Lastavaza Familie D.

Dit soort gevoelens en twijfels zijn heel normaal. Sterker nog, ook als je hier bent zul je de eerste tijd zo nu en dan nog wel je twijfelmomenten hebben of je er wel goed aan hebt gedaan. En dat je je dochter in gedachten naar de dorpsschool ziet huppelen, herken ik ook. Het hoort denk ik bij het proces van het loslaten en een keuze maken. Emigreren betekent nu eenmaal het (relatief) zekere loslaten voor het onbekende. En blijf je in België wonen, krijg je later de twijfel van hoe het geweest zou zijn als je het wel hadden gedaan. Het blijft allemaal spannend en lastig. Daarom is het ook wel goed om de tijd er voor te nemen alles af te wegen en op een gegeven moment wel de knoop door te hakken en voor je keuze te gaan.
 
Last edited:
Na 20 jaar hopen en dromen en het zelfs laten gaan, kwam uiteindelijk dat visum er toch in 2014. Ik heb geen kinderen, ik ben me er van bewust dat dat heel anders is.
Maar zelfs na al die tijd dat je die stap mag gaan maken, is er natuurlijk twijfel, je laat immers je verleden achter. Soms is dat goed, maar soms is dat ook wat het pijnlijk maakt.
Je familie moet je achter laten, je vrienden, waar je een jarenlange band mee hebt. Waar je mee op de middelbare school hebt gezeten, waar je mee bent gaan stappen. De bekende plekken om te gaan wandelen, het zwembad waar je elke week kwam, de bakker die precies weet wat je gaat bestellen. De mensen die komen te overlijden en je kunt niet naar een begrafenis. Ook voor elke trouwerij kun je niet terug gaan. En hun leven gaat ook verder, uit het oog, niet uit het hart. Maar als je niet regelmatig contact hebt, verwatert het snel kan ik je zeggen.
Dat raak je kwijt. Je moet hier een soort van nieuw verleden op gaan bouwen.
Want het leven dat je had, zoals je het kende, dat laat je achter. Nieuw leven, nieuwe regels, eerste dag kleuterschool zeg maar ;)
 
Dankje @Katjavdl!
Het is soms gewoon... We hebben het hier prima op orde. En soms zegt dat stemmetje. Waarom alles weg doen?
Maar het trekt al zo lang bij mij om ergens heen te gaan... Gewoon avontuur nieuwe mensen.
Vrienden achterlaten is voor mij makkelijk, ik heb geen jeugdvrienden waar ik nog contact mee heb. Mn man heeft dit wel maar dit is de laatste paar jaar ook verwaterd (iedereen bezig met zijn eigen gezin/carrière)

Ik herken veel in jouw stukje @Katjavdl, dromen..loslaten..Toch weer er mee bezig zijn...

(leuk) spannend dit hele proces!
 
Kleine update!

Ik moet voor de AITSL wat officiële papieren aanvragen bij mijn opleiding. Een Vakkenlijst /cijferlijst per jaar en een officiële brief net hoeveel stage uren ik gehad heb, gedateerd op mijn afstudeerdatum.
En aangezien ik die dingen meer niet heb en die laatste nooit hebt gehad. :confused: (ben al 10jaar afgestudeerd) dus mailen maar met de opleiding. ( die ondertussen is verhuisd van Zeist naar Leiden)

Maar ik heb contact gehad met mijn opleiding, ze gaan het regelen! in het engels zelfs dus ik ben blij! Weer een stapje dichterbij. :D
 
Wat fijn dat het geregeld wordt @Sjasje ! Ik zal hetzelfde moeten gaan doen... (en is voor mij ook 10 jaar geleden...) Maar ze hadden al jouw gegevens dus ook nog wel?
 
Wat fijn dat het geregeld wordt @Sjasje ! Ik zal hetzelfde moeten gaan doen... (en is voor mij ook 10 jaar geleden...) Maar ze hadden al jouw gegevens dus ook nog wel?

Ik heb vandaag de papieren via de mail gekregen. Ze hebben een lijst gemaakt met de vakken per leerjaar (als in schooljaar 2003-2004 niet in jaar 1,2 of 3)
En dan opgeschreven welke vakken, hoeveel studiepunten dat waren. (zal standaard lijst zijn. Het feit dat ik het diploma heb houdt in dat ik al die vakken heb afgerond. Echt een persoonlijke cijferlijst is er niet. Mijn opleiding deed niet daar aan. Als je een vak succesvol afronde dan kreeg je de punten die voor dat vak stonden.

Maar de lijst Is binnen en alles mooi met een stempel en handtekening.
Ik heb het doorgestuurd naar Justmigrate ter controle, of dit goed is zo. :)
 
Oh boy... De eerste versie van mn opleiding is afgekeurd, de vakkenlijst was door de opleiding vertaald. En blijkbaar niet goed. Kon dit beter in het Nederlands houden en officieel laten vertalen. Ze hadden ook de NL puntenlijst meegestuurd die ik tijdens de opleiding moest aftekenen.
(slechte engels heb ik niet terug gekoppeld aan de opleiding, gewoon de Engelse versie in de Bin gegooid. .. Daar heb ik nu spijt van...:() Ik moest een brief hebben over mijn stages, welke jaren welke groepen enz. Dus dit van de stage brief terug gekoppeld. Er zou een nieuwe versie komen en een papieren versie. Helemaal top!
Vandaag de tweede versie gekregen van de opleiding, meteen op papier ipv digitaal om te controleren.... En oh boy...
De schrijver was geen grote hoogvlieger in het Engels :confused:
En om het nog leuker te maken in er in de brief maar een korte zin over de stage toegevoegd én een verwijzing naar de (afgekeurde) Engelse vakkenlijst.

Heel vervelend! nu moet ik terug schrijven en zeggen 'Bedankt voor alle moeite om het in het engels te doen' (wat ik gevraagd had,) 'maar het is niet goed genoeg dus doe toch maar in het Nederlands... ':(

Geen idee hoe ik dit ga brengen... Tips iemand?
 
Tip van Miss Bang. Opleiding bellen, vragen of je samen met iemand de papieren op de door jouw verlangde wijze kunt (laten) opstellen.
Of een digitale, bewerkbare versie vragen. Deze zelf aanpassen/bijwerken en weer terug sturen voor controle door hen, en officieel maken door hen.

Dus zoek 1 op 1 contact (bellen, langs gaan) en biedt naast het probleem ook gelijk een weg voorwaarts aan (oplossing)

Succes
 
wat vervelend! Ik heb de stukken voor de opleiding zelf geschreven en door heb op briefpapier laten afdrukken en op laten sturen. Ondanks dat het voor mij 12 jaar geleden was dat ik de opleiding heb afgerond deden ze niet moeilijk.

Zo kun je precies in de stukken zetten wat er vereist wordt en gaat het, hopelijk, nu gelijk goed.
Succes
 
Gadsie @Sjasje ! Ik zou indd kijken of je het zelf kunt opstellen en officieel kunt laten maken door hen. Dan kun je èn zelf beslissen wat erin komt, èn zij hebben er niet veel werk aan. Succes!
 
Tijd voor een mini update:

Ik ga mij opgeven voor de IELTS!
We gaan voor februari in Eindhoven.
(januari valt precies op m'n moeders verjaardago_O is dat even pech)
Mijn '2nd in command' lijkt nu zo goed als om te zijn :D
hij had het er al over dat hij de IELTS ook moet gaan doen enz. hij blijft het alleen moeilijk vinden om ja te zeggen. Dus ik zei al, jij houdt je oog maar op alles wat we daar gaan doen dan zorg ik wel dat we er komen Hahaha :p
Anyway Als ik de IELTS haal dan zal de knoop officieel doorgehakt worden.

Leuke was dat man zijn broer in Oz dacht dat Mr. niet wilde emigreren en wij dames gewoon het niet wilde zien. maar pas geskyped en nu is ook hij overtuigd dat we gaan komen. :D
 
Last edited:
Tijd voor een mini update:

Ik ga mij opgeven voor de IELTS!
We gaan voor februari in Eindhoven.
(januari valt precies op m'n moeders verjaardago_O is dat even pech)
Mijn '2th in command' lijkt nu zo goed als om te zijn :D
hij had het er al over dat hij de IELTS ook moet gaan doen enz. hij blijft het alleen moeilijk vinden om ja te zeggen. Dus ik zei al, jij houdt je oog maar op alles wat we daar gaan doen dan zorg ik wel dat we er komen Hahaha :p
Anyway Als ik de IELTS haal dan zal de knoop officieel doorgehakt worden.

Leuke was dat man zijn broer in Oz dacht dat Mr. niet wilde emigreren en wij dames gewoon het niet wilde zien. maar pas geskyped en nu is ook hij overtuigd dat we gaan komen. :D
2th? Doe dat maar niet op de IELTS ;)
 
Dit had ik laatst gevonden voor de IELTS

https://www.futuunderstanding-ielts/understanding-ielts

Gratis cursus waarin op elk onderdeel vam de IELTS wordt uitgelegd: wat ze willen en hoe ze beoordelen. :up:

Misschien ligt het aan mij, maar die site werkt niet hier!

Wel spannend dat je je hebt ingeschreven voor de IELTS! Oefenen maar :) Jij zult ook voor spreken en luisteren een 8 moeten scoren en een 7 voor de andere twee. Good luck girl :up:
 
Werkte de link niet? misschien is deze beter (heb hem even via de site opgezocht)

https://www.futurelearn.com/courses/understanding-ielts

Ja 2x7 en 2x8
Met oefenen met luisteren ging het vrij goed. ik moet vooral op slordigheid letten. hoofdletters enz.
Schrijven zal een grotere uitdaging zijn. ik heb helemaal niks met grafieken lezen en daar iets zinnigs over zeggen...

Maar het belangrijkste, tijd maken/vinden om te oefenen. poeh....

Maar jij gaat binnenkort weer! spannend hoor!
 
Ah ja hij doet het! Deze site had ik ook gekregen via de British council, maar ik wist het allemaal al via de site van IeltsLiz. Daar heb ik superveel aan gehad: http://ieltsliz.com/

Ik probeer vooral te oefenen met spreken, op die site van IeltsLiz staan heeeel veel topics, en ik probeer er gewoon zoveel mogelijk voor te bereiden. Heb ik iig over zoveel mogelijk onderwerpen nagedacht :rolleyes:
 
Back
Top