heeft 'belachelijk' over het algemeen een negatieve betekenis :rolleyes:


Roh1S1J.jpg
 
@Janneke61 de uitstapjes maken een deze gesprekken juist zo leuk!

Maar volgens mij moet ik blij zijn dat het geen Australiërs zijn die de IELTS afnemen Hahaha!

En 'belachelijk' plaatsnamen. Vooral lastige namen soms. Ze klinken voor verse Nederlanders erg vreemd in de oren. Gok omdat veel namen aboriginal afkomstig zijn? Warracknabeal, natimuk, ngakat, longerenong....
 
@Janneke61 de uitstapjes maken een deze gesprekken juist zo leuk!

Maar volgens mij moet ik blij zijn dat het geen Australiërs zijn die de IELTS afnemen Hahaha!

En 'belachelijk' plaatsnamen. Vooral lastige namen soms. Ze klinken voor verse Nederlanders erg vreemd in de oren. Gok omdat veel namen aboriginal afkomstig zijn? Warracknabeal, natimuk, ngakat, longerenong....
Inderdaad zijn veel plaatsnamen afkomstig van aboriginals, zoals in @FritsC zijn lijstje te zien is, die overigens nog niet helemaal compleet is volgens mij, want ik mis een paar namen waarvan ik zeker weet dat ze een aboriginal achtergrond hebben, zoals bv. Dural (Sydney), Goodna (Brisbane) en Booval (Ipswich). Maar mijn vriendin die oorspronkelijk uit Melbourne komt had in het begin ook moeite om de namen van sommige suburbs van Sydney uit te spreken toen ze daar pas woonde, dus wij Nederlanders zijn niet de enigen!
 
Inderdaad zijn veel plaatsnamen afkomstig van aboriginals, zoals in @FritsC zijn lijstje te zien is, die overigens nog niet helemaal compleet is volgens mij, want ik mis een paar namen waarvan ik zeker weet dat ze een aboriginal achtergrond hebben, zoals bv. Dural (Sydney), Goodna (Brisbane) en Booval (Ipswich). Maar mijn vriendin die oorspronkelijk uit Melbourne komt had in het begin ook moeite om de namen van sommige suburbs van Sydney uit te spreken toen ze daar pas woonde, dus wij Nederlanders zijn niet de enigen!
Patonga kan je daar ook bijvoegen. Overigens zijn er ook Maori plaatsnamen zoals Waitara.
 
Hoi allemaal,

Even een update met... Niks te melden.
Ik zit vol spanning te wachten tot Manlief een uitspraak gaat doen.
Voor m'n gevoel kan het niet lang meer duren. (ook omdat ik langzaam duidelijkheid wil)
Hij zit nu echt op ja-nee grens. Helft van hem wil gaan andere helft niet.
De gebeurtenissen in Europa hebben de mening naar emigreren wel geholpen. We hebben toch wel het gevoel van "wegwezen voordat hier de pleuris uitbreekt"

Verder goed Skype gesprek gehad met Tamara. Ik moet gaan kijken of ik cijferlijst kan vinden dat bij mijn diploma hoort. Hiervoor moet ik de opleiding gaan mailen. Maar nu is het zomervakantie dus alles is dicht. Lastige is dat ik de vrije school Pabo gedaan heb. zo ver ik mij kan herinneren hadden we geen cijferlijst. Wel vakken die werden afgevinkt na behalen van de criteria. Dan kregen we (vooral bij de avond opleiding) een briefje met toekenning van de studiepunten. Maar of dat nou met een 6je was of met 9 dat werd niet genoteerd. Dus dat wordt nog interessant...

Soms merk ik dat ikzelf ook wel eens twijfel. Is dit echt de beste keus? Of het moeilijk vind om dingen hier los laten. Bijv. Ik zie in gedachten m'n dochter hier naar de dorps school huppelen. Of het huis begint nu net 'thuis' te voelen.

Hadden/hebben jullie zulke momenten ook of was het meteen helemaal duidelijk, knop om, 100% let's go! ?
 
Back
Top