Ik denk dat die link inderdaad van mij was:
http://ieltsliz.com/ielts-speaking-free-lessons-essential-tips/
Ik vind haar site echt super handig, ze legt uit wat je kunt verwachten, geeft tips en heel veel oefenmateriaal. Waaronder dus ook oefenonderwerpen voor de speakingtest. Het spreken bestaat uit drie onderdelen: eerst praat je over wat algemene dingen over jezelf (v. waar je woont, wat voor werk/studie je doet, hobby's, etc) daarna komt het deel waarin je een kaartje krijgt met een onderwerp met wat hulpvragen. Je krijgt dan een minuut om je praatje voor te bereiden. Vaak gaat het over een bepaalde situatie waar je ooit in beland bent over over iemand die je kent. Hier praat je 1 a 2 minuten over. Vervolgens ga je verder met deel 3, hierin wordt het onderwerp waar je net over hebt verteld meer uitgediept. Je krijgt een stelling waar je vervolgens een beetje over discussieert.
Heb je het bestandje van Gwen? Zij heeft ooit een mooi overzicht gemaakt van hoe je je essay kunt opstellen. Ook staan er in dat bestand allemaal mooie termen die je in je task 1 kunt gebruiken. Task 1 moet trouwens uit minimaal 150 woorden bestaan en task 2 uit minimaal 250.
Wat algemene tips voor je essay (task 2):
In de eerste paragraaf parafraseer je de stelling (in andere woorden opschrijven) en geef je kort weer hoe jij in de stelling staat.
In de tweede paragraaf geef je allereerst een reden waarom je voor/tegen bent of oorzaken van een gegeven (hangt van het type stelling af). Het is heel erg belangrijk dat je hierin jouw statement goed uitdiept. Geef een voorbeeld van een recent onderzoek (mag je gewoon verzinnen, maar zorg dat het realistisch blijft) om je argument goed vast te zetten.
In de derde (en eventueel vierde) paragraaf heb je dezelfde opbouw als de tweede, maar het kan juist een oplossing zijn, of de belichting van de andere kant van de stelling. begin met de belangrijkste zin, diep het uit en geef indien mogelijk weer een voorbeeld.
In de laatste paragraaf komt de conclusie. Voeg hier geen nieuwe informatie aan toe, maar vat echt samen wat je hebt gezegd en wat jouw mening is (als daarom wordt gevraagd tenminste. Geef in je conclusie echt antwoord op de vraag die gesteld is. Zorg dat je altijd bij task 2 een conclusie hebt, zonder conclusie krijg je niet meer dan een band 5!
- Schrijf voor jezelf even puntsgewijs op welke punten je wil benoemen in je essay voordat je begint met schrijven. Je hebt namelijk geen tijd om je hele essay opnieuw te schrijven als je halverwege denkt 'oh ik wil eigenlijk wat anders schrijven'. Neem even enkele minuten vooraf om zo je essay te plannen. De tijd die je hebt voor beide tasks is echt weinig.
- Oefen van tevoren welke termen je mooi kunt gebruiken in bijna elk essay (zie het document van Gwen).
- Schrijf niet in de ik- of jij-vorm, maar als algemene verteller.
- Kijk de gratis filmpjes van
Liz! Ik vind ze echt informatief en leuk om naar te kijken. Ze is een fijn persoon om naar te luisteren en ze legt heel duidelijk uit.
- Je kunt bij
IELTSadvantage tegen betaling je essays (tasks 1 of 2 ) laten nakijken door een ieltsexaminator. Je krijgt dan tips en een schatting van je score ervoor terug.
Nou, dat was een heel essay van mij haha, ik hoop dat je er wat aan hebt. Heb je nog vragen, no worries and just ask!